![]() 07.07.2014 00:01:34 (muokattu 07.07.2014 00:02:07) | |
---|---|
NOIN iso ero kuulostaa jo kylmäjuotokselta. Semmoinen piuha on varsin helppo kolvata vahingossa, joka vähentää gainia ja yläpäätä ronskisti. Kokeile semmosta, että soitat tiukkaa heviriffiä megasäröillä ja vaihdat piuhaa. Jos attack löystyy ja gain vähenee, piuha on viallinen. Jos ei, ero on luultavasti just niin iso oikeestikin. Erot on kyllä ihan selvästi korvilla havaittavissa minustakin, mutta en oo koskaan kokenut vaikuttavan mun bändikäyttäytymiseen millään tapaa. Eivät NIIN radikaaleja kuitenkaan. Enemmänkin miettiny monesti josko vaihtais paskempaan kun korvat väsyy yläpään kilkatuksesta. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 08.07.2014 01:43:55 | |
Ite aina juotan elementteihin kiinni piuhan alkypään. (yksi plugi/ jakki heikkolenkki pois). Varsinkin kun nyt kaikki kaapit osin avonaiset. Jotkut piuhat niin paksuja, että ei Switchcraft plugiin mahdu. En usko saundieroon metrin parin kaiutinpiuhoissa, kunhan ovat kaiutinpiuhoja. Palmerin jakkilevyn johto oli tosi ihmeellistä,ei saanut kuorittua millään,hopeoitua mitälie moninkertaista materiaalia. | |
![]() 08.07.2014 10:14:33 | |
Pelimonni: En usko saundieroon metrin parin kaiutinpiuhoissa, kunhan ovat kaiutinpiuhoja. Juu, ei kannata uskoakaan ainakaan kitarakaiuttimien kanssa kun taajuusvasteensa ovat tällaisia: http://celestion.com/images/products/16/graph.gif Siinä ei paljoo parin desibelin vaimentumat ylä-äänissä haittaa :D | |
![]() 08.07.2014 14:54:02 | |
Olisiko syynä jakin ja plugin kontakti? Itse hommasin Cordialin CTI 3 PR-BK-kaapelin, jossa toinen pää on kulma. Neutrikkia molemmat plugit. Sen kulmapään kontakti on jotenkin huono ja esim LesPaulilla soitellessa huomaa, kuinka ääni pehmenee ja vaimenee ajoittain. Pyöräyttämällä se korjautuu kyllä, mutta on aika kiusallinen. Vian olen paikallistanut juurikin kulmaplugiin, koska se tekee sitä myös stratossa, jos sen laittaa "nurinkurin" kitara-jakkiin. Tosin siinä harvemmin. Minusta se liitin on myös tajuttoman tiukka, eikä meinaa hevillä irrota varsinkaan Gibsonin jakista. Suorapää on huomattavasti löysempi. Onkohan koko plugi kunnossa? Päällisin puolin se näyttää olevan ok, eikä suoranaisesti pätki. "Tosta se taitaa lähteä.." | |
![]() 08.07.2014 14:59:57 | |
Miullakin on joku piuha oli niin paljolti liian iso mitoiltaan että rikkoi efektivehkeen muovisen jakin, oli tosi huono menemään joten ihan normaalisti käytin vain lisää voimaa ja rikkihän se meni. Hölömöä tommonen satavuotiaiden standardien ominpäin soveltaminen! On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 08.07.2014 20:21:44 | |
kojones: Siinä ei paljoo parin desibelin vaimentumat ylä-äänissä haittaa :D Tämän ketjun aihetta viistäen, tuossa allamainitussa toisessa ketjussa on parin eripituisen kaapelin testi bufferilla ja ilman. Tässä tapauksessa tuli pauttiarallaa 5-6 dB eroa yläpäähän: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11990296#p11990296 D'oh! | |
![]() 09.07.2014 20:56:13 (muokattu 09.07.2014 20:57:46) | |
kaveri puhunu jo pitkään että noissa on uskomattomia eroja, ite en oo vielä verrannu kun saan käänneltyä säätimistä soundeja mitä haluan, mutta tässä kyllä joku ehtoo oikeasti pitää ottaa vahvari ja selkeäsointisibn kitara ja alkaa rämpyttämään. Itse en kyllä usko että pelkkä resistanssi vaikuttaisi ihan kauheasti itse soundiin, kyllä materiaalien ja häiriösuojausten osuus pitää olla melko merkittävä, muutenhan pelkkä volan lisäys korjaisi tilanteen... kaikki paitsi on turhaa. | |
![]() 09.07.2014 21:08:51 | |
korvaoo: kaveri puhunu jo pitkään että noissa on uskomattomia eroja, ite en oo vielä verrannu kun saan käänneltyä säätimistä soundeja mitä haluan, mutta tässä kyllä joku ehtoo oikeasti pitää ottaa vahvari ja selkeäsointisibn kitara ja alkaa rämpyttämään. Itse en kyllä usko että pelkkä resistanssi vaikuttaisi ihan kauheasti itse soundiin, kyllä materiaalien ja häiriösuojausten osuus pitää olla melko merkittävä, muutenhan pelkkä volan lisäys korjaisi tilanteen... Jos signaalista suodattuu osa pois, ei sitä korjaimilla, tai volumea lisäämällä enää takaisin saada. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä. | |
![]() 09.07.2014 21:09:04 | |
korvaoo: kaveri puhunu jo pitkään että noissa on uskomattomia eroja, ite en oo vielä verrannu kun saan käänneltyä säätimistä soundeja mitä haluan, mutta tässä kyllä joku ehtoo oikeasti pitää ottaa vahvari ja selkeäsointisibn kitara ja alkaa rämpyttämään. Itse en kyllä usko että pelkkä resistanssi vaikuttaisi ihan kauheasti itse soundiin, kyllä materiaalien ja häiriösuojausten osuus pitää olla melko merkittävä, muutenhan pelkkä volan lisäys korjaisi tilanteen... Jos nyt oletetaan, että tuo testaamani kaapeli on/oli ehjä, niin trebleä saa toki lisättyä, mutta se on silti aivan eri asia kuin parempi kaapeli. Ainakin minusta siitä soundista katoaa yläpäätä (ja selkeyttä) niin, ettei sitä enää saa siihen lisättyä. Eli eroa ei saa kompensoitua vain trebleä kääntämällä. Soundi sinällään on melko sama, joten ei se tavallaan sitä itse soundia muuta. Minusta tosin parempi kaapeli soi aavistuksen lujempaa. Tiedä sitten, saattaa olla taas pelkkiä omia kuvitelmia. Mutta se on totta, että yletön treblekkyys ei välttämättä ole aina hyvä asia. Se itselle paras piuha saattaa olla jotain bulkkipiuhaa, joka sopivasti kadottaa kihisevää yläpäätä. Itse tykkään CGK-175 (se parempi) enemmän puhtaiden kanssa, mutta säröillä saisi olla jotain vähän tumpumpaakin piuhaa. Seuraavaksi pitää kokeilla CGK-122:sta... - Thunder will never die! | |
![]() 09.07.2014 21:13:47 | |
Laulava Kylätohtori: Mutta se on totta, että yletön treblekkyys ei välttämättä ole aina hyvä asia. Se itselle paras piuha saattaa olla jotain bulkkipiuhaa, joka sopivasti kadottaa kihisevää yläpäätä. Itse tykkään CGK-175 (se parempi) enemmän puhtaiden kanssa, mutta säröillä saisi olla jotain vähän tumpumpaakin piuhaa. Seuraavaksi pitää kokeilla CGK-122:sta... En oikein ymmärrä tätä tumpumman piuhan ideaa, vaikka toki kuullut ajatuksen ennenkin. Kitaran tone-säädin tai vahvistimen EQ ei auta? | |
![]() 09.07.2014 21:33:25 (muokattu 09.07.2014 21:38:08) | |
sustain65: En oikein ymmärrä tätä tumpumman piuhan ideaa, vaikka toki kuullut ajatuksen ennenkin. Kitaran tone-säädin tai vahvistimen EQ ei auta? Se piuhan tuoma kirkkaus vaikuttaa mun korvaan korkeammalla taajudella kuin missä normit treble-säätimet vaikuttavat. EQ-purkki tosin auttaa tossakin kohtaa, mutta eipä semmosia viiti huvikseen viritellä systeemiinsä. Ite vahdoin 5m perus-Cordialin just CGK-175 vaijeria sisältävään 3m Cordialiin (katso linkki alla). Piuha on selvästi paksumpaa, hiukan kuin ohuehko kaappipiuha. Yläpäitä sai laskea vaihdon jälkeen pykälän verran suunnilleen. (Samalla tosin vaihtelin parit välipiuhat myös, mutta en usko sen tehneen niin isoa eroa.) Eli kyllä se piuha tekee eroa, muutenkin kuin pituuden osalta, väitän rohkeasti. Tossa on siis erittäin hyvä yläpäät säilyttävä piuha, johon ei tartte mitään omaisuutta laittaa: http://www.thomann.de/fi/cordial_csi_3_pp175.htm P.S. Suosittelen sitä kulma-plugillista mallia, ellei soita stratoa. VIPMetal: No ei sitä viitti Cordialiin jämähtää, jos on parempiakin tarjolla. Vaan onko tosiaan selkeesti parempaa? Kyllä noissa on kaikki perusasiat kunnossa: kestävyys, kapasitanssi, hinta... Siinähän ne tärkeimmät tulikin kun piuhoista puhutaan. Luomua maalausrockia: CROOKMACHINE | |
![]() 09.07.2014 21:40:50 (muokattu 09.07.2014 21:42:54) | |
Ziggy Bubba: Se piuhan tuoma kirkkaus Tarkennus tähän, jottei kukaan ymmärrä väärin: piuha ei tuo mitään lisää, se ainoastaan vähentää tai muuttaa. Muuttamisella tarkoitan esimerkiksi kapasitanssia ja keskarikorostusta yläpään vähentyessä, eli se letku on yksinkertainen lpf. Vaan onko tosiaan selkeesti parempaa? Kyllä noissa on kaikki perusasiat kunnossa: kestävyys, kapasitanssi, hinta... Siinähän ne tärkeimmät tulikin kun piuhoista puhutaan. Ei Cordialilla kyllä oo kamalan matalakapasitanssista letkua, jos sellaista erikseen kaipaa. Häiriösuojaus (käsittelyääni, sähköiset häröt) on myös aika merkittävä seikka, vaan siinä en oo kokenut C:n letkuilla suurempia ongelmia. "NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014 | |
![]() 09.07.2014 22:02:55 (muokattu 09.07.2014 22:04:37) | |
Antti1: Tarkennus tähän, jottei kukaan ymmärrä väärin: piuha ei tuo mitään lisää, se ainoastaan vähentää tai muuttaa. Muuttamisella tarkoitan esimerkiksi kapasitanssia ja keskarikorostusta yläpään vähentyessä, eli se letku on yksinkertainen lpf. Aivan, se yläpään leikkaus vähentyy. Hyvä huomio. Ei Cordialilla kyllä oo kamalan matalakapasitanssista letkua, jos sellaista erikseen kaipaa. Häiriösuojaus (käsittelyääni, sähköiset häröt) on myös aika merkittävä seikka, vaan siinä en oo kokenut C:n letkuilla suurempia ongelmia. Tämä keskustelu kaiketi lähti just tästä CGK-175 -piuhasta, josta oli eroja normilakuun kuultu. Omalla kohdalla ero oli selkeä, mutta en ole ihan varma onko se yksiselitteisesti muutos parempaan. Tietyissä säröjutuissa pieni "tumputus" ei haittaa mun mielestä. E: Oman CGK-piuhan ostin pääasiassa sen takia, että saan sopivan mittaisen ja varmasti laadukkaan ja kestävän vaijerin. Sitä sain ja halvalla. Luomua maalausrockia: CROOKMACHINE | |
![]() 11.07.2014 10:07:40 | |
Ostin 6m Cordialin CIK-122 piuhaa ja 4 kpl Neutrikin plugeja. Pistin johdon puoliksi ja tein kaksi piuhaa, joista ensimmäinen tuntuisi toimivan, mutta toinen ei. Varoiksi irrotin plugit, lyhensin johtoa ja kolvasin uudestaan todella huolellisesti, mutta sama juttu, ei toimi vieläkään. Tuohon toiseen verrattuna siis vähemmän gainia ja tummempi ääni. Ihmetyttää vaan, koska nyt ei ainakaan pitäisi olla kylmäjuotoksia tai muita vastaavia. Voiko piuhassa tai plugeissa olla jotain häikkää, vai onko todennäköisintä, että vika on kuitenkin omissa kolvauksissa? Miten varmistua asiasta? - Thunder will never die! | |
![]() 11.07.2014 10:57:45 | |
Laulava Kylätohtori: Ostin 6m Cordialin CIK-122 piuhaa ja 4 kpl Neutrikin plugeja. Pistin johdon puoliksi ja tein kaksi piuhaa, joista ensimmäinen tuntuisi toimivan, mutta toinen ei. Varoiksi irrotin plugit, lyhensin johtoa ja kolvasin uudestaan todella huolellisesti, mutta sama juttu, ei toimi vieläkään. Tuohon toiseen verrattuna siis vähemmän gainia ja tummempi ääni. Ihmetyttää vaan, koska nyt ei ainakaan pitäisi olla kylmäjuotoksia tai muita vastaavia. Voiko piuhassa tai plugeissa olla jotain häikkää, vai onko todennäköisintä, että vika on kuitenkin omissa kolvauksissa? Miten varmistua asiasta? Luultavasti vika on kolvauksissa kuitenkin. Useimmiten kun oon ite saanut tommosia piuhoja tehtyä vika on ollut siinä, että oon kuorinut kaapelia liian väkivaltaisesti ja sieltä on päässyt katkeilemaan säikeitä. When in doubt, lower your expectations. | |
![]() 11.07.2014 11:05:43 | |
Toistan sen tässäkin, kuten muutamassa muussakin vastaavassa threadissa. Hyvän ja erittäin hyvän johtimen välillä erot ovat marginaalisia. Sen sijaan erot heikkolaatuisen ja hyvän johtimen välillä ovat selkeämpiä. Jopa ihan korvin kuultavissa, varsinkin jos puhutaan pidemmistä johtimista (ylä- tai alakerran hävikkinä, häiriöinä tms.) Johtimien mekaanisessa kestävyydessä on myös eroja. Liittimet, vedonpoisto, kulutuksen ja erinäisten "leikkuritestien" kestävyydet jne. Kuten tässäkin threadissa onpi mainittu, niin jollain vähemmän-hyvällä-kierrejohdolla on hyvä "dempata" kirkassoundista rigiä :) Eli mitä se hyvyys lopulta on? Toivottavasti jokainen tietää omalta osaltaan sen. Tulin teille ku en ihimisihin keherannu mennä. | |
![]() 11.07.2014 17:29:41 | |
Kitaran mikrofoni on käytännössä kela joten kapasitanssin kanssa muodostuu resonanssipiiri ja sen myötä aika reilukin piikki taajuusvasteeseen. Tässä tapauksessa pikofaradienkin erot voivat olla huomattavan merkittäviä. Tämä taitaa olla ainoa sovellus missä piuhan ominaisuuksila on merkitystä. Lisättäköön kuitenkin, että etuasteella ja jopa kitaran säädöillä voi myöskin olla huomattava vaikutus kyseiseen resonanssipiiriin (esim. etuasteen pieni Zin vaimentaa aika reilusti tuota resonanssipiikkiä) joten eri vahvistimet ja kitarat voivat aiheuttaa suurtakin hajontaa kitarapiuhojen soundissa. | |
![]() 11.07.2014 23:00:00 | |
teemu-t-k: eri vahvistimet ja kitarat voivat aiheuttaa suurtakin hajontaa kitarapiuhojen soundissa. Plussa analyysistä! Tätä juuri olen miettinyt, että tietyn johdon vaikutus sointiin voi olla erilainen eri kitara/vahvistinyhdistelmien kanssa. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 11.07.2014 23:43:15 | |
askomiko: Miullakin on joku piuha oli niin paljolti liian iso mitoiltaan että rikkoi efektivehkeen muovisen jakin, oli tosi huono menemään joten ihan normaalisti käytin vain lisää voimaa ja rikkihän se meni. Hölömöä tommonen satavuotiaiden standardien ominpäin soveltaminen! Diagon Patchfactory -piuhasetin plugeissa toleranssit heittelevät ihan pirusti myös, osa solahtaa jakkeihin kuin voideltu sherpan elin mutta osan kanssa ei toivoakaan varsinkaan muovijakkien kanssa. George L:t sen sijaan menevät jakkiin kuin jakkiin. Taas huomasi, että kun säästää niin ei säästä... Look behind you, a three-necked guitar! | |
![]() 29.07.2014 11:47:41 | |
Suunnittelin testaavani Cordialin CGK 122 piuhaa, mutta vilkaisin specsejä ja ne kertoivat seuraavaa: Capacity: CIK 122: 130 pF/m CGK 122: 82 pF/m CGK 175: 88 pF/m Eli kuuleeko CGK 122 ja 175:n välillä mitään eroja yläpässä tms.? Entä miten vaikuttaa soundiin 'Conductor Resistance'? Ilmoitetaan ohmeissa/kilometri, joten ilmeisesti ei mitään korvin kuultavaa vaikutusta soundiin? Eli lyhyesti kysyttynä, lienee turha testata tuota CGK 122, koska on niin lähellä CGK 175:sta? Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)