Aihe: Kahden vaiheilla=Ibanez vaiko schecter? 1 2 | |
---|---|
![]() 18.04.2015 22:47:28 (muokattu 19.04.2015 08:58:39) | |
mpekkanen: Minusta kannattaisi tsekkailla kotimaisia rakentajia ja keskustella heidän kanssa minkälaisen kitaran sitten haluaisikaan itselleen teettää. Käynti myös sen soitinrakentajan luona voi valaista hyvinkin paljon sitä millainen sen kitaran tulisi olla. Tästä olen samaa mieltä. Näin pääsee mietteissään eteenpäin ja voi olla että mielikin muuttuu vielä matkan varrella. Allekirjoitus: | |
![]() 18.04.2015 22:50:46 | |
Tuossa on muuten yksi sellainen paikka josta saattaisi saada ihan hyvän ja toimivan kitaran. http://www.auroraguitars.fi/PriceList.aspx Onhan noita pajoja toki muitakin, mutta tämä vain esimerkkinä. Monella on vain kuva, että kaikki kotimaiset soitinrakentajat ovat älyttömän kalliita. Ei se kuitenkaan välttämättä niin ole aina. Laadukkaita ja hyviä kitaroita tehdään täällä useassakin paikassa ja laadullisesti niitä kelpaa varrata ihan helposti amerikkalaisiin. Rahalle saa jopa enemmän vastinetta kun ei tarvitse maksaa veroja, tulleja, rahteja jne.... | |
![]() 18.04.2015 23:07:42 | |
Minä en nyt kyllä ihan ymmärrä, että miksi pitää tuputtaa jotain customia, kun OP itsekin kertoo tietävänsä kitaroista rajallisesti. Ei 1200 eurolla vielä kuuhun mennä mutta kyllä sillä saa KÄYTETTYNÄ ihan helvetin hyvän kitaran. Mun kokemuksien mukaan ko. merkkien välillä suuri ero tulee varsinkin kaulojen suhteen ja se ratkaisee varmaan jo paljon. | |
![]() 18.04.2015 23:38:44 | |
Muovinen: Minä en nyt kyllä ihan ymmärrä, että miksi pitää tuputtaa jotain customia, kun OP itsekin kertoo tietävänsä kitaroista rajallisesti. Ei 1200 eurolla vielä kuuhun mennä mutta kyllä sillä saa KÄYTETTYNÄ ihan helvetin hyvän kitaran. Mun kokemuksien mukaan ko. merkkien välillä suuri ero tulee varsinkin kaulojen suhteen ja se ratkaisee varmaan jo paljon. Kyllä tuossa itsekkin kerroin käytetyistä, mutta tässä halutaan kuitenkin uutta kitaraa. Aurora Guitarsin pulttikaulaiset kitarat alkaa 1500 eurosta ylöspäin. Jos itse miettisin,ostanko käsintehdyn soittimen noin 1500 vai aasiassa tehdyn liukuhihna kepin 1200 eurolla niin ei minun ainakaan tarvitsisi kahta kertaa asiaa miettiä. Myöskin siellä kitarasepän luona voi käydä kokeilemassa erilaisia kauloja ja valita mieleisensä. Se on yleensä ihan saman hintainen millaisella profiililla sen haluaa. Myöskin jos kitara ei ole kauhean eksoottisen värinen, niin uskoisin kotimaisessa käsityö kitarassa arvon pysyvän ainakin yhtä hyvin kuin Ibanez tai Schecter kitaroissa. Tosin käsityö kitaraa ei kannata ostaa sillä mielellä, että sen olisi myymässä. Miksi pitäisikään jos se tehdään itselle sopivaksi? Voin olla toki väärässäkin tässä asiassa, mutta kannattaa kuitenkin kokeilla monenlaisia soittimia. Vaikka ei jotain ostaisikaan voi siinä olla vaikka kaula sellainen että sellaisella tykkää soitella. Siitä tulee lisää tietoa ja kokemusta jos omaa customia tilaa. Tosin on niitä erilaisia kauloja monesti myös siellä sepällä kokeiltavana, että ei tässä pitäisi mitään ongelmaa olla. Varmasti onnistuu tehdä noiden kummankin tyylinen kaula jos sellaisen haluaa kaulaprofiililtaan. Lapahan voidaan tehdä vaikka sitten täysin erilaiseksi, mkäli niin halutaan. Hyvän soittimen kun ostaa kerralla ja keskittyy siihen soittamiseen, niin en ymmärrä miksi soittimen teettäminen ei olisi kannattavaa. Ainakin itsellä se on ollut ja minusta jatkuva soittimien vaihtaminen ei ainakaan ole kannattavaa. Saahan siinä ehkä kokemusta erilaisista soittimista, mutta rahallisesti kyllä köyhtyy. Hyvä soitinrakentaja tietää soittimista niin paljon ettei ostajan tarvitse ihan kaikkea edes itse tietää. Ei tarvitse tietää mistä puusta ja mitkä mikit jos kertoo soundeista mistä tykkää tai käy sepän luona ja soittaa sitä musiikkia millaiseen soittoon se tulee. Soitinrakentajilla on käynyt monenlaisia kitaroita huollossa ja niitä on monesti myös tehty laidasta laitaan. Ei Custom kitaran tilaajan tarvitse kaikkia ihan rautalangasta vääntää, että sieltä tulee hyvä soitin. | |
![]() 19.04.2015 00:07:30 | |
mpekkanen: Aurora Guitarsin pulttikaulaiset kitarat alkaa 1500 eurosta ylöspäin. Jos itse miettisin,ostanko käsintehdyn soittimen noin 1500 vai aasiassa tehdyn liukuhihna kepin 1200 eurolla niin ei minun ainakaan tarvitsisi kahta kertaa asiaa miettiä. Käsittääkseni hinnat on hiukka nousussa. Tuossa teettämisessä kannattaa ottaa huomioon esim: talla, nauhamateriaali, lapakulma ja puut nyt ainakin. Ne kaikki muokkaa hintaa. Silti jos tonttu polttaa taskussa ja kitaraa lähtisin katsomaan, niin lähtisin kyselemään suomalaiset sepät läpi. Tonni itselläkin oli varmaa rahaa kitaraan ja juurikin Auroralta tilasin kitaran. Nyt sieltä on tuloillaan itselle tehty skeba. Palveluun olen ollut tyytyväinen, pajalla sain kierrellä ja tutustua, sekä puut sai itse valita. Alkuperäiseen kysymykseen kumpi.. Iban ottaisin. Ibanez on aina varma valinta ja huonoimmillaankin aivan loistava. Schecteristä en ole testannut kuin omenin, damienin ja sen toriruusu blood moon:in. Halvimmat oli ok ja viimeinen oli toriruusu ja kaula oli jokseenkin kamala. | |
![]() 19.04.2015 11:15:34 | |
mpekkanen: Aurora Guitarsin pulttikaulaiset kitarat alkaa 1500 eurosta ylöspäin. Jos itse miettisin,ostanko käsintehdyn soittimen noin 1500 vai aasiassa tehdyn liukuhihna kepin 1200 eurolla niin ei minun ainakaan tarvitsisi kahta kertaa asiaa miettiä. Näinpä. Siksi onkin oma Aurora työnalla. ;) | |
![]() 19.04.2015 12:02:24 | |
JaaGeRMaisTeR: Käsittääkseni hinnat on hiukka nousussa. Tuossa teettämisessä kannattaa ottaa huomioon esim: talla, nauhamateriaali, lapakulma ja puut nyt ainakin. Ne kaikki muokkaa hintaa. Totta. Kyllähän tuohon laitoinkin, että hinnat alkaen 1500 euroa joka on suoraan Auroran omilta sivuilta. Tietysti siihen lopulliseen hintaan vaikuttaa monikin ratkaisu. Jos sen kitaran teettää ihan soittoon eikä koristeeksi niin monessa asiassa pääsee jo hieman halvemmalla. Tosin jos se unelmien kitara vaatii jonkun kosmeettisen ratkaisun joka ei varsinaisesti vaikuta kitaran soitettavuuteen eikä soundiin niin mikäs siinä jos siitä on valmis maksamaan. Kyllähän ihan normaalista tele ja stratostakin saa hardtail tyylisellä tallalla ja kahdella humbuckerilla hyvin heviin sopivan kitaran. Voi siihen toki laittaa jonkun vibrakammenkin, mutta jos sitä ei tarvitse niin varmasti hardtail on halvempi ratkaisu. Minusta hyvään Custom kitaraan ei kannata laittaa mitään sellaista jota ei ihan oikeasti tarvitse siinä omassa soitossa. Itsellä on ollut useita ja on edelleenkin kaksi custom soitinta joissa on vain yksi mikki. Sitten on vielä Reverendin Slingshot Junior joka on myös yksimikkinen. Siitä minulla oli myös 3 mikkinen Custom malli, mutta tykkäsin jostain syystä tästä Juniorista enemmän ja möin sen toisen pois. Eikä omiin yksimikkisiin kitaroihini tarvitse minusta mitään muuta, niissä on omaa soittoani ajatellen ihan kaikki kohdallaan. Tosin tässä kannattaa jokaisen miettiä mitä kaikkea itse tarvitsee. Soitinrakentaja kyllä osaa myös neuvoa monessa jutussa, mikä toimii ja mikä taas ei. Varmasti saa kyllä laadullisesti ja soundillisesti paremman kitaran kuin aasian sarjatuotantokitarat. Maksaa kyllä muutamia satasia enemmän, mutta on taatusti kyllä sen arvoinen. Kaulastahan voi tehdä vaikka samoilla mitoilla olevan kuin Ibanez tai Schecterin joku malli. Hinnat ovat varmasti nousussa ja niin ne tahtovat kyllä nousta muutenkin. Euron arvo vaikuttaa kyllä noihin aasian kitaroidenkin hintoihin ja ei taida nekään ainakaan kovin paljoa laskea. Voihan jonkun pelin tietysti löytää jostain päin eurooppaa halvemmalla kuin monesta kotimaan kivijalkakaupasta, mutta itse kyllä ostaisin mieluiten niin että sen kitaran voi kokeilla. Jos olisin jotain tehdas kitaraa ostamassa. Kotimaassa kun teettää soittimen niin niissä on myös meidän oloihin kuivatut ja muutoinkin hyvin valitut puut. Soittimien takuu ja mahdolliset huollot sujuvat paljon jouheammin kuin, että kitara olisi tehty jossain toisessa maanosassa. Omissa custom kitaroissa ei ole kylläkään koskaan ollut mitään moitittavaa, eikä niissä ole kaula elänyt vuoden vaihteluiden mukaan. Muutamissa jenkki ja aasian kitaroissa on kylläkin tapahtunut tätä elämistä. | |
![]() 19.04.2015 12:19:45 (muokattu 19.04.2015 12:20:47) | |
Sapettaa soitella Indonesiassa valmistetulla kitaralla joka on omaperäisempi, kuin kotimaisena käsityönä valmistettu klooni jostain Fenderistä tai Gibsonista. Hyvät on myyntipuheet mpekkasella, mutta tuntuu kuitenkin enemmän perustelevan omia hankintoja, eikä siinäkään mitään väärää ole. shitfuck inc. | |
![]() 19.04.2015 12:43:14 | |
benny: Sapettaa soitella Indonesiassa valmistetulla kitaralla joka on omaperäisempi, kuin kotimaisena käsityönä valmistettu klooni jostain Fenderistä tai Gibsonista. Eihän sen tarvi muodoiltaan olla kopio mistään. Aurora esim tekee käsityönä kaikki bodyt, lavat, kaulat ja routtaukset. Saahan sitä mielikuvitusta käyttää ja itse sitä päättää mitä tilaa. :) Hyvät on myyntipuheet mpekkasella, mutta tuntuu kuitenkin enemmän perustelevan omia hankintoja, eikä siinäkään mitään väärää ole. Omasta mielestäni nuissa on perää muuhunkin. Miksei teettäisi customia, jos niissä budjeteissa pyöritään. Onhan se kiva omistaa parin tonnin fenkku, jonka voi sitten myydä. Vaihtoehtona teettää kitara jossa ratkaisuista ei voi syyttää kuin itseään. Itse soittelisin pajat läpi, ennen kuin ostaisin esim. PRS:ää tai Gibsonin stankkua yms. Ei sillä etteikö nuokin isot merkit olisi loisto vehkeitä. | |
![]() 19.04.2015 14:14:59 | |
Itse kyllä soittelen nykyään lähinnä akustisilla kitaroilla ja sähkökitaroista yritän päästä eroon. En kylläkään ihan kaikista, mutta suurimmasta osasta. Tämä johtuu siitä, että kun sairastuin pysyvästi ja olen nykyään sairaseläkkeellä on bänditouhut ja keikkailut joutunut jättämään kokonaan pois. Kotona on helpompi soittaa akustisilla kuin viritellä sähkökitaroiden kanssa. Siksikin kun soittelen nykyään enimmäkseen blues, kansanmusiikkia ja erilaisia muita rytmimusan muotoja. Aikoinaan on tullut käytyä muutamiakin sähkökitaroita läpi ja ainakin itse olen tullut niiden kanssa sellaiseen tulokseen, että hyvin monesti se custom kitara tulee halvemmaksi pitkässä juoksussa. Voi tietysti ostaa kitaran ja vaihtaa sitä aina parempiin ja maksaa väliä. Näin minä tein ja joskus jopa vaihtelin mikkejäkin. Kuitenkin jos olisin ostanut heti sellaisen custom kitaran, niin olisi säästynyt pitkä penni. Tosin kokemusta tuli kymmenistä soittimista joista voin sanoa ihan kokemuksella, etteivät ne kitarat ole minua varten :) Itsellä on myös muutama Kiinalainenkin kitara ja kyllä sieltäkin saa hinta/laatu suhteeltaan välillä ihan OK soittimia. Keikka kitarana minulla oli kuitenkin sama CS Jackson jonka kaulaprofiilia en edes itse mitenkään valinnut ja se oli ykköskitara minulla yli 15 vuotta. Yksi kotimaassa tehty custom kitara on ollut nyt jo 10 vuotta ja ei siitä ole tarvetta luopua. Kuka tykkää mistäkin, mutta mitä kovemmalla käytöllä soitin on niin sitä laadukkaampi se minusta saisi olla. Silloin ainakin se kestää ja toimii varmasti joka olosuhteessa. Toki jokainen tekee kaikki soittimiin liittyvät valinnat itse ja niin pitääkin. Köyhän ei kuitenkaan kannata ostaa halpaa, on sanonta. Enkä hauku tässä ketään köyhäksi, kun olen itsekkin monia soittimia säästänyt jopa vuosia aikoinaan. Nyt ei ole kuitenkaan enää niin tarvetta sähkökitaroille, vaikka haluja olisikin keikoille. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)