Aihe: Vahvistimen soundin luonne - pääteputkityyppien vaikutus?
1 2
teemu-t-k
09.05.2015 10:52:25
Ei ne pääteputket mun mielestä sitä soundia niin radikaalisti muuta.

Onhan niissä toki eroja, mutta mielettömän paljon riippuu itse kytkennästä (eikä putkista) paljonko nuo erot pääsevät korostumaan. Fixed bias vs. cathode bias ja open vs. closed loop arkkitehtuurit tuppaavat ainakin käyttäytymään ihan eri tavoin yliohjatessa, samaten vaiheenkääntäjän designin merkitys voi olla ällistyttävä.

Joku Vox AC30 pääteaste (open loop, cathode bias, LTP PI) käyttäytyy ihan eri tavoin yliohjatessa kuin vaikkapa pääteaste jossa on fixed bias, paljon takaisinkytkentää ja "cathodyne" -tyypin vaiheenkäntäjä.

Eri putkityypeillä saadaan lähinnä pieniä nyanssieroja kytkennän omaan soundiin. Ne eivät siis totaalisesti muuta soundia eri suuntaan. Puhutaan lähinnä pienistä vivahde-eroista. Ei siinä, etteikö nuo nyanssitkin olisi sitten oleellinen osa kun haetaan just jotain tiettyä soundia.

Mutta kuinka moni oikeasti testaa vain pelkkiä pääteputkia? Ei tarvitse edes puhua säröstä kun jo pelkkä taajuusvastekin merkitsee poskettomia vahvistimen soundille. Ja aika usein varsinkin etuasteissa tuon suhteen on hirveitä eroja eri vahvistimien kesken. ...Kuin myös pääteasteissa, varsinkin kun kokeillaan eri putkia ja impedanssien sovitus ei enää vastaakaan alkuperäistä arvoa. Tyhjiöputki itsessäänhän vahvistaa kaiken aina tasavirrasta radiotaajuksille joten varsinaista taajuusvastetta niillä ei itsellään siis edes ole; se syntyy aina itse kytkennästä ja kytkennän ja putken interaktiosta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)