Aihe: Digitech Trio Band Creator - rumpali ja basisti pedaalista
1 2 3 4 5
jii.haanpaa
14.12.2015 12:13:36
Hauska spedu. Menee ehdottomasti listalle. Onkohan olemassa softaa, joka hoitaisi homman samalla tavalla kuin tämä Trio?
hallu
14.12.2015 13:11:11 (muokattu 14.12.2015 13:13:33)
Lastinen: Sehän lähtee vaeltelemaan ja tyyppi korjaa sitä myös välillä loopperista? Jos miettii ihan kunnon käyttöön, niin ei tuota voi jättää kolmeksi minuutiksi soittamaan taustoja ja loopperia erikseen.

Mutta tosiaan, todella kiinnostava pedaali. Ainoa haitta mikä tosta tulee mieleen, on se että miten paljon siitä irtoaa kiinnostavuutta 6kk soittelun jälkeen. Aika nopeasti tulee kompit ja bassottelut tutuiksi.

No minä olen sitten vaan niin puukorva etten huomannut moista. Minusta se biitti pysyi ihan paikallaan enkä huomannut myöskään, että kaveri olisi kajonnut kummankaan laitteen tempoon millään tavalla. Bossissa on ainoastaan tap tempo ja sen tempon muuttaminen tappaamalla lennosta olisi hankala tehdä niin että en olisi huomannut sitä kun nyt toisen kerran silmä kovana videon katselin. Eli mulla jäi jotain tosi olennaista nyt huomaamatta. Trion tempo oli kierrettävällä säätimellä ja se oli mielestäni aivan paikoillaan videon loppuun saakka enkä huomannut että kaveri olisi siihenkään koskenut.

Käsittääkseni tuossa ainoa tempoasetus tapahtui siinä alussa kun se soitti sen kitaran luupperiin ja asetti luupperin metronomin kohdalleen ihan aluksi. Tuo Trio käisttääkseni tunnisti oppimistilassa tempon automaattisesti asetti oman basistinsa ja rumpalinsa soittamaan luupperin tahdissa ja sen jälkeen pysyi siinä.

Mutta kuten sanottua minä en vain huomannut tempon vaeltelua joten se oli vähäistä tai sitten olen itse niin puukorva kuten aluksi totesin.... niin ja puusilmä kun en huomannut että kaveri sitä sääti keskenkaiken. No eipä haittaa, kun en tuota rakkinetta kummiskaan osta. Olin vain yllättynyt, että se noin tarkasti on mahdollista (vaikka ei sittne niin tarkasti olisikaan tapahtunut muualla kuin omassa päässäni ;-D ).

E: olisikin muuten aika hieno uudistus jos seuraava malli osaisi seurata soittajan tempovaihteluita...... (vähän niinkuin Rolling Stonesin rumpali).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Tympee Huttunen
14.12.2015 13:14:58
hallu: No minä olen sitten vaan niin puukorva etten huomannut moista. Minusta se biitti pysyi ihan paikallaan enkä huomannut myöskään, että kaveri olisi kajonnut kummankaan laitteen tempoon millään tavalla. Bossissa on ainoastaan tap tempo ja sen tempon muuttaminen tappaamalla lennosta olisi hankala tehdä niin että en olisi huomannut sitä kun nyt toisen kerran silmä kovana videon katselin. Eli mulla jäi jotain tosi olennaista nyt huomaamatta. Trion tempo oli kierrettävällä säätimellä ja se oli mielestäni aivan paikoillaan videon loppuun saakka enkä huomannut että kaveri olisi siihenkään koskenut.

Käsittääkseni tuossa ainoa tempoasetus tapahtui siinä alussa kun se soitti sen kitaran luupperiin ja asetti luupperin metronomin kohdalleen ihan aluksi. Tuo Trio käisttääkseni tunnisti oppimistilassa tempon automaattisesti asetti oman basistinsa ja rumpalinsa soittamaan luupperin tahdissa ja sen jälkeen pysyi siinä.

Mutta kuten sanottua minä en vain huomannut tempon vaeltelua joten se oli vähäistä tai sitten olen itse niin puukorva kuten aluksi totesin.... niin ja puusilmä kun en huomannut että kaveri sitä sääti keskenkaiken. No eipä haittaa, kun en tuota rakkinetta kummiskaan osta. Olin vain yllättynyt, että se noin tarkasti on mahdollista (vaikka ei sittne niin tarkasti olisikaan tapahtunut muualla kuin omassa päässäni ;-D ).

E: olisikin muuten aika hieno uudistus jos seuraava malli osaisi seurata soittajan tempovaihteluita...... (vähän niinkuin Rolling Stonesin rumpali).

No hitto kuuntelin töiden lomassa ton uudestaan, enkä mä nyt ihmeempiä havainnut. Mun täytyy palata tohon kunnon ajalla. Voi mennä vaan stressin sun muun piikkiin.
vapari
14.12.2015 14:55:17
Lastinen: Sehän lähtee vaeltelemaan ja tyyppi korjaa sitä myös välillä loopperista?

Ei se kyl mun mielestä vaeltanu mihkään ja kaverihan vaan esittelee mitä sieltä kuuluu koskematta tempoon. Mutta siitähän toi tosiaan on kiinni miten hyvin soitat luupperin klikin kanssa.
Kefiiri
14.12.2015 16:10:55
Lastinen: Ainoa haitta mikä tosta tulee mieleen, on se että miten paljon siitä irtoaa kiinnostavuutta 6kk soittelun jälkeen. Aika nopeasti tulee kompit ja bassottelut tutuiksi.

Niin siinä käy oikean trionkin kanssa...
En ole musiikin asiantuntija.
blues guitar
14.12.2015 16:20:19 (muokattu 14.12.2015 16:22:55)

Kefiiri: Niin siinä käy oikean trionkin kanssa...

Mutta kun lähdet baariin ton Digitechin kanssa, niin voi olla että sulle ei enää tarjoilla : D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
RaskasMielinen
14.12.2015 16:30:07 (muokattu 16.12.2015 00:31:21)

sepisti: Ilmeisesti kuitenkin sointuja pitää tuolle laitteelle soittaa, että jotain järkevää taustaa saa aikaiseksi? Kuvittelisin, että pelkän melodian perusteella ei kovin kaksista taustaa laitteelta synny.

Jamiteltiin vähän poikain kanssa :D

***poistettu***

Tuossa on ensin renkuteltu (raiskattu kauheilla säröillä) Trio Bandin kanssa kaksi säkeistöä Tapio Rautavaaran klassikkoa Kulkuriveljeni Jan ja sen jälkeen annettu Trio Bandin soitella issekseen vielä ykisi säkeistö siihen päälle. Nauhoittaessa miksasin sen verran, että otin kitaran yhdelle mikserikanavalle ja Trio Bandin toiselle ja vähän säätelin tasoja, kompressointia, equtusta sekä panerointia.

Otin siis jonkun melodian, jonka "osaan" ulkoa vaikka unissani ja laitoin Bossin MT-2:n huutamaan... Kiitos ja anteeksi. Vasta jälkikäteen tajusin, että kitara olikin Eb-vireessä. Jotain ihme ääniä tuolla on välillä, mutta jos olisi ottanut eri radoille, analysoisi ja miksaisi, niin ehkä korjattavissa. Analoginen mikseri ja vierekkäiset kanavat eli en sitten tiedä olisiko jotain vuotoa toiselta kanavalta tai jotain.
Jack of all trades - master of none
RaskasMielinen
16.12.2015 01:23:55 (muokattu 16.12.2015 03:47:46)

Nyt on tullut pari päivää kikkailtua Trio Band Creatorin kanssa. Vielä on paljon opittavaa, mutta pari vinkkiä jakoon näin heti tuoreeltaan.

Ensinnäkin ja se tärkein: laite on juuri niin kyvä miten hyvin se opetetaan. Kannattaa miettiä tarkkaan etukäeen sekä mieluiten käyttää metronomia. Siten tämä ei ehkä ole aivan juuri eilen aloittaneen kotisoittelijan laite, vaan parhaan hyödyn saa irti jos on tottunut ensin soittamaan vaikka tavallisen rumpukoneen kanssa. Laite osaa tehdä rumpu-fillejä ja kivoja bassokuvioita, mutta vain jos sinne ei ole soitettu ensin mitä sattuu. Lisäksi aloituksen ja lopetuksen pitää olla todella selkeitä, etenkin jos yksi osio on yksi säkeistö ja haluaa soittaa perään toisen säkeistön, niin että välissä on filli. Nämä kaikki on kyllä selitetty hyvin laitteen manuaalissa ja se kannattaa lukea huolellisesti.

Toisekseen kannattaa käyttää drum count in -toimintoa, niin saa helpommin kiinni temposta. Tämäkin on kuvattu ja ohjeistettu hyvin laitteen manuaalissa.

Pidän tätä laitetta erinomaisena kotisoittajalle, kotinauhoittajalle sekä sovitusten ja biisien tekmiseen, etenkin ideoimiseen. Muutamia... ominaisuuksia ja asioita jään kuitenkin kaipaamaan:
- metronomi olisi hyödyllinen laitetta opetettaessa
- tempon soisin näkyvän näytöllä, jollaista laitteessa ei ole lainkaan
- laitteeseen pitäisi voida tallentaa omia biisejä ja niitä pitäisi voida selata ja valita
- lisäksi omat biisit pitäisi voida nimetä läppärillä ja siten myös näytön pitäisi olla isohko
- bassolle ja rummuille erilliset nelialueiset eq:t ja mahdollisuus tallentaa biisikohtaisesti
- bassolle ja rummuille omat sävyn ja vireen säätimet sekä biisikohtainen tallennus
- rumpu- ja -bassointroja sekä etenkin lopetuksia olisi kiva olla repertuaarissa myös
- metallisoundit, punk-soundit jne...

Näin laitteesta olisi enemmän hupia sekä myös hyötyä studiossa ja jopa live-tilanteessa. Toki laitteen koko ja hinta kasvaisivat, mutta minä ainakin ostaisin.
Ja varmasti vielä ostankin, sillä olen varma siitä, että tällaisia laitteita tulee lisää ja ne tulevat kehittymään nopeasti. Trio Band Creator ehkä vanhenee pian, mutta siinä vaiheessa kun on aika nakata se seuraavan kehitysversion tieltä kalojen kaveriksi, niin se on ehtinyt jo täyttää tehtävänsä eli antaa monia mukavia hetkiä.

Poistin edellisessä postauksessani jakamani raidan. Tässä ainakin omaan makuuni vähän parempi tuotos:
https://soundcloud.com/user-1797634 … -distorted-by-sorrowminded-20151215

Kulkuriveljeni Jan... niin se on mulle tärkeä biisi/melodia, parin muun ohella. Palaan siihen aina uudestaan ja uudestaan. Sori että toistan itsenäni. Kyse lienee jostakin pahuksen tutkielmasta, koskien sekä kyseistä biisiä/melodiaa että omaa tuskaisen hidasta kehittymistäni soittajana. Saa nähdä millaisen version teen kymmenen vuoden päästä. Nyt on valmisteilla pidempi versio riffeineen. Vielä kun löytäisi jonkun laulajan.

Näillä teknisillä laitteilla on kiva leikkiä ja kompensoida soittotaidon, musikaalisuuden ja bändin puutetta. Ei siinä mun mielestäni mitään vikaa ole ja sen voi siten sanoa näin ääneen. Linkin tuotoksessa on leikitty lisäksi Two Notes Torpedo Livellä (keinokuorma ja kaiken maailman kitarakaappien ja niiden mikitysten mallinnokset). Vahvistimena on taas Mesa Boogie Stiletto Deuce II. En tällä kertaa valinnut mitään 4x12" -kaapin mallinnosta vaan seuraavan: Original Vox AC30 JMI 2x12" Celestion "Silver Bell". Ajatus oli rakentaa sellainen soundi, jossa pientä combo-komeroa kuritetaan ruvelle jäätävällä mörssärillä. Tyylipisteistä voidaan olla montaa mieltä, mutta lopputulos on juuri sitä mitä juuri minä halusin ja juuri tähän kohtaan - sehän se näiden teknisten apuneuvojen pointti juuri onkin, ainakin mulle :)
blues guitar
16.12.2015 18:52:45 (muokattu 16.12.2015 21:01:43)

RaskasMielinen: - metronomi olisi hyödyllinen laitetta opetettaessa
- tempon soisin näkyvän näytöllä, jollaista laitteessa ei ole lainkaan
- laitteeseen pitäisi voida tallentaa omia biisejä ja niitä pitäisi voida selata ja valita
- lisäksi omat biisit pitäisi voida nimetä läppärillä ja siten myös näytön pitäisi olla isohko
- bassolle ja rummuille erilliset nelialueiset eq:t ja mahdollisuus tallentaa biisikohtaisesti
- bassolle ja rummuille omat sävyn ja vireen säätimet sekä biisikohtainen tallennus
- rumpu- ja -bassointroja sekä etenkin lopetuksia olisi kiva olla repertuaarissa myös

Mites jos kytket äänikorttiin sen toisen outputin ja otat rumpu-/bassoraidan talteen äänityssoftalla. Silloinhan voit käyttää äänitysohjelman clickiä.
Bassoraidalle ja rumpuraidalle kun vielä olisi omat lähdöt, että voisi ottaa erikseen talteen ja siten myös muokata erikseen jälkikäteen. Tai pystyyhän ne varmaan tallentamaan eri kerralla, kun kääntää toisen volumen nollille?

Onko mikserilähtö mono vai stereo? Kuulokelähtö on ilmeisesti stereo?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
RaskasMielinen
16.12.2015 22:23:45

blues guitar: Mites jos kytket äänikorttiin sen toisen outputin ja otat rumpu-/bassoraidan talteen äänityssoftalla. Silloinhan voit käyttää äänitysohjelman clickiä.
Bassoraidalle ja rumpuraidalle kun vielä olisi omat lähdöt, että voisi ottaa erikseen talteen ja siten myös muokata erikseen jälkikäteen. Tai pystyyhän ne varmaan tallentamaan eri kerralla, kun kääntää toisen volumen nollille?

Onko mikserilähtö mono vai stereo? Kuulokelähtö on ilmeisesti stereo?

Olen ottanut kitararaidan yhdelle fyysisen mikserin kanavalle ja Trion luoman yhdistetyn basso- ja rumpuraidan toiselle. Sitten olen miksannut korvakuulolta raidat kokonaisuudeksi ja tallentanut Zoom H4N:n muistkortille mikserin recout:ista. Teen sen verran monta nauhoitusta vähän erilailla ensin miksaillen, että joku niistä osuu omaan korvaani kohdalleen eli ei tartte muokata jälkikäteen.

Melkoisen vaivalloista ja fyysisen mikserin verran turhan pitkä signaali/tallennusketju. Nyt olen herännyt ja kävin hakemasta kaupasta äänikortiksi Focusriten Scarlett 6i6:n. Tästä lähin siirryn käyttämän tallennuksessa Cubasea. Miksailen ja masteroin sitten reilusti jälkikäteen mitä tarvitsee sekä hyödynnän muutenkin kyseisen tekniikan suomia mahdollisuuksia. Luovun siis siitä fiksaatiosta, että jokaisen jakamani tallenteen pitää kuulostaa just prikulleen sille kuin se kuulosti sen tallennusta monitoroitaessa. Pointtini on ollut autenttisen kotisoittokokemuksen jakaminen, mutta nyt saa riittää. Lopputulos ratkaiskoon :)

Trion mikserilähtö on mono ja TS-plugilla. Kuulokelähtö sen sijaan on toki stereo.
hemmo
16.12.2015 22:28:55

RaskasMielinen: Trion mikserilähtö on mono ja TS-plugilla. Kuulokelähtö sen sijaan on toki stereo.

munsta se kuullokelähtö on ihan kömsö
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
RaskasMielinen
17.12.2015 08:52:18

hemmo: munsta se kuullokelähtö on ihan kömsö

Tämä on helppo uskoa, vaikka en ole edes kokeillut. Sama todennäköisesti pätee Trion omiin kitaraefekteihin/mallinnoksiin enkä aio kokeilla niitäkään.

Muutenkin tällaisiin laitteisiin pätee mielestäni lähtäkohtaisesti se, että parhaaseen lopputulokseen päästään rakentamalla stereokuva, käyttäen joko tietokoneen ulkoista äänikorttia tai mikseriä, johon on liitetty vasen ja oikea kaiutin ja/tai kuulokkeet.

En siis veisi tällaisen laitteen ääntä kitaravahvistimeen/kaiuttimen. Yksi vaihtoehto toki on kitarakaiutin keskelle ja kitararaita siihen ja sitten Trion tuottama yhdistetty basso- ja rumpuraita äänikorttiin/mikseriin ja siitä vasempaan ja oikeaan PA-kaiuttimeen tai monitoriin.

Itse käytän kiravahvistimen (itse suosin järeitä putkivahvistimia myös koti/studiokäytössä) kanssa aina kaiutinmallinnettua keinokuomaa, jossa on joko balanced lineout tai S/PDIF mikseriin tai äänikortiin. Siis kitaravahvistin omalle kanavalleen tai raidalleen ja Trion tuottama yhdistettu basso- ja rumpuraita omalleen. Lopullisessa miksauksessa sitten toinen vähän vasemmalle ja toinen vähän oikealle vakiintuneiden nyrkkisääntöjen tai oman maun mukaan.

Kelloja ja pillejä sekä vehkeitä ja vempeleitä on tarjolla monenlaisia ja moneen lähtöön. En tunne kaikkien niiden mahdollisuuksia enkä kaikkia käytännössä, joten en ota kantaa niihin. Oma signaalitieni on ollut tähän asti seuraavanlainen. Ensin kitarasta pedaalilautaan, jossa ensimmäisenä on Trio Band Crator. Sitten Trion erillisestä lähdöstä mikseriin ja kitaralähdöstä muihin pedaaleihin, joista vahvistimen ja kaiutinmallinnetun keinokuorman kautta niin ikään mikseriin. Kitararaita siis omalle mikserikanavalleen ja Trion tuotama yhdistetty basso- ja rumpuraita omalleen. Tallennus on tapahtunut mikserin recoutista. Olen käyttänyt Zoom H4N -tallenninta ja nauhoittanut suoraan sen SD-kortille WAV-formaatissa. Optimaalisin olisi tietysti hyvä (ja kallis) digimikseri, johon tietokone usb:llä (tai firewirellä) kiinni. Tietokoneeseen sitten Cubase tai joku muu vastaava softa.

Olen nyt hankkinut kunnollisen äänikortin sekä Cubase-softan. Palaan asiaan, kun saan viriteltyä ne osaksi kokonaisuuttani ja optimoitua kaiken sekä tallentamisen että soittamisen/treenaamisen kannalta.

Kun lisätään laitteita/äänilähteitä, niin niiden niputtaminen kokonaisuudeksi ja hyvien soundien aikaansaaminen vaatii vähintään perehtymistä ja usein myös rahaa. Jos käytetään vain kitaravahvistinta, niin on tärkeää muistaa, että mahdolliset säröt pitää ottaa pedaaleista eli vahvistimen omat säröt aivät saa olla päällä jos vahvistimessa ei ole omaa tuloa Trion tai jonkun muun laitteen tuottamille taustoille. Onko kukaan kokeillut Trioa esimerkiksi jonkun Yamaha THR-kitaravahvistimen kanssa? Sellaisessa on ymmärtääkseni erillinen input taustoille sekä kohtuullisen kunnollinen kuulokelähtö?? Oliko myös mahdollisuus liittää usb:llä tietokoneeseen ja tallentaa soittelut/luomukset suoraan tietokoneelle?
Tympee Huttunen
17.12.2015 09:20:14
Mun mielipide on, että leikkikalut ja ammattilaiset erikseen. Ainakaan mulle ei tule mieleenkään noita pedaalin köpöfillejä kuunnellessa, että pedaali olisi oikean rumpalin korvike ns oikeaan äänittelyyn. Kotisoitossa varmasti hauska kaveri ja ostoslistalla allekirjoittaneelle onkin.
blues guitar
17.12.2015 10:09:51

Lastinen: Mun mielipide on, että leikkikalut ja ammattilaiset erikseen. Ainakaan mulle ei tule mieleenkään noita pedaalin köpöfillejä kuunnellessa, että pedaali olisi oikean rumpalin korvike ns oikeaan äänittelyyn. Kotisoitossa varmasti hauska kaveri ja ostoslistalla allekirjoittaneelle onkin.

Kyllä kyllä. Leikkikaluja tässä haetaankin. Tuskin kukaan edes väittää että ammattilaiset näitä käyttäisi.
Itselleni kanssa tulossa Kemperin kaveriksi kotisoitteluun.
blues guitar
18.12.2015 16:37:24 (muokattu 18.12.2015 16:45:07)

No niin...Posti toi paketin ja eikun heti testaamaan.
Piuha vaan kiinni äänikorttiin ja sointukiertoa G,A,D :D
http://maihinnousu.net/s/25269
RaskasMielinen
18.12.2015 19:55:26

blues guitar: No niin...Posti toi paketin ja eikun heti testaamaan.
Piuha vaan kiinni äänikorttiin ja sointukiertoa G,A,D :D
http://maihinnousu.net/s/25269

Hyvä esimerkki siitä, miten ja siten myös miksi Trio on parempi soittokaveri kuin perus rumpukone :)
blues guitar
18.12.2015 23:07:19

RaskasMielinen: Hyvä esimerkki siitä, miten ja siten myös miksi Trio on parempi soittokaveri kuin perus rumpukone :)

Tarkoittanet helppoa käyttöä? :)
RaskasMielinen
19.12.2015 08:52:49 (muokattu 19.12.2015 08:54:01)

blues guitar: Tarkoittanet helppoa käyttöä? :)

Sitä sekä ennen kaikkea sitä, että ei ole niin yksioikoinen ja yksitoikkoinen kuin perus rumpukone. Lisäksi kivahan tuota sun soittoa on kuunnella. Hyvälle se kuulostaisi ilman taustojakin. Taidanpa itse tässä viikonlopun aikana nauhoitella parit joululaulut Trion kanssa. Opetan rallit Triolle ja katson mitä se tarjoilee. Genreistäkään ei siis vielä hajua, mutta niillä mennään, mistä synkimmät vaan irtoaa :)
blues guitar
20.12.2015 08:28:17

Lisää testailua.
Hyvää Joulua kaikille!

http://youtu.be/UMd2b9gB2oM
RaskasMielinen
20.12.2015 09:58:44

blues guitar: Lisää testailua.
Hyvää Joulua kaikille!

http://youtu.be/UMd2b9gB2oM

Kiitos! Hyvälle kuulostaa jopa puhelimen kaiuttimella:)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)