Gabe 09.03.2015 10:48:07 | |
---|
Mixer: Mulla on HB:n kaappi Celestion Vintage 30 - elementeillä, mikä lienee myös kalliimmissa kaapeissa? Joku päivä kun rahaa on säästynyt riittävästi hommaan sen Mesan kaapin sitten. :) Vahvistin on huippulaatua mutta tuon kaapin laittaisin heti vaihtoon. V30 on monelle ihan ok rock hommiin ja onhan tuo HB vanerista... mutta mitä omat kokemukset tuosta sanoo niin kyllä se aika kumiseva oli jos volumea avaa ja jos metallisoundi on haussa niin väitän ettei tuo HB noille alataajuuksillekaan hyvää tee. Kaappi ja käytetyt elementit vaikuttaa aika ronskisti lopputulokseen. Itse en oikein V30:sistä perusta, ne on on liian räikeät ja trebleä- ylämiddleä on liikaa. Väitän että eri kaiutin/kaappi vaihtoehtoja pääset kyllä haluttuun lopputulokseen tuon nupin kanssa. |
LesPaul70 09.03.2015 11:06:22 | |
---|
Mark-särö + V30 on sinänsä kyllä ihan toimiva yhdistelmä. Kysy vaikka Hetfieldiltä. Se on sitten tietysti erikseen, millaista säröä tarkoitetaan "metallisoundilla", se tarkoittaa vähän eri juttuja eri sukupolville. Mun nuoruudessa se oli OD/säröboksi Marshalliin. Sitten jossain välissä 80-luvulla tuli nuo ADA:n etuset ja Mesan Markit. 90-luvulla löysemmät Recto-säröt ja niin poispäin. En edes tiedä, millaisista vahvareista lähtee parhaat soundit tämän päivän alavireiseen örinä-kiljunta-heviin. Enkä välitä pahemmin tietääkään. Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. |
sustain65 09.03.2015 17:36:54 | |
---|
Meikälle Mark V yhdessä 2x12 V30 kaapin kanssa toimii just' hyvin, myös heviin ja metalliin, sen mitä sitä osastoa tulee soiteltua. Toimii nimenomaan siksi, että on kirpeyttä sopivasti tarvittaessa. Ja siksi että kahden kitaran bändissä erottuu kitaroiden soundit mukavasti, kun toinen vetää Englin kombolla, jossa on varsin mainio soundi siinäkin, mutta selkeästi erilainen. Mutta nämä kaappi- ja tötteröasiat ovat kyllä niin makuasioita kuin vaan voi olla. Plussan laitoin parille nimimerkille, oli hyviä ohjeita ja ainakin oman kokemukseni perusteella hyvin kohdillaan ja myös virikkeitä kokeilla aikaisemmasta poikkeavia uusia säätöjä. |
yanera 09.03.2015 20:23:38 | |
---|
Randall, Marshall, Peavey - Läpi Orangen. |
VIPMetal 09.03.2015 22:10:53 | |
---|
Tämmönen allround vihje Mesojen säätöön: Se vaatii rajusti aikaa ja kärsivällisyyttä. Sen vaan oppii tai sitten ei opi! =D Kyllä Marshallista oli helpompi loihtia hyviä soundeja kuin Mesasta. Tai ainakin nopeampi... "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" |
Gabe 09.03.2015 22:26:19 | |
---|
LesPaul70: Mark-särö + V30 on sinänsä kyllä ihan toimiva yhdistelmä. Kysy vaikka Hetfieldiltä. sustain65: Meikälle Mark V yhdessä 2x12 V30 kaapin kanssa toimii just' hyvin, Tästä piti vielä kommentoida että myös käytetty kitara vaikuttaa tietty. Minä soittelen stratolla ja telellä, ja etenkin kirkkaiden yksikelaisten kanssa V30 on ollut vähän liikaa. Mutta esim. Les Paulilla ja SG:llä se toimii jo paljon paremmin. |
yanera 09.03.2015 23:40:48 | |
---|
Gabe: Tästä piti vielä kommentoida että myös käytetty kitara vaikuttaa tietty. Minä soittelen stratolla ja telellä, ja etenkin kirkkaiden yksikelaisten kanssa V30 on ollut vähän liikaa. Mutta esim. Les Paulilla ja SG:llä se toimii jo paljon paremmin. Tämä on vedetty Peavey xxl trankulla orangen 2x12 v30 läpi: Esp:n vintage stratolla. Mikiti Duncanin sinkku humbuckereita. https://www.youtube.com/watch?v=fX_nxB2RsVQ Randall, Marshall, Peavey - Läpi Orangen. |
Jii-Gee 09.03.2015 23:56:15 | |
---|
Gabe: Tästä piti vielä kommentoida että myös käytetty kitara vaikuttaa tietty. Minä soittelen stratolla ja telellä, ja etenkin kirkkaiden yksikelaisten kanssa V30 on ollut vähän liikaa. Mutta esim. Les Paulilla ja SG:llä se toimii jo paljon paremmin. Mä valkkaan ja säädän vehkeet niin että kepin voi lennosta vaihtaa singlecoil / humbucker ja eikä tarvii käydä räpläämässä mtn nappuloita. 70s Rokkenroll.. !!
VIDEO |
VIPMetal 10.03.2015 00:43:31 | |
---|
Jii-Gee: Mä valkkaan ja säädän vehkeet niin että kepin voi lennosta vaihtaa singlecoil / humbucker ja eikä tarvii käydä räpläämässä mtn nappuloita. En usko kyllä et soundit on samat. "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" |
Marzi 10.03.2015 01:19:22 | |
---|
Kaikki Markit ja niiden johdannaiset on aina olleet vähän omalaatuisia säädettäviä. Mutta kyllä se soundi siellä femman sisällä on. Kaapiksi Recto 2x12" V30:sillä niin ei oo todellakaan sit läjästä kiinni se soundi. Ja mikkejä sit eteen se kaksi, että täydentävät toisiaan. Dynaaminen ja kaveriksi konkka tai ribbon, siellä se soundi vaan on. :) Juuri Mark V 25 -vehjettä äänittäneenä voin sanoa, että löytyy se sieltä kun kaivelee. Tarpeeksi on aivan liian vähän. |
Gabe 10.03.2015 08:35:25 | |
---|
Jii-Gee: Mä valkkaan ja säädän vehkeet niin että kepin voi lennosta vaihtaa singlecoil / humbucker ja eikä tarvii käydä räpläämässä mtn nappuloita. Samoin, siksi ei olekaan V30:sia. :) Ei sillä, moni niistä tykkää. Alkuperäinen idea oli sanoa aloittajalle että jos soundit mättää niin elementin vaihto voi auttaa. |
Muovinen 10.03.2015 08:59:56 | |
---|
VIPMetal: En usko kyllä et soundit on samat. Eikös se kitaran vaihtamisessa olekin ideana, että myös soundi vaihtuu? |
Sarko 10.03.2015 09:18:35 | |
---|
yanera: Offtopic... Kunnon metalliryskettä irtoaa myös trankkuvehkeillä. Kuten Peaveyllä ja Randallilla. Esim tämä on soitettu Randall warheadilla: https://www.youtube.com/watch?v=_XI1DD_vJuY Taas trankkuja mainostamassa. Alottaja vetää Mesalla, eiköhän siitäkin noi metallit luulis irtoavan. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
Spiral 10.03.2015 11:35:36 | |
---|
Muovinen: Eikös se kitaran vaihtamisessa olekin ideana, että myös soundi vaihtuu? Soundi lähtee sormista eli sormet vaihtoon jos haluaa toisenlaista sundia. |
tender.insanity 10.03.2015 11:37:52 | |
---|
Spiral: Soundi lähtee sormista eli sormet vaihtoon jos haluaa toisenlaista sundia. Eikös just ollut juttua että päänvaihto olisi mahdollista tulevaisuudessa? Tarpeeksi pätäkkää tiskiin niin saa Yngwien sormet ja jumalaisen kropan kaupan päälle. |
Terry Pantheras 10.03.2015 15:50:33 | |
---|
tender.insanity: Tarpeeksi pätäkkää tiskiin niin saa Yngwien sormet ja jumalaisen kropan kaupan päälle. Ynkällähän on tosiaan molemmat. SATANIC JAZZ BAND |
Mikko L 10.03.2015 16:04:45 | |
---|
Suuri arvostus Panteraa kohtaan löytyy mutta ei tuo kitarasoundi kyllä mitenkään myy trankkusoundia ainakaan mulle. :) Joka tapauksessa todella off topic kommentti. Tänään soittelin vähän Mark IV:lla ja Oversize sekä Traditional kaapeilla: https://soundcloud.com/clark-kent-job/mesa-4x12-os-vs-cab-pack-7 SM57 oikeassa alaspiikkerissä kumpassakin kaapissa. Tuossa ollaan jo aika Rectosoundin äärellä. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
sustain65 10.03.2015 17:46:05 | |
---|
Gabe: Tästä piti vielä kommentoida että myös käytetty kitara vaikuttaa tietty. Minä soittelen stratolla ja telellä, ja etenkin kirkkaiden yksikelaisten kanssa V30 on ollut vähän liikaa. Mutta esim. Les Paulilla ja SG:llä se toimii jo paljon paremmin. No tämä! Hyvä tarkennus. Aina olisi hyvä muistaa mainita soundiketjun kaikki olennaiset osat, kun mainostaa toimivuutta tai toimimattomuutta. Ja kyllä, lespaa muistuttavalla humpparikitarallahan minä yleensä soitan. Ja toisaalta sitten, metallia taasen harvempi vetää yksikelaisella, siis komppeja/riffejä. |
sustain65 10.03.2015 17:50:41 (muokattu 10.03.2015 17:51:03) | |
---|
Muovinen: Eikös se kitaran vaihtamisessa olekin ideana, että myös soundi vaihtuu? Noin minäkin olen kuvitellut asian olevan. Aika huono vahvistin saa olla, jos esim. yksikelainen strato kuulostaa samalta kuin humpparillinen lespa, jos ei koske lainkaan vahvistimen säätöihin. |
sustain65 10.03.2015 17:53:45 | |
---|
Spiral: Soundi lähtee sormista eli sormet vaihtoon jos haluaa toisenlaista sundia. Mistä saa vaihtosormia? Olisko vaikka Petrucci-mallia? Tai vaikka Gilmouria? Sori, töiden jälkeen näköjään offtopic-päällä. |