Aihe: Etuastetta linjasoittoon?
1 2 3
hallu
31.03.2017 20:51:47
V.M.V: Vanhoille ihmisille uusien asioiden omaksuminen on vaikeaa. Vähän niinkuin vanhat mummot, kun tuli nuo laskujenmaksuautomaatit. Nuoremmille homma oli itsestään selvää, mutta vanhat jäärät jonotti pankkitiskeillä koska "aina on tehty näin" (narisevalla äänellä).

Olet vanha, tee nuoremmalle sukupolvelle tilaa.

Elä yllytä :-D mihis me tohtorin kanssa tullaa sitä tilaa tekemään :-D mää kieppaan rauman kautta ja otama kauhavalaiset vastaväitteet mukaan notta tupa tyhyjenee :-D
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
s8na
31.03.2017 20:53:08

Pohdiskelin itse samaa aihetta gassipäissäni ja komusin juutuubia läpi aika paljon. Siitä sain kyllä kuvan että nämä uudet digitaaliset kaappimallit tekee terää soundeille vaikka käyttäiskin analogista tai ihan putkietuastetta. Jostain lueskelin että kaappimallin tekeminen analogisesti on aika hankalaa koska simuloitavia muuttujia on aika paljon. Digitaalisuus helpottaa tässä.
hallu
31.03.2017 21:00:31
s8na: Pohdiskelin itse samaa aihetta gassipäissäni ja komusin juutuubia läpi aika paljon. Siitä sain kyllä kuvan että nämä uudet digitaaliset kaappimallit tekee terää soundeille vaikka käyttäiskin analogista tai ihan putkietuastetta. Jostain lueskelin että kaappimallin tekeminen analogisesti on aika hankalaa koska simuloitavia muuttujia on aika paljon. Digitaalisuus helpottaa tässä.

Minä olen käsittänyt, että analogisesti ei voi tehdä kaappimallia ollenkaan, vaan ainoastaan kaiutinsimulaation siten että signaalin taajuuskäyrää muutetaan vastuksilla vastaamaan kitarakaiuttimen toistoaluetta siis leikataan lähinnä yläpäätä ja alapäätä. Kaappimallinnuksessa taas mallinnetaan se kaappi resonansseineen ja myös mikrofooni toistoalueineen ja mikrofonin sijainnin kautta mysö se huone missä kaappi on jolloin saadaan se tilavaikutelma vaikka korvakuulokkeisiin oikeaksi. Oman kokemuksen mukaan se etäännyttää vähän sitä soittofiilistä varsinkin monitorikaiuttimilla jolloin ollen tilanteessa jossa digitaalinen huone soi "oikeassa" huoneessa. Periaatteessa mulla voi olla vaan säädöt niin pahasti pielessä, että en oikeasti edes tiedä mistä puhun ja siksi olisikin hyvä päästä jonkun varsinaisen asiantuntijan digirigiä kokeilemaan että oman taitamattomuuden aiheuttama väärin tulkinta tulisi eliminoiduksi.

Analogisia kaappimalleja on myös varsin hyviä esimerkiksi Mesan CabClone jota itse käytän, tuntuu oikein mukavalta ja uskottavalta. Mutta melkein kaikilla merkittävillä valmistajilla on sellainen.
blues guitar
31.03.2017 21:03:00 (muokattu 31.03.2017 21:12:34)

hallu: Kemperiä kehutaan ja se on epäilemättä hyvä, mutta se myös maksaa noin nelinkertaisesti tai ainakin kolminkertaisesti esimerkiksi tuohon mun Koch pedaltoneen verrattuna. Mitä tulee kaappisumuihin niin silloin kun niihin tutustuin, niin huomasin soundipolitiikan olevan vähän musagenresidonnainen. Varsinkin kaappisimuissa digitaaliset vei aika satanolla passiivisa kun mentiin säröissä lead/mättötasoille, kun taas kliinissä tai pikkubluesrosoista rokkirosoihin passiivinen toimi hyvin ellei erinomaisesti. Toisaalta ihan kliineissä melkeinpä ilman kaappimallia tuli parasta jälkeä.

Kemperin suorituskyvystä en tiedä, mutta ainakin tietokoneella ajettava vahvistinmalli toimi kerrassaan loistavasti joissakin soundikonventioissa, mutta särön ja kliinin välisellä alueella en tosiaankaan ollut asiasta varma. Se tosin on myös se alue, jossa signaaliketjun jokainen osa-alue näkyy läpi eniten ja kaikki epämääräisyydet tai digitaaliset artefaktit saattavat pompata silmille.

Minä en aina tiedä mistä ihmiset puhuu kun ne kehuvat jotakin tuotetta enkä sitä, että kuinka hanakasti porukat tulevat omista soundi-ihanteistaan ulos tutkimaan tilannetta laajemmassa yhteydessä. Itse huomasin arvioideni kääntyvän päälaelleen kun kokeilin soundeja joilla en juuri koskaan soita muuten. Sinusta minulla on semmeinen käsitys, että olet ihan oikea soittoniekka ja siksi annan arviollesi ihan erilaisen painon ja joutunen joskus ihan tosissani Kemperiin perehtymään.

Eihän se sinällään haittaa, että porukat antaa erilaisia suosituksia siitähän on sitten aloittajalla mistä valita, mutta tässä ketjussa se vaan jotenkin hyppäsi silmille :-). Ehkä mä vähän provokatiivisen heiton tuohon väliin heitin.... älkää nyt ihan tosissanne sitäkään ottako :-).

Itse olen huomannut, että Kemper toimii hienosti juurikin niissä reunaroso soundeissa ja reagoi hyvin soittodynamiikkaan. Näistä syistä siitä tykkäänkin.

Laitetaas tähän taas yksi soundinäyte RedRiverRock muodossa.
https://www.dropbox.com/s/fs6xauzyzftmm23/RedRiverRock.mp3?dl=0

Itse tosin käytän Kemperiä ainoastaan kotisoittelussa, bändihommissa turvaudun putkivahvistimiin.

Kiitos kehuista, vaikka en minä mikään lahjakas soittaja ole, jotain sitä kuitenkin väkisinkin oppii kun 40 vuotta on tullut soiteltua. Tosin tuskin pariin vuosikymmeneen on enää mitään kehitystä tapahtunut. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Laulava Kylätohtori
31.03.2017 21:47:55
hallu: Elä yllytä :-D mihis me tohtorin kanssa tullaa sitä tilaa tekemään :-D mää kieppaan rauman kautta ja otama kauhavalaiset vastaväitteet mukaan notta tupa tyhyjenee :-D

Joo, on se prkl, kun nulikat alkaa hyppimään silmille. ;D
Less is more.
s8na
31.03.2017 23:43:57

Hallu. Totta joo en ookkaan asiaa noin aatellu. Hyvä tietää. Kiinnostais kyllä kokeilla joku hyvä marshall-särö ja digikaappimallipedaali ja sit linjaan.
askomiko
31.03.2017 23:50:11 (muokattu 01.04.2017 00:05:46)
Sen veran pitää hienosäätää että jos mikki on parin sentin päässä kajarista niin se huoneen kaiku lopputuloksessa on ihan 0%, sekä perinteisessä äänityksessä että samasta tilanteesta napatussa impulssissa. Vertailu toimii kun verrataan samaa asiaa, eli vaikkapa studiossa istuessa tarkkaamon kajareista kuuluvaa soundia, tai klubin PA:sta pöhisevää soundia kun äänilähteenä on mikitetty kone tai joku digipönttö. Vaikka näin:

https://youtu.be/fmXZZ0oEtbI

Miulla Axe menee suoraan linjaan, ja lisänä pöhisee putkipääte jonka puhaltaa Marsun 4x12 greenback-komeroa. Se on lähinnä lahkeita lepattamaan, ja jos haluaa fiilistellä ja vinguttaa. Soittotuntumahan on ihan erilainen, jos soitat oikealla kaapilla vs monitorin läpi, mutta joka kerta kun äänitän kaappia ja vertaan lopputuloksia, linjasoundi gurujen tekemällä kappimallinnuksella soundaa paremmalta.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
jhlamm
01.04.2017 00:08:53
Vaikka digihommia haluttiin välttää niin kyllä ne alkaa olemaan katsomisen arvoisia tässä hommassa. Varsinkin, kun niillä saa kaappisimulaatiot ja muut melko helposti. Ja kun puhutaan, että on hankala säätää niin moni nykylaitteista on kohtuullisen suoraviivaisia. Itseltä ääni kemperille, mutta se on kyllä tuhottoman kallis peli, vaikka rahansa väärti on.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Jucciz
01.04.2017 04:45:07
Tech 21 Liverpool. Analoginen vempele, mun valinta linjashow-tilanteissa. Oikein hyvä ja monipuolinen soundiltaan.
Karhukoira74
01.04.2017 10:20:24

Laulava Kylätohtori: Mielestäni näiden digileivänpaahtimien tarpeellisuus riippuu vähän siitä, kuinka monipuolista soundia tarvitsee. Esim. itsellä ne on täydellisesti unohdettu, koska mä en jaksa sitä säätämistä. Eli se on sinänsä ihan sama, miltä ne soundaa, ei kiinnosta.

Enkä mä oikein ymmärrä, miten ns. yksinkertaisella putkivahvistimella ei pärjäisi soundien monipuolisuudessa. Pari spedua vielä ketjuun, niin loppu on miehestä kiinni, ei varmasti rajoita vehkeet ilmaisua.

Toki se on aina helppo haukkua vehkeitä, kun ei soiton siipien alla noste riitä lentoon. ;)

E. Ja itse siis unohduksen listalla on kaikki liikaa nappeja sisältävät, toteutustavasta riippumatta..

Allekirjoitan kaiken tämän. Mulla ei vaan riitä mielenkiinto ja viitseliäisyys säätää niitä jokaista vitunkarvanvärähtelytaajuuteen vaikuttavia parametrejä. Eri valikoima podeja ja Axe FX-II on käyny, mutta kaik o mänt. Ei vaan into piisaa, ja kun ne soundit on aika vähissä mitä tarvii. Puhdas ja jyrä. Onneksi on Mesa mikä boogaa.

Ymmärrän ehkä jollain tasolla ton nuorison himon tohon soundin nypläykseen, tottuneet värkkäämään syntymästään tietokoneiden kanssa. Mutta, IMHO, jokaisesta mallintavasta soundista puuttuu se jokin "henki" mikä tekee MULLE sen soundin. Ihan ex-bändikavereiden vehkeitäkin vierestä kuunnelleena. Toki, eihän se nykyisellä musiikintekotavalla/-tavoilla kuulu sieltä miksauksesta, kun biisit äänitetään tukkoon.

Nii! Ja kuitenkin kevyesti kaasuttelis taas toi Digitechin GSP1101 kuitenkin, monet kerrat aatellu että se ois kiva testata...ja tähän semmonen hampaatyhdessävirnistyshymiö.
-So many assholes, so few bullets-
D-Kay
01.04.2017 10:40:49

Minulla on ollut jo aiemmin mainittu Koch Pedaltone käytössä. Täysputkipeli, riittävän yksinkertainen säätää ja saa irti monenlaista soundia. Kaappimallinnus on ollut omaan käyttöön riittävän hyvä. Toimii hyvin efektien kanssa.

Nyt on tosin Amplifire Englannista tulossa, koska haluan efektit samasta lootasta.
s8na
01.04.2017 11:49:59

Tää kiinnostais kokeilla. http://www.bluguitar.com/english/blubox.html ei näytä vaikealta käyttää.

Mut toisaalta kun on sujut noiden putkivehkeiden kanssa ei karvi juuri roudailla niin gaasua häkkiin.
J.Nikkanen
01.04.2017 12:30:46 (muokattu 01.04.2017 12:33:47)
Onko nuo AMTn pikkupurkit mistään kotoisin näissä karkeloissa?

Bassopuolella AMT BC-1 on oikeinkin jeppis purkki mutta siis mitenkäs nuo P1, E1, M1 ja mitä näitä nyt oli pelittää vai pelittääkö ollenkaan?

edit: itse siis korvasin SansAmpin PSA ykösen tuolla BC-1 purkilla joka oli muutos parempaan treenistilanteessa mutta äänittelyhommia ei ole tullut tehtyä kummallakaan ja keikatkin on hoitanut Lehlen etuaste DI hässäkkä, tämä siis bassolla, kitarakamarunkkaus taas vasta ujosti aluillaan monen vuoden tauon jälkeen
RaskasMielinen
01.04.2017 15:48:57 (muokattu 01.04.2017 16:53:46)

Uskaltaudun nyt itse oman mukavuusalueeni ulkopuolelle, eli soitan vaihteeksi jotakin muuta kuin mustaa metallia.

Jos ei ole aivan niin paskaa, että pystyy kuuntelemaan loppuun asti, niin siinähän veikkailette mitä kaikkea tähän on käytetty. Ja mun kamoissa siis löytyy analogisesta kaappisumulaatiosta kaappimallinnusten kautta myös vahvistinten maalintamiseen.

https://soundcloud.com/user-1797634 … nstrumental-by-sorrowminded-v1-2017

Tuossa on kolme soundia. Mutta siis: millä mikin on vedetty?
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
hallu
01.04.2017 16:52:25
RaskasMielinen: Uskaltaudun nyt itse oman mukavuusalueeni ulkopuolelle, eli soitan vaihteeksi jotakin muuta kuin mustaa metallia.

Jos ei ole aivan niin paskaa, ettei pysty kuuntelemaan loppuun asti, niin siinähän veikkailette mitä kaikkea tähän on käytetty. Ja mun kamoissa siis löytyy analogisesta kaappisumulaatiosta kaappimallinnusten kautta myös vahvistinten maalintamiseen.

Ihan hyvä, mun mielestä se keskimmäinen oli mukavimman kuuloinen. Siinä kolmannessa oli enemmän säröä ja efektejä. Mun mielestä noissa kaikissa oli kajahdus käytössä, mutta siinä kolmannessa kuului olevan myös delay ja olisiko ollut jonkin sortin kaistasuodatintakin siinä kolmannessa siis lievää phaser efektiä tai leslietä? voihan siinä myös olla jotain vaihevirhettäkin joka tekee sen tuntuman. No niin tai näin niin noista kolmesta ääninäytteestä se keskimmäinen oli eniten mun mieleen.
RaskasMielinen
01.04.2017 17:00:41

hallu: Ihan hyvä, mun mielestä se keskimmäinen oli mukavimman kuuloinen. Siinä kolmannessa oli enemmän säröä ja efektejä. Mun mielestä noissa kaikissa oli kajahdus käytössä, mutta siinä kolmannessa kuului olevan myös delay ja olisiko ollut jonkin sortin kaistasuodatintakin siinä kolmannessa siis lievää phaser efektiä tai leslietä? voihan siinä myös olla jotain vaihevirhettäkin joka tekee sen tuntuman. No niin tai näin niin noista kolmesta ääninäytteestä se keskimmäinen oli eniten mun mieleen.

Veikkasinkin, että toka olis eniten teikäläisen mieleen. Siinä on maltillisesti säröä, delayta ja kaikkua eikä stereokuvakaan ole aivan laidasta laitaan.

Paljastetaan sen verran, että eka on telecasterilla suoraan äänikorttiin. Siinä ei siis ole efektejä, vahvistinta eikä kaappisimulaatiota/mallinnusta lainkaan.

No olisko jossain pelkkä S-Gear tai Boss Katana ja jossakin vaikka joku putkivahvstin ja Torpedo Live?

Cubasen apuja ei ole muuta kuin pikkuisen eq:a ja kompuraa.
"Satan represents man as just another animal, sometimes better, more often worse than those that walk on all-fours."
hallu
01.04.2017 17:07:05
RaskasMielinen: Veikkasinkin, että toka olis eniten teikäläisen mieleen. Siinä on maltillisesti säröä, delayta ja kaikkua eikä stereokuvakaan ole aivan laidasta laitaan.

Paljastetaan sen verran, että eka on telecasterilla suoraan äänikorttiin. Siinä ei siis ole efektejä, vahvistinta eikä kaappisimulaatiota/mallinnusta lainkaan.

No olisko jossain pelkkä S-Gear tai Boss Katana ja jossakin vaikka joku putkivahvstin ja Torpedo Live?

Cubasen apuja ei ole muuta kuin pikkuisen eq:a ja kompuraa.

Joo se eka oli hyvä myös, mutta se oli selvästi hennompi kuin kaksi muuta. Mun on ihan mahdotonta sanoa noista koska Boss Katanasta mulla ei ole mitään käryä ja kaikilla mainitsemillasi pitäisi nuo soundit irrota ....... joten jos on pakko jotain sanoa, niin veikkaan että että viimeinen ei ainakaan ole torpedo live koska siinä yläpäät tuntui vähän kihisevän joten arvaan, että se oli Katana. Keskimmäinen voisi olla vaikka S-Gear, koska sitä olen itse kokeillut ja siitä sai kyllä ruuvattua ihan melkein mitä tahansa. Mutta paljastanet asian todellisen laidan ?
Laulava Kylätohtori
01.04.2017 17:30:44
RaskasMielinen: Uskaltaudun nyt itse oman mukavuusalueeni ulkopuolelle, eli soitan vaihteeksi jotakin muuta kuin mustaa metallia.

Jos ei ole aivan niin paskaa, että pystyy kuuntelemaan loppuun asti, niin siinähän veikkailette mitä kaikkea tähän on käytetty. Ja mun kamoissa siis löytyy analogisesta kaappisumulaatiosta kaappimallinnusten kautta myös vahvistinten maalintamiseen.

Sitä en tiedä, millä on vedetty, mutta keskimmäinen on melkein paras. Kyllä se ekakin ihan hyvältä kuulosti. Kolmas oli meikäläisen makuun liian kihisevä..
Less is more.
RaskasMielinen
01.04.2017 18:12:26

Laulava Kylätohtori: Sitä en tiedä, millä on vedetty, mutta keskimmäinen on melkein paras. Kyllä se ekakin ihan hyvältä kuulosti. Kolmas oli meikäläisen makuun liian kihisevä..

Toka ja kolmas oli vedetty S-Gearilla. Itse pidän eniten kolmannesta, mikä ei yllättäne. Jätin sen vähän kihiseväksi osittain hämätäkseni. Koska se on tehty siis plugarilla, niin voin muokata sitä milloin tahansa miten tahansa. Tokassa ja kolmannessa on lisäksi yhdistetty vähintään kaksi presettiä. Ensin siis soitetaan kerran sisään ja sitten tehdään siitä vaikka kliiniraita tai mättöraita tai molemmat ja ehkä vielä blendataan ne stereokuvaan. Käyttäisin myös livenä jos keikkailisin. S-Gear maksaa satasen... En koe tarvitsevani kempereitä yms.
hallu
01.04.2017 19:32:00
RaskasMielinen: Toka ja kolmas oli vedetty S-Gearilla. Itse pidän eniten kolmannesta, mikä ei yllättäne. Jätin sen vähän kihiseväksi osittain hämätäkseni. Koska se on tehty siis plugarilla, niin voin muokata sitä milloin tahansa miten tahansa. Tokassa ja kolmannessa on lisäksi yhdistetty vähintään kaksi presettiä. Ensin siis soitetaan kerran sisään ja sitten tehdään siitä vaikka kliiniraita tai mättöraita tai molemmat ja ehkä vielä blendataan ne stereokuvaan. Käyttäisin myös livenä jos keikkailisin. S-Gear maksaa satasen... En koe tarvitsevani kempereitä yms.

No joo tuo on kyllä pakko allekirjoittaa, että jos Plugiosastolle mennään niin S-Gear on ehdottomasti parasta mitä olen itse kokeillut ja jättää esimerkiksi MainStagen taakseen mun kirjoissa, vaikka MainStage on tietenkin monipuolinen työkalu, mutta kitaristina ottaisin mieluummin S-Gearin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)