Aihe: Fender Deluxe Stratocasterin jäykkä bendattavuus
1 2 3
Timo JM
30.05.2013 19:41:11

Tässä pitäis varmaan ottaa sellainen laajempi katsomus ja hyväksyä, että eri skitat vaan on erilaisia soitettavuudeltaan (riippui sitten mistä roikkui) ja kannattaa valita työkalunsa omien mieltymysten mukaan. Mulle toi avatarissa näkyvä vuoden -88 PRS on sopinut parhaiten käteen.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Decadetroll
30.05.2013 20:41:26
Timo JM: Tässä pitäis varmaan ottaa sellainen laajempi katsomus ja hyväksyä, että eri skitat vaan on erilaisia soitettavuudeltaan (riippui sitten mistä roikkui) ja kannattaa valita työkalunsa omien mieltymysten mukaan. Mulle toi avatarissa näkyvä vuoden -88 PRS on sopinut parhaiten käteen.

Näinhän se menee. Jokaisella kepillä on oma luonteensa, joka paljastuu vasta kun sillä soittaa pidemmän kaavan kautta.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
iec
31.05.2013 08:30:02

PJS: Lisää ruista ranteeseen. Ehdotan päinvastaista ku aiemmat eli laita alkuun siihen stratoon vaikka 12 tai vaikka jopa 13 setti ja ala soitella sillä päivittäin just niin et treenailet bendejä ihan normisoiton lomassa. Sit ku alkaa sujua ni vaihdat 11. settiin jos siltä tuntuu ni katoppa ku bendit luistaa.

Ja mitähän iloa on laittaa .12- tai .13-setti Stratoon? Näitä vinkkejä kun aloittelijat lueskelevat täältä, niin menee kyllä soittamisen ilosta viimeisetkin rippeet. Eikös Gibbons soittele jopa .08-setillä, eikä häntä taida vaivata se että .08- tai .07-setillä ei ole muusikoiden.netin virallista hyväksyntää:
http://www.youtube.com/watch?featur … player_embedded&v=u6DrxfrbbF8#!

Joten eiköhän laiteta omiin kitaroihin sellaiset kielisetit, jotka ovat itselle ne sopivimmat :) No dropped-virityksillä tietysti paksumpi kielisetti on ihan järkevä ajatus ja jotkut tykkää muuten vain paksumpien kielten tatsista.

-iec
Ja niin päin pois...
askomiko
31.05.2013 09:48:23 (muokattu 31.05.2013 09:56:15)
Eikunvaan viila käteen ja röytämään nauhojen välit kuopalle. Ite laittaisin tallan kanteen kiinni ja sen verran kovasti ettei se nouse venytellessä. Näin pystyt käyttämään kahta nuottia yhtäaikaa ja venytät vain toista. Tähän ei Ibanezisi ole luultavasti pystynyt.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Timo JM
31.05.2013 10:23:57

askomiko: Eikunvaan viila käteen ja röytämään nauhojen välit kuopalle.

Tällaisen omakätisen operaation jälkeen soittimen jälleenmyyntiarvo varmaan kohoaa ;-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
Joonas.H
31.05.2013 10:51:43

Kiitos kaikille vastauksista!

Ei jotenki käyny mielessäkään tuo ohuempi kielisetti, ko on jo monet vuet soitellu tuolla samalla Elixirin kielisetillä, eikä se mitenkään erityisen paksulta ole tuntunut. Täytyypä laittaa heti ohuempaa settiä tilaukseen.

Ps. Kitara lähtee kesällä perushuoltoon, jossa käydään läpi myös törröttävät nauhojen päät, eiköhän näillä (viimeistään) ongelmat poistu.
iec
31.05.2013 11:39:54 (muokattu 31.05.2013 11:43:29)

Joonas.H: Kiitos kaikille vastauksista!

Ei jotenki käyny mielessäkään tuo ohuempi kielisetti, ko on jo monet vuet soitellu tuolla samalla Elixirin kielisetillä, eikä se mitenkään erityisen paksulta ole tuntunut. Täytyypä laittaa heti ohuempaa settiä tilaukseen.

Ps. Kitara lähtee kesällä perushuoltoon, jossa käydään läpi myös törröttävät nauhojen päät, eiköhän näillä (viimeistään) ongelmat poistu.

Suosittelen yhden pykälän ohuempaa satsia, kuin mikä sun kitarassa nyt on. Muistaakseni Fenderin Stratoissa on joko .10-.46- tai .09-.42-satsit tehtaalta tullessa, mutta voihan sitä kokeilla myös hybridisatsia .09-.46 jossa siis paksuimmat kielet ovat 10-satsin luokkaa. Ehkäpä noilla sitten ne benditkin sujuu paremmin :)

EDIT: Niin ja voi olla että joudut säätämään kaularautaa kielten paksuuden muutoksen takia, mutta se nyt ei taida olla iso juttu. Voi olla että .11 satsista .10-satsiin siirryttäessä ei tarvi säätää, mutta melko varmasti tarvii, jos vaihdat .09-satsin .11-satsin tilalle.
-iec
Ja niin päin pois...
PJS
31.05.2013 12:46:31 (muokattu 31.05.2013 12:49:40)

iec: Ja mitähän iloa on laittaa .12- tai .13-setti Stratoon? Näitä vinkkejä kun aloittelijat lueskelevat täältä, niin menee kyllä soittamisen ilosta viimeisetkin rippeet. Eikös Gibbons soittele jopa .08-setillä, eikä häntä taida vaivata se että .08- tai .07-setillä ei ole muusikoiden.netin virallista hyväksyntää:
http://www.youtube.com/watch?featur … player_embedded&v=u6DrxfrbbF8#!

Joten eiköhän laiteta omiin kitaroihin sellaiset kielisetit, jotka ovat itselle ne sopivimmat :) No dropped-virityksillä tietysti paksumpi kielisetti on ihan järkevä ajatus ja jotkut tykkää muuten vain paksumpien kielten tatsista.

-iec

Henk. Koht oon sitä mieltä et paksujen kielien tatsilla on kivampi soittaa ja ainakin omat skebat myös saundaa erilaiselta paksummilla kielillä. Ei välttämättä paremmalta mut erilaiselta. Tämä huolimatta siitä et billy gibbonsilla on tosi ohuet kielet kaikissa skeboissaan (ja jokaisen kitaran saundi muutetaan kitarakohtaisilla EQ säädöillä about täysin samaksi...). Mulla homma on mennyt just noin sun kuvailemalla tavalla, et nuorena poikana kuulin jostain et paksut kielet on se juttu ja aika kauan mulla oli siinä susihuonossa rimpulastratossa 12 tai jopa 13 setti kiinni (akkarilla edelleen). Ei se soiton ilo siitä mihinkään hävinnyt, aluksi oli viikon tai pari vähän työlästä bendailla mut sen jälkeen ei oo ollut just samasta syystä mitään ongelmia ko. asian kanssa.

Ja se mitä mä alunerinkin hain takaa, oli just se, et väliaikaisesti laittaa soittimeen itselle liian tuhdit kielet jotta sormivoima kasvaa silleen luontevasti soitellessa sen sijaan et alkaa treenata vaikka jollain powergripillä...

Toki voi myös vaihtaa ohuempiin kieliin. Mut kielisatsit kandee eri kitaroiden välillä pitää (--HUOM--mun mielestä--HUOM--) sen paksuisina, että ero tatsissa kitaroiden välillä olis mahdollisimman pieni. Jos yhtä skebaa on tosi raskas soittaa ja toista siihen verrattuna hyvinkin kevyt, voi siit seurata sitä että toisella bendit menee kohdalleen ja toisella lihasmuistista aina vähän yli tai ali...
Peace!
rize88-
31.05.2013 14:38:53
Rg:ssä saattaa olla löysemmät jouset, tai niitä on vähemmän. Ei kukaan ole vielä ehdottanut, jotta koittaa vähentää yhden jousen, ja katsoo mitä tapahtuu?
antnis
31.05.2013 14:46:52
Aika kova teini jos parin viikon jälkeen bendaa ongelmitta 12-13 setillä tasan samat kuviot mihin ammattilaiset käyttää ysejä :-)
PJS
31.05.2013 15:31:49 (muokattu 31.05.2013 15:33:03)

antnis: Aika kova teini jos parin viikon jälkeen bendaa ongelmitta 12-13 setillä tasan samat kuviot mihin ammattilaiset käyttää ysejä :-)

Onko joku väittänyt näin (että parin viikon treenillä lähtee ammattilaisten 9 setillä vetämät bendailuakrobatiat)? Epäilystä ei liene et ku treenaa paksummilla kielillä hetken ja sit vaihtaa takas ohuempiin ni ohuemmilla bendit luistaa helpommin ja silti ei tartte välttämättä alkaa soittaa pysyvästi "ohuemmilla" kielillä. Et jos on tykästynyt vaikka 11 setin tatsiin ja saundiin mut bendit ei lähde, ni paras keino on treenata lisää voimaa bendeihin. Lisää voimaa saa nopeemmin ku treenaa vähän kovemmilla vastuksilla. Näin tää ihan kitaristinlogiikalla on aina toiminut.
Peace!
blues guitar
31.05.2013 16:41:39

rize88-: Rg:ssä saattaa olla löysemmät jouset, tai niitä on vähemmän. Ei kukaan ole vielä ehdottanut, jotta koittaa vähentää yhden jousen, ja katsoo mitä tapahtuu?

Edelleenkään en ymmärrä miten tämä helpottaa bendaamista? Jos se talla antaa bendatessa periksi niin kieltähän joutuu venyttämään entistä enemmän saavuttaakseen halutun sävelkorkeuden.

Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Antti1
31.05.2013 16:44:14
blues guitar: Edelleenkään en ymmärrä miten tämä helpottaa bendaamista? Jos se talla antaa bendatessa periksi niin kieltähän joutuu venyttämään entistä enemmän saavuttaakseen halutun sävelkorkeuden.

Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä.

Bendaaminen tuntuu löysemmällä tallalla kevyemmältä ehkä, jos miettii ihan sitä pelkkää tuntumaa pähkäilemättä sen enempää sävelmuutosta. Mitä enemmän talla antaa periksi sitä enemmän joutuu venyttämään, eli tilanne on ihan se ja sama. Eli joo, täysin samaa mieltä olen.
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Timo JM
31.05.2013 16:51:50

Mitä se bendaaminen on? Eikö kukaan nykyään venytä kieliä? ;-D
blues guitar
31.05.2013 16:53:48

Antti1: Bendaaminen tuntuu löysemmällä tallalla kevyemmältä ehkä, jos miettii ihan sitä pelkkää tuntumaa pähkäilemättä sen enempää sävelmuutosta. Mitä enemmän talla antaa periksi sitä enemmän joutuu venyttämään, eli tilanne on ihan se ja sama. Eli joo, täysin samaa mieltä olen.

Juurikin näin. Bendaamistahan harrastetaan juurikin sävelkorkeuden nostamiseksi, eikä siksi että se kieli liukuu kivasti siinä otelaudalla. : )
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
LaMotta
31.05.2013 16:55:06

Tämä keskustelu on nyt mennyt mutuiluksi.

Hankalaan bendattavuuteen vaikuttaa liian paksut kielet ja / tai liian matalat nauhat. Otelaudan käsittelyllä on myös hienoinen vaikutus silloin kun sormenpää yltää siihen.

Skaala vaikuttaa yleiseen soittotuntumaan niin, että lyhyemmällä skaalalla kaikki kielet jää löysemmäksi kun vire pidetään vakiona, ja näin kitara on yleisesti helpomman tuntuinen soittaa.

Otelaudan nauhojen lukumäärä tai tremolokoneiston jouset ei vaikuta tähän millään tapaa. Tai jouset vaikuttaa niin, että kun ne on riittävän jäykät niin tremolo ei anna bendatessa myöten. Mutta siis itse bendaukseen tämäkään ei vaikuta mitenkään.

Lucifer sentään! Miksi näin yksinkertainen asia saadaan vaikeaksi?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
blues guitar
31.05.2013 16:55:25

Timo JM: Mitä se bendaaminen on? Eikö kukaan nykyään venytä kieliä? ;-D

Onhan nauhatkin frettejä. : )
Timo JM
31.05.2013 16:56:32

blues guitar: Onhan nauhatkin frettejä. : )

Mä luulin, että ne on jyrsijöitä ;-)
blues guitar
31.05.2013 16:59:01

LaMotta: Tämä keskustelu on nyt mennyt mutuiluksi.

Hankalaan bendattavuuteen vaikuttaa liian paksut kielet ja / tai liian matalat nauhat. Otelaudan käsittelyllä on myös hienoinen vaikutus silloin kun sormenpää yltää siihen.

Skaala vaikuttaa yleiseen soittotuntumaan niin, että lyhyemmällä skaalalla kaikki kielet jää löysemmäksi kun vire pidetään vakiona, ja näin kitara on yleisesti helpomman tuntuinen soittaa.

Otelaudan nauhojen lukumäärä tai tremolokoneiston jouset ei vaikuta tähän millään tapaa. Tai jouset vaikuttaa niin, että kun ne on riittävän jäykät niin tremolo ei anna bendatessa myöten. Mutta siis itse bendaukseen tämäkään ei vaikuta mitenkään.

Lucifer sentään! Miksi näin yksinkertainen asia saadaan vaikeaksi?

Tässähän tämä tulikin ihan selkokielellä.
blues guitar
31.05.2013 17:02:23

Timo JM: Mä luulin, että ne on jyrsijöitä ;-)

Niin mäkin ennen luulin. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)