Aihe: Rikkoutunut jousikaiku - onko quickfixia?
1 2
Kefiiri
17.04.2015 13:48:03 (muokattu 17.04.2015 13:51:38)
Vaikka kaikua ohjaavan putken kytkiksestä löytäisikin, värkkiä avaamatta on vaikea tietää mikä chassiksessa sojottavista putkista on kyseessä.

Vilkaistessani kytkentäkaaviota tulkitsin että yhden ECC83 -putken molemmat triodit taitavat olla rinnan kytkettynä ohjaamassa kaikua? Tajusinko väärin? Näinhän ymmärtääkseni välillä tehdään, jotta kaiulle saadaan tujummin virtaa.
En ole musiikin asiantuntija.
teemu-t-k
18.04.2015 11:37:40 (muokattu 18.04.2015 11:38:34)
Kefiiri: Vilkaistessani kytkentäkaaviota tulkitsin että yhden ECC83 -putken molemmat triodit taitavat olla rinnan kytkettynä ohjaamassa kaikua? Tajusinko väärin?

Eihän tuo skema kaikkea kerro mutta "rivien välistä" voi koittaa tulkita muutaman jutun...

Jos nuo triodiasteet laskee, niin niitähän on yhdeksän eli pariton luku, ja normi ECC83:han on tuplatriodi eli kaksi erillistä triodia integroituna yhteen putkeen. Yksi siis jäisi käyttämättä.

Toisaalta, kuten sanottua, kaiun ohjaamisen kannalta olisi järkevää kytkeä kaksi putkea rinnan putken sisäistä impedanssia pienentämään ja virtavahvistuksen tuplaamaan.

Skemahan ei varsinaisesti kerro onko näin tehty mutta katodivastuksen arvo kyseisessä asteessa vaikuttaisi olevan luokkaa "normi / 2", eli siis mitoitettu rinnankytketyille putkille. Myös se mihin nuo ECC83 tekstit on sijoiteltu vihjailee mahdollisesti jotain.

Notaatiohan voisi toki olla huomattavasti parempikin (esim. kannan pinnien järjestysnumero ilmaistu, tarkemmat merkinnät mitkä puoliskot ovat yhdessä, yms). Nyt mennään näin, kyllä korjaaja ne siitä laitteestakin näkee, vain vähän hitaammin. En muutenkaan neuvoisi luottamaan skemoihin 100% varmuudella, koska vahvistimiin tehdään usein pieniä muutoksia vuosien saatossa ja yksi kytkentäkaavio ei aina kata kaikkia versioita. Jotkut Gibsonin vanhat vahvistimet eivät välttämättä vastaa netistä löytyvää skemaa yhtään; se aina korjaajan vastuu pitää huoltaa, että kytkikset on oikeat ja pystyä olemaan luova jos käsiin saatu dokumentaatio ei täysin vastaakaan edessä korjattavana olevaa laitetta.

Joo, en neuvo mittailemaan/korjaamaan/koskemaan oikeastaan mihinkään elektroniikkaan jos ei osaa. Menee mun mielestä kategoriaan "itsestäänselvyys". Mutta kun nyt kysyttiin niin vastasin. Holhoaminen on mun puolestani muiden juttu (sitä harrastetaan tässä maassa jo ihan tarpeeksi). Kyllähän vahvistimiinkin on usein liimattu isot varoitustarrat tästä aiheesta joten tuskin menee ohi vaikka olisi tylsempi kynä penaalista. Jos haluaa korjata tai koskea vaikkei osaa niin sen seuraukset on mun puolestani henkilön oma ongelma.
MikeS
21.04.2015 18:08:40
Huomasin vielä yhden jutun, joka saattaa vaikuttaa vianmääritykseen: kaiun on/off -jalkakytkin ei tee mitään. auttaisko tämä määrittämään vian syytä yhtään pidemmälle?

Kaiukutankista löytyi seuraavat koodit: 6723 (mustalla painettu tankin päälle) ja 1122 (kaiverrettu edellä mainitun mustalla painetun koodin päälle. Lisäksi jotain patenttinumeroita on kirjoitettu tarraan kaiun sisällä. Osaisiko joku kertoa, onko jompikumpi noista jotenkin mallinumero tms?

En edelleenkään huomaa mitään fyysisesti vialla kaiun sisällä.
nightbird
21.04.2015 20:23:44
Tämä ketju ei tunnu johtavan toivottuun tulokseen eli kaiun kuntoutukseen.
Koska vika on aivan selvästi tullut kaatumisen yhteydessä ehdotan värkin roudaamista oikeasti korjaamoon.Ei sitä siellä pitkään katsota ammattisilmällä, vahvistin tulee soittokuntoon ja ilo irtoaa taasen.Kaikki kunnia omatoimisille kunnostajille niin kauan kuin tiedetään itse mitä ollaan tekemässä.Itse ammattikunnan edustajana arvostan sitä että tiedän laitteen olevan oletettavasti kytkennällisesti tehtaan tarkoittamassa kuosissa sen tullessa huoltoon, Auttaa nimittäin homman etenemistä siellä pajalla huomattavasti.Ei millään pahalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)