Aihe: Miten saa rahaa kitaraan?
1 2 3 4 5
Volle
03.12.2014 10:26:28
Gabe: Säästöön kaikki. Joulu/synttärilahjat

Ite jos oisin säästänyt, niin olis kyllä nykyisellään hyvä kasa dödöpurkkeja, villasukkia ja kalsareita!
Painajaismainen
03.12.2014 10:29:07
Taisin tehdä n. 15 vuotiaana yhden Charvelin kohdalla niin, että lainasin vanhemmilta vajaat puolet kitaran hinnasta ja maksoin seuraavasta kesätyöpalkasta takaisin. Kyseessä oli hieman alle 400e kitara ja säästössä minulla oli about 200e. Käytettyä kitaraa siis olin ostamassa, joten en olisi kerennyt raapia loppua summaa omin avuin kasaan.
mattim
03.12.2014 22:24:53

Kalju Pitkätukka: Mihin ei ole varaa, sitä ilman täytyy olla...

Wo von nicht man bezahlen kann, daruber muss mann ,,,
.
Confidentum
03.12.2014 23:20:20 (muokattu 03.12.2014 23:24:50)
Helvetin kauan sitten 15vuotiaana ostin osamaksulla Yamaha SG-1000sen. Äijä takasi kaupan suuntaan kun olin alaikäinen ja kauppa antoi mulle paksun pinon laskuja. Sitte ei muuta kuin rajusti keikkaa ja liksoilla makseltiin jammu ja fenderin twini ja osa PA kamoista. Suomi on täynnä tekemätöntä pikku hommaa, ei muuta kun rohkeesti kyselemään hommia vaikka lähimarkettiin tyyliin" oisko vaikka kuorman purkua tai hyllyttämistä, kun tarttis vähän rahaa sähkökitaraan" . Reilu meininki toimii vielä tänäänkin onneksi ja aktiivista arvostetaan.
-Hexa-
04.12.2014 02:33:24
kekkuliheikki: Nyt vedetaan aiheen vieresta yksi postaus...

Voi Jeesus sita romun maaraa. Ei voi enaa kauppaan menna. Porukka kantaa kiinalaista roskaa perseet torvessa auton kontit pullolleen. Taysin nollalaatuista muovista paskaa. Ei saatana mitaan saa enaa mika ei olis valmistettu siita samasta kuttaperkamateriaalista. Joulun jalkeen ne paskat on hajalla ja voi heittaa suoraan roskiin. Markkinamiehet ja kiinalaiset nauraa paskaista naurua koko matkan pankkiin. Taalla porukka on valmis tappamaan sen romun takia.

Ja sitten aamkahville.

Menit sitten hajoittamaan juuri ostetun kurvitelkkarisi :) ?
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
JaaGeRMaisTeR
04.12.2014 10:37:26
Laulava Kylätohtori: Jep. Ja nämä samat ihmiset, jotka kantavat säkeittäin sitä ongelmajätettä koteihinsa, ovat kovin huolissaan ympäristöstä ja valittavat, että jotain tarttis tehdä...

Tuo kiinalainen muoviromu pitäisi kieltää lailla. Ei niissä leluissakaan ole kuin paketit. Kun paketti on avattu, niin ei ne kiinnosta lapsia ollenkaan. Eikä niillä voi edes leikki, hajoavat heti, eivätkä toimi muutenkaan kunnolla. Pelkkää paskaa ja lasten aliarvioimista...

Jättääkää, hyvät ihmiset, se muovisälä kauppoihin ja ostakaa lapsille kunnollisia, laadukkaita leluja, vaikka ne kalliimpia onkin. Sama koskee tietysti aikuisiakin...

Ja sitten lisää kahvia...

Mietin mitä nämä laadukkaammat lelut sitten on? Kotimainen käsityönä tehty Iittalan käpylehmä? Tulen vielä jokupäivä ratsaamaan mitä muovisälää herralta itseltä löytyy :)

Sumpit pihiseen!
kekkuliheikki
04.12.2014 10:43:43
-Hexa-: Menit sitten hajoittamaan juuri ostetun kurvitelkkarisi :) ?

Lopetin television katsomisen monta vuotta sitten. Haitallista mielenterveydelle.
En allekirjoita.
J.Nikkanen
04.12.2014 10:45:05
Mä luin netistä että kannattaa alkaa joppariksi Mussukoiden.netissä. Äkkirikastumisen riski on valtaisa!
Mukahauska allekirjoitus.
freakingenius
04.12.2014 11:06:05 (muokattu 04.12.2014 11:08:51)
Mä jaoin ton ikäsena puol vuotta lehtiä. Oli kyl paskin duuni ikinä. Meinasin lopettaa ekana iltana ku joku pappa tuli huutamaan kun laitoin lehet laatikkoon vaikka luki ettei ilmaisjakelua. Mutta jos jaksaa parin euron tuntipalkalla työntää kurasohjossa niitä kärryjä koko päivän ja jaotella lehtiä musteisilla käsillä koulun jälkeen 3h niin mikä ettei. Yleensä suuremmissa hankinnoissa porukat dponssas, erityisesti jos oli vaikka synttärit tulossa. Mutta varmaan kandee oerustaa säästötili elli ole jo ja laittaa sinne kaikki rahat mitä irtoo. Kärsivällisyyttähän se vaatii mutta ainakin tulee harkittua ostokset tarkkaan. Joidenkin vanhemmathan maksaa kitaran hrti kun pyytää mutta siinä ei kyllä opi pahemmin rahan arvoa. Sit ku saat ekat kamat kasaan niin kaikki helpottuu kun voit myydä vanhoja kamoja
Tsugu Way
04.12.2014 11:35:52
Minä hommasin ekat rummut siten, että hankkiuduin lähikauppaan kesätöihin. Polte oli kuitenkin niin kova, että en malttanut odottaa koko kesää ja palkkapäiviä. Aloin jo parin työpäivän jälkeen kinuamaan isäpuoleltani että osta rummut mulle heti - maksan takaisin sitten palkkapäivinä. Isäpuoli osti hyväuskoisena Pearlin ja Taman sekoitesetin mulle hintaan 3500mk (iso raha vuonna 85). Kävi vaan yllättäen niin että sain potkut duunista aika nopsasti. Jäi rummut maksamatta isäpuolelle. Oli vähän kiukkuinen. Otti kyllä eronkin sitte mutsista. En tiedä, ei varmaan johtunut kuitenkaan mun rumpuhässäkästä.
Blues is allright!
Muovinen
04.12.2014 11:50:22

Minä koitin olla yleispätevällä tasolla hyvä poika, eli tehdä pyydetyt hommat ja pysyä poissa ilkeyksistä, niin silloin porukat mieluummin sponssaili juttuja. Paskaa käytiin navetassa talikoimassa harva se päivä, kesät lypsettiin lehemiä ja kerättiin kiviä pellolta. Varsinkin kivien keräys vitutti joskus aivan äärimmäisesti mutta se tunne, kun pääsi kotiin ruokapöydän ääreen ei unohdu koskaan. Johtuneeko lapsuusajan työkokemuksista, että edelleen mulla alkaa biisi-ideat rullaamaan fyysisen työn äärellä melko välittömästi. Kiitos isi ja äiti.
azlag
04.12.2014 12:11:03
Muovinen: Minä koitin olla yleispätevällä tasolla hyvä poika...

Paukhautetaan plussalla ;) Minäkin koitin. En onnistunut. Mutta toisaalta enpä sitten mitään kinunnutkaan.
kekkuliheikki
04.12.2014 12:32:00
hallu: Tää on aivan loistava:-D huuhaa osui kerralla asian ytimeen. Herkkä kuvaus suomalaisen nuoren miehen kasvutarina kaikessa rehellisyydessään on kerrassaan raastava:-). Tältäkin taholta plussaa.... en edes tiennyt tällaisia helmiä olevan olemassa kun "Iskelmä Suomi" visusti vaikeni tästä kulttuurimme puolesta.

Voihan vittula. Martti Huuhaa Innanen on kuollut tanaan.
En allekirjoita.
iec
04.12.2014 12:49:59 (muokattu 04.12.2014 13:00:58)

freakingenius: Mä jaoin ton ikäsena puol vuotta lehtiä. Oli kyl paskin duuni ikinä. Meinasin lopettaa ekana iltana ku joku pappa tuli huutamaan kun laitoin lehet laatikkoon vaikka luki ettei ilmaisjakelua. Mutta jos jaksaa parin euron tuntipalkalla työntää kurasohjossa niitä kärryjä koko päivän ja jaotella lehtiä musteisilla käsillä koulun jälkeen 3h niin mikä ettei. Yleensä suuremmissa hankinnoissa porukat dponssas, erityisesti jos oli vaikka synttärit tulossa. Mutta varmaan kandee oerustaa säästötili elli ole jo ja laittaa sinne kaikki rahat mitä irtoo. Kärsivällisyyttähän se vaatii mutta ainakin tulee harkittua ostokset tarkkaan. Joidenkin vanhemmathan maksaa kitaran hrti kun pyytää mutta siinä ei kyllä opi pahemmin rahan arvoa. Sit ku saat ekat kamat kasaan niin kaikki helpottuu kun voit myydä vanhoja kamoja

Mä komppaan kans tuota rahan arvon oppimista ja osittaista sponssausta. Omien tenavien suhteen tulee noudatettua periaatetta, että esim. kännyköistä yms jutuista joutuu useimmiten itse maksamaan osan, eli kaikkea ei saa ilmaiseksi. Ja tietysti pitää tehdä kotitöitä näiden asioiden eteen. Yllättävän hyvin on meidän perheessä kännykät kestäneet verrattuna niihin tuttavaperheisiin, jossa vanhemmat ostavat lapsilleen aina saman tien uuden hienomman kännykän kun vanha hajoaa. Ja tietenkään omassa perheessä ei osteta mitään ökykännyköitä saati muitakaan hirmu kalliita vempeleitä tenaville (ja itsekin tulee mietittyä tarkkaan kaikkia ostoksia, mikä toimii hyvänä mallina lapsille).

Eli oma vinkki rahojen keräämiseen on säästäminen ja rahan käytön hallinta (heräteostoksista luopuminen, jos on sitä taipumusta sekä tietysti se että miettii mitä oikeasti tarvitsee ja tarviiko kaikkien kamppeiden olla parasta A-ryhmää)

EDIT: Olis pitäny tietysti lukea aloitusviesti, eli tietysti 14-vuotiaana voisi yrittää perheessä kysyä (riippuen vanhempien/vanhemman työtilanteesta) että olisiko mitään mahdollisuutta saada pientä sponssausta viikkorahan/kuukausirahan muodossa kun tekee sovitut kotityöt ja kenties vielä enemmänkin (aikuiset tykkää jos on ruoka valmiina töistä tullessa jne jne.) Ja sitten tietysti nuo lehdenjakohommat. Nyt joulun aikaan sitten myös joulupukkihommat on kova sana. Itse tuli nuorena harrastettua sitäkin ja sillä tienasi ihan kivasti. 14-vuotiaalta tuskin kukaan kyselee verojuttuja ja kuittia... Sitä yllättäen esiintymispelko haihtuu kun on rahaa tiedossa :)

EDIT 2: Ja komppaan myös kylätohtorin vinkkiä, että kaikille sukulaisille jotka ostavat niitä lahjoja kannattaa kertoa että keräät rahaa kitaran ostoon. Jospa niitä liian pieniä kalsareita tai väärän näköisiä vaatteita tulisi sitten vähemmän :)

-iec
Ja niin päin pois...
Laulava Kylätohtori
04.12.2014 12:58:45
Miten on, mahtaako 14 vuotias edes päästä tänä päivänä töihin mihinkään? Vähän epäilen, että säädökset ovat sen verran koventuneet, ettei tuon ikäisiä oteta mielellään töihin. Työaikaa on rajoitettu, samoin sallittuja töitä ja koko ajan pitäisi olla jonkinlaisessa tarkkailussa. Eli 14 vuotias ei välttämättä noin vain mene töihin nykyään...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
J.Nikkanen
04.12.2014 13:36:07
Laulava Kylätohtori: Miten on, mahtaako 14 vuotias edes päästä tänä päivänä töihin mihinkään? Vähän epäilen, että säädökset ovat sen verran koventuneet, ettei tuon ikäisiä oteta mielellään töihin. Työaikaa on rajoitettu, samoin sallittuja töitä ja koko ajan pitäisi olla jonkinlaisessa tarkkailussa. Eli 14 vuotias ei välttämättä noin vain mene töihin nykyään...

Totta. Tytär ei päässyt vaikka TET-viikon jälkeen pyydettiin koska ikä. Höhö!
Mukahauska allekirjoitus.
tukse
04.12.2014 13:54:41
Kerää pulloja, ja vie niitä kauppaan.

Ota selvää kenelle brenkku maistuu, ja pyydät että saisit viiä gubben pullot kauppaan.
Put up or shut up
Mikko L
04.12.2014 14:04:05

14v? Kysy isältä ja äidiltä? :)
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Tsugu Way
04.12.2014 14:30:58
Mikko L: 14v? Kysy isältä ja äidiltä? :)

Niin tosiaan, aloittaja on aika nuori vielä. Mahdollisuudet ovat vähissä. Kokeile seuraavia:

1. Kysy siis isältä ja äidiltä?
2. Isovanhemmat tukevat usein lastenlapsia. Kysy heiltä jos ovat elossa?
3. Onko sinulla rikasta sukulaista? Amerikan-setä tms?
4. Kysy sijaisvanhemmilta (jos olet huostaanotettu)?
5. Sosiaalitoimelta voit kysyä harrastusrahaa, mikäli olet lastensuojelutoimien kohteena?
6. Hae ensikesäksi johonkin Tonninuori-kampanjaan kesätöihin?
7. Pullojenkerääminen vapaa-ajalla
8. Jos harrastat verkkopelaamista, niin kaikista kovimmat pelaajat saattavat tienata rahaa?
Blues is allright!
Sarko
04.12.2014 14:34:09
Tsugu Way: Niin tosiaan, aloittaja on aika nuori vielä. Mahdollisuudet ovat vähissä. Kokeile seuraavia:

1. Kysy siis isältä ja äidiltä?
2. Isovanhemmat tukevat usein lastenlapsia. Kysy heiltä jos ovat elossa?
3. Onko sinulla rikasta sukulaista? Amerikan-setä tms?
4. Kysy sijaisvanhemmilta (jos olet huostaanotettu)?
5. Sosiaalitoimelta voit kysyä harrastusrahaa, mikäli olet lastensuojelutoimien kohteena?
6. Hae ensikesäksi johonkin Tonninuori-kampanjaan kesätöihin?
7. Pullojenkerääminen vapaa-ajalla
8. Jos harrastat verkkopelaamista, niin kaikista kovimmat pelaajat saattavat tienata rahaa?

Hakemuksien tekeminen kulttuurisäätiöille ja -rahastoille kannattaa, sieltä välillä myöntävät jelppirahaa nuorille erilaisiin harrastuksiin.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)