Aihe: ClasOhlson viritysmittari?
1 2
hallu
13.08.2016 09:45:27
hollstro: Mulla on ollut monenlaisia jo yli 25 vuoden aikana. Kaikkein paras kokeilemistani ja edelleen eniten käytössä on tämä: http://i916.photobucket.com/albums/ … 20D-18VS/D18%2018_zps5qv5sokh-1.jpg

Träkkää hyvin, on rauhallinen ja visuaalinen. Viritys on helppoa. Näkyy pimeässä. Tolla virittää vaikka flyygelin jos osaa flyygelin virityksen.

Ei siis ole CO:n tuote, muttei lapaviritinkään.

Onko se sulla signaaliketjussa keikalla? missä pidät sitä? mulla on kaverilla tuollainen samantyyppinen Seikon mittari (ei ihan sama malli mutta hyvin samanlainen kuin tuo) ja se virittää sillä kitaransa ennen keikkaa, mutta ei pidä sitä koko aikaa kiinni signaaliketjussa. Minusta se on mukavakäyttöinen ja tarkka, mutta en äkkiä keksi mihin sen laittaisin (nuottiteline tai teippaisi mikkiständiin).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hollstro
13.08.2016 10:00:01

hallu: Onko se sulla signaaliketjussa keikalla? missä pidät sitä? mulla on kaverilla tuollainen samantyyppinen Seikon mittari (ei ihan sama malli mutta hyvin samanlainen kuin tuo) ja se virittää sillä kitaransa ennen keikkaa, mutta ei pidä sitä koko aikaa kiinni signaaliketjussa. Minusta se on mukavakäyttöinen ja tarkka, mutta en äkkiä keksi mihin sen laittaisin (nuottiteline tai teippaisi mikkiständiin).

Saahan tuon monen vahvistimen tuner out tai muuhun ulostuloon, vaikka rinnakkaiseen inputtiin. Pedaalilautaa mulla ei enää ole käytössä ja signaaliketjuun en tuota ole kokeillut. Mulla se on nupin tai kombon päällä.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
LaMotta
13.08.2016 10:01:12

Pedaalimittarilla saa myös linjan poikki nopeasti ja helposti. En minä ainakaan käyttäisi keikkailussa mitään erillistä irtomittaria. Mutta kuka mitenkin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
13.08.2016 10:12:44 (muokattu 13.08.2016 10:15:50)
LaMotta: Pedaalimittarilla saa myös linjan poikki nopeasti ja helposti. En minä ainakaan käyttäisi keikkailussa mitään erillistä irtomittaria. Mutta kuka mitenkin.

Pedaalimallista mietin, mutta en halua sulkea mitään vaihtoehtoa pois mikä vaan toimii. Klipsivirittimestä tykkäsin tosin paljon, mutta se ei toimi riittävän luotettavasti niissä oloissa joissa sitä käytän.

E: onko kenelläkään kokemusta tästä mittarista? http://www.f-musiikki.fi/kitarat-ja … t/planet-wavespedaaliviritin-pwct11 pitää mennä katsomaan livenä, mutta olisi ainakin iso näyttö.
konehes
13.08.2016 13:11:10
hallu: Pedaalimallista mietin, mutta en halua sulkea mitään vaihtoehtoa pois mikä vaan toimii. Klipsivirittimestä tykkäsin tosin paljon, mutta se ei toimi riittävän luotettavasti niissä oloissa joissa sitä käytän.

Mun mielestä joku noista alan standardeiksi muodostuneista pedaalivirittimistä on ainoa oikea vaihtoehto treeni- ja keikkakäyttöön. Miksi säätää klipsihommien kanssa, kun pedaali hoitaa työn kätevästi ja varmatoimisesti sekä tietty tarjoaa nopean muten, jota nyt tarvitsee muutenkin jatkuvasti esimerkiksi treeneissä? Ja Bossit, PolyTunet ja Pitchblackit on kaikki sen verran edullisia, että ei ihan kauheasti kirpaise hankkia kerralla hyvää. Petersonit taitaa olla vähän kalliimpia.

Joku linkkasi tänne Seikon virittimen. Hiukan erilaista, mutta periaatteessa samaa tuli käytettyä pitkään ja oikein mainio viritin se olikin kotikäyttöön. Hyvin kesti noin 15 vuotta päivittäistä käyttöä.

Klipsivirittimien yksi keskeinen heikkous on se, että ne näyttää rumilta törökkeiltä keikoilta otetuissa valokuvissa. :D
cherub with heavy metal machine
hallu
13.08.2016 14:47:37
konehes: Mun mielestä joku noista alan standardeiksi muodostuneista pedaalivirittimistä on ainoa oikea vaihtoehto treeni- ja keikkakäyttöön. Miksi säätää klipsihommien kanssa, kun pedaali hoitaa työn kätevästi ja varmatoimisesti sekä tietty tarjoaa nopean muten, jota nyt tarvitsee muutenkin jatkuvasti esimerkiksi treeneissä? Ja Bossit, PolyTunet ja Pitchblackit on kaikki sen verran edullisia, että ei ihan kauheasti kirpaise hankkia kerralla hyvää. Petersonit taitaa olla vähän kalliimpia.

Joku linkkasi tänne Seikon virittimen. Hiukan erilaista, mutta periaatteessa samaa tuli käytettyä pitkään ja oikein mainio viritin se olikin kotikäyttöön. Hyvin kesti noin 15 vuotta päivittäistä käyttöä.

Klipsivirittimien yksi keskeinen heikkous on se, että ne näyttää rumilta törökkeiltä keikoilta otetuissa valokuvissa. :D

Siis klipsivirttimen etu on ainoastaan käytännöllisyys (niissä oloissa kun se suostuu toimimaan) ja se kun minulla on huono näkö niin lattialla oleva mittari vaatii joko kumartelemista tai sitten isoa näyttöä.

Kävin tänään musafasulla (niillä ei ollut yhtään viritintä hyllyssä) kyselemässä Boss TU3, Planetwavesia ja Polytunesta. Kuulin että Polytune on ollut todella suosittu mittari ja ne menee kuin kuumille kiville kun hyllyyn saadaan. Bossi on perusvarma perusmittari jollainen on joka jätkällä. Planetvawes jäi vähän kysymysmerkiksi. Polytunesta löytyypi kuulemma kaksi versiota isompi ja pienempi ja itseäni kiinnostaisi se isompi. Lupasivat hommata sinne pari mittaria niin käyn vähän vertailemassa niitä livenä. Bossista myyjä sanoi, että siinä on pieni näyttöja Polytunessa olisi isompi ja terävämmin näkyvä niin se minua nyt sitten kiinnostaa.

Muutenkin Polytune on kuulemma hyvä mittari. ei mikään Peterson, mutta hyvä kummiskin.
varakeef
13.08.2016 14:48:59
konehes: Klipsivirittimien yksi keskeinen heikkous on se, että ne näyttää rumilta törökkeiltä keikoilta otetuissa valokuvissa. :D

Tuo on totta. Tosin tämän Platet wawesin klipsumittarin saa lavan takapuolelle piiloon. Ei jää näkyviin juuri mitään. Muutenkin melko hyvä - vie vaan helposti paristoja, koska metelissä ei ymmärrä mennä itsestään pois päältä.

https://www.thomann.de/fi/planet_wa … _pw_ct_12_micro_headstock_tuner.htm

Klipsumittarit ovat myös varsin käteviä akustisissa soittimissa ja silloin jos haluaa signaaliketjuunsa pelkän piuhan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
konehes
13.08.2016 16:15:53
Joo, jos tosiaan on huono näkö, niin kannattaa kokeilla, että mikä on sopivin. Ja tietysti muutenkin on hyvä testata ennen ostamista. Klipseillekin on oma paikkansa, ja etenkin kotona akkarin kanssa tulee käytettyä. Mulla on Boss TU-10 tähän käyttöön.
cherub with heavy metal machine
hollstro
13.08.2016 16:22:56

hallu: Siis klipsivirttimen etu on ainoastaan käytännöllisyys (niissä oloissa kun se suostuu toimimaan) ja se kun minulla on huono näkö niin lattialla oleva mittari vaatii joko kumartelemista tai sitten isoa näyttöä.

Kävin tänään musafasulla (niillä ei ollut yhtään viritintä hyllyssä) kyselemässä Boss TU3, Planetwavesia ja Polytunesta. Kuulin että Polytune on ollut todella suosittu mittari ja ne menee kuin kuumille kiville kun hyllyyn saadaan. Bossi on perusvarma perusmittari jollainen on joka jätkällä. Planetvawes jäi vähän kysymysmerkiksi. Polytunesta löytyypi kuulemma kaksi versiota isompi ja pienempi ja itseäni kiinnostaisi se isompi. Lupasivat hommata sinne pari mittaria niin käyn vähän vertailemassa niitä livenä. Bossista myyjä sanoi, että siinä on pieni näyttöja Polytunessa olisi isompi ja terävämmin näkyvä niin se minua nyt sitten kiinnostaa.

Muutenkin Polytune on kuulemma hyvä mittari. ei mikään Peterson, mutta hyvä kummiskin.

Mulla on ko. mittari pölytune. Ei se sille Seikolle pärjää. Onpahan kuitenkin jos joskus tarvitsee.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
tuskiz
13.08.2016 16:35:12
Ainoa viritysmittarin kriteeri on minusta se ettei mittari vaella, eli lähinnä kuinka tarkka mikki siinä on havaitsemaan kielen värinää, yleensä kannattaa tarkistaa lopputulos muutenkin vielä korvakuulolla äänisignaalin perusteelta. Mitään monen sadan euron 0.0001 sentin tarkkuudella säätäviä ei tarvitse minusta kuin idiootit, tarkkuus on missä tahansa perusmittarissakin tarpeeksi hyvä. Jos ulkonäkö harmittaa, niin semmosia ihmisiä varten on varmaan kehitetty ne automaattivirittimet lapaan ala Tronical.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
Gary Enfield
13.08.2016 17:16:49 (muokattu 13.08.2016 17:33:39)
Tronical on herkähkö melulle - ilman värähtelyille - kuten muutkin lapamittarit. Käyttömukava se toki on.

Asia on helposti korjattu kääntämällä lapaa eri suuntaan, mutta jos epäilyttää niin pedaali on turvallisempi.
Rämppy
14.08.2016 13:28:22
Mä tykkään sähkiksen kanssa pedaalivirittimistä ja spedulaudoissa on Korg Pitchblack ja Polytune mini. Molemmat hyviä sekä kitaralla että bassolla. Nopeita, eivät jää arpomaan. Akkarin kanssa on F-musasta ostettu Cherub -klipsi. Sekin on nopea ja tarkka, vaikka ei kovin kallis ollutkaan. Pari alle 15 euron klipsiäkin on ollut, mutta olivat ihan rimpuloita.
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
22.08.2016 23:47:33
Palataanpa päättämään tämä aihe. Ostin Polytune viritysmittarin ja erittäinkin positiivinen ensivaikutelma siitä tuli. Se on erittäin miellyttävä käyttää koska mittari ei vaeltele yhtään eli se tarjoaa sitä samaa käyttömukavuutta kuin Logicin mittari. Näyttö on iso ja kirkas, mutta pisteistä koottu niin pitää vähän kumartua että saa nuotista selvaa mutta viisarin näkee kyllä. Näyttö on kuitenkin selkempi ja isompi kuin Boss TU3 mittarissa. Sitten tässä on joku semmoinen ihmetoiminto että näyttää kaikkien kilten vireen kun rämpäyttää kaikkia kieliä samaan aikaan. En ole kokeillut virittää sillä keinolla, mutta biisien välissä sillä näkee nopsasti heittääkö jonkin kielen vire ja se antaa hyvä yleiskatsauksen pitä vähän tsekata mikä se juttu oikein on.

Vertailin treenikämpällä sitä Boss TU3 kanssa rinnakkain ja vireet ainakin on ihan yksi yhteen eli jos Polytunella virittää niin se on vireessä myös Boss TU 3:n mielestä ja päinvastoin. Bossinkaan mittari ei isommin vaellellut (ainakaan siihen bossin klipsimittariin verrattuna), mutta Polytune oli jos mahdollista vieläkin vakaammin vireen osoittava ja rauhallinen mittarin liike kyllä tekee käytöstä miellyttävämpää. Bossin näyttö oli pienehkö, mutta keksin, että mähän voin kumartua virittaessani kitaraa tai sitten voin nostaa sen mittarin vaikka pöydälle (tai teipata vaikk amikkistandiin) niin kyllä siitä selvän saa.... niin ja voinhan mä käyttää tietenkin rillejä :-D

No pdaalimittarit näyttää olevan aika samanlaisia hinnaltaan ominaisuuksiltaan ja sinällään ei varmaan ole ihan hirveän suurta väliä minkä niistä ostaa, mutta olen tyytyväinen tähän polytuneen vielä ja ymmärrän miksi tämä on suosittu.
Henri Henri Olavi
23.08.2016 12:05:08
hallu: No eipä tosiaan :-D itsekin pitelin tänään käsissäni sitä. No joku tuolla piti sitä heppoisena ja arveli ettei se kestä polkemista sillä perusteella että muut saman sarjan polkimet ovat olleet löyhiä. siis se kytkin olisi siinä heikko. No tutkin asiaa huomenissa lisää :-D

Clasussa on se hyvä puoli, että ottavat mukisematta tavaran kuin tavaran takaisin, jos se ei toimi/miellytä. Se tulee niille paljon helpommaksi, kuin alkaa vääntämään halvasta romusta. Mä olen jopa vienyt sinne käytettyjä pattereita palautukseen, kun tuntui etteivät ne olleet laadultaan hyviä.
ehkä jos jos asia ois niin että tekee paljon ainesta siis akia paljon mutta jos antaa pois niin onko se plajon siis ol? -haitaripartio
hallu
23.08.2016 12:58:56
Henri Henri Olavi: Clasussa on se hyvä puoli, että ottavat mukisematta tavaran kuin tavaran takaisin, jos se ei toimi/miellytä. Se tulee niille paljon helpommaksi, kuin alkaa vääntämään halvasta romusta. Mä olen jopa vienyt sinne käytettyjä pattereita palautukseen, kun tuntui etteivät ne olleet laadultaan hyviä.

Tuota voi sanoa jo palveluksi :-D raflassa olen joskus marmattanut huonosta pihvistä, mutta rahojen palauttamiseksi haluavat ainakin osan pihvistiä takaisin :-D toisaalta yhdessä raflassa valitin että ruoka oli hyvää, mutta annos oli liian pieni, niin toivat mulle toisen annoksen veloituksetta :-D sitäkin sanoisin jo palveluksi.
Kyllikki
23.08.2016 15:54:15
hallu: Tuota voi sanoa jo palveluksi :-D raflassa olen joskus marmattanut huonosta pihvistä, mutta rahojen palauttamiseksi haluavat ainakin osan pihvistiä takaisin :-D.

Olisit sanonut, että seuraavana aamuna saavat vaikka koko pihvin, sillä edellytyksellä, että vatsa toimii normaalisti...
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)