Aihe: 20-40wattista putkaria
1 2
blues guitar
15.06.2013 09:47:13 (muokattu 15.06.2013 09:49:23)

Hyvin pärjää rumpalille 20w putkikoneella, varsinkaan jos ei aivan puhdasta soundia tarvi olla. Ainakin itse olen pärjännyt 20w Bluetone Dusty Roadilla.
Siinä vaiheessa kun ei äänenpaine riitä, joutuu jo rummutkin mikittämään.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Vetehinen
15.06.2013 10:39:34
Ilmoitetussa tehossa on valmistajien välillä (ja samankin valmistajan eri mallien välillä) eroja. Esimerkiksi 15 wattisella Orange Tiny Terrorillakin pärjää, jos tosiaan ei kellopuhdasta ole tarve saada bändin ylle. Se saattaisi osua aloittajan tarpeisiin muutenkin?
"Once you free your mind about a concept of harmony and music being correct, you can do whatever you want." (Daft Punk)
blues guitar
15.06.2013 15:41:18

beliel: Ilmoitetussa tehossa on valmistajien välillä (ja samankin valmistajan eri mallien välillä) eroja. Esimerkiksi 15 wattisella Orange Tiny Terrorillakin pärjää, jos tosiaan ei kellopuhdasta ole tarve saada bändin ylle. Se saattaisi osua aloittajan tarpeisiin muutenkin?

Niin ja ne tehotkaan eivät kerro kaikkea. Paljon vaikuttaa myös kaiuttimet.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
LaMotta
15.06.2013 17:17:05

treble: Hot Rod Deluxea ja vielä enemmän myös Blues Deluxea mietin itsekkin, mutta en kauhean mairittelevia kommentteja lueskellut, kun hakua käytin. Blues deluxessa valiteltiin, että volassa olisi vain yksi ns. sweet spot ja tällöin vahvistin oli jo todella äänekäs. Muutenkin jotenkin kylmää soundia valiteltiin (nämä kommentit koskivat kyllä muistaakseni 90-luvun Blues Deluxea. En tiedä onko Re-Issue miten erilainen). Sen takia siis ennemmin 20w peli (tai todella hyvin käyttäytyvä isompi hyvällä master volalla), kun voisi mikitetyillä keikoilla edes hieman enemmän edes huudattaa. Se mikittämättömien keikkojen äänenpaineen tarve vaan mietityttää....

Noiden Fenderien suurin 'ongelma' - josta tälläkin palstalla silloin tällöin saa lukea - on se, että volumepotentiometri on huono. Se ampuu volumen alussa turhan voimakkaasti. Tämän pystyy korjaamaan potentiomterin vaihdolla. En sanoisi noiden soundia kylmäksi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
15.06.2013 21:20:33
LaMotta: Noiden Fenderien suurin 'ongelma' - josta tälläkin palstalla silloin tällöin saa lukea - on se, että volumepotentiometri on huono. Se ampuu volumen alussa turhan voimakkaasti. Tämän pystyy korjaamaan potentiomterin vaihdolla. En sanoisi noiden soundia kylmäksi.

Tähän on pakko todeta että ei pysty. BluesDeVillessä ja mahdollisesti BluesDeluxessa (joka on pääpiirteittäin sama laite) on juuri kuvailemasi kaltainen potikka, joka on käyttökelpoinen ihan säätöalueen alkupäässä ja kolmosessa jo ampuu kottaraiset taivaalta. Itsekin uskoin, että kyse on potikasta ja vein toivorikkaana vahvistimen potikan vaihtoon ja sain kuulla, että ei onnistu tuo operaatio. Vahvistimessa on jo valmiiksi logaritminen potikka ja tilanne ei potikkaa vaihtamalla parane. Kyse on kuulemma sinnikkäästi elävästä kaupunkilegendasta ja että ko vahvarissa on volume vain huonosti skaalattu (tiedä sitten mitä sillä on saavutettu, kun kyseessä on kuitenkin laatuvahvarista, joka aikanaan tulee ottamaan paikkansa legendojen joukossa).

BluesDeVillen saa nätisti kesytettyä keinokuorman avulla ja mahdollisesti epäherkemmillä elementeillä voi tilannetta myös auttaa. Siinä tosin on tehtaan jäljiltä tolkuttoman nättisointiset hägärit valmiina joten ei niitä helpolla henno vaihtaa. Jos tähän vahvistimeen päätyy, niin itse suosittelen keinokuormaa sille kaveriksi. Keinokuorma tuo sen tarvittavan skaalauksen äänenpaineeseen, jota vahvistimen omat potkat eivät oikein tarjoa.

Itse olen ollut BluesDeVillen kanssa naimisissa kohta kaksikymmentä vuotta ja tykkään tästä omapäisestä emännästä, mutta omat haasteensa se tarjoaa. Suosittelen tätä varauksella ja ennen kaikkea kannattaa käydä testaamassa selvittääkseen haluaako haasteen ottaa vastaan.

BluesDeVille on vähän niinkuin kaksi vahvstinta yksissä kuorissa, sillä niin erilaiset soinniltaan vahvistimen kanavat ovat. Puhdaskanava huokailee syvän botnekkaasti kirkkaalla ja kuulaalla äänellään ja alkaa säröytyä siinä säätöalueen puolessa välissä suunnilleen vitosen tietämillä, jolloin myös äänen paine on aika tapissaan ja sen jälkeen lähinnä särön määrä vain lisääntyy. Puhdaskanava on aika vintagefender henkinen. Särökanava ei tarjoa kovin paljoa itse säröä, mutta eq muuttuu voimakkaasta ja särökanva skuuppaa vahvasti sitä keskialuetta ja kääntää sointia minusta aika marshallmaiseksi ja devillen särökanavasta saa buustaamalla aika komeasti AC-DC tyyppistä rokkisäröä. Tämä vahvistin syö nätisti purkkeja ja nyt kun olen sen keksinyt niin on olkanut uusi soinnillinen elämä tässä huushollissa:-).

Bluesdevillessä on hyvällä tavalla luonnetta ja hönkää siinä riittää ihan mihin tahansa ja oikestaan tuon volumen omintakeisuuden takia sitä joutuu keinokuormalla jarruttelemaan. Ilman keinokuormaa se kuulostaa monissa yhteyksissä aika huonolta koska sitä kanavaa ei pysty aukaisemaan riittävästi, että ääni heräisi eloon.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
15.06.2013 22:19:37 (muokattu 15.06.2013 22:19:56)
Blues Deluxea, DeVilleä ja HRD saa kesytettyä 12AY7 etuasteputkilla (v1 riittää). Ei pahemmin vaikuta soundiin ja volume käyttäytyy ihan eri tavalla. Tosin osa säröstä menetetään myös...

Tämä H&K Statesman Dual el84 tuntuu olevan myös melko äänekäs peli. Volumea ei tarvitse paljon yli klo 8-9 kääntää, kun ääntä on jo melkoisesti. Ja paremmaltahan se soundaa lujaa soitettuna. Puhdas kanava on varmaan vähän tapauskohtainen juttu. Kovakätinen rumpali, tila ja kaikki muut merkit taivaalla, kun osuu kohdalleen, niin voi loppua headroom kesken, varsinkin jos kovin puhdasta halutaan. Mutta toisaalta, ei se puhdas soundi heti lopu kesken, saattaa hyvinkin riittää mikittämättömänä keikalle..

Testasin tuota pikaisesti Bluetonen kaapin kautta ja se paransi soundia huomattavasti. Oma elementti ei ole mikään kovin vaikuttava, vaikkei nyt omasta mielestäni huonokaan...

Täällä pari testiklippiä. Niistä tuli, mitä tuli, joten älä ota niitä liian vakavasti, äläkä ainakaan tee päätöstä niiden perusteella... ;)

H&K särö: http://maihinnousu.net/s/20032
Bassman + tubescreamer: http://maihinnousu.net/s/20033
H&K puhdas: http://maihinnousu.net/s/20034
Bassman puhdas: http://maihinnousu.net/s/20035
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Laulava Kylätohtori
16.06.2013 15:28:44
LaMotta: Noita on tosiaan niin 212 kuin 410. Ajattelin hinnan puolesta lähinnä 212sta. DeLuxeja saa vissiin käytettynä 400euron pintaan. 3 vuotta sitten ostin yhden 350eurolla.

Speak of the devil: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=767515
treble
18.06.2013 14:00:33 (muokattu 18.06.2013 14:01:15)
Laulava Kylätohtori: Blues Deluxea, DeVilleä ja HRD saa kesytettyä 12AY7 etuasteputkilla (v1 riittää). Ei pahemmin vaikuta soundiin ja volume käyttäytyy ihan eri tavalla. Tosin osa säröstä menetetään myös...

Tämä H&K Statesman Dual el84 tuntuu olevan myös melko äänekäs peli. Volumea ei tarvitse paljon yli klo 8-9 kääntää, kun ääntä on jo melkoisesti. Ja paremmaltahan se soundaa lujaa soitettuna. Puhdas kanava on varmaan vähän tapauskohtainen juttu. Kovakätinen rumpali, tila ja kaikki muut merkit taivaalla, kun osuu kohdalleen, niin voi loppua headroom kesken, varsinkin jos kovin puhdasta halutaan. Mutta toisaalta, ei se puhdas soundi heti lopu kesken, saattaa hyvinkin riittää mikittämättömänä keikalle..

Testasin tuota pikaisesti Bluetonen kaapin kautta ja se paransi soundia huomattavasti. Oma elementti ei ole mikään kovin vaikuttava, vaikkei nyt omasta mielestäni huonokaan...

Täällä pari testiklippiä. Niistä tuli, mitä tuli, joten älä ota niitä liian vakavasti, äläkä ainakaan tee päätöstä niiden perusteella... ;)

H&K särö: http://maihinnousu.net/s/20032
Bassman + tubescreamer: http://maihinnousu.net/s/20033
H&K puhdas: http://maihinnousu.net/s/20034
Bassman puhdas: http://maihinnousu.net/s/20035

Kiitoksia näistä. Hyvältä kuulosti kettunenkin mutta onhan tuo bassman aika nannaa... Kellään muuten mitään sanottavaa tuosta ibanez Tsa30 combosta? Tai Lionheartista?
calluna
18.06.2013 18:55:49
treble: Kiitoksia näistä. Hyvältä kuulosti kettunenkin mutta onhan tuo bassman aika nannaa... Kellään muuten mitään sanottavaa tuosta ibanez Tsa30 combosta? Tai Lionheartista?

Itse vaihdoin hiljattain Voxin AC50:stä Lionheartiin, 20 W nuppiin siis. Soittelen Marsun 1960BX:n läpi ja olen tyytyväinen. :)

Jotain tuolla Lionhear-ketjussa aiheesta höpisinkin, mutta kaikkiaan siis hyvien cleanien kautta hard rock-säröön mennään, soundit ehkä jossain Voxin ja Marshallin välimaastossa, Brittityyliin siis.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
treble
18.06.2013 19:30:06 (muokattu 18.06.2013 19:31:43)
Kattelin youtubesta jotain pätkiä Fenkun Hot Rod Deluxesta ja mun mielestä ne soundas särölläkin älyttömän hyvälle ?? Miten oon jotenkin saanut semmoisen kuvan, ettei niitä oikein arvosteta?? Jotain luotettavuusongelmia kenties? Torillakin niitä on useampia suht edukkaasti.

Vai olenko vain väärässä, kun luulen sen kuulostavan hyvälle? Köyhän miehen aito Fender, muttei kuitenkaa "klassikko" soundinen ja mä vaan en tiedä paremmasta?? Myös särökanava soundas hyvälle vaikka sitäkin on monessa paikassa parjattu. :D

http://www.youtube.com/watch?v=J1XIjDBvH_Q
LaMotta
18.06.2013 19:38:08

treble: Kattelin youtubesta jotain pätkiä Fenkun Hot Rod Deluxesta ja mun mielestä ne soundas särölläkin älyttömän hyvälle ?? Miten oon jotenkin saanut semmoisen kuvan, ettei niitä oikein arvosteta?? Jotain luotettavuusongelmia kenties? Torillakin niitä on useampia suht edukkaasti.

Se on melko edullinen ollut uutena ja lienee Fenderin eniten myyty putkivahvistin? Itsellä on ollut niitä kolme. En muista että yhdessäkään olisi ollut vikaa. Merkkivalon sammumista nyt ei oikein voi kunnon viaksi sanoa.

Vai olenko vain väärässä, kun luulen sen kuulostavan hyvälle? Köyhän miehen aito Fender, muttei kuitenkaa "klassikko" soundinen ja mä vaan en tiedä paremmasta?? Myös särökanava soundas hyvälle vaikka sitäkin on monessa paikassa parjattu. :D

Ei se mikään huono soundiltaan olekaan. Clean soundikin muistuttaa jollain tapaa 'oikeaa' Fenderiä. Ja se eminencen alkuperäinen elementti ei ehkä ole mikään kaksinen. Sen tilalle kun tumppaa vaikka Jensen C12Kn niin johan alkaa kuulostamaan maukkaalta. Särökanavan soundi on aika rupinen. Ei siitä lähde naukuvaa säröä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
18.06.2013 19:46:03
treble: Kattelin youtubesta jotain pätkiä Fenkun Hot Rod Deluxesta ja mun mielestä ne soundas särölläkin älyttömän hyvälle ?? Miten oon jotenkin saanut semmoisen kuvan, ettei niitä oikein arvosteta?? Jotain luotettavuusongelmia kenties? Torillakin niitä on useampia suht edukkaasti.

http://www.youtube.com/watch?v=J1XIjDBvH_Q

Ensinnäkin se on oikea Fenderi ja kyllä sitä arvostetaan. Fenderit ovat yleensäkin aika armottomia vahvistimia ja niin on hodrot/blues deville/deluxekin. Koska se toistaa aika autenttisesti sen miltä soittaja kuulostaa, niin se rankaisee falskista soitosta toistamalla myös sen hyvin tarkasti. Soundi taas lähtee pitkälti soittajan hauiksesta joten higain hiplaajat on vähän pulassa noiden kanssa. Vahvan "äänen" omaava soittaja saa nuo laulamaan ja ne soittajat eivät yleensä fendereitä hauku.

Noista reissueista en tiedä, mutta ne ysäri usa vehkeet ovat ainakin luotettavia ja kestäviä. Käsittääkseni reissuet ovat samanlaisia, mutta vain hiukan paranneltuja versioita. Itse uskallan kyllä suositella noita, mutta varsinkin deville on aika jyrä kuten tuolla aikaisemmin on jo todettu.
treble
18.06.2013 20:23:10
LaMotta: Se on melko edullinen ollut uutena ja lienee Fenderin eniten myyty putkivahvistin? Itsellä on ollut niitä kolme. En muista että yhdessäkään olisi ollut vikaa. Merkkivalon sammumista nyt ei oikein voi kunnon viaksi sanoa.

Ei se mikään huono soundiltaan olekaan. Clean soundikin muistuttaa jollain tapaa 'oikeaa' Fenderiä. Ja se eminencen alkuperäinen elementti ei ehkä ole mikään kaksinen. Sen tilalle kun tumppaa vaikka Jensen C12Kn niin johan alkaa kuulostamaan maukkaalta. Särökanavan soundi on aika rupinen. Ei siitä lähde naukuvaa säröä.

Sulla vissiin on myös tuo statesman? Eli on kokemusta Hot Rodista ja Statemanista? Miten vertaisit näitä??
LaMotta
18.06.2013 20:32:22 (muokattu 18.06.2013 20:53:53)

treble: Sulla vissiin on myös tuo statesman? Eli on kokemusta Hot Rodista ja Statemanista? Miten vertaisit näitä??

Täysin erilaiset soundeiltaan. HKn clean on HKn clean. Ehkä hiukan VOXiin päin kallellaan muttei kuitenkaan VOX. HKn särökanava on oikea naukusärö niin haluttaessa. HK on monipuolisempi. Itse otan siitä säröt ilman säröpedaaleja. More drive-toiminnolla saa vielä lisää säröä. Gain jos on klo 2 kohdalla ja laittaa moren päälle niin irtoaa jo tappingsärö. En tiedä. On nuo niin eriluonteiset, ettei niitä voi verrata. Lisäksi HK on soundiltaan 'moderni' eli siitä lähtee aika reippaasti ylä ja alapäätä. Ja sitten käyttöohjeen mukaan middle ja treble säätimet on keskenään keskustelevia. Eli jos soundi tuntuu riipivältä, niin yllätys yllätys se vähenee midleä säätämällä. Lisäksi tuossa midle toimii myös lähestulkoon volumena. Se vaikuttaa niin voimakkaasti kokonaisvolumeen. Hot Rodissa ei ole efektilooppia. Sitten muistelen, että sen reverb oli jotenkin sotkuinen. Mutta tämä on siis melko kaukaa muisteltua mutuilua. HKssa en saanut käytössä olevia säröpedaleja kuulostamaan hyvältä missään välissä.
Laulava Kylätohtori
18.06.2013 21:40:09
Jos Hot Rodin omaa säröä haluaa käyttää, niin kannattaa varmaan hommata III eli kolmosversio, siinähän on parannettu säröä verrattuna ekaan versioon. Kokemusta ei ole kummastakaan, muuta kuin Hot Rodin clean on hyvä.

Statesman Dual el84 olisi myynnissä ainakin hetken vielä, jos kiinnostaa... ;)
hallu
18.06.2013 21:43:39
LaMotta: Täysin erilaiset soundeiltaan. HKn clean on HKn clean. Ehkä hiukan VOXiin päin kallellaan muttei kuitenkaan VOX. HKn särökanava on oikea naukusärö niin haluttaessa. HK on monipuolisempi. Itse otan siitä säröt ilman säröpedaaleja. More drive-toiminnolla saa vielä lisää säröä. Gain jos on klo 2 kohdalla ja laittaa moren päälle niin irtoaa jo tappingsärö. En tiedä. On nuo niin eriluonteiset, ettei niitä voi verrata. Lisäksi HK on soundiltaan 'moderni' eli siitä lähtee aika reippaasti ylä ja alapäätä. Ja sitten käyttöohjeen mukaan middle ja treble säätimet on keskenään keskustelevia. Eli jos soundi tuntuu riipivältä, niin yllätys yllätys se vähenee midleä säätämällä. Lisäksi tuossa midle toimii myös lähestulkoon volumena. Se vaikuttaa niin voimakkaasti kokonaisvolumeen. Hot Rodissa ei ole efektilooppia. Sitten muistelen, että sen reverb oli jotenkin sotkuinen. Mutta tämä on siis melko kaukaa muisteltua mutuilua. HKssa en saanut käytössä olevia säröpedaleja kuulostamaan hyvältä missään välissä.

Eikös Hotrod deluxessa ole samanlainen efektiluuppi kun devillessäkin? vai olenko katsonut jotenkin väärin?
LaMotta
18.06.2013 21:50:52 (muokattu 18.06.2013 21:57:13)

hallu: Eikös Hotrod deluxessa ole samanlainen efektiluuppi kun devillessäkin? vai olenko katsonut jotenkin väärin?

Jaa? Voi olla että muistan väärin. Pre out - Power in. Jos se on tuo niin sittenhän se siinä on :)
hallu
18.06.2013 23:07:08
LaMotta: Jaa? Voi olla että muistan väärin. Pre out - Power in. Jos se on tuo niin sittenhän se siinä on :)

Joo, se on juuri tuollainen yksinkertainen ilman mitään säätöjä devillessä. Käsitin, että Delukse on kokseenkin sama laite vain vähän modattuna tehoja alemmas ja eri kajarilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)