![]() 11.08.2014 11:59:31 (muokattu 11.08.2014 12:05:20) | |
---|---|
73nd3r: Tota. Setä on niivvanha että wall-of-soundilla tarkoitettiin aikanaan juuri isoa marsukoppiseinää. Nimi kyllä tais olla lainaus Spectorin Pililtä. Jopa Santana käytti tota nimitystä ikisustainvaiheessaan, kun tekijänoikeuslakia ei tungettu joka reikään. Seinä saattoi aluksi olla vaan neljä kaappia mutta sekin oli ihan pirusti kun ite puristi jollain SupaHairMetalTransistorvahvistimella, ja futsilla. Sitte tuli stadionvaiheet ja tyhjät rekvisiittakaapit, oujee. http://www.orrenmerton.com/wp-conte … t/uploads/2012/04/lz19750120_09.jpg wall of sound oli kyl ihan sedän aikainen juttu :D Siis nimeomaan toi Grateful Dead yhtyeen wall-of-sound järjestelmä, joka oli käytös jo 73-74 paikkeilla, et sikäli toi sukupolvien välisen kuilun kaiveleminen on vähän kömsöä. Mut tää nyt on vaan näsäviisasteluu ja off-topic hommia. Sinänsä en oo kyllä ikinä osannut mieltää marsu/hiwatt/yms. stäkkejä jenkkisaundiin vaan pikemminkin just ne twin-reverb läjät... "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." | |
![]() 11.08.2014 12:28:14 | |
Tässä vaiheessa syytä huomata, että käyttämäni termi oli "Wall of Marshall." On ihan totta, että se yhdistetään monesti jenkkiartisteihin. Retoriikkani koski nimenomaan brittivalmisteisia vehkeitä, eikä niinkään kulttuuri-ilmiöitä. Ihan totta, että brittisaundi on helpompi yhdistää vaikkapa Voxiin, Selmeriin ja Beatlesiin. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 17.08.2014 10:10:22 | |
Sitten vähän akateemisempi ote vaihteeksi. Moniosainen sarja jättiläisten varjoon jääneistä brittivahvistimista. Ekassa osassa Sound City, Impact ja Hiwatt ja miten nämä kolme liittyvät toisiinsa. http://fuzzordie.blogspot.fi/2014/0 … tish-invasion-osa-1-sound-city.html When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 17.08.2014 12:02:41 | |
Myrkky Nuoli: Sitten vähän akateemisempi ote vaihteeksi. Moniosainen sarja jättiläisten varjoon jääneistä brittivahvistimista. Ekassa osassa Sound City, Impact ja Hiwatt ja miten nämä kolme liittyvät toisiinsa. http://fuzzordie.blogspot.fi/2014/0 … tish-invasion-osa-1-sound-city.html Kylläpä on mielenkiintoista luettavaa, kiitokset toimittajalle. Innolla jatkoa odotellaan;). Mitenkähän Carlsbron 70-luvun tuotanto linkittyy em. merkkeihin? Etenkin TOP 50 ja TR-60-mallit ovat herättäneet kiinnostusta. Komppikitaristi | |
![]() 17.08.2014 12:30:19 | |
Myrkky Nuoli: Sitten vähän akateemisempi ote vaihteeksi. Moniosainen sarja jättiläisten varjoon jääneistä brittivahvistimista. Ekassa osassa Sound City, Impact ja Hiwatt ja miten nämä kolme liittyvät toisiinsa. http://fuzzordie.blogspot.fi/2014/0 … tish-invasion-osa-1-sound-city.html Tuli mieleen Matamp, Orange ja Green tuolta cs:n jutuista. Näitä vain lisää :) | |
![]() 17.08.2014 12:51:14 | |
teleman: Kylläpä on mielenkiintoista luettavaa, kiitokset toimittajalle. Innolla jatkoa odotellaan;). Mitenkähän Carlsbron 70-luvun tuotanto linkittyy em. merkkeihin? Etenkin TOP 50 ja TR-60-mallit ovat herättäneet kiinnostusta. Kiitoksia itsellesi! Carlsbro-sektio on tulossa myös! JaaGeRMaisTeR: Tuli mieleen Matamp, Orange ja Green tuolta cs:n jutuista. Näitä vain lisää :) Kyllä, erinomainen on tuo Kimmon artikkeli! Täytyypä muuten lisätä tuonne linkki. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 17.08.2014 13:33:23 | |
Myrkky Nuoli: Carlsbro-sektio on tulossa myös! Erittäin mielenkiintoinen artikkeli! Kuten myös koko blogi, antoisaa luettavaa ja mukavalla kirjoitustyylillä. Carlsbro-sektiota itsekin odotan kovasti, muuta tietoa ei itseltä löydy kuin että tuo TOP 50 on aivan mahtava budjettiluokan pedaalialusta. | |
![]() 17.08.2014 14:10:35 (muokattu 17.08.2014 14:50:31) | |
vesguR: Erittäin mielenkiintoinen artikkeli! Kuten myös koko blogi, antoisaa luettavaa ja mukavalla kirjoitustyylillä. Carlsbro-sektiota itsekin odotan kovasti, muuta tietoa ei itseltä löydy kuin että tuo TOP 50 on aivan mahtava budjettiluokan pedaalialusta. Kiitoksia! Carlsbrosta ei ihan älyttömästi ole dataa, varsinkaan semmoista mikä soittajia kiinnostaisi ja kasarihommiin en aio puuttua, koska minusta niissä ei oo mitään erityisen kiinnostavaa. Teen kuitenkin parhaani! TOP 50 on todella kova peli. Mulla oli myös semmoinen ja kadun myymistä edelleen. Pedaalialustan lisäks se oli sellasenaan tosi kova. Tai vaikka tube screamerillä tuupattuna. Varsinkin jos siihen modaa mastervolumen. Vedin sillä Lutakossa modattu TS edessä ja äänimies tuli lavalle kattomaan, että herranen aika mikä kone täällä anelee armoa kun on niin hyvä saundi :) When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 17.08.2014 14:59:39 | |
Myrkky Nuoli: Kiitoksia! Carlsbrosta ei ihan älyttömästi ole dataa, varsinkaan semmoista mikä soittajia kiinnostaisi ja kasarihommiin en aio puuttua, koska minusta niissä ei oo mitään erityisen kiinnostavaa. Teen kuitenkin parhaani! TOP 50 on todella kova peli. Mulla oli myös semmoinen ja kadun myymistä edelleen. Pedaalialustan lisäks se oli sellasenaan tosi kova. Tai vaikka tube screamerillä tuupattuna. Varsinkin jos siihen modaa mastervolumen. Vedin sillä Lutakossa modattu TS edessä ja äänimies tuli lavalle kattomaan, että herranen aika mikä kone täällä anelee armoa kun on niin hyvä saundi :) Hiukka off topiciksi menee, mutta millainen TR-60 mahtaa olla (esim. vrt. TOP 50)? Komppikitaristi | |
![]() 17.08.2014 15:18:03 (muokattu 17.08.2014 17:47:37) | |
teleman: Hiukka off topiciksi menee, mutta millainen TR-60 mahtaa olla (esim. vrt. TOP 50)? Oon soittanut näitä kahta eri aikaan (vähintään puoli vuotta välissä, ellei vuosikin) ja ihan eri kaappiin, mutta muistaakseni TR oli hyvin samankaltainen saundiltaan. Siinä oli perusok-tason Reverb ja Tremolo. Erittäin kovia vehkeitä! EDIT: Taisinpa juuri sopia kaupat tuommoisesta Impact by Status 60 -nupista :) When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 18.08.2014 09:36:21 | |
Myrkky Nuoli: EDIT: Taisinpa juuri sopia kaupat tuommoisesta Impact by Status 60 -nupista :) Nytkö meni kymppi rikki? :) Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 18.08.2014 10:35:11 | |
Laulava Kylätohtori: Nytkö meni kymppi rikki? :) Mä laskin tän ysiks kun kirjoittaessani GAS-ketjuun oli speksit lyöty lukkoon! Kymppiin sekoomista odotellessa. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 18.08.2014 10:42:36 | |
Myrkky Nuoli: Mä laskin tän ysiks kun kirjoittaessani GAS-ketjuun oli speksit lyöty lukkoon! Kymppiin sekoomista odotellessa. Hiwatt. Semmosen sä tarviit. "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." | |
![]() 18.08.2014 14:04:14 (muokattu 18.08.2014 14:04:32) | |
PJS: Hiwatt. Semmosen sä tarviit. Saakelin saakeli.. Tuo tuleva Impact on niin lähellä Hiwatt-maailmaa, että siitä saa vähän osviittaa onko Hiwatt mun juttuni ollenkaan. Rohkenen epäillä, että ei ole - niin isossa arvossa kuin niitä pidänkin. Mut mie en tiiä, emmie tiiä. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 18.08.2014 14:46:19 | |
Myrkky Nuoli: Saakelin saakeli.. Tuo tuleva Impact on niin lähellä Hiwatt-maailmaa, että siitä saa vähän osviittaa onko Hiwatt mun juttuni ollenkaan. Rohkenen epäillä, että ei ole - niin isossa arvossa kuin niitä pidänkin. Mut mie en tiiä, emmie tiiä. Ai että miten mahtavalta tuntuikaan vähän aikaa sitten, ku luukutin treeniksellä, melkein vuoden tauon jälkeen omaa 73' DR504 Comboani. Niin kovalla et saundi saturoituu just ja just sellaseks kermaisen kompressoituneeksi reunamuroksi. Sit siihen vähän overdrivee, fuzzii yms. fiiliksen mukaan ja voi jumalauta miten hienoo saundii. Volaa oli myös ns. vitusti. "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." | |
![]() 18.08.2014 21:04:04 | |
PJS: Ai että miten mahtavalta tuntuikaan vähän aikaa sitten, ku luukutin treeniksellä, melkein vuoden tauon jälkeen omaa 73' DR504 Comboani. Niin kovalla et saundi saturoituu just ja just sellaseks kermaisen kompressoituneeksi reunamuroksi. Sit siihen vähän overdrivee, fuzzii yms. fiiliksen mukaan ja voi jumalauta miten hienoo saundii. Volaa oli myös ns. vitusti. Mie en sanaakaa eppäile. Tuomiopäivänkoneita oon itekin tässä lähiaikoina luukutellut. Laney Supergrouppia ja Klippiä nääs. Se äänenpaine on ihan naurettava.. Särö alkaa vitosen kohalla, mutta niin alkaa kyllä lähteä seinän rappauksetkin. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 22.08.2014 22:10:06 (muokattu 22.08.2014 22:11:28) | |
British Invasion jatkuu, tällä kertaa suurennuslasin alla Carlsbro. Jatkoa seuraa vielä tällekin nähdäkseni parin osan verran. http://fuzzordie.blogspot.fi/2014/0 … ritish-invasion-osa-2-carlsbro.html Sain muuten käsiini tuon edellisessa osassa puidun Impactin ja on se kyllä hieno peli! Ei voi kiistää. Ei se mun Laney Supergroupille pärjää paljasnyrkkisessä, mutta erittäin hyvä kakkosvahvistin/virkistävä vaihtoehto. Ens kuussa otan studioon molemmat. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 22.08.2014 22:33:31 | |
Myrkky Nuoli: British Invasion jatkuu, tällä kertaa suurennuslasin alla Carlsbro. Jatkoa seuraa vielä tällekin nähdäkseni parin osan verran. http://fuzzordie.blogspot.fi/2014/0 … ritish-invasion-osa-2-carlsbro.html Sain muuten käsiini tuon edellisessa osassa puidun Impactin ja on se kyllä hieno peli! Ei voi kiistää. Ei se mun Laney Supergroupille pärjää paljasnyrkkisessä, mutta erittäin hyvä kakkosvahvistin/virkistävä vaihtoehto. Ens kuussa otan studioon molemmat. Hyvää tekstiä. Mun eka vahvistin 90-luvun lopulla oli 15w trankkucombo, Carlsbro Wasp. Se oli ihan kaamea vehje. Onko tietoa tällaisesta uudemmasta 50Top Evolutionista? https://m.youtube.com/watch?v=Qwvtv325THs "When you are a guitar player, you must tweak" -Paul Gilbert | |
![]() 22.08.2014 23:09:31 | |
Myrkky Nuoli: British Invasion jatkuu, tällä kertaa suurennuslasin alla Carlsbro. Jatkoa seuraa vielä tällekin nähdäkseni parin osan verran. http://fuzzordie.blogspot.fi/2014/0 … ritish-invasion-osa-2-carlsbro.html Sain muuten käsiini tuon edellisessa osassa puidun Impactin ja on se kyllä hieno peli! Ei voi kiistää. Ei se mun Laney Supergroupille pärjää paljasnyrkkisessä, mutta erittäin hyvä kakkosvahvistin/virkistävä vaihtoehto. Ens kuussa otan studioon molemmat. Hei älä nyt näitä hehkuta liikaa, kasvaa noiden hinta entisestään vielä ;) Hyvää juttua. Mulla on TC-60 joka on jonkun esitteen mukaan aikoinaan myynnissä "for guitar, keyboard and disco use" :) 70-luvun lopulla ja vielä 80-luvun puolellakin. Tuosta on 120 wattinen versio ja noi on basistien suosiossa, enkä ihmettele koska aika jytkyä soundia tulee. Enemmän varmaankin Hiwatt-suuntaan kallellaan (en ole moisella tosin itse soittanut) kuin Top (jollaisella olen kyllä soittanut). Tosin tuossa ei ole Partridgen muuntajia kuten Hiwateissa ja Topeissa vaan Draket kuten Marsuissa. Muuntajat on tosi ison kokoiset ja kuristinkin on pikkuvahvistimen virtamuuntajan kokoinen. Toi on kitaravahvistimena vähän erikoinen, ja siinä on ihmeellinen keskialueen eq. Vähän niinkuin liian hifin kuuloinen. Ja joku hämärä limiter-potikka joka kytkentäkaavion perusteella on vähän kuin jonkinmoinen väärin päin toimiva master volume joka ei vedä kuitenkaan volumea täysin nollille. Tai mun analyysin perusteella ainakin, en noita kytkiksiä niin hyvin tunne. Tuon näköinen peli siis: http://www.4sound.dk/forum/forum_posts.asp?tid=82400 Itse ostin ryöstöhintaan, tosin piti sokkona ostaa koska liikkeessä josta tuon ostin ei ollut bulgin-kaapelia millä olisin voinut edes kokeilla että tuleeko mitään ääntä ulos. Oli jossain varastossa ollut pölyttymässä vuosikymmeniä. Vaihdoin euroliittimen ja hyvinhän se toimii. Tosin jotain rutinoita siinä on kun alkaa lämpeämään joten konkat pitäisi varmaan vaihtaa. Well by seventy-six we'll be A.O.K. | |
![]() 23.08.2014 00:03:43 | |
dr_solo666: Hyvää tekstiä. Mun eka vahvistin 90-luvun lopulla oli 15w trankkucombo, Carlsbro Wasp. Se oli ihan kaamea vehje. Onko tietoa tällaisesta uudemmasta 50Top Evolutionista? https://m.youtube.com/watch?v=Qwvtv325THs Ei oo valitettavasti kyllä mitään kokemusta näistä, mutta ymmärtääkseni kyseessä on enemmän vai vähemmän reissue samasta aiheesta. A.O.K.: Hei älä nyt näitä hehkuta liikaa, kasvaa noiden hinta entisestään vielä ;) Hähää, se riskihän tässä on! Onneksi en ole mikään auktoriteetti. Jeps, hienoja laitteita kautta linjan! Muistankohan väärin vai olikohan toppareissakin Drake/Partridge -pari, eikä pelkkää partridgeä? En oo ihan varma. Noissa on kyllä EQ:t aika jännät yleisesti ottaenkin, varsinkin jos on tottunu Marshalliin (napit hädin tuskin tekee mitään). Topparissa tais olla James/Baxandall tonestack. Se oli ihan toimiva. When in doubt, lower your expectations. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)