73nd3r 01.04.2016 16:13:33 (muokattu 01.04.2016 16:14:45) | |
---|
Ollaan jo pilkunviilausrajalla, mutta perjantai ja 1.4... ;) Tuossa capo kolmosella -mittauksessa eliminoituu skaalapituus/kielikorkeus/relief pois yhtälöstä, siks se on mun mielestä parempi. Tuo GraphTechin mitta vaikuttaa aika korkealta. GT:n tavan 0,25 mm capotettuna johtaa kyllä matalampaan satulauraan kuin sun 0,5 mm capottamatta - oli pakko ihan tsekata CADilla a) suoralla kaulalla ja b) 0,10 mm reliefillä (kummassakin 17. nauhan action 1,8 mm). |
jra 01.04.2016 17:56:43 (muokattu 01.04.2016 17:57:21) | |
---|
73nd3r: Tuossa capo kolmosella -mittauksessa eliminoituu skaalapituus/kielikorkeus/relief pois yhtälöstä, siks se on mun mielestä parempi. Tästä syystä itsekin mittaisin ja vertaisin satulan korkeutta mieluummin noin, kuin vapaalla kielellä. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Silver Mica 01.04.2016 20:26:40 | |
---|
Piti ihan uteliaisuudesta testata. Oman teleni E-kielen korkeus 1. nauhalla painamatta 0,40 mm. Capo 3. välissä 0,12 mm. Mittaväline tosin oli ihan välystulkki. |
terok.o 13.02.2017 18:03:42 | |
---|
Oatin tuollaisen american standard telecasterin ja olen nyt mittaillut actionia. Jos painan 1ja viimeiseltä nauhalta, niin kahdeksannelta nauhalta 6 kielen ja nauhan väli on yli 0.5mm. Samoin jos mittaan painamatta mitään niin 17 nauhan kohdalla kuelen alapinnan ja nauhan väli on ainakin 2.3mm. Aiemminkin tässä topicissa olleiden ohjeiden mukaan eka arvo tulisi olla noin 0.25mm ja jälkimmäinen 1.6mm. Aika aloittelija olen. Kitara soi hyvin, mutta soinnut on raskas ottaa kun ei meinaa jaksaa painaa. Onko tuo ihan pielessä? |
terok.o 13.02.2017 18:10:40 | |
---|
Ja tässä mallissa on kuusi tallapalaa. Osa niistä on säädetty niin vinoon, että kieli ottaa melkein kiinni säätöruuviin. Esim a, d,g ja h. Kaikkissa kieli on alhaalla ruuvissa kiinni. Onko tässä joku pointti, kielten välimatkaa toisiinsako hienosäädetään noin? |
73nd3r 13.02.2017 20:25:03 | |
---|
terok.o: Oatin tuollaisen american standard telecasterin Ihan vakavissaan: jos ostat AmStankun hintaisen kitaran, niin satsaa muutama kymppi lisää ja käytä se säädettävänä ammattilaisella. Oikea säätö on paljon helpompi säilyttää kuin tehdä itse jos on niukasti kokemusta. Jos ei millään onnistu, niin tästä alkuun: https://support.fender.com/hc/en-us … t-up-my-Telecaster-guitar-properly- Minun makuuni yli puolen millin relief on ihan älyttömän paljon, ja 2,3 mm kielikorkeuskin noin puoli milliä liikaa. Ostitko uutena (jolloin se on todennäköisesti säätämättä) vai käytettynä (jolloin joko myyjä ei ole osannut tehdä säätöjä tai leikkii SRV:tä)? Näkemättä en osaa sanoa miksi sun tallapalat on vinossa. Joskus se on OK, joskus taas ei. Pyrkimys kyllä on nätisti suoraan sikspäkkiin. |
LaMotta 13.02.2017 20:28:50 | |
---|
terok.o: Oatin tuollaisen american standard telecasterin ja olen nyt mittaillut actionia. Jos painan 1ja viimeiseltä nauhalta, niin kahdeksannelta nauhalta 6 kielen ja nauhan väli on yli 0.5mm. Samoin jos mittaan painamatta mitään niin 17 nauhan kohdalla kuelen alapinnan ja nauhan väli on ainakin 2.3mm. Aika aloittelija olen. Kitara soi hyvin, mutta soinnut on raskas ottaa kun ei meinaa jaksaa painaa. Onko tuo ihan pielessä? Relief on aika iso. Kiristäisin kaulaa. Vapaa mitta ei kuulosta mitenkään suurelta. Mieluummin päin vastoin. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Jukka Häikiö 13.02.2017 20:44:06 | |
---|
Hmm, ei nyt sinänsä liity aiheeseen, mutta joku viisaampi osaa varmaan vastata? Kaksitoiminen kaularauta, kumpaan suuntaan, myötä-, vai vastapäivään kiertäen tulee lisää reliefiä ja toimiiko kaikki kaksitoimiset samalla tavalla? Sellainen muistikuva jostain kaukaisuudesta, että toimisi päinvastoin kuin perinteinen, joka myötäpäivään kierrettäessä pienentää reliefiä. Pelimanni pizzerian nurkasta päivää... |
73nd3r 13.02.2017 20:58:18 (muokattu 13.02.2017 21:00:11) | |
---|
Älä helkatta kysy tuolleen, minä vastaan kummiski vaikken tunnusta viisaammuutta. Mun tapaamat kaularaudat toimii kaikki samaan suuntaan. Lisää reliefiä saa vääntämällä säätömotikkaa vastapäivään, siitä suunnasta katsottuna josta avain tungetaan reikään. Relief vähenee, kaula suoristuu tai menee tarpeeksi käännettäessä jopa taapäin mutkalle (Bi-Flexit ja kaksitoimiset raudat) kun säätömotikkaa väännetään myötäpäivään. Edit: lisätään tuohon *muut* kaksitoimiset (kaula)raudat, kun Bi-Flexkin on kaksitoiminen. Tarkoitin siis malleja, joissa on kaksi rautaa. |
LaMotta 13.02.2017 21:02:26 (muokattu 13.02.2017 21:04:26) | |
---|
Kaksitoimista kaularautaa säädetään samaan tapaan kuin tavallista. Edellinen pystyy jälkimmäisestä poiketen myös oikaisemaan väärään suuntaan notkollaan olevan kaulan. Eli säätö toimii aktiivisesti molempiin suuntiin. Tavallisessa kaularaudassa aktiivinen säätö toimii vain kiristäessä ja löysyttäminen pelkästään vapauttaa kaulan potentiaalienergian passiivisesti. Double Acting Truss Rod (PRS) (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
terok.o 13.02.2017 21:29:24 | |
---|
73nd3r: Ihan vakavissaan: jos ostat AmStankun hintaisen kitaran, niin satsaa muutama kymppi lisää ja käytä se säädettävänä ammattilaisella. Oikea säätö on paljon helpompi säilyttää kuin tehdä itse jos on niukasti kokemusta. Jos ei millään onnistu, niin tästä alkuun: https://support.fender.com/hc/en-us … t-up-my-Telecaster-guitar-properly- Minun makuuni yli puolen millin relief on ihan älyttömän paljon, ja 2,3 mm kielikorkeuskin noin puoli milliä liikaa. Ostitko uutena (jolloin se on todennäköisesti säätämättä) vai käytettynä (jolloin joko myyjä ei ole osannut tehdä säätöjä tai leikkii SRV:tä)? Näkemättä en osaa sanoa miksi sun tallapalat on vinossa. Joskus se on OK, joskus taas ei. Pyrkimys kyllä on nätisti suoraan sikspäkkiin. N Tuota ohjetta juuri katselinkin. Sen mukaan vapaa mitta olisi 1.6mm. Uutena ostin ja pyysin myyjää laittamaan säädöt kuntoon, mutta se sanoi että uutta soitinta ei kannata heti laitttaa ennen kun asettuu. No ei tuo satulapalojen korkeus taida ainakaan muuttua. |
Decadetroll 13.02.2017 22:17:27 | |
---|
terok.o: N Tuota ohjetta juuri katselinkin. Sen mukaan vapaa mitta olisi 1.6mm. Uutena ostin ja pyysin myyjää laittamaan säädöt kuntoon, mutta se sanoi että uutta soitinta ei kannata heti laitttaa ennen kun asettuu. No ei tuo satulapalojen korkeus taida ainakaan muuttua. No enpä ehkä keppiäni tuolle myyjälle säädettäväksi antaiskaan, jos tuollaisia juttuja laukoo. I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Master of Teräskäsi 2016 |
Jukka Häikiö 13.02.2017 22:25:25 | |
---|
73nd3r: Älä helkatta kysy tuolleen, minä vastaan kummiski vaikken tunnusta viisaammuutta. Mun tapaamat kaularaudat toimii kaikki samaan suuntaan. Lisää reliefiä saa vääntämällä säätömotikkaa vastapäivään, siitä suunnasta katsottuna josta avain tungetaan reikään. Relief vähenee, kaula suoristuu tai menee tarpeeksi käännettäessä jopa taapäin mutkalle (Bi-Flexit ja kaksitoimiset raudat) kun säätömotikkaa väännetään myötäpäivään. Edit: lisätään tuohon *muut* kaksitoimiset (kaula)raudat, kun Bi-Flexkin on kaksitoiminen. Tarkoitin siis malleja, joissa on kaksi rautaa. ...jepjep, kyllä on ihminen taas viisas(siis mä), noh, onneks on varaa olla vähän pösilö....etupäässä on ollu noita kipponeita joissa säätö lavan päässä ja nyt kun on vuoden ollut toi Tele, jossa säätö tyvessä, niin kävi pieni ajatusvirhe, ihan normistihan toi toimii. Kävis meikäkin ihan fiksusta, jos pitäis suunsa kiinni...mutta, kiittää osanotosta kuitennii... Pelimanni pizzerian nurkasta päivää... |
terok.o 13.02.2017 22:36:21 | |
---|
Kukahan se kuopiossa osaisi tuollaisen säätää? |
Gabe 14.02.2017 00:10:36 | |
---|
terok.o: Kukahan se kuopiossa osaisi tuollaisen säätää? Googleen: Kitara huolto Kuopio... "Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen." |
Jucciz 14.02.2017 02:48:52 | |
---|
Gabe: Googleen: Kitara huolto Kuopio... Meinaat, ettei ne kalakukkojenkaan maassa osaa yhdyssanoja? :) |
Gabe 14.02.2017 07:36:33 | |
---|
Jucciz: Meinaat, ettei ne kalakukkojenkaan maassa osaa yhdyssanoja? :) Jos katsot tarkkaan niin huomaat kolme erillistä sanaa. ;) Hakusanoiksi sanovat.. "Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen." |
terok.o 14.02.2017 07:47:19 | |
---|
Eipä tuo oikein mitään antanut Kuopioon. |
73nd3r 14.02.2017 09:24:06 (muokattu 14.02.2017 09:39:12) | |
---|
terok.o: Uutena ostin ja pyysin myyjää laittamaan säädöt kuntoon, mutta se sanoi että uutta soitinta ei kannata heti laitttaa ennen kun asettuu. Myyjä joko ei tiedä mistään mitään tai on halunnut säästää itseltään säätöhommat. Peukku alas. Tähän liittyy tuo aikaisemmin kirjoittamani 'oikea säätö on helpompi säilyttää' juttu: kun kitara on kunnolla säädetty liikkeessä, oikeastaan ainoa asia joka 'asettuu' on kaulan kosteuselämisestä johtuva reliefin muutos. Ja jos myyjä on riittävän hyvä, hän on antanut ohjeet miten kaularautaa säädetään - jos on tarvetta - eli ihan aloittelijakin osaa laittaa kitaran taas pelikuntoon. Edelleen ehdotan (kunnollisen) ammattilaisen käyttöä. AmStankku ei ole raskas soittaa oikein säädettynä (ellei joku kaleeriorjasoittaja niin halua). Edit: Mun google antoi F-Musiikin, Flangerin ja J.Turusen. Ja jos ei mikään Kuopiossa natsaa niin kitara mukaan ja ekskursiolle isolle kirkolle. |
hollstro 14.02.2017 09:26:03 | |
---|
terok.o: Eipä tuo oikein mitään antanut Kuopioon. Viking musiikki. Jos on vielä olemassa. Muutama tuttu käyttänyt ja hyväksi havainnut. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |