Aihe: Boss luuppipedaalit? 1 2 | |
---|---|
![]() 17.04.2013 17:38:11 | |
hallu: Nouseekohan näiden luuppimasiinoiden suosion myötä Onko tästä suosion kasvusta jotain havaintoa? Mikään uusi keksintö tuo ei ole. Looppereille omistettu nettisivusto Looper's Delight aloitti jo vuonna 1996... http://www.loopers-delight.com/ "When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red | |
![]() 17.04.2013 17:43:10 | |
hallu: Nouseekohan näiden luuppimasiinoiden suosion myötä kaksikaulaiset kitarat taas muotiin? tänään taas olen leikkinyt tuon luupperin kanssa ja tuli mieleen, että jos esimerkiksi haluaisi lennossa yleisön edessä joustavasti kerrostella niin olisi eri kätevää jos olisi vaikkapa kitara ja basso samassa soittimessa niin, että ylempänä olisi basson kaula ja alempana kitaran kaula. Siinä soittimessa voisi olla vaikka pienet sormipadit sähkörumpujen soittamista varten lennossa:-). Olenpa joskus nähnyt oktaaveripedaalia käytettävän livesoitossa juuri tähän tarkoitukseen. Myös esim. Morpheus Droptune voisi toimia. Näppärä vehjes tuo on ja en ole vielä kokenut hankalaksi tuota ensimmäisen kerroksen luupin pituuden määrittävää ominaisuutta. Pysyypähän ainakain paketti kasassa ja sitäpaitsi sen luuppailunhan voi suunnitella siten, että soittaa sen pisimmän luupin ensin, niin loppujen kanssa voi sitten tehdä mitä tykkää. Tavallaan se luupin kiertämisongelma tulee joka tapauksessa, vaikka se ensimmäinen luuppi ei sitä määrittelisikään. Jos käyttää usempaa luupperia niin silloinhan syntyy väkisinkin se kellottamisongelma eli pitäisi hankkia niiden luuppereiden synkkaamista varten sellainen kellolaite jota ne käyttää studioissa. Tuossa on pari juttua jotka vielä pitää opetella, miten ne tehdään, mutta peruskäyttö tuossa RC-30 pedaalissa on kyllä helppoa ja hauskaa. Useamman loopperin käyttäminen samaan aikaan on todella hankalaa (tätä olen joskus kokeillut), mutta useita riippumattomia looppeja tukeva loopperi sen sijaan on live-esiintymiseen varsin maukas vehje. Tässä esimerkki, kuinka huikeita asoita voi yksi ihminen sellaisella tehdä: http://www.youtube.com/watch?v=HSBGfSm1x1I (vaikka tässä ei kitaroinnista olekaan kysymys, kannattaa katsoa loppuun saakka. Aivan järkyttävän kova biisi ja meno). Itse olen harkinnut hankkivani midi-synkronisoitavan ja useita looppeja tukevaa loopperin (esimerkiksi EHX:n 45000) ja rumpukoneen. Sitten voisi olla ainakin kotioloissa oman elämänsä sigur ros... ~ Love broke out and I forgot it's war. | |
![]() 17.04.2013 18:18:32 | |
hallu: Nouseekohan näiden luuppimasiinoiden suosion myötä kaksikaulaiset kitarat taas muotiin? tänään taas olen leikkinyt tuon luupperin kanssa ja tuli mieleen, että jos esimerkiksi haluaisi lennossa yleisön edessä joustavasti kerrostella niin olisi eri kätevää jos olisi vaikkapa kitara ja basso samassa soittimessa niin, että ylempänä olisi basson kaula ja alempana kitaran kaula. Siinä soittimessa voisi olla vaikka pienet sormipadit sähkörumpujen soittamista varten lennossa:-). Eipäs tehdä hommaa hankalaksi. Osta vaikka EHX POG2 ja ala multi-instrumentaliksi. http://www.youtube.com/watch?v=muOFkiS_8dM Eikös Sinulla ole se RE-20 jolla saa mukavasti eteerisiä kaikuja POGilla tuotettuun "urku"soundiin..? Hommasin tuollaisen POG2:sen itselleni oktaaveriksi, mutta sehän taittuu vaikka mihin. Sähkökitaralla saa uskottavaa "bassoa" ja hammond-tyylistä urkua. Vehkeessä on myös 8 muistipaikkaa johon soundit voi tallettaa. Kompin rakentaminen on mielikuvituksesta kiinni. Tsekkaa tämä: http://www.youtube.com/watch?v=paYvTKVTzU8&hl=fi Äijä käyttää RC-50, mutta sama idea toimii kyllä vaikka yksiraitaisella loopperilla. Jos alat ns. vakavasti käyttämään loopperia live-soitossa, tee biisit harkiten. Yritä keksiä lyhyt ja ytimekäs riffi, johon pääset helposti kiinni toisella kerroksella. Yritän epätoivoisesti esittää asian visuaalisesti: * merkki tarkoittaa tässä soittoa. 1.kerros. 4 tahtia. I****I****I****I****I 2.kerros. 4 tahtia. I----I****I****I----I Eli: Kun jätät toisessa kerroksessa itsellesi aikaa vaihtaa soundia/raitaa , homma ei mene sähläämiseksi, mutta biisi kehittyy kokoajan. Kukaan ei halua kuunnella loputtomiin samaa looppia. Linkittämäni Jonny Wrightin video on hyvä esimerkki biisin rakentamisesta. "En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa."
Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan... | |
![]() 17.04.2013 18:23:39 | |
Tässä esimerkki, kuinka huikeita asoita voi yksi ihminen sellaisella tehdä: http://www.youtube.com/watch?v=HSBGfSm1x1I (vaikka tässä ei kitaroinnista olekaan kysymys, kannattaa katsoa loppuun saakka. Aivan järkyttävän kova biisi ja meno). Jätkällähän on juurikin RC-50 + GT-10b + lisäpolkimet. Itselläni oli tuo sama kasa + GT-6b. Soittimena oli silloin 6 kielinen basso. Oli motoriikka lujilla... "En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa."
Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan... | |
![]() 17.04.2013 20:32:27 | |
jappo121: Eipäs tehdä hommaa hankalaksi. Osta vaikka EHX POG2 ja ala multi-instrumentaliksi. http://www.youtube.com/watch?v=muOFkiS_8dM Eikös Sinulla ole se RE-20 jolla saa mukavasti eteerisiä kaikuja POGilla tuotettuun "urku"soundiin..? Hommasin tuollaisen POG2:sen itselleni oktaaveriksi, mutta sehän taittuu vaikka mihin. Sähkökitaralla saa uskottavaa "bassoa" ja hammond-tyylistä urkua. Vehkeessä on myös 8 muistipaikkaa johon soundit voi tallettaa. Kompin rakentaminen on mielikuvituksesta kiinni. Tsekkaa tämä: http://www.youtube.com/watch?v=paYvTKVTzU8&hl=fi Äijä käyttää RC-50, mutta sama idea toimii kyllä vaikka yksiraitaisella loopperilla. Jos alat ns. vakavasti käyttämään loopperia live-soitossa, tee biisit harkiten. Yritä keksiä lyhyt ja ytimekäs riffi, johon pääset helposti kiinni toisella kerroksella. Yritän epätoivoisesti esittää asian visuaalisesti: * merkki tarkoittaa tässä soittoa. 1.kerros. 4 tahtia. I****I****I****I****I 2.kerros. 4 tahtia. I----I****I****I----I Eli: Kun jätät toisessa kerroksessa itsellesi aikaa vaihtaa soundia/raitaa , homma ei mene sähläämiseksi, mutta biisi kehittyy kokoajan. Kukaan ei halua kuunnella loputtomiin samaa looppia. Linkittämäni Jonny Wrightin video on hyvä esimerkki biisin rakentamisesta. Jep, tuo videoklippi oli mahtava:-) jätkä saa sen kuulostamaan helpolta minkä tiedän vaikeaksi. Yle Teemalta muuten tuli konserttitaltiointi jossa tuo jäbä soitti molempien bändiensä kanssa. Mä vähän luulen, että menee hetki ennenkuin meikäläiseltä irtoaa lennossa tuo kerrosteleminen, mutta harjoitustahan se vain vaatii. Saattaa olla, että noin vuoden sisällä menee hankintaan se RC-300 luupperi:-D. Tällä hetkellä olen pähkäillyt miten hyödynnän noita kahta raitaa. Tähän mennessä on tullut mieleen, että toiselle raidalle voi kerrostella komppiluupin ja toiselle raidalle voi kokeilla erilaisia melodiavariaatioita ilman että tarvitsee sitä komppiraitaa hävittää. Aikaisemmin minulla oli luupperi jossa oli vain yksi monoraita ja tämä tuntuuniin kovinpaljon enemmän tarjoavan vaihtoehtoja. Joo RE-20 olen laittanutkin ketjuun ennen tuota luuppimasiinaa ja se tarjoaa kyllä hyviä soundeja. Itseasiassa mietin tuossa että olisi aika hyvä setti laittaa RE-20 jakamaan se signaali stereoksi ja laittaisi tuon luupperin jälkeen kaksi aktiivikaappia ja jos tuo Boss antaa sen mikrofonin signaalin mennä läpi rinnakkain kitarasignaalin kanssa niin siinähän olisi aika täyteläinen katusoittopaketti läjässä:-). Tuo linkkaamasi EHX:n purkki vaikutti tosi vekkulilta peliltä. Pitänee tutustua tarkemmin. En ollut tullut ajatelleeksi, että oktaaverilla bassoraidan voisi hoitaa, olin koko ajan fiksoitunut oikeaan bassoon ja mietin miten soittimen vaihto kävisi lennossa mahdollisimman luontevasti ja siksi se kaksikaulainen juolahti mieleen, mutta taitaa oktaavilaite olla huokeampikin vaihtoehto. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 17.04.2013 20:41:10 | |
beliel: Onko tästä suosion kasvusta jotain havaintoa? Mikään uusi keksintö tuo ei ole. Looppereille omistettu nettisivusto Looper's Delight aloitti jo vuonna 1996... http://www.loopers-delight.com/ No tietenkin se havainto, että itse siitä taas vaihteeksi innostuin, niin nyt on suosio kasvanut ainakin yhdellä käyttäjällä;-). Minkälaisia nuo luupperit yheksänkyt luvullä oli? minä kuvittelin että koko digitaalinen äänitystekniikka oli niin lapsen kengissä silloin että olisiko moisia laitteita ollut jo saatavilla??? hetkinen.... muistaakseni vuonna 1995 näin ensimmäisen kerran protoolsin kun kävimme bändin kanssa yhdessä studiossa sellaisella äänittämässä. Se oli silloin käsittämättömän kallis laitos joka muistaakseni vaati oman äänikortin tai jotain. Itse ostin ensimmäisen tietokoneeni vuonna 1997 ja aloin äänittelemään sillä kömpelöitä demoja joskus siinä vuosituhannen vaihteen alla ja käyttelin jotain piraattina hankkimaani cacewalkkia, joka ei ikinä toiminut kunnolla, tai se mun syljellä ja roudarinteipillä kasassa pysyvä windowspaketti, jossa suunnilleen kaikki oli piraattia ei kertakaikkiaan suostunut viikkoa pidempaan kaatumatta toimimaan ja äänitykset menivät persiilleen aina kriittisellä kohtaa. Vaikka musatouhuissa hääräilin yheksänkytluvulla niin luuppereista en muista kuulleeni vasta kuin vasta syvällä kaksituhattaluvulla. Oikeastaan varmaan siinä 2009 kun ostin itse ensimmäisen semmoisen. Vahvistinmalleista kuulin ensimmäisen kerran yheksänkytluvun lopulla. Olisikohan ne ensimmäiset line6 munuaiset tulleet markkinoille tai jotain? Tämä meidän hektinen tekninen kehitys jotenkin tuntuu latistavan ajallista perspektiiviä. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
![]() 17.04.2013 20:54:00 | |
hallu: minä kuvittelin että koko digitaalinen äänitystekniikka oli niin lapsen kengissä silloin että olisiko moisia laitteita ollut jo saatavilla??? Kyl ysärillä oli jo digitaalisia. Ja sitä ennen tietty nauhureilla. | |
![]() 17.04.2013 22:16:55 (muokattu 17.04.2013 22:17:10) | |
hallu: No tietenkin se havainto, että itse siitä taas vaihteeksi innostuin, niin nyt on suosio kasvanut ainakin yhdellä käyttäjällä;-). Minkälaisia nuo luupperit yheksänkyt luvullä oli? http://www.loopers-delight.com/tools/tools.html Tuolta kun rullaat otsikon "Looper History" kohdalle niin alkaa löytyä ysärin vermeitä. Esim. Lexicon JamMan oli näköjään markkinoilla 1994-1997. Räkkimallisia nuo silloiset laitteet näemmä pääsääntöisesti olivat. Minulla oli muutama vuosi sitten hetken aikaa Akai Head Rush E2. Ei ollut pidemmän päälle tarvetta eikä ole vastaavaa laitetta tai muuta looppausominaisuudella varustettua sen koommin minulla ollut. "When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)