Aihe: Matamp, Orange ja Green-vahvistimet
1 2
Kipander
26.12.2013 22:50:01 (muokattu 26.12.2013 23:10:31)

OK, en muista tsekanneeni vahvistimia tuolloin, kun kiinnosti enemmän pedaalipuoli. Vimeosta löytyy Sleepin suhteellisen tuore keikka, jossa Piken yksi vahvistin on Mesa! Pedaaleista mulla on pari kuvaa ja siellä on switcheri, jolla syötetään muutamaa vahvistinta. Black Artsin pedaalien lisäksi käytössä oli Fulltonen Full Drive, veikkaisin, että Pike tekee soundinsa tapauskohtaisesti eri vahvistimien yhdistelmällä ja hakee aina samankaltaista yhdistelmää.

En jotenkin muista, että High On Fire oli soinut niin kovaa, aika kultaa muistot :)

Pitäisi itsekin varmasti lähteä käymään Roadburnissa vielä tämän elämän aikana.

Terveisin

Kimmo

Dropped C: High on Fire:n keikalla Tavalla ja Roadburnissa lavalla oli muistaakseni Soldano ja ENGL. Jeff Matzilla (basistilla) oli normi Ampeg + rantis setti ja kitarakamat "bassosärönä".

Oli kovaäänisin Tavastian keikka, mitä olen ikinä todistanut. Tuntui että koko pömpeli tärisee volyymistä. Olin tottakai yleisössä myös tuolla mainitulla Goatsnaken keikalla. Soundi oli mielestäni ihan hyvä ja normi tollaseen musaan.
A.O.K.
27.12.2013 00:30:26 (muokattu 27.12.2013 00:33:11)

Kipander:
Jos jollain on Matamp-vahvistin, kuulen mielelläni sen ominaispiirteistä ja sen hankintaan johtaneista vaiheista.

Kiitokset sulle mahtavasta kirjoituksesta ja tutkivasta journalismista! Tässä mun Matamp-tarinaa.

2009 tilasin erään englantilaisen verkkokaupan kautta 1224mkII:n ja 2x12 kaapin. Toimitusaika piti olla 6 viikkoa. Parin kuukauden päästä kun ei mitään kuulunut niin alkoi selvittely, nettifirman kanssa ensin ja sitten suoraan Matampin kanssa. Selityksiä tuli kummastakin monenlaisia, pari kertaa juttelin Jeff Lewisin kanssa puhelimessakin, ja aina piti vähän ajan päästä olla valmista. Jossain vaiheessa syynä oli että muuntajien alihankkija oli mennyt nurin, ja että kohta tulee uudelta tavaraa. Sitten kun uuden valmistajan muuntajat tuli niin eivät olleet mukamas laatustandardin mukaisia ja piti lähteä uutta alihankkijaa etsimään. Eli selityksiä siis riitti. Kerran oli kuulemma juuri päällystänyt mun kaapin, joopa joo :) Taisi tuo aika Greenin lähdön jälkeen olla puljussa entistä sekavampaa. Noh, vajaan 7kk odottelun jälkeen kumpikin ilmoitti että eivät voi toimittaa. Matampilta sanoivat että kyseinen verkkokauppa ei ole antanut niille rahoja edellisistäkään toimitetuista vahvistimista, ja että möisivät mulle mielellään suoraan ja pääsisin toimitusjonon kärkeen. Siinä vaiheessa oli luottamus puljuun nollissa joten vaihdoin verkkokaupan tilauksen toisen merkkiseen vahvistimeen ja kaappiin ja sain loput rahat takaisin. Verkkokaupassa tarjosivat rahojen palauttamista koko härdellin ajan joten päätin odottaa ja katsoa miten käy, onneksi ei mennyt sillä aikaa kauppa nurin ja suurempaa vahinkoa ei mulle tullut. Tuo toinen vahvistin minkä tilalle otin oli muuten Hayden, eli Dave Greenin suunnittelema sekä kyseinen yksilö hänen käsin kolvaamansakin sertifikaatin mukaan.

No muutaman vuoden päästä sattui torilla olemaan 1224mkII myynnissä, ja kävinpä sen sitten ostamassa. Eli sain kuin sainkin sitten sen Matampin. Onhan se aivan omanlaisensa peli, pörinäähän siitä saa ja periaatteessa ainakin taipuu moneen. Mutta säröä siitä lähtee loppujen lopuksi suht vähän, katselin että kahden etuasteputken 4 vahvistusasteesta olisi vain 3 käytössä. Toi on varmaan ollut joku low-gain malli tai joku muu erikoisuus Greenin pään skeemoissa. Alkuinnostuksen jälkeen olen pari kertaa tuota ollut myymässä mutta en ole vielä raaskinut. Nyttemmin olen löytänyt tuon kanssa parhaiten toimiviksi erilaiset boosterit, monia säröjä olen kokeillut boostaamaan sekä kliinin päälle mutta mikään niistä ei vienyt toivottuun lopputulokseen kunnes kokeilin noita clean boosteja jotka sytyttivät tuon oman särön toimimaan ihan eri lailla. Jännä soundi tuossa on, periaatteessa vähän liian hifi/sisäsiisti mutta kuitenkin pörisevä. Ja tehon säätö noilla putkien pois pudottamisella ynnä muilla toimii hyvin, eka vahvistin mihin oon törmännyt joka aukeaa kunnolla kotivolumella. Tosin ei noille 16 eri moodille oikeasti ole tarvetta, mulla ainakaan. Mutta class A-moodissa pienimmillä tehoilla yhdellä päättärillä bassot täysillä ollaan aika lähellä Neil Youngin pörinäsoundia.

Aika jännä tuo että Matampit olivat aiemmin huonon laadun ja helposti hajoavan maineessa. Tuo on ainakin niin sanotusti "built like a tank". Johdotukset ja kytkennät tosi siistejä. Ehkä ne 2000-luvulla halusivat sitten pois tuosta maineesta.

Mutta tuleehan Matamppiin ihan omanlaisensa mojo kun tietää minkälainen härdelli niihin liittyy. Ei ole kiinassa kolvatuissa liukuhihnavahvistimissa ollenkaan samaa fiilistä :)
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Kipander
27.12.2013 08:37:35 (muokattu 27.12.2013 09:03:44)

Moi!

Hieno tarina. Tuo Matampin kanssa asiointi kuulostaa juuri siltä mitä mekin koimme. Jeff puhuu puhelimessa kaikessa rauhassa, mutta mitään ei tapahdu. Ja kaikista hauskinta on, että korvaava vahvistin oli Hayden ja vielä itsensä maestron kolvaama :)

1224 mk II on varmasti hieno peli, jos haluat joskus luopua siitä, ostajia varmasti riittää. Mun käsitys noista on, että ovat low gain-koneita, eli niiden headroom on suuri. Oletko päässyt luukuttamaan sitä koskaan täysillä? Jos mahdollista kannattaa uhrautua ja raportoida jos jäit elävien kirjoihin :)

Mulla oleva Matamp on erittäin hienosti johdotettu, käytän sitä inspiraationa tehdessäni pedaalilautoja, tässä videossa sen johdotus näkyy selvästi:

http://www.youtube.com/watch?v=q5edovgFs7E

Eli yleisfiilis noista on, että ovat kyllä käsin kasattuja ja niiden mojofactor on korkein mahdollinen.

Kiitos kun jaoit tämän tarinan. Taas yksi luku lisää yhtiön monivaiheiseen historiaan.

Parhain terveisin

Kimmo

A.O.K.: Kiitokset sulle mahtavasta kirjoituksesta ja tutkivasta journalismista! Tässä mun Matamp-tarinaa.

2009 tilasin erään englantilaisen verkkokaupan kautta 1224mkII:n ja 2x12 kaapin. Toimitusaika piti olla 6 viikkoa. Parin kuukauden päästä kun ei mitään kuulunut niin alkoi selvittely, nettifirman kanssa ensin ja sitten suoraan Matampin kanssa. Selityksiä tuli kummastakin monenlaisia, pari kertaa juttelin Jeff Lewisin kanssa puhelimessakin, ja aina piti vähän ajan päästä olla valmista. Jossain vaiheessa syynä oli että muuntajien alihankkija oli mennyt nurin, ja että kohta tulee uudelta tavaraa. Sitten kun uuden valmistajan muuntajat tuli niin eivät olleet mukamas laatustandardin mukaisia ja piti lähteä uutta alihankkijaa etsimään. Eli selityksiä siis riitti. Kerran oli kuulemma juuri päällystänyt mun kaapin, joopa joo :) Taisi tuo aika Greenin lähdön jälkeen olla puljussa entistä sekavampaa. Noh, vajaan 7kk odottelun jälkeen kumpikin ilmoitti että eivät voi toimittaa. Matampilta sanoivat että kyseinen verkkokauppa ei ole antanut niille rahoja edellisistäkään toimitetuista vahvistimista, ja että möisivät mulle mielellään suoraan ja pääsisin toimitusjonon kärkeen. Siinä vaiheessa oli luottamus puljuun nollissa joten vaihdoin verkkokaupan tilauksen toisen merkkiseen vahvistimeen ja kaappiin ja sain loput rahat takaisin. Verkkokaupassa tarjosivat rahojen palauttamista koko härdellin ajan joten päätin odottaa ja katsoa miten käy, onneksi ei mennyt sillä aikaa kauppa nurin ja suurempaa vahinkoa ei mulle tullut. Tuo toinen vahvistin minkä tilalle otin oli muuten Hayden, eli Dave Greenin suunnittelema sekä kyseinen yksilö hänen käsin kolvaamansakin sertifikaatin mukaan.

No muutaman vuoden päästä sattui torilla olemaan 1224mkII myynnissä, ja kävinpä sen sitten ostamassa. Eli sain kuin sainkin sitten sen Matampin. Onhan se aivan omanlaisensa peli, pörinäähän siitä saa ja periaatteessa ainakin taipuu moneen. Mutta säröä siitä lähtee loppujen lopuksi suht vähän, katselin että kahden etuasteputken 4 vahvistusasteesta olisi vain 3 käytössä. Toi on varmaan ollut joku low-gain malli tai joku muu erikoisuus Greenin pään skeemoissa. Alkuinnostuksen jälkeen olen pari kertaa tuota ollut myymässä mutta en ole vielä raaskinut. Nyttemmin olen löytänyt tuon kanssa parhaiten toimiviksi erilaiset boosterit, monia säröjä olen kokeillut boostaamaan sekä kliinin päälle mutta mikään niistä ei vienyt toivottuun lopputulokseen kunnes kokeilin noita clean boosteja jotka sytyttivät tuon oman särön toimimaan ihan eri lailla. Jännä soundi tuossa on, periaatteessa vähän liian hifi/sisäsiisti mutta kuitenkin pörisevä. Ja tehon säätö noilla putkien pois pudottamisella ynnä muilla toimii hyvin, eka vahvistin mihin oon törmännyt joka aukeaa kunnolla kotivolumella. Tosin ei noille 16 eri moodille oikeasti ole tarvetta, mulla ainakaan. Mutta class A-moodissa pienimmillä tehoilla yhdellä päättärillä bassot täysillä ollaan aika lähellä Neil Youngin pörinäsoundia.

Aika jännä tuo että Matampit olivat aiemmin huonon laadun ja helposti hajoavan maineessa. Tuo on ainakin niin sanotusti "built like a tank". Johdotukset ja kytkennät tosi siistejä. Ehkä ne 2000-luvulla halusivat sitten pois tuosta maineesta.

Mutta tuleehan Matamppiin ihan omanlaisensa mojo kun tietää minkälainen härdelli niihin liittyy. Ei ole kiinassa kolvatuissa liukuhihnavahvistimissa ollenkaan samaa fiilistä :)
Vilpur1
27.12.2013 08:58:38
Ossi: Mielenkiintoista tarinaa! Matampeista, Greeneistä ja noista muista sukujuuriltaan samalta suunnalta peräisin olevista kapineista ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta kylläkin parista 70-luvulla hankitusta Orangen styrkkarista ja kaapista, joista en löydä moitteen sijaa.

Mitä kaiuttimia noissa 70-luvun Orangen kaapeissa käytettiin?
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Myrkky Nuoli
27.12.2013 09:18:26 (muokattu 27.12.2013 09:19:06)
A.O.K.: No muutaman vuoden päästä sattui torilla olemaan 1224mkII myynnissä, ja kävinpä sen sitten ostamassa.

Noniin, sehän oli juuri tämä vahvistin mistä me taidettiin sun kanssa jo neuvotella, mutta jäimme molemmat vielä vähän empimisen tasolle. Hienoa, että oot löytänyt siitä omat jutut ja meikä sai mieluisan pelin lopulta myös :)

Piti siinä välissä mm. JCM800 2203 ostaa ja tajuta, että se on liian raju bändiin, jonka perustin sen jälkeen. Sit tuli kuvioihin Orange.
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Ossi
27.12.2013 10:54:41

Vilpur1: Mitä kaiuttimia noissa 70-luvun Orangen kaapeissa käytettiin?

Ainakin tässä nimenomaisessa kaapissa on Celestionin Greenbackit.
Ape Escape88
05.06.2015 09:53:50
Silläkin uhalla että noottia tulee, nostellaan wanhaa kirjoitusta ylös...

Kiinnostaisi tietää, kuinka tuolta Matampilta tilaaminen on aivan viime aikoina tilanneiden mielestä mennyt? Hyvin, huonosti vai hyvin huonosti?

Itse uumoilen tilaavani 2X12 kaapin ja olen tuossa taannoin ollut sähköpostilla yhteydessä Britteihin - vastasivat nopeasti ja asianmukaisesti kysymyksiini, mutta kaikesta m.netin kauhujuttuista on minulle silti jäänyt pelko persiiseen...

Kiitokset jos maltatte vastailla!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)