![]() 26.01.2014 23:16:52 | |
---|---|
Freewheeler: Tinkiä voi aina. Kokeilematta en kyllä 70-luvun Fenkkua ostaisi. Joo en kyllä minäkään enää. -75 orkkiskuntoinen oli vuosia sitten, painonsa puolesta ihan ok saarnibodyinen, mutta esim kaupatasku aivan käsittämättömän väljä eikä nyt muutenkaan mitenkään erikoinen teos. Joo kyllä ilmoituksessa pitäisi lukea uudelleenmmalaukset ja osien vaihdot vuosikerta soittimissa. Torillahan on se -73 Vintage white strato, mutta sen hinta voi olla jotain muuta. Ei taida kakkosella alkaa, alkaako kolmosellakaan? | |
![]() 27.01.2014 08:11:19 | |
Kai tuo ainakin kolmosella alkaa. Mint kunto, maali ja tremolo lisäävät hintaa kummasti. Suuri osahan tämän periodin stratoista on natural hardtaileja. Riffi, nyt. | |
![]() 27.01.2014 09:48:01 | |
Freewheeler: Tinkiä voi aina. Kokeilematta en kyllä 70-luvun Fenkkua ostaisi. Ostaisitko jonkin vanhan kitaran kokeilematta? vai halusitko vain alleviivata -70 luvun fendereiden huonoa mainetta (ja osaltasi lisätä sitä)? Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 27.01.2014 10:36:16 | |
hallu: Ostaisitko jonkin vanhan kitaran kokeilematta? vai halusitko vain alleviivata -70 luvun fendereiden huonoa mainetta (ja osaltasi lisätä sitä)? Mulla on paljon kokemuksia 60- ja 70- luvun Fenkuista ja voin edelleen sanoa, että 70-lukuisten ostaminen on riskipeliä. Jos 60-lukuinen löytyy hyvässä kuosissa ja sopuhintaan on se aina hyvä hankinta. Toki 70-lukuisissa on myös helmiä joukossa. Esim. mun -77 Stratoni oli kolmekiloinen saarnibodyinen, mutta kaula oli aivan liian tikku. Kaverin vastaava -77 painoi 4,7 kiloa ja kaula oli hirveä pölkky. Eli vaihtelua spekseissä löytyi vähän liikaakin. | |
![]() 27.01.2014 10:42:51 | |
AngieRainbow: Meinasin tosian ostaa, mutta vähän huolettaa tuo ilmoituksessa mainittu kohta, että nykyputket eivät kestä siinä. Vintage putkia siihen varmaan Jukkikselta ostaisin, mutta en tiedä sitten, miksi nykyputket menevät nupissa rikki. Tuo putkihomma voi johtua virheellisestä biasoinnista, tai sitten tuolla uudella verkkomuuntajalla on jännitteet persiillään oikein huolella. Suosittelisin, että etsit alkuperäisillä osilla olevan yksilön tai sitten ostat avoimella kaupalla ja saat käyttää vahvistimen asiantuntijalla arvioitavana. Oman '71 JMP:n ostin modattuna ja sellaisessa kunnossa, että poltti jatkuvasti hehkun sulakkeita. Oli raakasti modattu, mutta orkkis osat tulivat mukana. Nyt JMP on palautettu alkuperäiseen kuntoon ja toimii hienosti. Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa. | |
![]() 27.01.2014 10:51:33 | |
Vielä tohon aloittajan Stratolinkkiin. Siinä on ollut lukkosatula ja todennäkösesti myös joku floikan tapainenkin. Se on uudelleen viimeistelty, joten mahdolliset bodyn routtausjäljet ovat peittyneet. Muovit eivät ole alkuperäisiä, mikit ovat ja todnäk. sähkötkin. Painoa 4,5 kiloa. Nauhojen kuosista ei ole tietoa. Mutta jos joku haluaa 70-lukuista Stratoa ei tuo mikään huono ostos ole tuohonkaan hintaan. Ei vaan ole kovinkaan orkkis ja nuo puutteet kyllä pitäisi ilmetä myynti-ilmostakin. | |
![]() 27.01.2014 11:27:06 | |
Freewheeler: Mulla on paljon kokemuksia 60- ja 70- luvun Fenkuista ja voin edelleen sanoa, että 70-lukuisten ostaminen on riskipeliä. Jos 60-lukuinen löytyy hyvässä kuosissa ja sopuhintaan on se aina hyvä hankinta. Toki 70-lukuisissa on myös helmiä joukossa. Esim. mun -77 Stratoni oli kolmekiloinen saarnibodyinen, mutta kaula oli aivan liian tikku. Kaverin vastaava -77 painoi 4,7 kiloa ja kaula oli hirveä pölkky. Eli vaihtelua spekseissä löytyi vähän liikaakin. Mulla oli taas kevyt tuo -75 hardtail, mutta kaula oli tosi paksu, joka on kyllä minulle plussaa vaan. 70-luvun loppupäässähän laadunvalvonnasta luovuttiin lähes tyystin ja linjalta meni läpi mitä vaan. Kuten omassanikin kaulataskut oli usein liian välijiä, kuulemma tarkoituksella, että saadaan ilman hienosäätöä kaula kiinni bodyyn. Varmasti seassa on myös ollut hyviä kappaleita. Jos olisin rasisti, voisin verrata erääseen vähemmistöryhmään : "99% porukasta pilaa koko ryhmän maineen" :D | |
![]() 27.01.2014 11:28:56 | |
Freewheeler: Vielä tohon aloittajan Stratolinkkiin. Siinä on ollut lukkosatula ja todennäkösesti myös joku floikan tapainenkin. Se on uudelleen viimeistelty, joten mahdolliset bodyn routtausjäljet ovat peittyneet. Muovit eivät ole alkuperäisiä, mikit ovat ja todnäk. sähkötkin. Painoa 4,5 kiloa. Nauhojen kuosista ei ole tietoa. Mutta jos joku haluaa 70-lukuista Stratoa ei tuo mikään huono ostos ole tuohonkaan hintaan. Ei vaan ole kovinkaan orkkis ja nuo puutteet kyllä pitäisi ilmetä myynti-ilmostakin. Tuollaset modaukset kyllä tiputtavat kitaran arvoa todella rajusti :(, kun kyseessä on "vintage soitin". | |
![]() 27.01.2014 11:48:00 (muokattu 27.01.2014 11:50:10) | |
balanced1: Tuollaset modaukset kyllä tiputtavat kitaran arvoa todella rajusti :(, kun kyseessä on "vintage soitin". Ei 1976 ole kovin vintagea vielä. Ei noi modaukset tuosta kuitenkaan alle tonnin keppiä tee, siinä on kuitenkin orkkisbody, kaula, mikit, sähköt ja virittimet. Raja vedetään aika yleisesti vuoteen 1970 nykyään. http://home.provide.net/~cfh/vintage.html | |
![]() 27.01.2014 12:01:37 (muokattu 27.01.2014 12:05:50) | |
Freewheeler: Mulla on paljon kokemuksia 60- ja 70- luvun Fenkuista ja voin edelleen sanoa, että 70-lukuisten ostaminen on riskipeliä. Jos 60-lukuinen löytyy hyvässä kuosissa ja sopuhintaan on se aina hyvä hankinta. Toki 70-lukuisissa on myös helmiä joukossa. Esim. mun -77 Stratoni oli kolmekiloinen saarnibodyinen, mutta kaula oli aivan liian tikku. Kaverin vastaava -77 painoi 4,7 kiloa ja kaula oli hirveä pölkky. Eli vaihtelua spekseissä löytyi vähän liikaakin. Mutta et vastannut kysymyksiini. Eli ostaisitko jonkin muun vanhan kitaran kokeilematta? halusitko alleviivata -70 luvun fendereiden huonoa mainetta? (sun kitarkokoelmaa katsoaeesani en epäile hetkeäkään ettetkö olisi fendereistä ja kitaroista yleensäkin perillä paremmin kuin hyvin). Se, että varsinkin -70 luvun loppupuolen fendereissä oli paljon sanomista, on tuttua kauraa (muistan kun omaani olin ostamassa -80 luvun alussa kitarapajalla, niin myyjä taivasteli kuinka koko maahantuontierä uusia stratoja oli mennyt suoraan soitinkorjaajalle fiksattavksi kaulat oiottiin etc. mikä kertoo että niitä korjattiin jo tuolloin)). Itse en ole kuuskytlukulaisia soitellut, mutta ihan taatusti kokeilisin ennen kuin laittaisin tonnit jonoon. -70 lukulaisia olen soitellut useampaakin ja ei ole vain sitä kelvotonta yksilöä käsiini sattunut. En oikein usko, että niitä kelvottomia kapuloita on edes jäljellä enää ja vialliset on korjattu tai poltettu. Ainoa selkeä rakenteellinen vika tuon ajan fendereissä on mielestäni se tinasta tehty tremolo, joka on oikeasti aika kelvoton esitys. Mitä taas painoon tulee, niin tuohon aikaanhan kitaroiden kuului painaa ja kyllä saman ajan gibsonit ja yamahat oli myös hemmetin painavia. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 27.01.2014 12:16:35 | |
hallu: Mutta et vastannut kysymyksiini. Eli ostaisitko jonkin muun vanhan kitaran kokeilematta? halusitko alleviivata -70 luvun fendereiden huonoa mainetta? (sun kitarkokoelmaa katsoaeesani en epäile hetkeäkään ettetkö olisi fendereistä ja kitaroista yleensäkin perillä paremmin kuin hyvin). Se, että varsinkin -70 luvun loppupuolen fendereissä oli paljon sanomista, on tuttua kauraa (muistan kun omaani olin ostamassa -80 luvun alussa kitarapajalla, niin myyjä taivasteli kuinka koko maahantuontierä uusia stratoja oli mennyt suoraan soitinkorjaajalle fiksattavksi kaulat oiottiin etc. mikä kertoo että niitä korjattiin jo tuolloin)). Itse en ole kuuskytlukulaisia soitellut, mutta ihan taatusti kokeilisin ennen kuin laittaisin tonnit jonoon. -70 lukulaisia olen soitellut useampaakin ja ei ole vain sitä kelvotonta yksilöä käsiini sattunut. En oikein usko, että niitä kelvottomia kapuloita on edes jäljellä enää ja vialliset on korjattu tai poltettu. Ainoa selkeä rakenteellinen vika tuon ajan fendereissä on mielestäni se tinasta tehty tremolo, joka on oikeasti aika kelvoton esitys. Mitä taas painoon tulee, niin tuohon aikaanhan kitaroiden kuului painaa ja kyllä saman ajan gibsonit ja yamahat oli myös hemmetin painavia. Okei, en tietenkään osta mitään kokeilematta. Mutta 60-lukuinen skeba on kuitenkin varmempi ostos ja sijoitus kuin 70-lukuversiot. Ja yleensä parempi kitara, jos puhutaan Fenkuista ja Gibboneista. En alleviivaa huonoa mainetta, mutta olen kyllä samaa mieltä konsensuksen kanssa siitä. | |
![]() 27.01.2014 13:35:45 | |
Freewheeler: Okei, en tietenkään osta mitään kokeilematta. Mutta 60-lukuinen skeba on kuitenkin varmempi ostos ja sijoitus kuin 70-lukuversiot. Ja yleensä parempi kitara, jos puhutaan Fenkuista ja Gibboneista. En alleviivaa huonoa mainetta, mutta olen kyllä samaa mieltä konsensuksen kanssa siitä. Okei, turhaan minäkin aloin tuota asiaa tivaamaan (minulla on ollut vähän henkilökohtaista mieliharmia, joka tekee minusta hiukan kärkkäästi reagoivan). Tokihan minäkin tiedän Fendereiden seitkytluvun lopun kitaroiden olevan huonossa maineessa ihan syystä ja tunnen historiaa sen verran, että tiedän sille huonolle maineelle löytyvän syyt liiketaloudellisesta katastrofista kun firma keikkui vararikon partaalla. Mutta olen kyllä sitä mieltä kuten aikaisemmin sanoin, että varmasti niitä kelvottomimpia yksilöitä ei enää ole paljoa ainakaan liikkeellä, koska aikaa on jo kulunut niin paljon että viat on korjattu tai kitarat hävitetty. Ei kai kukaan jaksaisi rikkinäisellä renkulalla kolmea tai neljää vuosikymmentä soittaa ja toisaalta nuo olivat omana aikanaan sen verrankalliita kamppeita, että niitä on kyllä kannattanut myös korjauttaa, muuten ei olisi selitettävissä että tänä päivänä on myös niin paljon varsin hyviä tuon ajan kitaroita tarjolla. Kyllä kuuskytluvun fenderit ovat varmasti parempia ja varmempia hankintoja, mutta se näkyy myös hintalapussa. Toisaalta arvelisin, että jos kitaraa aikoo käyttää soittamiseen eikä keräilyyn, niin tänä päivänä kääntäisin katseeni kohti customshoppia tai niitä masterbuildeja, jolloin luultavasti samalla rahalla saa varmasti hienon soittimen vaikkapa vintagespekseillä. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 27.01.2014 19:16:08 | |
Freewheeler: Ei 1976 ole kovin vintagea vielä. Ei noi modaukset tuosta kuitenkaan alle tonnin keppiä tee, siinä on kuitenkin orkkisbody, kaula, mikit, sähköt ja virittimet. Raja vedetään aika yleisesti vuoteen 1970 nykyään. http://home.provide.net/~cfh/vintage.html Tuo hemmo on rajan joskus 90-luvun alussa tuohon vetänyt - ehkä ihan perustellustikin. Itse määrittelisin rajan siihen, missä soittimen käypä hinta alkaa ylittämään käyttöarvon. Se tapahtuu samoihin aikoihin, kun myyjät alkavat viljelemään kyseistä määrettä ja jolloin soittimen siihen asti tapahtunut arvon alentuminen alkaa jostain irrationaalisesta syystä kääntyä hinnan nousemiseksi. 70-luvun Fenderit ovat olleet jo kauan tuossa vaiheessa. Itse pidän kyllä omistani, ei siinä mitään, mutta minusta tein hyvät kaupat silloin kun noita hienoja soittimia pidettiin vain vanhoina ja käytettyinä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 28.01.2014 01:59:39 | |
varakeef: Tuo hemmo on rajan joskus 90-luvun alussa tuohon vetänyt - ehkä ihan perustellustikin. Noudattanut sitä maailmalla käytössä olevaa "perusolettamaa" että se vuosikerta (eli juurikin vintage_) soitin on tuollasen 20-25 vuotta vanha.. Muuten tuossa sun kirjoituksessa oli varsin totuudenmukaisia pointteja.. Vintagesoitin on siis vanhempi soitin, mutta - kaikki vanha soittokama ei ole "vintagea" jos sille ei ole muodostunut (mm. kysynnän, haluttavuuden tms.) sitä "ostajakuntaa", ilman sitä se on vaan "vanhaa soittokamaa". Ja hei, 90-luvun alustahan on jo kohdakkoin kulunut sellanen 15 vuotta, joten ko. kirjoittajan oppien mukaan mennään tuossa vuodessa 1985..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 28.01.2014 02:29:34 | |
fox: Ja hei, 90-luvun alustahan on jo kohdakkoin kulunut sellanen 15 vuotta mtä. Minun almanakka on eri mieltä, mutta se onkin vuodelta 2013 kun en ole uutta vielä muistanut ostaa. Meadow: söi immersiota aika pahasti ku ainoat vaihtoehdot on olla jeesus kristus tai pieksämäen mukavin mies | |
![]() 28.01.2014 08:10:41 | |
fox: Ja hei, 90-luvun alustahan on jo kohdakkoin kulunut sellanen 15 vuotta, joten ko. kirjoittajan oppien mukaan mennään tuossa vuodessa 1985.. Ei, vaan itse kirjoitus alkaa pian olla vintagea ;) | |
![]() 28.01.2014 09:01:20 | |
Vai että 20-25 vuotta on se raja... Ois kannattanu laittaa vissiin '90 stankkupauliin hiukan vintake- ja reliclisää hintaan. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa | |
![]() 28.01.2014 10:46:21 (muokattu 28.01.2014 14:22:54) | |
fox: Ja hei, 90-luvun alustahan on jo kohdakkoin kulunut sellanen 15 vuotta, joten ko. kirjoittajan oppien mukaan mennään tuossa vuodessa 1985.. Joko lukia ei tajua tai kettumiehellä puuttuu ajanlaskusta pari vuotta. Tai jonkun tila-aikajatkumon seurauksena täytän 17. Pitää pyytää vaimon tai jonkun hakemaan nuottiöljyä. Saa selvyyden asiaan :D Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/a/3216 | |
![]() 28.01.2014 10:54:35 | |
JaaGeRMaisTeR: Joko lukia ei tajua tai kettumiehellä puuttuu ajanlaskusta pari vuotta. Tai jonkun tila-aikajatkumon seurauksena täytän 17. Pitää pyytää vaimon jonkun hakemaan nuottiöljyä. Saa selvyyden asiaan :D Kettut ovat matemaatillisesti mitä lahjakkaimpia! =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 28.01.2014 11:29:25 (muokattu 28.01.2014 11:35:05) | |
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=841013 Lienee melko edullinen? Eli kyseessä Gibson Melodymaker hintaan 200 €. www.gonebadband.bandcamp.com | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)