Aihe: Onko vahvistimen koolla tosiaan väliä?
1 2 3 4
Haeroe
24.10.2016 22:23:29

askomiko: On sillä siihenkin, 4x12" ja 1x12" soundaa täysin erilaiselta ihan lähtöpisteestä asti.

Onko tästä oikeasti jotain esimerkkiä? Tuntuu todella erikoiselta, että se kytynen suuntaava SM57 haistaa, että nyt olen neljä kertaa kakstoistasen edessä. Tötterö soi, miten soi.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Gritsen
24.10.2016 22:32:45 (muokattu 24.10.2016 22:33:51)
Haeroe: Onko tästä oikeasti jotain esimerkkiä? Tuntuu todella erikoiselta, että se kytynen suuntaava SM57 haistaa, että nyt olen neljä kertaa kakstoistasen edessä. Tötterö soi, miten soi.

Kyllä se vaan kuulostaa eriltä. Sanoisin, että tahattomalla vaihevirheellä on oikeasti tekemistä asian kanssa.

Mun mielestä 50W ja 100w välillä ei oo luukutettuna kauhean isoa voluumieroa, mutta todella iso äänenpaine/fiilisero. 50-wattisella on varmaankin fiksuinta soittaa rockia suurimmassa osassa tilanteita, mutta sillä kun ei saa aikaiseksi löysiä ja ulvovia Hendrix Woodstockissa -viboja, toisin kuin satawattinen, joka pääsee aika hyvin sinne zonelle.
Laulava Kylätohtori
24.10.2016 23:07:27
Haeroe: Onko tästä oikeasti jotain esimerkkiä? Tuntuu todella erikoiselta, että se kytynen suuntaava SM57 haistaa, että nyt olen neljä kertaa kakstoistasen edessä. Tötterö soi, miten soi.

Itsekin tätä mietin, mutta pakkohan siinä on ero olla, koska korvakin sen kuulee. Ja se ero on aika iso. Eikä se ole mahdollista, että se ääni lähtee elementistä samanlaisena ja muuttuu vasta myöhemmin.

Itse väitän, että se ero tulee enemmän laatikon tilavuudesta kuin elementtien määrästä. Jos esim. 2x12" kaapissa kytkee vain toisen elementin, niin se ero ei ole suuri ja se on lähinnä äänenpaineessa.

Mutta se elementti 1x12" kaapissa taas soi ihan eri tavalla. Esim. basson ja yläpään korostukset ovat aivan erilaisia...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
headhead
25.10.2016 07:37:04

Vähän eri asia, straight vs. slanted selitettynä
https://youtu.be/fj_WHO7lROg
Sanoinko jotain typerää?
Guitarfreak
25.10.2016 07:42:07

Kokeileppa ihan huvikseen laittaa vaikka joku takaa-avoin kotelo kiinni ja auki sillei A/B testinä. Ihan vaikka irtolevyllä. Ero on aika suuri..

Se kartion takaa lähtevä ilman liike kuitenkin menee sinne purkkiin mölisemään ja vaikuttaa kartion seuraaviin liikkeisiin vastustavasti tai helpottavasti - riippuen vaiheesta... Joten vaikuttaahan se takana oleva tila kartion liikerataan ja täten koko soundiin...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
headhead
25.10.2016 08:13:23
Alkuperäiseen kysymykseen:

Lähes kaikki keikst missä ite oon päässy soittamaan, pubeissa, synttäreillä tai pitserisn nurkassa, on vedetty kokonaan omilla kamoilla ja mikittämättä. Parilla keikalla on ollu kunnon Pa:t ja useampi bändi soittamassa, silloinkin käytin omaa styrkkaria monitorina. Varmaan oikeilla "keikkamestoilla" on sitten usein mahdollisuus mikittää.
Sanoinko jotain typerää?
LaXu
25.10.2016 08:22:42
Teholla tuntuu olevan selkeä vaikutus siihen soundiin ja huomattavasti vähemmän volaan. Tykkään, että puhtailla ja hevisoundeilla on hyvä olla se 100+W tehoa, kun taas kevyemmillä rosoilla ja rokkisäröillä löysempi ja pehmeämpi soundi 20-60W teholla on pop. Näin siis vahvarien kanssa, jotka antavat tuota tehoaan säätää. Tietysti usein vähemmän tehokkaat vahvarit on muutenkin suunniteltu antamaan erilainen soundi.

Sen sijaan sitä 4x12 kaapin roudausta kyseenalaistan. Mielestäni 2x12 on sen verran helpompi roudattava, että en näkisi syytä miksi täysi loota pitäisi raahata lavalle muuta kuin ulkonäön takia.
varakeef
25.10.2016 08:38:13
blues guitar: Onko elementtien lukumäärällä vaikutusta mikitettyyn pa-soundiin, kun yhdellä mikillähän se skobe kuitenkin yleensä mikitetään yhden tötterön edestä?

Ei ole, mutta sillä on merkitystä sille mitä soittaja itse kuulee. Tärkeintä on järjestää itselleen hyvät olosuhteet. Luonnollisesti niissä rajoissa, ettei tuhoa saliään esimerkiksi järjettömällä mökällä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Laulava Kylätohtori
25.10.2016 08:54:21
varakeef: Ei ole, mutta sillä on merkitystä sille mitä soittaja itse kuulee. Tärkeintä on järjestää itselleen hyvät olosuhteet. Luonnollisesti niissä rajoissa, ettei tuhoa saliään esimerkiksi järjettömällä mökällä.

Tätä on kyllä kovasti vaikea uskoa. Eli esim. Vintage 30 kuulostaa aina ihan samalta, olipa se ämpärin kokoisessa 1x12" tai kuution 8x12" kaapissa? Siis mikitettynä...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Muovinen
25.10.2016 09:03:34

LaXu: Sen sijaan sitä 4x12 kaapin roudausta kyseenalaistan. Mielestäni 2x12 on sen verran helpompi roudattava, että en näkisi syytä miksi täysi loota pitäisi raahata lavalle muuta kuin ulkonäön takia.

Samaa olisin sanonut itsekin aiemmin mutta sitten vastaan tuli vahvistin, joka kuulostaa 412 kaapilla huomattavasti paremmalta kuin 212. Aiemmalla vahvarilla ero ei ollut läheskään yhtä suuri ja melkeinpä ennemmin 212 eduksi. Kyllähän sitä roudauksen järkevyyttä varmasti enemmän miettisi jos sitä olisi :)
Guitarfreak
25.10.2016 09:04:02
LaXu:
Sen sijaan sitä 4x12 kaapin roudausta kyseenalaistan. Mielestäni 2x12 on sen verran helpompi roudattava, että en näkisi syytä miksi täysi loota pitäisi raahata lavalle muuta kuin ulkonäön takia.

On siinä 2x12 ja 4x12 soundissa sen verran iso ero että jos tykkää munakkaasta soundista niin 4x12 kyllä puolustaa paikkaansa. Tämä toki riippuu soundimieltymyksistä että tarviiko sitä botnea niin paljoa :D.

Ei taida vieläkään (mnetin keskustelun suurista yleistämispyrkimyksistä huolimatta) olla universaalia totuutta näissä soundiasioissa...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Kefiiri
25.10.2016 09:51:54
Laulava Kylätohtori: Tätä on kyllä kovasti vaikea uskoa. Eli esim. Vintage 30 kuulostaa aina ihan samalta, olipa se ämpärin kokoisessa 1x12" tai kuution 8x12" kaapissa? Siis mikitettynä...

Samaa mieltä, kyllähän kajari soi eri tavalla isommassa kaapissa. Ja kun se soi eri tavalla, toki mikrofonikin poimii sen.
En ole musiikin asiantuntija.
s8na
25.10.2016 10:01:32

Isompi ois parempi mutta yliwattisia koneita kun ei pääse avaamaan ja 4x12 toosia ei jaksa roudata, tarvii käytännössä 2 ukkoa nostelemaan. Siksi 50W ja 2x12. Oon harkinnu myös 1x12 toosaa roudauksen vuoksi mutta kun sitä on vähän ja 1x12 on herkästi laatikkomaisen kuuloinen niin taidan jättää väliin. 2x12 mulle paras kompromissi.
D-Kay
25.10.2016 10:11:02

Kefiiri: Samaa mieltä, kyllähän kajari soi eri tavalla isommassa kaapissa. Ja kun se soi eri tavalla, toki mikrofonikin poimii sen.

Intuitiivisesti uskoisin näin, kiva olisi kuulla oikeaa vertailua. Jos kaapin koko vaikuttaakin, vaikuttaako elementtien lukumäärä? Nappaako se kartioon kiinni työnnetty viisseiska oikeasti mitään muista kaiuttimista? Vai voisko keikalle roudata 4x12" kaapin, jossa on vain yksi elementti paikallaan?

Se nyt ainakin on varma, että grillissä kiinni oleva mikki poimii eri asiat kuin monen metrin päässä seisova soittaja.
askomiko
25.10.2016 10:20:10 (muokattu 25.10.2016 10:21:37)
Yhdellä elementillä on vaan se ongelma että kaapista tulee etuseinältään melkein kokonaan avoin. Kytkemättömillä elementeillä taas toimettomat elementit ovat passiivisäteilijöitä, jotka toimii tavallaan samalla tavalla kuin refleksiputki. Mutta vailla mitään parametrien suunnittelua, eli ihan niinkun kitarakaapit on aina tehty. :)Toisaalta ei niistä niin matalaa bassoa tarvitakaan, missä tällaisia ratkaisuja käytettään.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Haeroe
25.10.2016 12:00:07

D-Kay: Intuitiivisesti uskoisin näin, kiva olisi kuulla oikeaa vertailua. Jos kaapin koko vaikuttaakin, vaikuttaako elementtien lukumäärä? Nappaako se kartioon kiinni työnnetty viisseiska oikeasti mitään muista kaiuttimista? Vai voisko keikalle roudata 4x12" kaapin, jossa on vain yksi elementti paikallaan?

Se nyt ainakin on varma, että grillissä kiinni oleva mikki poimii eri asiat kuin monen metrin päässä seisova soittaja.

Juuri tätä tarkoitin. En edelleenkään usko, että mikitetty saundi on radikaalisti erilainen, koska yleisimmin käytetty SM57 suuntaa tehokkaasti juuri siihen, mihin se on laitettu näyttämään. Soittaja kuulee takuuvarmasti eron, mikä sitten saattaa vaikuttaa mojoon, fiilikseen ja kuun asentoon, mutta PA:han tuleva saundi on mulle suuri mysteeri. Käsittääkseni studio-olosuhteissa kitaraa mikitetään monella mikillä, jotta mojo saadaan esiin, mutta live on live. Jos jollain olisi esimerkkivideo siitä, kuinka samoila elementeillä, samalla styrkkarilla yhdelleä mikillä yhteen tötteröön suunnattuna eri elementin määrillä saadaan kuitenkin eri saundi, olis jees. Seisoisin mielelläni oikaistuna.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
jniska
25.10.2016 12:09:13
Kysymys:
Onko saundi parempi 100W vahvistimella, jos sitä ei voi avata ollenkaan vai 20 W vahvistimella, jonka saa avata parhaan saundin kohdalle.

Itse liputan Marshall-tyylisen päätesärön ystävänä yhdistelmälle : pienempi vahvistin isommallaan kuulostaa paremmalle kuin iso liian pienellään.
"Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä"
hallu
25.10.2016 12:23:22
Yllättävän pienelläkin vahvistimella voi pärjätä, mutta kokeiltuani 6w A luokan vibrochampia rumpujen rinnalla niin yllätyin, että se yleensä kipusi rumpujen rinnalle kuulumaan. Sitä piti vain ajaa ihan täysiä jokseenkin korvan juuressa joten ei jatkoon siinä hommassa :-). Olis kyllä kevyt roudata semmonen ;-).

Mikitettynä tietenkin tai linjaan voi soittaa minkälaista purkkia huvittaa. Itse näkisin kuitenkin, että käytännön tilanteissa akustisten rumpujen äänenpaine aikalailla määrittää sen minimirajan mihin kitaravahvistimenkin on yllettävä. Itse tykkään että vahvarista ei tarvitse puristaa kaikkea ulos, vaan "hauista" on sen verran että kaikissa järjellisissä tilanteissa riittää pelivaraa ( ei ne putkivahvistimetkaan kuulosta aina hyvältä täysillä ajettaessa). Sen vuoksi ajattelisin, että 50 -100w on passeli vahvarin koko (pienemmälläkin pärjää, mutta tuo 50-100W ei ole liioittelua).

Se että minkälainen kabinetti pitää olla, on makuasia ja vähän filosofinenkin ksymys. Liittyy tietenkin siihenkin, että mikä on soittimen rooli orkesterissa. Itse ajattelen, että komppikitara saa olla vähän botnekkaampi ja siihen laittaisin isomman kaapin, mutta soolokitaralle sopii hyvin pienempikin. Tää on tietenkin vaan mielipide ja kaikkihan riippuu soittajien ja bändi soundi-ihnateista ja tarpeista. En minä usko että mitään yleispäteviä kaikille sopivia ohjeita voi olla olemassa. Toki kun asiaa funtsii, niin omat tarpeet on paremmin jäsenneltyjä ja perusteltuja jolloin toiminnan skaalaaminen erilaisiin olosuhteisiin käy helpommin.

Filosofinen kysymys on sekin, että mikä se backlinen rooli bändissä on. Jotkut ajattelee että backline on se bändin soundi eli bändi valitsee välineensä ja opettelee soittamaan tasapainossa ja keikka tilanteessa se vaan mikitetään ja johdetaan pa:han, mutta se soundi on se miltä bändi kuulostaa ilman pa:ta. Samahan se on yksittäisen soittajankin kohdalla. Joku ajattelee että kitaristin soundi on se, mikä sieltä kaiuttimesta tulee ja koko sähköakustinen kokonaisuus jossa soittaja toimii, tuottaa sen taideteoksen. Silloin on olennaista, että se kitarakaappi mikitetään ja välitetään yleisölle PA:n kautta. Sitten on sellainen folosofinen linjaus, että soittajat soittavat vain soitinta ja se voidaan vahvistaa suoraan linjasta yleisölle ja monitoreihin. Silloin bändin ei tarvitse soittaa tasapainossa, vaan tasapainosta huolehtii miksaaja. Näiden lisäksi löytyy varmasti lukuisia tapoja ajatella asiaa ja siksi sama vastaus ei ole oikea kaikille.

Kandee miettiä niitä omia kokonaistarpeita ja valita välineensä sen mukaan. Mun mielestä nykyaikaiset vahvistimet ovat siitä hyviä, että ne skaalautuvat todella hyvin kaikenlaiseen käyttöön. Samalla rakkineella voi soittaa himassa, treenikämpällä, keikalla, studiossa. Tietenkin monet käyttävät eri laitteita kotona ja bändin kanssa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Volle
25.10.2016 14:34:06
Useita vuosia sitten autottomana sitykuplan elättinä tein keikkamatkoja monesti julkisilla tai polkupyörällä. Tällöin roudattavuusasioita joutui monesti funtsimaan. Okei, yleensä toki isoimmat kamat kulki jostain lainaksi haalitulla autolla, mutta pari kertaa oli nuppi + piuhat + pedaalit urheilukassissa ja kitara gigbagissä selässä, kun pyöräilin pikku kekkulissa keikan jälkeen kotiin. Vaikka kyseinen nuppi oli pienehkö, ehkä tyypillisen 1x10-kombon levyinen ja ehkä jopa alle 10 kg painoinen, niin kyllä siinä sen roudauskaluston ylärajoilla kiikuttiin. :)

D-Kay: Vai voisko keikalle roudata 4x12" kaapin, jossa on vain yksi elementti paikallaan?

Sellaisen virityksen näin kerran eräällä keikalla ehkä 10 vuotta sitten, että kitaristilla oli 4x12-kaappi, josta puuttui yksi elementti, eli siinä oli ikään kuin ison halkaisijan lyhyt refleksiputki. Tuskin varsinaisesti suunniteltu ratkaisu, vaan yksi tötterö lienee kärähtänyt tai muuten vahingoittunut ja se on pitänyt ottaa kaapista pois röpöttämästä. Saundiin en kiinnittänyt huomiota erityisemmin, niin kaisse siis ihan ok oli.
JohnPatrick
25.10.2016 15:19:51 (muokattu 25.10.2016 15:21:14)
Size does matter, always! :D

No ei kait... mun mielestä 5W vahvistimelle on paikkansa musiikissa kuin myös 100W:lle. Pääasia että valitsee tarpeeseen sopivat välineet niin kuin Hallukin tuossa hienosti tarinoi. Meitä on kuitenkin niin monenlaista soittajaa ja erilaista musiikkityyliä että kaikelle on paikkansa.

Yksi asia mikä tässä on jäänyt aika vähälle huomiolle on soittotuntuma. Siinä on paljon eroa pienen ja ison vahvistimen välillä ja itselle soittotuntuma isommissa raudoissa vaan tuntuu viehättävän, vaikka volyymitaso olisi sama. Hyvinkin paljon riippuu varmasti mitä kitarasaundiltaan hakee, mutta itse saan kiksit, kun saundi ei kompressoidu liikaa ja siinä on headroomia ja tietynlaista auktoriteettia, mikä löytyy hyvällä masterilla varustetuista 100W vahvistimista hiljaisemmallakin. Kovalla toki parempi, mutta hiljaisellakin hyvä.

Monesti kuulee puhuttavan että soitetaan mieluummin keikalla pienellä vahvistimella kovaa soitettuna kuin isommalla hiljaa soitettuna. Kuulostaa kovin järkevältä, mutta missään mun keikkapaikoissa (max.300hlöä) ei ole kyllä ainakaan voinut soittaa sellaisilla volyymeillä missä vaikka 15W vahvistinta voisi ajaa ns. "sweet potissa", kyllä se sen verran kovalla jo silloin on...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)