Aihe: Otelaudan puhdistaminen ja ölyäminen
1 2
Kiksaus
29.09.2014 22:45:55

GiovanniDiRondo: En tiedä, en ole itse kokeillut. Minulla on vain lakattuja vaahteraotelautoja. Käsittääkseni Danish Oil - käsittely on hieman erilainen menetelmä. Puun pintaan jää vahamainen kalvo.

Juu, hetken googlettelu selvitti. Lakkaamattomalle vaahteraotelaudalle voi käyttää samoja öljyjä kuin muillekin ei eksoottisille puulajeille. Öljyvahoja näyttävät maailmalla suosivan.
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance
vesa1100
01.10.2014 18:56:03
Mulle Gibson ukko sano että sitruuna öljyä voi panna vaahteralautaan.
Juho1
01.10.2014 19:19:49
vesa1100: Mulle Gibson ukko sano että sitruuna öljyä voi panna vaahteralautaan.

Onko Gibson-ukoilla kokemusta vaahteralaudoista? Itselläni olisi vaahteralaudan huolto esissä ja olisi mukava tietää millä saa parhaan tuloksen.
fox
01.10.2014 19:32:09

Juho1: Onko Gibson-ukoilla kokemusta vaahteralaudoista?

No, tietty se riippuu, esim. siitä että mikä on tämä "Gibson-ukko".. Jos se on joku sales rep, siis myyntiäijjä, tahi vaan joku "Gibson-ukko" noin muuten vaan, voi olla että varsinaisen huollon ja muun laiton osalta ei paljoa.. Tietty pitää ottaa huomioon se(kin) pointti, että kyllähän Gibsonilla on ja on ollut, vaahteraotelaudallisia malleja.

Itselläni olisi vaahteralaudan huolto esissä ja olisi mukava tietää millä saa parhaan tuloksen.

Jos se on lakattu lauta, niin pesua ja muuta putsausta, niinkuin tuolla jo aiemmin oli esitetty. Lakatulle laudalle on aivan turhaa tarjota mitään öljyä. Lakkaamattomille laudoille sitten, jos siltä tuntuu. Vaahtera luonnostaan on melko tiivis syyrakenteeltaan, eikä öljypitoinen, toisin ku ruusupuu esmerkiksi. Jos siitä saa mielenrauhaa, niin voihan siihen vaikka tuota lemon oilia sipasta hieman.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
vesa1100
01.10.2014 21:13:31
Topsoundiin soitin kerran ja kysyin mitä öljyä voi laittaa melody makerin lautaan Ni se myyjä kävi kysyy tältä Gibson ukolta. Sitruuna öljyä oon niillä puheilla vedelly ja hyvää on tehny ku sulhasella hääyönä
pappasfin
01.10.2014 23:01:24 (muokattu 01.10.2014 23:03:56)
Mulla on yksi kitarateknikko ja muutama myyjä sanonu, että käsittelemättömälle vaahteraotelaudalle ei tule laitella mitään öljyjä ja tämän mukaan olen menny, ihan hyvin on riittäny pelkkä putsaus siihen vaahterapuiselle otelaudalle.

Tässäkin asiassa on näköjään paria koulukuntaa miten tuo pitää tehdä.

Ja kyllähän esim. Dunlopin Lemon Oilin ohjeessa sanotaan selvästi ettei vaahteraotelaudoille.

"Ultimate Lemon Oil will remove grime and return your fretboard to its original luster quickly and easily. And once the dirt is gone, Fretboard 65 will keep it away by providing an invisible sealant against stains and moisture. 4 oz. applicator top. (Note: not for use on maple fretboards.)"
PappaSFin
GiovanniDiRondo
01.10.2014 23:20:33

No nuo eri valmistajien "lemon oil"ina myytävät tuotteet sisältävät eri valmistajilla erilaisia yhdisteitä.

Olisikohan jotain raakaöljyn jalosteita, jotka tietyissä puumateriaaleissa voi aiheuttaa halkeamia, ja siksi niitä ei suositella vaahterapuulle.
jhlamm
01.10.2014 23:29:07 (muokattu 01.10.2014 23:37:13)
Tästä kai aina on vääntöä ja mielipidettä. Sanonkin vain omani, eli joka toisen kieltenvaihdon yhteydessä (yhteensä kolmisen kertaa vuodessa) putsaan otelaudan ja ölyän sen perään. Putsaus ja öljyäminen tapahtuu ihan perus dunlop 01 putsaukseen ja perään dunlop 02 ölyämiseen. Toi dunlop 02 on kait soveltuva ruusupuulle ja eebenille ainakin tumman värinsä vuoksi.

EDITH PIAF: Itse aina vaan lätrännyt otelaudalle kunnolla ölyä ja antanut uida pari minuuttia. Pyyhkinyt ylimääräiset pois. No problems, että ei kai se väärin ole uittaakaan...
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
ReBeat
02.10.2014 00:03:29

jhlamm: EDITH PIAF: Itse aina vaan lätrännyt otelaudalle kunnolla ölyä ja antanut uida pari minuuttia. Pyyhkinyt ylimääräiset pois. No problems, että ei kai se väärin ole uittaakaan...

Ite oon käsittänyt että sinänsä puulle siitä ei olis haittaa, mutta että joskus joku nauha saattais teoriassa olla läträyksen jälkeen uudessa ongelma-asennossa. Että saattais nousta vähän urastaan tai jotain. Siks pyrin menemään sipaisukosteudella, vaikka joskus on kanssa vahingossa jotain nauhaväliä tullut kasteltua kun puolitukkoinen dunloppi onkin auennut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)