Aihe: Mesa Boogie Dual Rectifier: Ostajan opas
1 2 3
mize7
03.01.2015 17:50:01

Loistava kirjoitus. Kiitos vaivannäöstä.
http://soundcloud.com/mediumplayer
fretnut
03.01.2015 18:13:17
Erinomainen yhteenveto, kiitokset tästä.

Ainoa tuntuma minulla noihin soundeihin on triaxisin recto -moodi, mutta minusta se kuulostaa melkoiselta mössöltä. Veikkaan että se on soundillisesti aika kaukana esikuvastaan. Säätömahdollisuudethan triaxisin recto-moodissa ovat todella rajoitetut.
LesPaul70
05.01.2015 09:27:47 (muokattu 05.01.2015 09:29:38)
fretnut: Ainoa tuntuma minulla noihin soundeihin on triaxisin recto -moodi, mutta minusta se kuulostaa melkoiselta mössöltä. Veikkaan että se on soundillisesti aika kaukana esikuvastaan.

Minulle on muodostunut sellainen näkemys Rectoista, että pääteaste on vastuussa vähintään 40%:sta lopullisesta soundista, ehkä enemmänkin. Tämä ilmenee esim. siten, että jos sleivaa toisten nuppien etuasteita Recton päätteeseen, aika Rectolta ne soundaavat. Ja vastaavasti kaikkien Rectojen kaikissa moodeissa (aina Road Kingiä myöten) on tietynlainen Recto-leima mukana.

Tämä lienee yksi syy sille, miksi Mesa ei ole koskaan tuonut markkinoille Markia ja Rectoa samassa paketissa. Recto-Triaxis on tietääkseni ainoa poikkeus, mutta se oli pelkkä etuaste ja seuraavassa Triaxis-versiossa Recto-moodi korvattiin jo toisella. Eivät olleet muutkaan oikein löytäneet käyttöä sille.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
LesPaul70
07.01.2015 10:34:14
Niin ja sellaisen haasteen voisin vielä heittää, että kukas kirjoittaisi vastaavan oppaan JMP- ja/tai JCM-Marsuista?

Itseäni kiinnostaisi tätä nykyä erityisesti JMP:t, mutta oma asiantuntemus ja kokemus rajoittunut aika harvoihin malleihin.
Laulava Kylätohtori
07.01.2015 22:07:21 (muokattu 07.01.2015 22:08:01)
LesPaul70: Niin ja sellaisen haasteen voisin vielä heittää, että kukas kirjoittaisi vastaavan oppaan JMP- ja/tai JCM-Marsuista?

Itseäni kiinnostaisi tätä nykyä erityisesti JMP:t, mutta oma asiantuntemus ja kokemus rajoittunut aika harvoihin malleihin.

Minä en sellaista pysty kirjoittamaan, mutta netistä olen lukenut, että esim. JMP ei vielä sinänsä kerro juuri mitään, koska eri aikakauden JMP:t saattavat olla hyvinkin erilaisia kytkikseltään ja soundiltaan...

Viisaammat korjatkoon, jos puhuin aivan puuta heinää...

e. eipä silti, pirun mielenkiintoinen tuollainenkin olisi. Sitä odotellessa...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Megadethh2
07.01.2015 22:34:21
Hieno postaus, FAQ-ainesta ehdottomasti. Plussaa tuli.
steelduck
07.01.2015 22:48:23

Laulava Kylätohtori: Minä en sellaista pysty kirjoittamaan, mutta netistä olen lukenut, että esim. JMP ei vielä sinänsä kerro juuri mitään, koska eri aikakauden JMP:t saattavat olla hyvinkin erilaisia kytkikseltään ja soundiltaan...

Viisaammat korjatkoon, jos puhuin aivan puuta heinää...

e. eipä silti, pirun mielenkiintoinen tuollainenkin olisi. Sitä odotellessa...

Englanniksi löytyy muutamia:
http://www.solodallas.com/the-vintage-marshall-guide/
http://aracom-amps.com/info/history.html
VIPMetal
08.01.2015 09:47:06

LesPaul70: Minulle on muodostunut sellainen näkemys Rectoista, että pääteaste on vastuussa vähintään 40%:sta lopullisesta soundista, ehkä enemmänkin. Tämä ilmenee esim. siten, että jos sleivaa toisten nuppien etuasteita Recton päätteeseen, aika Rectolta ne soundaavat. Ja vastaavasti kaikkien Rectojen kaikissa moodeissa (aina Road Kingiä myöten) on tietynlainen Recto-leima mukana.

Tämä lienee yksi syy sille, miksi Mesa ei ole koskaan tuonut markkinoille Markia ja Rectoa samassa paketissa. Recto-Triaxis on tietääkseni ainoa poikkeus, mutta se oli pelkkä etuaste ja seuraavassa Triaxis-versiossa Recto-moodi korvattiin jo toisella. Eivät olleet muutkaan oikein löytäneet käyttöä sille.

Itellä oli hetken aikaa rinnakkain Rectifier Preamp ja Triaxis Rectomoodilla. Yllättävän samankuuloisen niistä sai boostaamalla molempia RC-boosterilla pääteasteen ollessa sama 2:50 Mesa. Hieman enemmän in-your-face soundi lähti Recto Preampista, mutta kotioloihin Triaxis päihitti Recton muilla osa-alueilla ja myin RectoPreampin pois (vaikkakin olin haaveillut molempien etusten käytöstä switcherin kanssa). Päähuomio siis siinä, että tuo Recto moodi Triaxiksessa on yllättävän lähellä Recto preampin modern moodia. En itse voinut oikeuttaa toista etuastetta räkissä, kun lähes saman soundin sai Triaxiksesta. Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen ja Rectonuppia tuolla tuskin korvaa. Tämmöinen räkkijorman näkökulma asiaan! =) Hieno postaus kaikenkaikkiaan! Plussaa tuli...
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
LesPaul70
09.01.2015 14:48:00
Laulava Kylätohtori: esim. JMP ei vielä sinänsä kerro juuri mitään, koska eri aikakauden JMP:t saattavat olla hyvinkin erilaisia kytkikseltään ja soundiltaan...

Eroja on, joo, ja siksi tuollainen opas olisikin juuri hyvin valaiseva.

SteelDuckin linkeistä löytyykin vastauksia aika moniin itseäni kiinnostaneisiin kysymyksiin, tosin lopettavat minun näkökulmastani jokusen vuoden liian aikaisin - ainakin koko 1980-luvun (putkivahvari)mallit olisivat olleet kaikki kiinnostavia.

Totta puhuakseni tällä hetkellä Marshalleista minua eniten houkuttelevat JMP-aikaakin edeltävät Marshallit, erityisesti #1959 (jonka ensimmäisen linkin opas kylläkin niputtaa samaan sarjaan JMPeiden kanssa), mutta noin vanhoja vintageja olisi ehkä vähän turha ottaa suomalaiseen "ostajan oppaaseen". Vähän nihkeästi niitä liikkuu täällä pohjolassa, ja silloin harvoinkin vahvarin kunto ja/tai hinta voi asettaa haasteita.
LesPaul70
09.01.2015 14:53:31
VIPMetal: Itellä oli hetken aikaa rinnakkain Rectifier Preamp ja Triaxis Rectomoodilla. Yllättävän samankuuloisen niistä sai boostaamalla molempia RC-boosterilla pääteasteen ollessa sama 2:50 Mesa. Hieman enemmän in-your-face soundi lähti Recto Preampista, mutta kotioloihin Triaxis päihitti Recton muilla osa-alueilla ja myin RectoPreampin pois (vaikkakin olin haaveillut molempien etusten käytöstä switcherin kanssa). Päähuomio siis siinä, että tuo Recto moodi Triaxiksessa on yllättävän lähellä Recto preampin modern moodia.

Jostakin olen saanut sellaisen käsityksen, että Triaxiksen Recto-moodin oli tarkoitus pohjautua nimenomaan kaksikanavaisen Recton Vintage-moodiin, mutta mene ja tiedä. Preamp on kuitenkin varmasti enemmän in-your-face jo pelkästään senkin takia, että se perustuu kolmikanavaiseen Rectoon, joka on, noh, enemmän sellainen. :)

Itse olisin joka tapauksessa noiden kahden etusen välillä valinnut 100% samalla tavalla.
Shemham
09.01.2015 15:15:46
Kiitokset ja plussat raapustelusta kanssa täältä.

Tuosta päätteen vaikutuksesta Recton saundiin syntyi seuraava ajatus: jos LesPaul70:llä riittää aikaa ja kiinnostusta, olisi todella mielenkiintoista saada raportti miltä kuulostaa Rev C Rev G:n päätteeseen ja toisinpäin. Näin voisi todentaa onko päätteellä ja hypetetyllä päätemuuntajalla paljon vakutusta laitteiden tuntumaan ja saundiin. Lyö samat putket käyttöön aina kulloiseenkin päätteeseen, niin muuttujat vähenee. Samaa voisi myös kokeilla Road Kingin päätteeseen.
Jucciz
09.01.2015 22:10:18 (muokattu 09.01.2015 22:18:26)
LesPaul70: JMP-aikaakin edeltävät Marshallit, erityisesti #1959

Mallinumero 1959 on Super Lead, eli 100-wattinen Lead-sarjan vahvistin (erotuksena siis bassovahvistimista), jota tehtiin usean eri mallisarjan (JTM, JMP, JCM800) aikana, eli karkeasti vuosina 1965-1982 (plus/miinus pari vuotta).

Marshallin tuoteperhettä ja mallisarjoja pitäisi havainnollistaa rinnakkain vähintään kolmella eri aikajanalla edes jonkinlaisen kokonaiskuvan saamiseksi:
- mallinumero (1987, 1959, 1986, 1992 jne)
- mallisarja ("pre-JTM", JTM, JMP, JCM800 jne)
- etu- ja takapaneelien materiaali (plexi, metallipaneeli)

Noi risteävät kaikki kivasti keskenään, mistä syystä esim. termit "plexi-soundi", "Super Lead -soundi", "JMP-soundi", "JCM800-soundi" yms. ovat hyvinkin ympäripyöreitä, ennenkö määritellään tarkemmin.

Doylen Marshall-kirja antaa jotain osviittaa ja sitten on tietysti paljon foorumeita ympäri internetiä. Näiden avulla kokonaiskuva saadaan ainakin jossain määrin rakennettua.

Ja sitten on vielä sekin, että yksi erittäin keskeinen osa meidän tuntemaa Marshall-soundia on Celestion-kaiuttimet. Myös niiden kaikki eri mallit sekä niiden esiintyminen Marshall-kaapeissa vuosien ja vuosikymmenien aikana on vähintään väitöskirjan arvoinen tutkimuksen kohde. Bygone Tones -sivusto valottaa kyllä ilahduttavasti tätä puolta yhdestä tärkeimmistä kitarasoundeista koko rockmusiikin historiassa.

Aloitustekstiin: plussan arvoinen ansiokas kirjoitus, vaikka näyttää siltä, että Mesa-miestä musta ei tule kirveelläkään. Haluaisin kovasti tykätä noista vahvistimista, koska ne ilmeisestikin ovat kovin laadukkaita ja hartaasti rakennettuja. Silti jokainen, jota olen tähän mennessä testannut, on vaan lopultakin osoittautunut vääräksi työkaluksi mulle. Hienoa silti, että monet muut saavat niistä kelpo soundeja ulos. :)
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Alienseedx6x
10.01.2015 11:03:13
Kiitokset monipuolisesta ja mielenkiintoisesta tietopläjäykestä!
Ehdottomasti plussaa kaksinkappalein! ++
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen??
LesPaul70
12.01.2015 13:49:38
Jucciz: Mallinumero 1959 on Super Lead, eli 100-wattinen Lead-sarjan vahvistin (erotuksena siis bassovahvistimista), jota tehtiin usean eri mallisarjan (JTM, JMP, JCM800) aikana, eli karkeasti vuosina 1965-1982 (plus/miinus pari vuotta).

Noinhan toi tietysti oikeaoppisesti menee. Mun pääkopassa kuitenkin #1959 Super Lead tarkoittaa kuitenkin aina ensisijaisesti niitä virallista JMP-aikaa edeltäneitä vintagen näköisiä kapistuksia, joissa ei ole master volaa ja jotka soundaavat hunajalle kun vola on niin isolla, että tärykalvot alkavat painua sisään. :-)

Uudemmista onnistunkin puhumaan luontevammin JMP- ja JCM-nimityksillä.
LesPaul70
12.01.2015 13:57:22
Shemham: Tuosta päätteen vaikutuksesta Recton saundiin syntyi seuraava ajatus: jos LesPaul70:llä riittää aikaa ja kiinnostusta, olisi todella mielenkiintoista saada raportti miltä kuulostaa Rev C Rev G:n päätteeseen ja toisinpäin. Näin voisi todentaa onko päätteellä ja hypetetyllä päätemuuntajalla paljon vakutusta laitteiden tuntumaan ja saundiin. Lyö samat putket käyttöön aina kulloiseenkin päätteeseen, niin muuttujat vähenee. Samaa voisi myös kokeilla Road Kingin päätteeseen.

Ajatuksena kiinnostava, ja olen tuontapaisen vertailun vuosia sitten tehnytkin yrittäessäni selvittää, kuinka paljon Markin vs Recton soundista tulee päätteestä ja kuinka paljon etusesta kokeilemalla näissä toistensa etuasteita ristiin. Se ei kyllä mennyt ihan noin puhdasoppisesti kuin kuvailet, mutta siitä minulle kuitenkin jäi mielikuva, että päätteen osuus soundista oli yllättävänkin suuri.

Sikäli kuin aikaa on, kokeilun voisin tehdäkin, mutta muutama rajoittava tekijä kuitenkin:

1) Putkisirkus tuossa laajuudessa ei ihan inspiroi. Riittäisikö, että molemmat nupit putkitettaisiin uudelleen "samanlaisilla" (sama rating) Mesan vakiopääteputkilla? Toki siinä sittenkin olisi yksilökohtaisia eroja toleranssien rajoissa, mutta tuolla tavalla menisi helpommin tavallisen pääteputkien vaihdon kylkiäisenä.

2) Äänitysmahdollisuutta minulla ei edelleenkään ole. Jollei joku tarjoa studiotaan käyttöön, testin hyöty/lopputulos olisi edelleen minun subjektiivisen arvioni varassa.

3) Sittenkin saattaa mennä jokunen tovi (pahimmillaan kesäbreikkiin asti), ennenkuin pääsisin tätä oikeasti työstämään. Toivottavasti olet kärsivällinen? :)
Shemham
12.01.2015 20:22:21
LesPaul70:
Sikäli kuin aikaa on, kokeilun voisin tehdäkin, mutta muutama rajoittava tekijä kuitenkin:

1) Putkisirkus tuossa laajuudessa ei ihan inspiroi. Riittäisikö, että molemmat nupit putkitettaisiin uudelleen "samanlaisilla" (sama rating) Mesan vakiopääteputkilla? Toki siinä sittenkin olisi yksilökohtaisia eroja toleranssien rajoissa, mutta tuolla tavalla menisi helpommin tavallisen pääteputkien vaihdon kylkiäisenä.

2) Äänitysmahdollisuutta minulla ei edelleenkään ole. Jollei joku tarjoa studiotaan käyttöön, testin hyöty/lopputulos olisi edelleen minun subjektiivisen arvioni varassa.

3) Sittenkin saattaa mennä jokunen tovi (pahimmillaan kesäbreikkiin asti), ennenkuin pääsisin tätä oikeasti työstämään. Toivottavasti olet kärsivällinen? :)

Mitään noinkaan hifiä vertailua en odota. Luotan sun omaan vertailusta syntyneeseen arvioon asiassa ja en tohdi toivoa mitään taltiointia. Ihan riittäisi se, että mitään tuikkuja vaihtelematta lyöt Rev G:n Rev C:n päätteeseen efektilenkin paluun kautta ja toteat kuulostaako lopputulos enemmän F:ltä vaiko G:ltä. :)
Jucciz
13.01.2015 02:10:04 (muokattu 13.01.2015 02:14:25)
LesPaul70: Noinhan toi tietysti oikeaoppisesti menee. Mun pääkopassa kuitenkin #1959 Super Lead tarkoittaa kuitenkin aina ensisijaisesti niitä virallista JMP-aikaa edeltäneitä vintagen näköisiä kapistuksia, joissa ei ole master volaa

Hmm. Ekat JMP:t tulivat hihnalta vuoden 1967 jälkipuoliskolla (heti hyvin lyhyeksi jääneen JTM50-jakson jälkeen) ja JMP-sarjan valmistus jatkui 80-luvun alkupuoliskolle asti (vissiin Kanadan vientimallien osalta aina vuoteen 1984 asti). Toki kytkennät ja sen myötä soundi kokivat monia muutoksia noiden n. 15 vuoden aikana, eikä alkupään ja loppupään JMP:illä olekaan kauheasti tekemistä toistensa kanssa soundillisesti. No, osapuilleen saman verran kuin Claptonilla ja Slayerillä...

Kaikkien himoitsemia "plexejä" tehtiin noin vuoden '69 puoliväliin asti, eli JMP:iden osalta yhteensä noin kahden vuoden ajan (olihan plexipaneelit käytössä jo JTM45- ja JTM50-aikana...) Valtaosa vuoden '69 jälkipuoliskosta tehtiin metallipaneelisia Marshalleja ja vuodesta '70 eteenpäin pelkästään niitä. Suurin piirtein näihin aikoihin myös kultainen "script"-logo alkoi vaihtua valkoiseen. Sisuskaluissa ei tapahtunut samalla kertaa mitään muutosta, joten erot ovat kosmeettisia. Hintalapussa ero metallipaneelin ja plexin välillä on silti kaikkea muuta. ;)

Viimeiset käsinjuotetut Marshallit tulivat hihnalta syksyllä 1973, jonka jälkeen siirryttiin piirilevyn käyttöön. Vuonna 1976 ilmestyivät ekat master volume -Marshallit, mallit 2203 ja 2204. Tällöin ne olivat siis JMP-sarjaa. Samoihin aikoihin Marshall-logo vaihtui isoon (9") ja virta-/standby-kytkimet keinumallisiksi (jollaisia myös esim. JCM800-sarjalaisissa käytettiin). Samassa yhteydessä mm. 1959- ja 1987-malleista tutut neljä sisäänmenoa korvattiin kahdella (high / low sensitivity). Erillisiä bright- ja normal-kanavia ei siis 2203- ja 2204-malleissa enää ollut.

Nuo samaiset mallinumerot 2203 ja 2204 siirtyivät sittemmin myös JCM800-mallisarjaan. Niiden rinnalla kulki kuitenkin edelleen ainakin 1959-malli (ja käsittääkseni myös 1987-malli) aina 80-luvulle asti, eli ne löytyvät myös JCM800-mallisarjasta, vaikka niistä vähemmän tiedetään ja puhutaan. Suurin osa viitannee JCM800-termillä 2203- ja 2204-malleihin sekä niitä seuranneisiin kaksikanavaisiin malleihin 2210 ja 2205. Silti neli-inputtinen JCM800 1959 Super Lead on ollut ihan tuotantomalli, katso vaikka:
http://medias.audiofanzine.com/imag … 87-jcm800-lead-1981-1989-231614.jpg

Täältä on hyvä tiirailla, miten Marshallien ulkonäkö eri malleissa vaihtui vuosien mittaan:
http://amparchives.com/album/Marshall/index.html
Tarjolla on myös runsaasti sisäkuvia sisuskaluista kiinnostuneille. Noita on tullut pengottua aika lailla yrittäessäni ajoittaa milloin mitäkin konetta.

Pahoittelut vuodatuksesta. Aihe on kiinnostava, eikä uni taaskaan meinaa tulla silmään...
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Laulava Kylätohtori
13.01.2015 08:37:20
Jucciz: Pahoittelut vuodatuksesta. Aihe on kiinnostava, eikä uni taaskaan meinaa tulla silmään...

Päinvastoin. Niin mielenkiintoinen tietopläjäys, että oli pakko pistää plussaa... +++
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
sustain65
13.01.2015 17:43:02
Joo, plussaa Juccizelle täältäkin.
Savu
13.01.2015 18:21:18
Rupes tekee mieli Rectoa, vaikka ei nuppia pitänyt enään kotisoittoon hankkia :)
Mini rectifier on ollut omistuksessa ja ehkä pienellä panostuksella keinokuormaajaan ja od purkkiin, olisin saanut just itselleni sopivan soundin. Tiedä sitten.

Plussan arvoinen kirjoitus!
"Torilla" tavataan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)