Aihe: Fender American Vintage series
1 2 3 4
hallu
27.09.2013 00:14:55
J.Hollström: Just tää lapaseen sopiva on se juttu mitä täällä usein viljellään. Ehkä mulle basistina on melko sama millanen se kaula on. Vartissa tottuu mihin vaan.

Toiseksi en usko että Fenderillä olisi mitään ongelmaa toimittaa noita kaulan speksejä vaikka sadasosamillin tarkuudella niille jotka sitä kaipaa, mutta ehkä niitä kaipaavia asiakkaita ei oo niin paljoo, ja ne jotka tarttee sen tiedon, niin ne on muutenkin niin tarkkaa porukkaa, että joku vintage-speksinen Fender on ihan väärä vehje semmosille.

Minä vähän epäilen ettei se "lapaseen istuminen" ole läheskään aina se todellinen juttu, vaan semmoinen yleistoteamus jos jokin ei miellytä. Siis semmoinen uskottava heitto tilanteessa, jossa "mutku se on viimekevään väreissä" tuntuu liian tyttömäiseltä kommentilta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
aristoteles666
27.09.2013 00:40:42 (muokattu 27.09.2013 00:41:03)

hassua ettei viuluihin tehdä tosi tuhtia kaulaa, jos se kerta on niin olennaista soittimessa, tai ettei steve vai halunnut jemiin paksua kaulaa, ja sillä on tosi isot kädet.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Sarko
27.09.2013 02:51:28
Nämä kaulan "paksuudet" on kyllä ihan subjektiivisia juttuja, esim. taannoin tuntui Baja Telen kaula liaan jytkyltä omiin käsiin mutta sittemmin on Ibanezin ja Gibsonin jämäkämmät profiilit istuneet todella luontevasti samaan räpylään. Nyt voisi olla taas toinen ääni kellossa, tosin Squierin Classic Vibe-sarjalaisten kaulat ovat tuntuneet liian aneemisilta omaan käyttöön vaikka kaikkeen tuppaa tottumaan.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Kivijalka
27.09.2013 07:01:04
aristoteles666: hassua ettei viuluihin tehdä tosi tuhtia kaulaa, jos se kerta on niin olennaista soittimessa, tai ettei steve vai halunnut jemiin paksua kaulaa, ja sillä on tosi isot kädet.

Hassua, ettei Steve Vai soita viulua.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
klobasa
27.09.2013 08:38:55
hallu: Minä vähän epäilen ettei se "lapaseen istuminen" ole läheskään aina se todellinen juttu, vaan semmoinen yleistoteamus jos jokin ei miellytä. Siis semmoinen uskottava heitto tilanteessa, jossa "mutku se on viimekevään väreissä" tuntuu liian tyttömäiseltä kommentilta.

Itse ainakin tiedän sekunnin sisällä onko joku kaula huono, OK tai erinomainen profiililtaan. Ei vaadi mitään muuta kuin käden laittamisen kaulalle ja puristuksen. Itse ainakin tarkoitan lapaseen istumisella juurikin sitä miten se kaula istuu käteen. Paksuus, profiili, radius ja nauhojen koko. Kaikki vaikuttaa miten istuu lapaseen.

En ole kiinnostunut väittelemään onko paksut vai ohuet kaulat parempia tai mikä profiili on paras. Ainoa asia mitä kommentoin oli se, että Fender ei vieläkään anna _luotettavaa tietoa_ kaulojen paksuuksista, vaikka antaa kaikki muut speksit mistä voi päätellä millainen kitara on oman mieltymysten mukainen. Kaulan paksuus kuitenkin tuntuu soitettaessa ihan varmasti enemmän kuin esim. se millä tekniikalla kitaran nitro on ruiskutettu tai kuinka painstakingly accuratelysti otelaudan 12 nauhan merkit on samassa kohtaan kuin 60 vuotta sitten.
J.Hollström
27.09.2013 08:55:53
klobasa: Ainoa asia mitä kommentoin oli se, että Fender ei vieläkään anna _luotettavaa tietoa_ kaulojen paksuuksista, vaikka antaa kaikki muut speksit mistä voi päätellä millainen kitara on oman mieltymysten mukainen.

Mun pointti on se, että vaikka dimensionaalisia arvoja kaulan paksuuksista ei sivuilta löydy, useimmille soittajille Fenderin kaulat on kohtuu tuttuja.

Aloitusviestin sivulta löytyy jokaisen mallin kaulan profiili tyyliin Mid '60s "C" + otalaudan radius. Useimmille tämä info riittää. Mutta ymmärrän niitäkin joille tämä ei ole riittävä tieto, ja niitä varten on toiset valmistajat.
2randpo
27.09.2013 09:40:16

J.Hollström: Aloitusviestin sivulta löytyy jokaisen mallin kaulan profiili tyyliin Mid '60s "C" + otalaudan radius. Useimmille tämä info riittää.

Esim. mulle riittää, kun yleensähän on vielä tieto nauhojen koosta. Fenderin tehdaskitaroissa ei (tietääkseni) ole kombinaatiota, missä olisi iso radius, vintagenauhat ja (liian) ohut kaula. Tää olis ainoa yhdistelmä, mistä en niin välitä.
Insanely happy
hallu
27.09.2013 09:59:47
klobasa: Itse ainakin tiedän sekunnin sisällä onko joku kaula huono, OK tai erinomainen profiililtaan. Ei vaadi mitään muuta kuin käden laittamisen kaulalle ja puristuksen. Itse ainakin tarkoitan lapaseen istumisella juurikin sitä miten se kaula istuu käteen. Paksuus, profiili, radius ja nauhojen koko. Kaikki vaikuttaa miten istuu lapaseen.

En ole kiinnostunut väittelemään onko paksut vai ohuet kaulat parempia tai mikä profiili on paras. Ainoa asia mitä kommentoin oli se, että Fender ei vieläkään anna _luotettavaa tietoa_ kaulojen paksuuksista, vaikka antaa kaikki muut speksit mistä voi päätellä millainen kitara on oman mieltymysten mukainen. Kaulan paksuus kuitenkin tuntuu soitettaessa ihan varmasti enemmän kuin esim. se millä tekniikalla kitaran nitro on ruiskutettu tai kuinka painstakingly accuratelysti otelaudan 12 nauhan merkit on samassa kohtaan kuin 60 vuotta sitten.

No juu tottakai tiedät. Tuo minun heittoni taisi olla jälleen asiaton (mikähän minuun on mennyt kun näitä provokatiivisia kommentteja tulle vähän joka ketjuun?). Enkä ajatellut sinua sitä kirjoittaessani, vaan yleisemmin asiaa mietin.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
aristoteles666
27.09.2013 13:12:00

hinnat on kyllä karanneet käsisitä, nuo on kyllä liian kalliita, selkeästi.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
J.Hollström
27.09.2013 13:19:59
aristoteles666: hinnat on kyllä karanneet käsisitä, nuo on kyllä liian kalliita, selkeästi.

Eihän ne oo kalliita kuin köyhille.
Artist
27.09.2013 15:05:11
Itsekin katsoin, että aika lähellä jo joidenkin custom shop -mallien hintoja. Mutta, jos laatu kohdallaan, niin ei kai siinä.

Vähän pikkuhiljaa alkanut mietityttämään vintage-henkisen Fenderin hankinta, ja American Vintage series lieneisi ihan hyvä vaihtoehto.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
2randpo
28.09.2013 01:45:11

Artist: Itsekin katsoin, että aika lähellä jo joidenkin custom shop -mallien hintoja. Mutta, jos laatu kohdallaan, niin ei kai siinä.

Joo ei ellei ajattele, että on väärin että rahalla saa.
Insanely happy
aristoteles666
28.09.2013 02:15:58 (muokattu 28.09.2013 02:16:17)

sarjatuotanto kitaran? sitten se on ihan okei, ylihintainen kyllä, mutta se on nähtävästi okei.
s8na
28.09.2013 09:45:57

Saman verran Gibbo pyytää sarjatuontantolespoistaan. Toisaalta onhan nuo fenkut vähän ehkä yksinkertasempia keppejä.

Vaikuttais et Fenderillä on markkinamiehet todennu et nyt nostetaan profiilia kun nää "legendat" menee liian halvalla. Hinnathan on noussu muissakin sarjoissa.
BigPapa
28.09.2013 12:44:58

J.Hollström: Mun pointti on se, että vaikka dimensionaalisia arvoja kaulan paksuuksista ei sivuilta löydy, useimmille soittajille Fenderin kaulat on kohtuu tuttuja.

Aloitusviestin sivulta löytyy jokaisen mallin kaulan profiili tyyliin Mid '60s "C" + otalaudan radius. Useimmille tämä info riittää. Mutta ymmärrän niitäkin joille tämä ei ole riittävä tieto, ja niitä varten on toiset valmistajat.

Kyllä, juuri näin.

J.Hollström: Aloitusviestin sivulta löytyy jokaisen mallin kaulan profiili tyyliin Mid '60s "C" + otalaudan radius. Useimmille tämä info riittää.

Sisältää kaiken tarvittavan informaation kunkin mallin kaulasta.
klobasa
28.09.2013 13:08:04 (muokattu 28.09.2013 13:08:35)
BigPapa: Kyllä, juuri näin.
Sisältää kaiken tarvittavan informaation kunkin mallin kaulasta.

En nyt muista mihin tätä joskus olen jo aikoja sitten kommentoinut, mutta kerran kävin läpi listaa Fenderin eri malleista ja heillä oli merkattu jonkin tietty kaulaprofiili (muistaakseni jokin tietty C versio) monen straton ja telen tietoihin. Olin itse kokeillut melkoisen montaa eri kitaraa listalta ja oikeasti niiden kauloissa oli tosi isoja eroja.

Kyllähän Fender kaulainfoon jotain kirjoittaa, mutta tieto on usein aivan randomia.

Nyt muistin, että yksi listan kitaroista taisi olla Robert Cray strato, jossa on mukava medium C kaula, mutta osassa listalla olevista (Fenderin mukaan täysin samoilla spekseillä olevista) kitaroista kaula oli aivan ohut littana. Tämä on se ongelma. Sama tieto, mutta kaulat oli oikeasti aivan erilaisia.

Tämä tästä aiheesta. Varmaan hyviä kitaroita noi uudet vintaget, mutta itse en ainakaan kokeilematta osta.
BigPapa
28.09.2013 13:22:38

klobasa: En nyt muista mihin tätä joskus olen jo aikoja sitten kommentoinut, mutta kerran kävin läpi listaa Fenderin eri malleista ja heillä oli merkattu jonkin tietty kaulaprofiili (muistaakseni jokin tietty C versio) monen straton ja telen tietoihin. Olin itse kokeillut melkoisen montaa eri kitaraa listalta ja oikeasti niiden kauloissa oli tosi isoja eroja.

Kyllähän Fender kaulainfoon jotain kirjoittaa, mutta tieto on usein aivan randomia.

Nyt muistin, että yksi listan kitaroista taisi olla Robert Cray strato, jossa on mukava medium C kaula, mutta osassa listalla olevista (Fenderin mukaan täysin samoilla spekseillä olevista) kitaroista kaula oli aivan ohut littana. Tämä on se ongelma. Sama tieto, mutta kaulat oli oikeasti aivan erilaisia.

Tämä tästä aiheesta. Varmaan hyviä kitaroita noi uudet vintaget, mutta itse en ainakaan kokeilematta osta.

Mitä ne muut mallit mahtoivat olla joissa oli: '60s "C".
klobasa
28.09.2013 13:28:19
Pakko kommentoida vielä kun muistin hyvän esimerkin siitä miten Fenderin tiedot kaulojen suhteen on aidosti hanurista. Onko joku kokeillut kumpaakin: Baja telecasteria ja Road Worn 50's stratoa? Kummassakin on "soft V" kaula, medium kokoiset nauhat. Fenderin mukaan siis tosi samalaiset.

Oikeasti noiden kaulojen tatsi on täysin erilainen. Baja on paksuhko jytky ja 50s road worn medium/ohut tikku.
J.Hollström
28.09.2013 14:15:03
klobasa: Fenderin tiedot kaulojen suhteen on aidosti hanurista.

Ei kai ne voi olla hanurista jos niitä ei tarkkaan edes anneta?

Mut tää virsi lie jo veisattu loppuun? Vaihetaan säettä.
BigPapa
28.09.2013 14:15:30

Niinkuin jo 50-luvulla:

http://home.provide.net/~cfh/fender.html

1956: Fender necks change to a large and chunky "soft V" profile.

1957: the "V" shape gets much stronger. This 1957 "strong V" neck profile becomes famous, and musicians like Eric Clapton prefer its shape. Some Fender necks produced have a "small strong V", where the neck isn't so big feeling, but still has a very strong "V" shape (mostly seen on Musicmasters and Duosonics, and the occassional Strat).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)