Aihe: Kaksi vahvistinta ja a/b switch
1 2
käsi
09.12.2014 09:14:11

Laulava Kylätohtori: Onhan niitä 2x12" stereokaappeja, joissa toisen elementin voi pistää toiselle ja toisen elementin toiselle vahvarille. Nämä elementit eivät käsittääkseni ole missään kytköksessä toisiinsa, vaan siinä on periaatteessa kaksi 1x12" kaapia yhdessä 2x12" kaapissa.

Eli kahta vahvaria voi käyttää yhdellä 2x12" kaapilla, kunhan se on stereokaappi ja suunniteltu siihen...

Juu on. Mulla on mielessä tietty summa jonka olen valmis käyttämään nyt. Eikä se riitä siihen että tulisi toinen nuppi ja kaappi. Halpaa ja huonoa kaappia taas en halua, vie idealta pohjaa jos soundaa paskalta. Ehkä tyydyn tässä tapauksessa sitten vaan uuden nupin hommaamiseen joka on kaksi kanavainen.
Tosin, mun pitää varmistaa mun yhden olemassa olevan kaapin toiminta periaate, siellä kun on kaksi inputtia takana. Enkä ole oikein ymmärtänyt miksi.
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
Laulava Kylätohtori
09.12.2014 09:30:39
käsi: Juu on. Mulla on mielessä tietty summa jonka olen valmis käyttämään nyt. Eikä se riitä siihen että tulisi toinen nuppi ja kaappi. Halpaa ja huonoa kaappia taas en halua, vie idealta pohjaa jos soundaa paskalta. Ehkä tyydyn tässä tapauksessa sitten vaan uuden nupin hommaamiseen joka on kaksi kanavainen.
Tosin, mun pitää varmistaa mun yhden olemassa olevan kaapin toiminta periaate, siellä kun on kaksi inputtia takana. Enkä ole oikein ymmärtänyt miksi.

Saattaa olla kaksi rinnankytkettyä inputtia, helpottamaan useamman kaapin samanaikaista kytkentää. Eli johto vahvarista kaapin toiseen inputtiin ja toisesta inputista johto seuraavaan kaappiin.

Sulla on ilmeisesti 2x12" Framuksen kaappi? Onko se juuri se, missä on kaksi inputtia? Jos näin, niin voit tehdä siitä Framuksen kaapista stereokaapin vain johdotusta muuttamalla...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
käsi
09.12.2014 09:40:14

Laulava Kylätohtori: Saattaa olla kaksi rinnankytkettyä inputtia, helpottamaan useamman kaapin samanaikaista kytkentää. Eli johto vahvarista kaapin toiseen inputtiin ja toisesta inputista johto seuraavaan kaappiin.

Sulla on ilmeisesti 2x12" Framuksen kaappi? Onko se juuri se, missä on kaksi inputtia? Jos näin, niin voit tehdä siitä Framuksen kaapista stereokaapin vain johdotusta muuttamalla...

On framuksenkin kaappi, mutta se ei on mitä tarkoitan. Mulla on 2x12 tauruksen kaappi käytössä. Ja arvelen että sen liitännät on juurikin tuota varten mistä kirjoitit.
Pitääpi tutustua stereokaappien hintoihin. Jos jossain vaiheessa sellaisen hommaisi.

Nykyisen bändin kanssa kun tarvii laajan soundi paletin, olen siihen yrittänyt löytää järkevää ratkaisua. Ja nyt yksi kanavainen nuppi alkaa tuntua pullonkaulalta. Kaksi kanavainen olisi yksi ratkaisu. Ja samoin kaksi nuppia.
varakeef
09.12.2014 10:17:25
Joskus nuorempana minulla oli kahden vahvistimen setti, jossa Vox AC30 toimi kuivana komppikanavana (siis koko ajan päällä), nauhakaiun toistot tulivat Pro Reverbin normal-kanavasta, mutta äärimmäisenä boostina saatoin kytkeä täpölle käännetyn Pro Reverbin vibratokanavan siihen lisäksi jalkapainikkeella.

(Tuli aika lujaa, mutta tuolloinhan sai tupakoidakin sisätiloissa)

Sittemmin näitä useamman styrkkarin systeemejä olen käytellyt hyvin monessa eri muodossa ja järjestyksessä, useammin kyllä parilla pienempitehoisella vahvistimella. Suosikkini olohuoneolosuhteissa nauhakaiku ja kaksi Pignosea. Usein kyllä laiskuus vie voiton ja keikalle lähtee vain yksi vahvistin. Mutta kyllä se hyväktä tuntuu, kun leveämmän setin viitsii viritellä.

Hurinoita olen kurittanut Lehlen erottimella, jakajana on aina ollut ihan tavallisia passiivisia AB-, ABC- ym. jakajia.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Laulava Kylätohtori
09.12.2014 11:40:09
käsi: On framuksenkin kaappi, mutta se ei on mitä tarkoitan. Mulla on 2x12 tauruksen kaappi käytössä. Ja arvelen että sen liitännät on juurikin tuota varten mistä kirjoitit.
Pitääpi tutustua stereokaappien hintoihin. Jos jossain vaiheessa sellaisen hommaisi.

Nykyisen bändin kanssa kun tarvii laajan soundi paletin, olen siihen yrittänyt löytää järkevää ratkaisua. Ja nyt yksi kanavainen nuppi alkaa tuntua pullonkaulalta. Kaksi kanavainen olisi yksi ratkaisu. Ja samoin kaksi nuppia.

Sellainenkin vaihtoehto on, että hankit siihen kaappiin sellaisen kytkimen, jolla sen saa monoksi/stereoksi...
käsi
09.12.2014 11:59:01

Laulava Kylätohtori: Sellainenkin vaihtoehto on, että hankit siihen kaappiin sellaisen kytkimen, jolla sen saa monoksi/stereoksi...

Anteeksi laiskuus, oikeasti en tiedä edes millä hakisin tuota, voitko laittaa linkkiä tuollaiseen vekottimeen
Laulava Kylätohtori
09.12.2014 12:09:38
käsi: Anteeksi laiskuus, oikeasti en tiedä edes millä hakisin tuota, voitko laittaa linkkiä tuollaiseen vekottimeen

Pikagooglauksella löytyi tällainen. Näkee siitä ainakin, mistä on kyse...

http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=2755
Sammo
09.12.2014 12:30:09 (muokattu 09.12.2014 12:30:19)
käsi:

Onko tuo se miten se toteutetaan, vai pitääkö olla kaappi sellainen että siihen on kaksi inputtia?

Head switchereitä on olemassa, jotka kytkee käyttämättömään nupin dummyloadin. Tuossa muutama, näitä on varmaan enemmnkin:

http://www.tonebone.com/headbone.php
https://taweber.powweb.com/store/2head.htm

Edittiä: tietenkin käytössä on pedalboardi, jolloin myös tässä kohdassa on ongelma mitä en saa päähäni, eli tarvii jotenkin laudasta liitännän molempiin nuppeihin

Kaikkein halvin ratkaisu on Y-piuha, jossa on tietenkin ongelmia. Periaatteessa tuohon riittää halvimmillan stereropedaali, kuten chorus off-tilassa, jossa on kaiken järjen mukaan bufferi. Tai kalliilla jälkeen tarvitsee splitterin, jossa on muuntajalla eroteltu toinen ulostulo.
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
käsi
09.12.2014 12:34:58

Kiitos noista linkeistä.
Kamart
11.12.2014 21:30:15
varakeef: Mitäpä, jos haluaisi silloin tällöin polkaista molemmat styrkkarit yhtaikaa päälle? Ja onhan kaksi enemmän kuin yksi.

Mitenkäs kauttimien vaiheet menee kun kepittää kahden vahvistimen kautta yhtäaikaa?

Kyllä soundin kannalta olisi hyvä että kaiutin elementit ponkasee eteenpäin/taaksepäin samaan aikaan molempien vahvistimien ohjaamina mutta kuinka toisen tarvitaessa vaihdetaan toisen vahvisimen vaihe?
ReBeat
11.12.2014 21:37:47

Kamart: Mitenkäs kauttimien vaiheet menee kun kepittää kahden vahvistimen kautta yhtäaikaa?

Joissakin jakobokseissa on mahdollisuus vaiheenkääntöön.

http://www.tonebone.com/re-bigshot-aby.htm

Tosin en tiedä voiko homma mennä monimutkaiseks puhtaita- ja särökanavia vaihdellessa. Muistelisin että joku olis kirjoitellut että jonkin vahvistimen joku kanava on eri vaiheessa kuin joku... ja jos toisessa vehkeessä ei ehkä olekaan.
varakeef
11.12.2014 22:03:36 (muokattu 11.12.2014 22:13:56)
Kamart: Mitenkäs kauttimien vaiheet menee kun kepittää kahden vahvistimen kautta yhtäaikaa?

Kyllä soundin kannalta olisi hyvä että kaiutin elementit ponkasee eteenpäin/taaksepäin samaan aikaan molempien vahvistimien ohjaamina mutta kuinka toisen tarvitaessa vaihdetaan toisen vahvisimen vaihe?

Riippuu vahvistimista.

Minulla on ollut se onni, että non top boost Vox on samassa vaiheessa kuin Fenkku. Toisaalta silloin kun styrkkareista päästyvä ääni on riittävän erilaista, ei vaiheilla ole niin väliä. (Tyypillinen tilanne esim. särötäpöllä oleva styrkkari ja kliini aisapari tai käyttämäni delay ja kuiva).

Mutta jep, kun jotain hurinapoistobokseja saattaa kuitenkin joutua hankkimaan, on niissä usein vaiheenkääntömahdollisuus. Yleensä molemmissa asennoissa kuulostaa hyvältä, mutta erilaiselta. Eli oikeastaan tilannetta voisi lähestyä ihan vaan kokeilemalla ja jos kuulostaa hyvältä niin on tarpeetonta edes miettiä, mitkä vaiheet sattuvat olemaan.

Ja eikö toisen kaapin vaiheen voi kääntää vaihtamalla plussan ja miinuksen paikkaa vahvistimen ja kaiuttimen välillä? Ei ole pikaklipsuilla iso homma.

ReBeat: Muistelisin että joku olis kirjoitellut että jonkin vahvistimen joku kanava on eri vaiheessa kuin joku... ja jos toisessa vehkeessä ei ehkä olekaan.

Muistelet varmaan tilannetta, jossa luullaan hyvää sointia saatavan ketjuttamalla piuhalla saman vahvistimen kaksi kanavaa yhteen. Se ei oikein toimi, jos kanavat ovat vastavaiheessa... Vaikkapa twinissä, jossa eri kanavien volumet alkavat vaikuttaa toisiinsa jotenkin todella hämärällä tavalla. Voxissa taas tuntuu voivan yhdistellä kanavia ihan vapaasti, aina tuntuu toimivan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)