Aihe: Kielet rämisevät, mikä neuvoksi
1 2 3 4
guitarmigi
21.01.2017 17:11:36
Sitä paitsi, aina löytyy joku, joka aukoo päätään ihan muuten vaan ja sekoittaakseen keskusteluja.
Se on mielenkiintoista! :)
guitarmigi
21.01.2017 17:12:46
Hyvää illan jatkoa kaikille!
hallu
21.01.2017 19:10:04 (muokattu 21.01.2017 21:24:15)
Hyvää illan jatkoa kaikille
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
21.01.2017 19:11:34 (muokattu 21.01.2017 21:24:51)
Eipä tästä enempää
hallu
21.01.2017 19:19:21 (muokattu 21.01.2017 21:25:09)
Kitara kannattaa viedä ammattilaiselle
BugBadWolf
21.01.2017 19:44:53 (muokattu 21.01.2017 19:52:21)
Niin...

Jos ihmisellä on mekaanista ymmärrystä, erilaisten materiaalien lujuuksien tajua ja tuntumaa käsissään sen verran että hän voi korjailla erilaisia pieniä ja hentoisiakin esineitä, kitarassa ei ole yhtään sellaista osaa johon ei voisi kajota ihan vaikka ensimmäistä kertaa sellaisen nähdessään.

Jos taas aikaisempi historia nikkaroinnin alalta sisältää paljon poikkiväännettyjä ruuveja ja pultteja, erilaisia liian voimankäytön aiheuttamia halkeamia tai vaikkapa spontaaniin, räjähdysmäiseen paloon syttymisiä, suosittelen ehdottomasti soittimen viemistä ammattilaiselle. Sellaisiakin pääsiäiskäsiä on ja niille suosittelen kaiken jättämistä ammattilaisten käsiin.

Kaularauta on kapine, jonka säädössä ei käytetä voimaa. Siellä on taajakierteinen ruuvi, jolla saa helposti aikaan satojen kilojen paineen. Jos voimaa käyttää, saa paskottua kaulan. Se ei ole mahdotonta ja olenpa itsekin nähnyt moisen kaulan. Mutta normaalisti, harkiten ja käyttäen lähinnä sormiensa voimia, ei ole minkäänlaista vaaraa rikkoa (toimivaa ja hyvälaatuista) soitinta.

Että niinku sillee. Ja nääs.

Edittiä pukkaa: Jokainen mielestään tarpeeksi lähellä majaileva aloittelija (soitossa tai vain soittimen huoltamisessa) saa ajella tänne ja näytän kädestä pitäen, kuinka homma toimii.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
luppa
21.01.2017 20:44:26
hallu: Lisää kyllä, mutta se kaula menee notkolle niin vaikka kieli vapaana olisikin korkeammalla niin otelautaa vasten painettuna se aiheuttaa ongelmia juurikin ylänäuhoilla jotka ovat kaulan puolivälistä katsottuna "ylämäessä" ja siksi sirinä esiintyy juurikin siellä ylänäuhoilla noin 12. nauhasta ylöspäin.

Kuvailet tässä nyt tilannetta jossa vedon lisääntyessä otelaudan loppupää nousee "hyppyriksi". Ei se kaula sillä tavalla kyllä yleensä kieliä paksummaksi vaihtaessa taivu. Ei sitä loppupäätä mikään vedä ylöspäin, vain sitä satulan päätä. Kaula ei juurikaan yleensä edes taipuile kaulaliitoksen kohdilta (joku 15. nauha) isompinumeroisille nauhoille mentäessä, kun se on jo siinä kohdin rungossa kiinni. Lavastapäin kiristettävä rauta ei välttämättä edes yllä sinne asti, tai tyvestäkään säädettävä ei vaikuta tässä kohtaa.

Tätä räminää korjaisin nimenomaan säätämällä actionia, eli nostamalla kieliä tallan päästä. Mutta tätä ennen järjestyksessä kaularauta kiristetään sopivaksi. Tähän löytyy jostain varmasti selkeämmät ohjeet mitä meikä tähän nyt saisi kirjoiteltua. Lopuksi sitten säädetään intonaatio. (tuuttiin)
73nd3r
21.01.2017 21:22:45
Kylläpäs täällä saadaan iso juttu aikaseks ihan yksinkertaisesta hommasta...

Jos alkutilanteena on kunnolla soiva kitara, sitten siihen vaihdetaan paksumpi kielisetti ja sen jälkeen särisee nimenomaan ylimmiltä nauhoilta, niin diagnoosi on aika selvä: kaula on mennyt käyremmäksi kun kielissä on enemmän jännitystä. Ja korjaus on ihan yhtä yksinkertainen: kompensoidaan se kielten lisäjännitys kaularaudalla.

Hallun eka vinkki on ihan oikea, pistän piruuttani plussan.
Ja toisen yhtä piruuttani guitarmigille, ammattilaisen käyttö ei ole koskaan virhe.
73nd3r
21.01.2017 21:26:38
LaMotta: Oikea ammattilainen ei alkaisi kaukoparantamaan.
On forumilla kai sentäs jokunen, ainakin vahvistinkysymyksissä.
Me muut ollaan vaan tämmösiä enempi tai vähempi kokeneita, jotka yritetään auttaa kun joku vielä vähemmän kokenut kyselee.
Kefiiri
21.01.2017 22:15:35
BugBadWolf: pääsiäiskäsiä

nerokasta

Hyvää illan jatkoa kaikille :)
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
21.01.2017 22:52:48
Hyvää illan jatkoa kaikille!
Laulava Kylätohtori
21.01.2017 23:02:45
Vittumaista illan jatkoa kaikille. Tulkoon yöstänne tukala kuin palavasta saunasta.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
J.Nikkanen
21.01.2017 23:05:20
Laulava Kylätohtori: Vittumaista illan jatkoa kaikille. Tulkoon yöstänne tukala kuin palavasta saunasta.

Höh, kutisevaa peräreikää sulle.
zedder
21.01.2017 23:07:52
Siis ihan oikeasti:

Jos kitaraan vaihtaa paksummat kielet, niin muuttuuko otelaudan/kaulan loppupätkä heti hyppyrimäeksi? Ei tuota ihan heti uskoisi todeksi. Jos noin käy, niin kyseinen kitara ei kuulune ihan parhaaseen A-ryhmään. Silloin varmaan joutuu kompensoimaan vikaa esim. nauhoja hiomalla.

Se on totta että että jos ei halua kaulan "banaanisoituvan", niin kaularautaa lienee syytä kiristää hiukan.

Ja minä myöskin toivotan kaikille.... hyvää yötä!
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Funkånaut
21.01.2017 23:08:37 (muokattu 21.01.2017 23:10:40)

Kun olen vienyt kitarani joskus Muusikolle säädätettäväksi. Ei intonaatio olekkaan kohdallaan... mutta kitara soi tautisesti. Muistuttaisin jotta kielet tulee olla hamoniassa toisiinsa. Elikkä tärkeintä on jotta ne soivat oktaavissa toisiinsa nähden. Mutta tosin hyvä kaula soi mukavasti joka asemasta. Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin... Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. Mutta korkeampisoundi tietty..Tää tuuttiin tulee kun kulet kaikki kielet läpi ala eestä hoohon... Mutta tietty h-kieleltä 1 nauha enempi. Niin avoin sointuvirekkin pitää jos vapaa ja yksi kieliväliin ja seuraavan 3ääni menee oktaaviin, eli pärisee... Jne kaikki oktaavit toimmii... - k.sln
"Mitä? Lasku minun maksettavaksi, mitä? Kuuluu niin huonosti, en saa oikein selvää. Ai minulle konjakkia tulossa? Noo, nyt alkaa kuulua vähän paremmin." - J. Alfred Tanner
Kefiiri
21.01.2017 23:15:46 (muokattu 21.01.2017 23:17:34)
Hyvää jne...
En ole musiikin asiantuntija.
BugBadWolf
21.01.2017 23:45:30
Mitähän täällä on oikein tapahtunut?
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
luppa
21.01.2017 23:53:54
73nd3r: Kylläpäs täällä saadaan iso juttu aikaseks ihan yksinkertaisesta hommasta...

Jos alkutilanteena on kunnolla soiva kitara, sitten siihen vaihdetaan paksumpi kielisetti ja sen jälkeen särisee nimenomaan ylimmiltä nauhoilta, niin diagnoosi on aika selvä: kaula on mennyt käyremmäksi kun kielissä on enemmän jännitystä.

En vieläkään ihan hahmota miten tää tapahtuu... lauantai-illan ratoksi askartelin tämmöisen kuvan, koska mitä parempaakaan tekemistä sitä voisi olla.

http://luppa.biz/kitarakaula.jpg

A on alkutilanne. Kaula on suora, tai ainakin melkein suora. B ja C ovat tietenkin vahvasti liioiteltuja. Mun mielestä kun pistää kitaraan vahvemmat kielet, tapahtuu kohdan B tilanne. Kun höpöttelin aiemmin jonkun osan taipuvan ylöspäin, tarkoitin tietty sitä suuntaa mikä näissä kuvissakin on ylöspäin.

Jos oikein käsitin, osan mielestä tapahtuu jotain kuvan C kaltaista? Jos näin niin tää on kohta josta olisin eri mieltä. On tietty kitaroita jossa tuommoista tapahtuu, mutta ei tämä oo mielestäni semmonen paksumman kielisetin aiheuttama ilmiö joka korjataan kaularautaa ruuvaamalla. Tietenkin on ihan mahdollista että käsitin pieleen ja tästä puutuu kuva D :) osa viesteistä on näemmä jo editoitu pois...

Itsekin olen sitä mieltä että etäkorjaus menee aina vähän vituralleen ja arvaukset pieleen, mutta heittäisin silti että vaihtoehtona voi olla ainakin että paksumpi setti on nytkäyttänyt tallaa alaspäin. Jos kyseessä on joku vibratalla niistä olen autuaallisesti pihalla, mutta ehkä niissä näin voi käydä helpomminkin.
hallu
22.01.2017 00:16:47
luppa: ................) osa viesteistä on näemmä jo editoitu pois...

...................

Minä editoin nuo omat viestini pois sekoittamasta pakkaa. Asia on nimittäin niin, että aloittelija kysyi neuvoa mitä tehdä mielestäni aika itsestään selvässä tilanteessa. En arvannut että tästä sukeutuu tämmöinen vääntö ja siksi ajattelin, että nuo turhat ohjeet on parasta siivota pois sotkemasta. Tänne jäi kuitenkin yksi hyvä neuvo eli viedä kitara huoltoon.

Nää on vähän semmoisia juttuja jotka jokainen voi kokeilla ihan itse ja löytää oma totuutensa. Minä olen kokeillut ja löytänyt nyt on teidän vuoro. Sinä olet jo kuvat piirtänyt joten olet hyvällä alulla. Nyt vaan kuusiolokomeisseli käteen ja kaulaa ruuvaamaan, kyllä sä ton arvoituksen pystyt ratkaisemaan kun sen on sinua tyhmemmätkin selvittäneet.
BugBadWolf
22.01.2017 00:20:47
luppa: En vieläkään ihan hahmota miten tää tapahtuu...

Piirrä vielä se D. Aseta siihen vähän kaulakulmaa, ts kaula ja lankku eivät ole suorassa linjassa toisiinsa nähden vaan kaula lähtee vähän alaspäin. Sitten lisää mielessäsi vähän vetoa ja katso kuinka käy.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)