Aihe: NOS-putket
1 2 3 4 516 17 18 19 20
Gary the pine
03.08.2014 16:45:49 (muokattu 03.08.2014 16:46:21)
Karvamammutti: Joo, se kertoo kyllä jotain siitä vahvistimesta.

Kerro toki, oi idän Tietäjä

kojones: Tohon on aika helppo modi jolla nykyputketkin alkaa kestämään ja ne vanhatkin tuubit paremmin.

But why?

Turifuzz: Supergroup-modailuun: ei kai tuolle ole muuta tehtävissä putkien turvaamisen nimissä kuin isommat suojahilavastukset. Jotkut pudottelee anodijännitteitä isossa maailmassa, mutta sen jälkeen se ei enää ole Supergroup!

Juuri näin!

Mulla on Klippissä pääteputkina NOS-Siemensit 70-luvulta ja etuasteessa venäläiset 6N2P-EV:t, myöskin 70-luvulta ja kombinaatio on niin sanotusti kohdillaan.
Tulin, näin, paskoin housuun.
kojones
03.08.2014 17:00:47
Gary the pine: But why?

Siks ettei tartte ostaa ylihintaisia putkia.

Juuri näin!

Mulla on Klippissä pääteputkina NOS-Siemensit 70-luvulta ja etuasteessa venäläiset 6N2P-EV:t, myöskin 70-luvulta ja kombinaatio on niin sanotusti kohdillaan.

6N2P-EV:t on hemmetin hyviä putkia, mulla on kaikki vahvistimet ja myös RIAA-korjain ladattu noilla. Kauheesti niitä tuolla maailmalla kehutaankin, mutta hinnat on onneks vielä ihan kohtalaiset.
Karvamammutti
03.08.2014 18:04:11
Gary the pine: Kerro toki, oi idän Tietäjä

No sehän kertoo vahvistimesta heti sen, että siinä on kestävyyttä ajatellen tullu pienoinen suunnitteluvirhe. Jos se vehje syö putkia aamupaloinaan ja jossain toisessa aivan yhtä hyvällä soundilla varustetussa vehkeessä vastaavat putket kestää vuositolkulla, ollaan asioiden äärellä.
He will knock four times.
Gary oin
03.08.2014 18:10:11

Karvamammutti: No sehän kertoo vahvistimesta heti sen, että siinä on kestävyyttä ajatellen tullu pienoinen suunnitteluvirhe. Jos se vehje syö putkia aamupaloinaan ja jossain toisessa aivan yhtä hyvällä soundilla varustetussa vehkeessä vastaavat putket kestää vuositolkulla, ollaan asioiden äärellä.

E-ei, sitä toista aivan yhtä hyvällä soundilla varustettua kun ei ole olemassa. Tuo suuri anodijännite antaa juuri päätteellä aivan järjettömän headroomin. Useiden valmistajien EL34:n speksi (jopa yleinen putkityypin spesifikaatio?) kertoo maksimianodijännitteeksi 800V, eli Laneyn käyttämä 600V ei ole mikään säännönvastainen. Tosiasia vaan tuntuu olevan että näissä silti putkia paukkuu, kun kehnommat yksilöt eivät tuota kestä. EL34:n maksimisuojahilajännite 500V (lonkalta heitettynä) kyllä on jo rajoilla alkuperäiskytkennässä.
jpjanhun
03.08.2014 18:10:23

Oliko se niin että noi 6N2P-EV:t vaatii adapterin tai modauksen vahvistimeen ja lisäksi niissä on pienempi vahvistuskerroin kuin 12ax7:ssa?
Gary oin
03.08.2014 18:12:49 (muokattu 03.08.2014 18:18:38)

jpjanhun: Oliko se niin että noi 6N2P-EV:t vaatii adapterin tai modauksen vahvistimeen ja lisäksi niissä on pienempi vahvistuskerroin kuin 12ax7:ssa?

Edit: olihan se tarkistettava, eri pinnit olivat hehkuille eli ei käy suoraan. Virheellinen tieto pois.
kojones
03.08.2014 18:15:12
Turifuzz: Käsittääkseni menee 12AX7 paikalle suoraan, jos vahvistimessa hehkut on kytketty rinnakkain 6,3V jännitteeseen. 12V sarjahehkutetussa ei sitten toimi.

Ei mene suoraan.

Vahvistuksessa ei merkittävää eroa.
SirElwood
03.08.2014 18:27:54 (muokattu 03.08.2014 18:29:36)
Odottelen edelleen "tron"-päätteisten putkien (triotron, haltron, ultron jne.) ryntäystä nos-markkinoille. Kaikki vanhahan on hyvää jne.

http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1349707023/
Jucciz
03.08.2014 18:52:51
SirElwood: Odottelen edelleen "tron"-päätteisten putkien (triotron, haltron, ultron jne.) ryntäystä nos-markkinoille. Kaikki vanhahan on hyvää jne.

CBS-Hytronit (EIA-koodi 210) sen sijaan ovat putkien kermaa. Näitä on myyty ainakin Standard Electric -leimoilla.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gary oin
03.08.2014 19:14:04

SirElwood: Odottelen edelleen "tron"-päätteisten putkien (triotron, haltron, ultron jne.) ryntäystä nos-markkinoille. Kaikki vanhahan on hyvää jne.

Heh, eihän nuo ilmaisia ole. Kiitos vinkistä, hyvä tietää jättää väliin.
http://www.ebay.co.uk/itm/12AX7-ECC … N-TUBES-NOS-NIB-QTY-1-/251303434578

Toivottavasti nuo ostamani Tungsramit ja RFT on sitten käyttökelpoisia halpiksia, tulihan hintaa puolet tuosta/tötterö =D
Gabe
04.08.2014 09:42:13
Tilasin myös kokeeksi pari RFT ECC83 etuasteputkea, kaveri vannoo niiden nimeen kun säröä halutaan.

Minkäslaisia kokemuksia teillä NOS putkia käyttäneillä on niiden kestävyydestä? Kaunko on pääteputket kestäneet ja onko tarvinnut etuasteputkia vaihdella? Tiedän yhden vahvistimen missä on nyt kymmenen vuotta ollut samat etuasteputket eikä pääteputkiakaan ole monesti vaihdettu.. ja itsellä on samassa ajassa mennyt useampikin nykytuotannon tuubi rikki.
Jucciz
04.08.2014 11:57:24
Gabe: Minkäslaisia kokemuksia teillä NOS putkia käyttäneillä on niiden kestävyydestä? Kaunko on pääteputket kestäneet ja onko tarvinnut etuasteputkia vaihdella? Tiedän yhden vahvistimen missä on nyt kymmenen vuotta ollut samat etuasteputket eikä pääteputkiakaan ole monesti vaihdettu.. ja itsellä on samassa ajassa mennyt useampikin nykytuotannon tuubi rikki.

Mun viimeisin vahvistin, vuoden '63 Princeton 6G2 saapui alkuperäisillä putkilla (RCA ja Tung-Sol) ja ne on vielä aivan kondiksessa. Samoin yhden 60-luvun lopun Marshallin Brimarit ja toisen Marshallin Mullardit olivat testerin mukaan yhtä vahvoja (tai vahvempia!) kuin uusilta ECC83:ilta odottaisi.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gabe
04.08.2014 13:17:30
Jucciz: Mun viimeisin vahvistin, vuoden '63 Princeton 6G2 saapui alkuperäisillä putkilla (RCA ja Tung-Sol) ja ne on vielä aivan kondiksessa. Samoin yhden 60-luvun lopun Marshallin Brimarit ja toisen Marshallin Mullardit olivat testerin mukaan yhtä vahvoja (tai vahvempia!) kuin uusilta ECC83:ilta odottaisi.

Ok. :D Eli ei hetkeen tarvitse huolehtia. Eivätpä ne kyllä pitkällä juoksulla taida sitten tullakaan kovin paljon kalliimaksi kuin nykyputket.
Jucciz
04.08.2014 13:52:20
Gabe: Ok. :D Eli ei hetkeen tarvitse huolehtia. Eivätpä ne kyllä pitkällä juoksulla taida sitten tullakaan kovin paljon kalliimaksi kuin nykyputket.

Veikkaan, että itse asiassa halvemmiksi. Ja kun vielä soundikin on parempi, on hankala löytää huonoja puolia, jos vaan pohjakassa löytyy.

P.S. Elämä on liian lyhyt keskinkertaisella soundilla soittamiseen.
kojones
04.08.2014 15:30:45
Jucciz: P.S. Elämä on liian lyhyt keskinkertaisella soundilla soittamiseen.

Niin on, onneks erinomaista soundia saa ilman ylihintaisia putkiakin :)
Gabe
04.08.2014 15:31:39
Jucciz: Veikkaan, että itse asiassa halvemmiksi. Ja kun vielä soundikin on parempi, on hankala löytää huonoja puolia, jos vaan pohjakassa löytyy.

P.S. Elämä on liian lyhyt keskinkertaisella soundilla soittamiseen.

Niin on, elämä on liian lyhyt mihinkään kompromisseihin. :) Eihän tuo tule kalliiksi kun aina tuubin silloin tällöin ostaa. Äkkiä siitä lopulta pieni varasto kasaantuu.
VIPMetal
04.08.2014 15:35:51

kojones: Niin on, onneks erinomaista soundia saa ilman ylihintaisia putkiakin :)

Saa mutta vois saada vielä parempaakin! =)
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
kojones
04.08.2014 15:37:33
VIPMetal: Saa mutta vois saada vielä parempaakin! =)

Mä en usko tätä, mun uskontoni liputtaa kohtuuhintaisten NOS-putkien puolesta.
VIPMetal
04.08.2014 15:45:32

kojones: Mä en usko tätä, mun uskontoni liputtaa kohtuuhintaisten NOS-putkien puolesta.

Eli mitkä ovat niitä?
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
kojones
04.08.2014 16:14:14
VIPMetal: Eli mitkä ovat niitä?

No otetaan ny esimerkkinä noi 6N2P-EV:t:
http://tubes-store.com/product_info.php?products_id=60

Jos ei 5000h käyttötuntilupaus riitä ni sit voi ottaa ER:iä, niille luvataan se 10000h: http://tubes-store.com/product_info.php?products_id=174

Noiden speksejä voi sitten verrata vaikka tähän: http://www.hifitubes.nl/weblog/wp-content/telefunken-ecc803s.pdf

Adapteri vaikka tosta jos ei osaa/halua modata vahvistinta: http://www.ebay.co.uk/itm/Vacuum-Tu … ultDomain_0&hash=item2a3fee6418
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)