Aihe: Pikkukombot
1 2
korvaoo
11.12.2015 11:22:03
LaMotta: Oletko tutustunut blackstar ht 5r-sarjaan? Itse olen harkinnut tuollaista kotikäyttöön. 2 kanavaa. 5 wattia. Efektiloop. Reverb.

Lähteekö tommosesta mustatähdestä myös rokki- tahi juuressäröt? itellä kanssa kun jossain vaiheessa tulee eteen kuitenkin pikkuvahvari hommaus (ryökäleen pikkasen omistaja kuitenkin päätyy haluamaan omaisuutensa takas), niin vois jo alkaa vähän kattelemaan :)
kaikki paitsi on turhaa.
JaaGeRMaisTeR
11.12.2015 11:57:29
korvaoo: Lähteekö tommosesta mustatähdestä myös rokki- tahi juuressäröt? itellä kanssa kun jossain vaiheessa tulee eteen kuitenkin pikkuvahvari hommaus (ryökäleen pikkasen omistaja kuitenkin päätyy haluamaan omaisuutensa takas), niin vois jo alkaa vähän kattelemaan :)

HT-1 ainakin lähti jonninmoinen juuressärö. Kohtuu kiva lelu on Engl Gigmaster 15. Siinä on keinokuorma ja parit kanavat. Hiukan ehkä steriili säröillä.
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
ijasari
11.12.2015 15:25:09
LaMotta: Oletko tutustunut blackstar ht 5r-sarjaan? Itse olen harkinnut tuollaista kotikäyttöön. 2 kanavaa. 5 wattia. Efektiloop. Reverb.

Kavereilla on kuullut käytössä erilaisia Blackstarin vehkeitä. Varmasti toimivia pelejä. Turhamainen luonteeni kuitenkin mielisi jotain hieman spessumpaa. Ja kun budjettiakin on lähemmäs tonni niin voisi vähän enemmän panostaa tällä kertaa. Ei sinäänsä että hinta mitään suoraan ratkaisee mutta homma vaan tuntuu paremmalta kun tietää että vehkeet on "hienoja". Turhamaistahan tämä on mutta minkäs teet :)

Pedaaleja en myöskään haluaisi käyttää. Vaikka pääasiassa kotisoitosta on kyse niin en halua että laite rajoittaa soittotunneilla käynti tai mitään muutakaan roudaus tarvetta.
Barska
12.12.2015 02:14:15 (muokattu 12.12.2015 02:15:48)

Noista ekan viestin vahvareista mulla on Mesan 5:25 express (ei se uudempi + vaan ilman eq:ta) ja Studio.22+.
Studio.22 on kyllä hyvä ja kevyt, mut se aika selkeästi "oma juttunsa", niin hyvässä kuin pahassa. 80-luvun "sveitsinlinkkarivahvari" ei oo sitä enää 2015.
Sen sijaan toi uudempi keksintö Express 5:25 on kyllä sellainen, että sitä voi lämpimästi suositella huoletta mihin vaan. Niitä kanavan modeja ja contour-säätöjä käyttelemällä saa nopeasti hypittyä soundista toiseen just linjalla jazz-blues-humppa-metalli ja vaikka humppametalli. Hyvin monipuolinen ja hyväsoundinen pieni vahvistin joka lähtöön.

Niin ja EL84:set on mun mielestä parhautta pikkucomboissa, jos voi masteria avata. Tosin voi johtua siitä, että ekan kerran kokeilin EL84-päätesäröä kääntämällä vanhan AC-30:n nupit täysille. No ei ole liikenteen melu tai muut häiriöäänet sittemmin vaivanneet
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
ijasari
12.12.2015 17:42:57
Barska: Noista ekan viestin vahvareista mulla on Mesan 5:25 express (ei se uudempi + vaan ilman eq:ta) ja Studio.22+.
Studio.22 on kyllä hyvä ja kevyt, mut se aika selkeästi "oma juttunsa", niin hyvässä kuin pahassa. 80-luvun "sveitsinlinkkarivahvari" ei oo sitä enää 2015.
Sen sijaan toi uudempi keksintö Express 5:25 on kyllä sellainen, että sitä voi lämpimästi suositella huoletta mihin vaan. Niitä kanavan modeja ja contour-säätöjä käyttelemällä saa nopeasti hypittyä soundista toiseen just linjalla jazz-blues-humppa-metalli ja vaikka humppametalli. Hyvin monipuolinen ja hyväsoundinen pieni vahvistin joka lähtöön.

Niin ja EL84:set on mun mielestä parhautta pikkucomboissa, jos voi masteria avata. Tosin voi johtua siitä, että ekan kerran kokeilin EL84-päätesäröä kääntämällä vanhan AC-30:n nupit täysille. No ei ole liikenteen melu tai muut häiriöäänet sittemmin vaivanneet

Express kyllä kovasti kiinnostaa lukemani ja kuulemani perusteella. Mitä olet mieltä paljon mainitusta soundin kompressoitumisesta kun gainia lisätään? Kuinka hyvin esimerkiksi erottelevuus säilyy isommilla gaineilla?
hemmo
12.12.2015 18:42:34

mie etsin noin 30 vuotta kerrostaloon sopivaa putkicomboa, mikään ei ollut hyvä, sitten löysin Marshall JTM1C:n, jumankauta!

https://www.youtube.com/watch?v=SkFHB3mj2p0

että on hyvä, 0,1 W on just sopiva, kun polkusimilla hieman maustaapi
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
Barska
20.12.2015 23:52:37 (muokattu 21.12.2015 00:01:33)

ijasari: Express kyllä kovasti kiinnostaa lukemani ja kuulemani perusteella. Mitä olet mieltä paljon mainitusta soundin kompressoitumisesta kun gainia lisätään? Kuinka hyvin esimerkiksi erottelevuus säilyy isommilla gaineilla?

Sori kun kesti vastata! Niin, kyllähän tossa sellainen taipumus on, että gainia nostaessa soundi kompressoituu huomattavasti. Tai ainakin enemmän ja selkeämmin kuin odottaisi. Säröllä se ei mua ole häirinnyt, tuossa kun sitä gain-varaa on aika riittävästi. Päinvastoin se överi-kompressio on ihan hyväkin vaikkapa yksikelaisten kanssa. Sen sijaan on puhtailla joskus harmittanut, että tuntuu gainia yli puolen välin nostettaessa enneminkin siltä kuin lisäisi kompressoria, kun taas jotenkin loogisesti odottaisi pientä reunarosoa. No, rosoja vartenhan tossa ihan oma moodi kylläkin.

Mulla on yleensä tuossa hi-gaineissa joku overdrive edessä ja gainit vahvarissa kello 10-11-luokkaa, jolloin tuota kompressoitumista ei tapahdu liiaksi. Näin ei siksi, ettei Mesan omaa säröä saisi mieleiseksi, vaan kun tykkään vaihdella kitaroita, niin helpompaa kuin ruuvata soundia vahvarista, on vaihtaa eri pedaali siihen eteen ikään kuin boost+eq ajatuksella. Molemmat kanavat ja kaikki moodit tulee mun korviin ihan hyvin toimeen eri pedaalien kanssa. Ilman polkimiakin kyllä pärjää, toki.

Niin se erottelevuus. Omista luutuista vanha Charveli tuuttaa JE-1200 mid boostillaan sen verran ulos, että sen kanssa joutuu gainia laskemaan, jotta erottelevus säilyy. Esim. taas Les Pauli BurstBucker Proilla .011 setillä ja normivireessä pysyy mun makuun vielä käyttökelpoisena gainit tapissa, jos haluaa. Soundi kyllä on sit pitkää surinaa/murinaa :)
Drop-D:tä alempia vireitä ei tule harrastettua ja sekin toimii ton kanssa hi-gainilla.
Kyllähän tuon perus särö-soundi on sellainen paksun-kompressoitunut ihan luonnostaankin. Mutta mun mielestä tossa on säätövaroja niin, että sitä erottelevuutta saa kyllä kaivettua esiin. Esim. säröllä se gain-potikan viimeinen neljännes ei juurikaan enää lisää säröä, mutta kompressiota ja sitä kautta paksuutta soundiin kyllä.

Tuohon erottelevuuteen vaikuttaa kuiteskin koko ketju, kitarasta kaappiin. Itse tykkään ajaa tota 1x12" takaa avoimen lisäkaapin kanssa (elementti parjattu celestion 70/80). Ja toki taas, että miten ton säätää, tossa vaihtoehtoja kun on ajan kanssa tutkittuna yllättävän paljon. Kaikki säätimet kun vaikuttaa toisiinsa ristiin jne. Ja etenkin sen contourin ja kanavan eq:n yhteispelillä saa kaikenlaista aikaan. Säätimet on kyllä välillä sitten yllättävissäkin asennoissa. Kokeilla kannattaa kummallisiakin yhdistelmiä.

Niin! Ja bonus extrana korkin haistelua!:
Männä viikolla sain pariksi illaksi kaverin 5:25+:n lainaksi. Joten pääsin vertailemaan eroja. Yllättävän erilainen oli just hi-gaineilla. Juuri toi "överikompressio" puuttui tosta plussasta. Gainia oli ehkä yllättäen vähemmän kuin mun omassa vanhassa, riittävästi kylläkin. Ja ehkä pikkasen kiiinteämpi ja ei niin paksu särö. Yksinään soitettuna vanha miellyttää enemmän (tuttu kun on), mutta luultavasti miksauksessa/bändi-soitossa toi uudempi kuulostaa paremmalta? Toki toi plussa oli tehdasputkilla, mulla päätteessä Sovtekit ja etusessa sekavampi setti. Niin ja säätääkin pitäis ehkä eri tavalla, kuin vanhaa. Puhdas oli mun mielestä plussassa parempi. Jälleen vähemmän lytyssä ja enemmän dynamiikkaa. Niin ja se crunch moodi oli kanssa paljon käyttökelpoisempi uudessa mallissa. Miinusta plussalle sen oman jalkakykimen kaapelista joka ei edes normi "midi-5-piikki-din" vaan useampi piikkinen din-johdannainen. Tollasta on sit varmaan lauantai ehtoona kiva ettiä jossain Kälviälla, kun rikki/hukkuu/unohtui tms. erikoistilanne. Muuten kiva ja monipuolinen pikku-vahvari tuo 5:25+:kin. Selkeesti + vanhaan verrattuna kokonaisuutena.
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
ijasari
21.12.2015 11:20:28
Barska: Sori kun kesti vastata! Niin, kyllähän tossa sellainen taipumus on, että gainia nostaessa soundi kompressoituu huomattavasti. Tai ainakin enemmän ja selkeämmin kuin odottaisi. Säröllä se ei mua ole häirinnyt, tuossa kun sitä gain-varaa on aika riittävästi. Päinvastoin se överi-kompressio on ihan hyväkin vaikkapa yksikelaisten kanssa. Sen sijaan on puhtailla joskus harmittanut, että tuntuu gainia yli puolen välin nostettaessa enneminkin siltä kuin lisäisi kompressoria, kun taas jotenkin loogisesti odottaisi pientä reunarosoa. No, rosoja vartenhan tossa ihan oma moodi kylläkin.

Mulla on yleensä tuossa hi-gaineissa joku overdrive edessä ja gainit vahvarissa kello 10-11-luokkaa, jolloin tuota kompressoitumista ei tapahdu liiaksi. Näin ei siksi, ettei Mesan omaa säröä saisi mieleiseksi, vaan kun tykkään vaihdella kitaroita, niin helpompaa kuin ruuvata soundia vahvarista, on vaihtaa eri pedaali siihen eteen ikään kuin boost+eq ajatuksella. Molemmat kanavat ja kaikki moodit tulee mun korviin ihan hyvin toimeen eri pedaalien kanssa. Ilman polkimiakin kyllä pärjää, toki.

Niin se erottelevuus. Omista luutuista vanha Charveli tuuttaa JE-1200 mid boostillaan sen verran ulos, että sen kanssa joutuu gainia laskemaan, jotta erottelevus säilyy. Esim. taas Les Pauli BurstBucker Proilla .011 setillä ja normivireessä pysyy mun makuun vielä käyttökelpoisena gainit tapissa, jos haluaa. Soundi kyllä on sit pitkää surinaa/murinaa :)
Drop-D:tä alempia vireitä ei tule harrastettua ja sekin toimii ton kanssa hi-gainilla.
Kyllähän tuon perus särö-soundi on sellainen paksun-kompressoitunut ihan luonnostaankin. Mutta mun mielestä tossa on säätövaroja niin, että sitä erottelevuutta saa kyllä kaivettua esiin. Esim. säröllä se gain-potikan viimeinen neljännes ei juurikaan enää lisää säröä, mutta kompressiota ja sitä kautta paksuutta soundiin kyllä.

Tuohon erottelevuuteen vaikuttaa kuiteskin koko ketju, kitarasta kaappiin. Itse tykkään ajaa tota 1x12" takaa avoimen lisäkaapin kanssa (elementti parjattu celestion 70/80). Ja toki taas, että miten ton säätää, tossa vaihtoehtoja kun on ajan kanssa tutkittuna yllättävän paljon. Kaikki säätimet kun vaikuttaa toisiinsa ristiin jne. Ja etenkin sen contourin ja kanavan eq:n yhteispelillä saa kaikenlaista aikaan. Säätimet on kyllä välillä sitten yllättävissäkin asennoissa. Kokeilla kannattaa kummallisiakin yhdistelmiä.

Niin! Ja bonus extrana korkin haistelua!:
Männä viikolla sain pariksi illaksi kaverin 5:25+:n lainaksi. Joten pääsin vertailemaan eroja. Yllättävän erilainen oli just hi-gaineilla. Juuri toi "överikompressio" puuttui tosta plussasta. Gainia oli ehkä yllättäen vähemmän kuin mun omassa vanhassa, riittävästi kylläkin. Ja ehkä pikkasen kiiinteämpi ja ei niin paksu särö. Yksinään soitettuna vanha miellyttää enemmän (tuttu kun on), mutta luultavasti miksauksessa/bändi-soitossa toi uudempi kuulostaa paremmalta? Toki toi plussa oli tehdasputkilla, mulla päätteessä Sovtekit ja etusessa sekavampi setti. Niin ja säätääkin pitäis ehkä eri tavalla, kuin vanhaa. Puhdas oli mun mielestä plussassa parempi. Jälleen vähemmän lytyssä ja enemmän dynamiikkaa. Niin ja se crunch moodi oli kanssa paljon käyttökelpoisempi uudessa mallissa. Miinusta plussalle sen oman jalkakykimen kaapelista joka ei edes normi "midi-5-piikki-din" vaan useampi piikkinen din-johdannainen. Tollasta on sit varmaan lauantai ehtoona kiva ettiä jossain Kälviälla, kun rikki/hukkuu/unohtui tms. erikoistilanne. Muuten kiva ja monipuolinen pikku-vahvari tuo 5:25+:kin. Selkeesti + vanhaan verrattuna kokonaisuutena.

Kiitos kattavasta vastauksesta!

Taitaa tuo 5:25+ olla käytettynä jo yli oman budjetin eli yli tuhat euroa. Ja hieman isompikin taitaa olla kun on 12 tuuman elementillä. Vastaavasti varmaan hieman isomman kuuloinen.

Voisin kuvitella että etuasteen putkilla voisi vaikuttaa gainin määrään/laatuun ja kompressoitumiseen. 1x10 versiossa houkuttelee myös kompaktimpi koko ja luonnollisesti edullisempi hinta.
Lifelover
21.12.2015 11:58:48 (muokattu 21.12.2015 12:04:24)
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1077826

Toi on 57cm leveä mutta muuten täyttää vaatimukset.
petrin1
21.12.2015 12:03:28
yamahan thr sarjan combot!
ei oo putki mutta kotisoittoon vitun hyvä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)