Aihe: Ikioma Halla Custom Instruments -soitin valmistui
1 2
Navdi
05.10.2016 08:45:00
Serenity: Onkohan tuolla alemman hihnatapin paikalla isokin vaikutus tuohon soittomukavuuteen (siis sivussa keskilinjalta)? Alkoi kiinnostaa - josko kokeilisi tuota seuraavassa kitaraprojektissa?

Testaillessa huomasin että vatsakkaalla soittajalla (minä) hihnassa roikkuvan kitaran runko tapaa kipata eteenpäin. Tätä esiintyi toki voimakkaimmin kitaroilla joissa myös etummainen hihnatappi sijaitse keskilinjassa (esim. SG ja V), mutta jonkun verran myös kitaroissa joissa etummainen hihnatappi sijaitsee yläsarvessa (Strato) tai rungon yläreunassa (Les Paul ja Tele) ja taaimmainen hihnatappi sijaitsee keskilinjassa. Taaimmaisen hihnatapin siirtäminen viitisen senttiä ylemmäksi korjasi tämän ongelman täysin vaikuttamatta millään lailla mihinkään muuhun.
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
Navdi
05.10.2016 08:49:24
sustain65: No tuo ei oikein aukene.

Olen minä pajalla käväissyt useamman kerran, muutamaa kitaraa olen tuunauttanut Hallalla. Hyvin ovat hommat hoituneet.

"Ylin johto ja laadunvalvonta" ovat pajalla usein viihtyvät bull terrierit Hilda ja Uuno. :)
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
Mr.HCI
05.10.2016 10:38:23 (muokattu 05.10.2016 10:39:53)

Jeps. Pajalla neppailee usein työnjohto. Kyseisessä kuvassa tivataan miksi toiminta on niin hidasta ja kahvitauot pitkiä. https://www.dropbox.com/s/yvkgin65jueq28m/ty%C3%B6njohto.jpg?dl=0 Oikealla Customer care and production manageri ja vasemmalla Maitnance, research and developement assisting manageri.

sustain65: On kepillä kyllä hyvänoloiset speksit ja on lisäksi vielä todella hyvän näköinen. Välillä olen miettiny että josko teettäisi Hallalla kitaran, mutta toistaiseksi en osaisi vielä speksata tarpeeksi hyvin, niin että kitarasta tulisi varmasti pitopeli.

Jos kyllästyt tuohon, niin voi kannattaa kysyä meikältä että kiinnostaako ostaa.

Tuu käymään pajalla suunnittelu-kahveilla vaan. Toimintamalli on sellainen, ettei sinun tarvitse itse osatakkaan speksata soitinta vaan suunnitellaan se yhdessä. Mihin soitinta käytät ja kuinka sen tulisi suhun reagoida, ja millainen soittotuntuma. Ja tietenkin ne ulkomusiikilliset seikat kuten muoto ja pinnat. Esimerkkinä Nvadin soitin (jos en ihan väärin muista) lähti liikkeelle tuplakuitti- lessuna. Miljoonan mutkan ja yhden puolivalmisteen jälkeen saatiin leivottua tuo lopputulokseksi. Tyhjältä pöydältä on kaiken helpoin aloittaa.
Navdi
05.10.2016 13:03:58 (muokattu 05.10.2016 13:08:27)
Mr.HCI: Esimerkkinä Nvadin soitin (jos en ihan väärin muista) lähti liikkeelle tuplakuitti- lessuna. Miljoonan mutkan ja yhden puolivalmisteen jälkeen saatiin leivottua tuo lopputulokseksi. Tyhjältä pöydältä on kaiken helpoin aloittaa.

Se ihan eka ajatus oli suurinpiirtein "straton muoto mutta lespan soundi" ja tuosta lähdettiin sitten säätämään. Se ensimmäinen mihin lukittiin oli suurinpiirtein Double Cut Les Paul eli tämmönen:

http://www.gibson.com/Products/Elec … es-Paul-Classic-Double-Cutaway.aspx

... ja tuosta sitten seuraava malli mihin siirryttiin muistutti enemmän single-cut Lespaa tai Melody Makeria ja sitten välillä oltiin tekemässä SG:tä. Oli myös pari sivujuonnetta, jossa arvoin Flying V -mallia. Samaan aikaan omat soittotaidot ja kokemus karttuivat, ja tieto kitaroista ja kokemukset erilaisista kitaramalleista karttuivat uusien ostosten, vaihtokauppojen ja lukemisen seurauksena. Ehdin omistaa vuoden aikana melkein kymmenkunta erilaista kitaraa ja tulin lopulta tulokseen, että se alkuperäinen stratomuoto on mun mielestä kivoin.

Alusta asti spekseissä pysyivät ainoastaan runkomateriaali (mahonki), otelaudan materiaali (ruusupuu), kiinteä talla (tune-o-matic) ja kaksi humbuckeria. Rungon muoto, kaulan materiaali, sointipituus, kansipuun kanssa vai ilman olivat sitten ne mitä noppailtiin pitkin matkaa. Melkoinen matka mutta tulipa tehtyä.
sustain65
06.10.2016 17:19:11
Aikamoinen matka tuossa on näemmä tehty! Mielenkiintoista juttua, kiitos.

Kyllä minä ainakin tämän loppuvuoden keskityn treenaamiseen soittimen speksaamisen sijaan. Ja kun kattelen noita keppieni kaulojen paksuuksia ja leveyksiä, niin niitä on kyllä monensorttista, enkä oikein vielä tiedä mikä on se itselleni optimi.
Navdi
11.10.2016 14:52:32
noon: Hieno kitara. Monta jännää yksityiskohtaa, kaulaliitos yhtenä :)

Tuossa vielä tuollainen kuva ennen maalausta josta näkyy selkeämmin miten nuo puut limittyvät toisiinsa.

https://www.dropbox.com/s/fow5zzt50 … 1629_8883248436680105690_o.jpg?dl=0
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)