Aihe: Vahvistin suositteluja?
1 2
ÄrGee
24.03.2017 14:01:25
Åboensis: Huoh. Tästähän täälläkin väännetään aina aika ajoin, välillä ihan tosissaankin. Mikä nyt sitten riittää kenellekin. Minulle riittää nykyään hyvin 12" ämyrillä aseistettu single-ended täysputkari, jossa on tehoja ruhtinaalliset 5 wattia. Kyllä, viisi. Ja osasto on se perinteinen bluesi ja rokki. Ja ei, normikeikalla en mikitä. Hyvin kuuluu, kun ei tarvitse tapella toisen kitaristin kanssa taajuuksista.

Soitetaanko me sitten reeniksellä jotenkin kovaa :D itsellä master klo 12 kohdalla 120 wattisella putkivahvistimella. Ja toisella kitaristilla ei ole masteria, joten volume klo kympissä. Kummallakin 2x12" kaappi Celestionin V30:llä. Mutta ne huutavat jalkoihin, joten silläkin on oma osansa. Suuntaukset ovat muuten ihan hyvät.
TO THE STARS!!!
Laulava Kylätohtori
24.03.2017 14:03:03
Åboensis: Huoh. Tästähän täälläkin väännetään aina aika ajoin, välillä ihan tosissaankin. Mikä nyt sitten riittää kenellekin.

Joo, ihan turhaa vääntöä on se. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten itse se on kokeiltava, mikä itselle toimii parhaiten.

Nim. Ei surinapönttöjä tähän taloon, kiitos. ;)
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Jucciz
24.03.2017 14:08:34
Åboensis: Huoh. Tästähän täälläkin väännetään aina aika ajoin, välillä ihan tosissaankin. Mikä nyt sitten riittää kenellekin. Minulle riittää nykyään hyvin 12" ämyrillä aseistettu single-ended täysputkari, jossa on tehoja ruhtinaalliset 5 wattia. Kyllä, viisi. Ja osasto on se perinteinen bluesi ja rokki. Ja ei, normikeikalla en mikitä. Hyvin kuuluu, kun ei tarvitse tapella toisen kitaristin kanssa taajuuksista.

Mulla taas on keikkakoneena 12-wattinen Princeton, jonka volumea ei monillakaan keikoilla voi kolmoselle asti vääntää. Kaiuttimena on tällä hetkellä Celestion Gold. Mitä tämä kertoo desibeleistä, se ei toki selviä kuin mittarilla, mutta ei kannata antaa wattilukemien automaattisesti hämätä. Yllättävän pienetkin tehot saattavat riittää, jos on sopivan herkkä ja ennen kaikkea oikealla tavalla soittajaa kohti suunnattu kaiutin.
antnis
24.03.2017 14:08:55

Täysin off topiccina, onks toi R6 sit muka parempi ku sen Fano? :D
Åboensis
24.03.2017 14:25:54

ÄrGee: Soitetaanko me sitten reeniksellä jotenkin kovaa :D itsellä master klo 12 kohdalla 120 wattisella putkivahvistimella. Ja toisella kitaristilla ei ole masteria, joten volume klo kympissä. Kummallakin 2x12" kaappi Celestionin V30:llä. Mutta ne huutavat jalkoihin, joten silläkin on oma osansa. Suuntaukset ovat muuten ihan hyvät.

Sitä en osaa sanoa kuulematta ;D. Sen tiedän, että me ei soiteta - enää. Mulla on oman Swartin volume (siinäkään ei siis ole masteria) noin puolillaan, mutta siitä ylöspäin ei äänenpaine kuitenkaan juuri lisäänny, ainoastaan särön määrä. Äänen puhtautta säätelen kitaran volapotikalla (en siis käytä pedaaleita kuin nykyään taas tremoloa).

Täysin off topiccina, onks toi R6 sit muka parempi ku sen Fano? :D

On ja ei XD. Fano oli valitettavasti pakko myydä, että sai lunastettua R6:n, joka taas täytyi saada. Molempi parempi.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
sustain65
24.03.2017 17:19:50
iec: Käytät tuossa melko yleistä ilmausta "Vahvari tosin on 45W moodissa ja master volume yleensä vain klo 10:ssä" (moni muukin ilmaisee asian tuolla tyylillä), mutta se ei valitettavasti kerro juuri mitään oikeasta äänenvoimakkuudesta. Oikeasti pitäisi mitata kalibroidulla desibelimittarilla ja ilmoittaa vielä millä painotuksella (A, B vai C) on mitattu ja kuinka kaukana kaiutinkaapista. Äänenvoimakkuus riippuu niin monesta asiasta tuossa ketjussa (kitara, piuhat, pedaalit, vahvistimen potentiometrien toleranssit, putkien kunto, kaiutinkaapin elementit, jne jne) että siitä ei voi päätellä kuin suuntaa antavia asioita. Volan säätöön on aina laitettu todella paljon varaa (jollain voi olla käytössä todella heikolla antotasolla olevat mikit), joten suurin vahvistimen antoteho saavutetaan yleensä jo paljon pienemmällä säädöllä kuin volapotikan maksimisäätöarvolla, eli tietyn pisteen ylittyessä särö kasvaa, mutta äänenvoimakkuus ei enää kasva.

Tämä ei nyt ollut mitään kettuilua sinua kohtaan, vaan ihan yleinen huomio kun olen tätä palstaa seurannut ja kirjoitellutkin jonkin verran. Teki nyt vaan mieli nostaa kissa pöydälle, kun samantyylisiä kirjoituksia on nähty täällä monen monta kertaa.

No sori kun en ole mitannut desibelejä. (-15dB Elacinit korvissa kaapin vieressä on sopiva mökä, sen verran lisätietoa.) En minä kuvitellutkaan kertovani muuta kuin kepeätä suuntaa antavaa tarinointia. Tiedossa kyllä kaikki mitä kerroit ihan tasan tarkkaan. Ei sillä, hyviä huomioita, ota plussa!
MannihilatoR
24.03.2017 17:58:25

Metalkallo: Tuosta Boss Katanasta on myös 100w combo versio olemassa jos 50w ei riitä, ja nuppi versiokin löytyy jos haluaa sellaisen kaappiin tunkaista. 100w versiossa näyttää olevan myös tuo tehon valinta säädin jossa voi valita 0,5-50 ja 100w väliltä.

Tässä on jokin video 100 versiosta bändin kanssa, ei tosin ole heviä, mutta... https://www.youtube.com/watch?v=m1hd0dUnC6A

100w nuppimalli https://www.youtube.com/watch?v=q7_iNknTX5g

Kyllä tuolla sun jo olemassa olevalla Blackstarillakin lähtee nuo kaikki aika hyvin, ja mun mielestä sitä ei kannata myydä pois vain sen takia että se painaisi hieman jos muuten hoitaa hommat. Combo on kuitenkin helpompi roudata kuin nuppi+kaappi.

Joo Blackstar HT-40 on helvetin hyvä skobe mutta bänditoiminnan loppumisen vuoksi olen harkinnut siitä eroon pääsemistä. Kumminkin olisi hyvä olla joku pienikokoinen skobe satunnaisia bändijameja varten....nurkissa ei oikein viitsi noin isoa skobea pitää. :/
Jos jotain projektia Lahden seudulla on kitaristille. Saa vinkata... :P
Kefiiri
24.03.2017 19:56:01
Laulava Kylätohtori: Itse edustan toista koulukuntaa. Jos vahvari suunnataan suoraan naamaan, niin soundi on kauhea. Se nimenomaan pitää suunnata jalkoihin, eikä siinä mielestäni nyt kovasti paljon sen suurempaa tehoa tarvita. Esim. 50 wattinen vahvari, niin se on ihan sama, mitkä elementit ovat ja mihin se on suunnattu, desibelit riittää varmasti...

No meillä on eri näkemys :)
Itsehän säädän soundit niin, että vahvistin on jakkaralla ja vahvarin edestä kuunnellessa ääni on asiallinen. Mikitettiin tai ei, sama periaate.

Ihmeen pienelläkin teholla välillä pärjää. Yhdellä rokkikeikalla oli lainassa VoxAC4TV. Soitin sounditsekissä ilman mikitystä yhden watin asennolla ja porukka kehui että hyvä balanssi. Toki rosoa tuolloin jo soinnissa oli, ja varmuuden vuoksi soitin keikan tehokytkin 4W asennossa, tai mikä se maksimi on.
En ole musiikin asiantuntija.
iec
24.03.2017 20:05:09

sustain65: No sori kun en ole mitannut desibelejä. (-15dB Elacinit korvissa kaapin vieressä on sopiva mökä, sen verran lisätietoa.) En minä kuvitellutkaan kertovani muuta kuin kepeätä suuntaa antavaa tarinointia. Tiedossa kyllä kaikki mitä kerroit ihan tasan tarkkaan. Ei sillä, hyviä huomioita, ota plussa!

Kelläpä sitä desibelimittareita löytyy :) Mullahan mastervolanuppi on vahvarin takana ja en jaksa kurkkia mikä numero on siellä on säätönä. Käsikopelolla pitää säätää ;)

Joo se on tosiaan vaikeaa vertailla kuinka kova ääni vahvareista lähtee ja mikä riittä kellekin käytännön tilanteissa. Siinä ei oikein voi muuta kuin pistää vahvarit vierekkäin ja testata.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Guitarfreak
24.03.2017 21:04:09
iec: Kelläpä sitä desibelimittareita löytyy :) Mullahan mastervolanuppi on vahvarin takana ja en jaksa kurkkia mikä numero on siellä on säätönä. Käsikopelolla pitää säätää ;)

Joo se on tosiaan vaikeaa vertailla kuinka kova ääni vahvareista lähtee ja mikä riittä kellekin käytännön tilanteissa. Siinä ei oikein voi muuta kuin pistää vahvarit vierekkäin ja testata.

Juuh. Joillekin käy puukko ja jotkut haluaa pistää basistinkin polvilleen. Jälkimmäiseen tarvitaan enempi watteja jos haluaa et se botne ei oo ihan karvamatoa. Isommat dynamiikkaerottelut tarvii enämpi potkua. Eikös siinä oo aika hyvät muistisäännöt...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
BugBadWolf
24.03.2017 21:56:50
Guitarfreak:...Eikös siinä oo aika hyvät muistisäännöt...

Minulle piisaa muistisäännöksi oikeastaan se, että mitä cleanimmaksi mennään, sen enemmän tarvitaan tehoa. Toki basson lisääminen tarvitsee myös.

---

Mutta siitä Katanasta oli aikaisemmin jotain. Ainakin tuo 100W combo tarjoilee oikeita watteja. Vaikea uskoa, millainen meteli lähtee tuollaisesta sardiinipurkista. En näe mitään syytä uskoa, että 50W olisikin teholukemaansa vaivaisempi. Ja se 5W asento piisaa kyllä särökomppiin rumpujenkin kanssa.

Muutenkin on todettava, että se on ainakin itse kokeilemistani/omistamistani laitteista hinta-laatusuhteeltaan varsin ylivoimainen ykkönen. Ei mikään ihmelaite, eikä maailman paras värkki. Vain hyvä vahvistin todella halvalla.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)