Aihe: FX Loop Switcher -pedaali. *Osittaismainos*
1 2
komero
20.08.2013 21:31:52
Sammo: --
Itellä on on laudassa kiinni kahden loopin viritys jossa valitaan joko reitti A tai B yhdellä polkaisulla - itelle tämä on tärkeämpi ominaisuus kuin useampi luuppi.
--

Hehei, millä loopperilla saat tehtyä tuon "kanavan vaihdon"? Juuri tuota ominaisuutta kaipaan. En montaa looppia, vaan kaksi. Ja yks nappi, vaihtaa vuoron perään noita "kanavia" eli looppeja. Saaphan siinä olla lisäksi omatkin kytkimet molemmille, että saa vaikka yhtäaikaakin ne käyttöön, mutta ei välttämätöntä.

Voisinhan tuon rakentaa yhdellä A/B-boksilla (alkuun, pedaalit molempiin linjoihin) ja A/B/Y-boksilla (loppuun summaamaan signaalit yhteen). Mutta yksi hyvä tuohon tarkoitukseen suunniteltu laite olisi kiinnostavin ratkaisu.
ZeusMalt
20.08.2013 21:48:58 (muokattu 20.08.2013 21:53:36)
komero: Hehei, millä loopperilla saat tehtyä tuon "kanavan vaihdon"? Juuri tuota ominaisuutta kaipaan. En montaa looppia, vaan kaksi. Ja yks nappi, vaihtaa vuoron perään noita "kanavia" eli looppeja. Saaphan siinä olla lisäksi omatkin kytkimet molemmille, että saa vaikka yhtäaikaakin ne käyttöön, mutta ei välttämätöntä.

Dual Looper on kaipaamasi vehjes. En tiedä onko jollain tuotannossa yhden napin versiota mutta ainakin erillisillä painikkeella löytyy.
Vaikka multa sitten se yhden painikkeen versio :)

E: Eikö tollasta yhden napin dual loopperia muka oo kenelläkään valmistuksessa....?
komero
20.08.2013 22:17:22
Zeus_God: Dual Looper on kaipaamasi vehjes. En tiedä onko jollain tuotannossa yhden napin versiota mutta ainakin erillisillä painikkeella löytyy.

E: Eikö tollasta yhden napin dual loopperia muka oo kenelläkään valmistuksessa....?

Oon yrittäny katella, mutta ei tunnu olevan. Paitsi Lehlen kolmen napin boksin varmasti voi ohjelmoida niin, että keskimmäinen vaihtaa kahden välillä. Mutta itse en tarvi niin paljon ominaisuuksia ja hintakin tuossa Lehlessä menee aika korkeaksi.
tukse
20.08.2013 22:48:06
Tuleeko tuohon myös mahdollisuus vaihtaa vahvistimenki kanavaa niinkuin tuossa Octa-Switch MK2:ssa?
ZeusMalt
21.08.2013 06:55:57
tukse: Tuleeko tuohon myös mahdollisuus vaihtaa vahvistimenki kanavaa niinkuin tuossa Octa-Switch MK2:ssa?

Ei ainakaan ensimmäiseen versioon...

Octassa muuten looppien valinta tehdään DIPkytkinten avulla toisin kuin tässä suunnitteilla olevassa. Kuten Carl Martin asian Octan sivuilla ilmaisee:
"
So, the same basic options found in the digitally controlled units the famous guys are using..."
Jone the Bone
21.08.2013 09:24:43 (muokattu 21.08.2013 09:27:40)

Zeus_God: Ei ainakaan ensimmäiseen versioon...

Octassa muuten looppien valinta tehdään DIPkytkinten avulla toisin kuin tässä suunnitteilla olevassa. Kuten Carl Martin asian Octan sivuilla ilmaisee:
"
So, the same basic options found in the digitally controlled units the famous guys are using..."

Mielenkiintoinen projekti. Jos saan udella sen verran tuosta teidän toteutustavasta, käytättekö looppien valintaan DIP-kytkinten sijaan esim. Arduinoa, Teensyä tms. softapohjaista komponenttia?

Itse tein taannoin ohjelmoitavalla Altera-logiikkapiirillä 5:n loopin valintapedaalin, jossa DIP-kytkinpaketilla saattoi looppien konfigurointia muuttaa helposti Octaswitchin tapaan.

Sittemmin idean kehittelyn tappoi helpostikin kohoava hinta, ja varsinkin tarkoitukseen sopivan kotelon löytäminen.

Tästä on vaikea puristaa hintaa alemmaksi:
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_fxl4.htm

Aiemmin tästä 'Berley Hantonista' löytyi 8-looppinen versiokin, joka ainakin toistaiseksi näyttää kadonneen valikoimista.

Linkissä pari kuvaa omista looppereiden alkukauden evoluutioversioista, joissa myös kotelo on myös omin pikku kätösin väännetty :)
http://users.jyu.fi/~tukiaine/home/looper_frame.html
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Shredator
21.08.2013 09:25:37

Pyöräyttäkää vastaava midipedaali, jossa perus program change 128 bankille, pedaltrain-yhteensopivuus ja nuo midi-presetteihin ohjelmoitavat loopit, niin tilaan samoin tein :D
Musiikissa tärkeintä on se, että nuotteja soitetaan paljon ja nopeasti.
Sammo
21.08.2013 09:38:54
komero: Hehei, millä loopperilla saat tehtyä tuon "kanavan vaihdon"? Juuri tuota ominaisuutta kaipaan. En montaa looppia, vaan kaksi. Ja yks nappi, vaihtaa vuoron perään noita "kanavia" eli looppeja. Saaphan siinä olla lisäksi omatkin kytkimet molemmille, että saa vaikka yhtäaikaakin ne käyttöön, mutta ei välttämätöntä.

Mulla on DIY ratkaisu, eli jäsen Akin tästä modaama:

http://www.musikding.de/Der-Changer

Twistinä oli että 4pdt-kytkimellä sai lisäksi tehtyä Line6:n M13 expression swithchin.

Samasta puljusta näyttäisi saavan perusversion "kanavan" vaihtajasta: http://www.musikding.de/Loop-Selector

Varoituksen sanana kuitenkin, että omassani kytkin tuskin tulee kestämään ikuisuuksia. Ironista kyllä, mulla oli Fulltonen vastaava kytkin hyllyssä ja se oli paskana jo tehtaalta.
"Just swimming in the sea of rubato"
dr_solo666
21.08.2013 16:00:43

Mulla on vastaava kaverin tekemä vehje.
Kannattaa lisätä muutaman loopin jälkeen erillinen in/out lähtö, että voi heittää säröt ennen etuastetta ja delayt vahvistimen efektilooppiin. Mulla sitä ei ole niin vahvistin käyttää itse yhden looppipaikan.
"When you are a guitar player, you must tweak" -Paul Gilbert
MrHeadbanger
21.08.2013 16:17:26 (muokattu 21.08.2013 16:24:32)
Morientes!

Tosiaan muutama vuosi sitten rakennettiin ensimmäinen versio vastaavasta velipojan kanssa. Versio 1 oli ihan simppeli loopperi missä "ohjelmointi" tehtiin dippikytkimillä. Sittemmin kehitys eteni niinkin pitkälle, että sekä pedaalissa, että räkissä on omat mikrokontrollerit mitkä kommunikoivat keskenään verkkokaapelia pitkin. Itsellä tällä hetkellä käytössä systeemi, missä on muutama looppi ennen vahvistinta (säröt etc) ja muutama efektiloopissa (delayt yms.). Lisäksi laite vaihtaa vahvistimen kanavaa.
Patchit ohjelmoidaan suoraan spedusta siirtymällä nappia pohjassa pitämällä "ohjelmointi moodiin" mitä voi myös käyttää soiton aikana efektien on/off kytkemiseen lennosta. DrSololle tehtiin versio missä voi napista ohjata räkki tms laitteen taptempoa, niin saa myös delay timet samalla vehkeellä hoidettua.
Näitä on nyt poljettu myös keikkakäytössä eri henkilöiden toimesta jo useamman vuoden ajan ja hyvin näyttävät toimivan edelleen!

Aikaa vievintä projektissa suunnitelun jne lisäksi on koteloiden routtaaminen, ja eniten rahaa vievät jakit, ledit jos niitä käyttää, sekä releet ja pedaalin kytkimet (kannattaa sijoittaa kunnollisiin).
Nämä kytkimet ovat osoittautuneet kestäviksi, eivätkä naksahda alas painettaessa:
https://www.elfaelektroniikka.fi/el … nit.do?item=35-092-13&toc=20350
Rock out, with your cock out!
Begemoth
22.08.2013 03:27:13
Seuraan mielenkiinnolla mitä tästä tulee. Hyvä!
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
Hynkel
22.08.2013 07:54:27
Kiinnostaa täälläkin, kertokaahan aktiivisesti missä mennään.
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
StJerky
22.08.2013 10:48:50 (muokattu 22.08.2013 10:49:28)
Zeus_God: Ilouutisia jokaiselle pedaalimiehelle ja -naiselle!

Olemme ystäväni kanssa suunnittelemassa ja toteuttamassa FX Loop Switcher -pedaalia, joka olisi tarkoitus viimeistellä myös muiden saataville.

Perustoiminnot:

- 4 kanavaa
- 6kpl true-bypass looppeja

Jokaiselle kanavalle valittavissa haluamasi loopit aktiiviseksi. Käytännössä siis 4 kustomoitua kanavaa pedaaliarsenaalistasi.

Mikä tekee tästä "THE" looppipedaalin?

- Yksinkertaisuus: Helppo käyttää, ei vaikeita valikkorakenteita tai muokkausohjelmia. Käyttö suoraan pedaalista.

- Laatu: Käsin tehty laadukkaita komponentteja käyttäen. True Bypass.

- Kustomointi. Switcher toiveidesi mukaan.

Hinta valmiilla tuotteella tulee olemaan 150-200€ paikkeilla.

Jos kiinnostuit, jätä viesti!
Risuja, ruusuja, ehdotuksia, jne..

Se kanavanvaihto tuohon, niin kiinnostaisi.

Nyt käytössä tuo http://www.glab.com.pl/gsc_en

Siinä vähän liikaakin ominaisuuksia minun käyttöön. 4-5 looppia ja kanavanvaihto riittäisi. Nyt tulee välillä polkaistua vehje sekaisin, kun liian pitkään painaa nappia.
BurningSensation
22.08.2013 14:16:02

komero: Oon yrittäny katella, mutta ei tunnu olevan. Paitsi Lehlen kolmen napin boksin varmasti voi ohjelmoida niin, että keskimmäinen vaihtaa kahden välillä. Mutta itse en tarvi niin paljon ominaisuuksia ja hintakin tuossa Lehlessä menee aika korkeaksi.

Tollainen boksi on todella helppo tehdä itse. Esim ural tonen Dual looper rakennussarjasta saa tuollaisen tehtyä parilla muutoksella. Itse rakensin tuon pohjalta kolmen loopin pedaalin, jossa A/B loopien "kanavan" vaihto ja C loopille on/off kytkentä.
jappo121
22.08.2013 16:30:53
Zeus_God: Dual Looper on kaipaamasi vehjes. En tiedä onko jollain tuotannossa yhden napin versiota mutta ainakin erillisillä painikkeella löytyy.

Ainakin oli valmistuksessa. (törkeä mainos...)
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=772450
Tuohan toimii yhdellä napilla niin että valittavana on joko suora linja, loop 1 tai loop 2.
Looppeihin +/- 6db säätö.
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
ZeusMalt
22.08.2013 17:21:09
Paaljon hyviä ideoita!

Kanavanvaihdosta: Kaivataanko vaihdon osalta nyt sellaista systeemiä, jossa OUT pedaalissa tulee erillisiin ulostuloihin ( A ja B ), vai ihan vahvistimen "omaa" kanavanvaihtopedaalia?
komero
22.08.2013 17:39:48 (muokattu 22.08.2013 17:40:59)
BurningSensation: Tollainen boksi on todella helppo tehdä itse. Esim ural tonen Dual looper rakennussarjasta saa tuollaisen tehtyä parilla muutoksella. Itse rakensin tuon pohjalta kolmen loopin pedaalin, jossa A/B loopien "kanavan" vaihto ja C loopille on/off kytkentä.

Itseasiassa tuollainen kolmen loopin boksi olisi just eikä melkeen mulle. Huomasin tuossa miettiessäni noiden looppien tarvetta, että olisi hyvä olla yksi looppi josta voi polkaista tiettyä mausteketjua kumman "kanavan" päälle tahansa. Sattuuko järjestys menemään niin, että tuo "ylimääräinen" looppi on noisen kahden "kanavan" jälkeen? Siis signaaliketjussa. Haluaisin nimittäin (pari) delayta ja kaikua yhdellä polkaisulla päälle/pois ja ne sais erittäin mielellään olla säröpurkkien jälkeen.

E: oisko sulla skemaa tuohon?
BurningSensation
29.08.2013 10:13:41

komero: Itseasiassa tuollainen kolmen loopin boksi olisi just eikä melkeen mulle. Huomasin tuossa miettiessäni noiden looppien tarvetta, että olisi hyvä olla yksi looppi josta voi polkaista tiettyä mausteketjua kumman "kanavan" päälle tahansa. Sattuuko järjestys menemään niin, että tuo "ylimääräinen" looppi on noisen kahden "kanavan" jälkeen? Siis signaaliketjussa. Haluaisin nimittäin (pari) delayta ja kaikua yhdellä polkaisulla päälle/pois ja ne sais erittäin mielellään olla säröpurkkien jälkeen.

E: oisko sulla skemaa tuohon?

Juurikin tuossa järjestyksessä, mulla on ylimääräisessä loopissa on delay ja eq. Ei ole skeemaa, mutta johdotukset on helppo päätellä kun ymmärtää 3pdt switchin toiminnan.
ZeusMalt
29.08.2013 10:13:47
Tilannekatsaus:

Ohjelmoinin osalta ollaan n 40% kohdalla.

Tämänhetkinen suunta olisi tehdä
Palikka 1, jossa 4 kanavanvaihdinta ja 4 looppia.
Palikka 2, laajennusosa jolla saa +4 looppia lisää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)