Aihe: Mitäte teette niillä kaikilla kitaroillanne?
1 2 3 4 5
aimoo
11.04.2013 18:19:41

Jännä avaus,
Olen kanssa joskus pysähtynyt miettii et tarviinko niitä olla noin kauheesti, ehkä vielä 5-6 kitaraa, osa eri vireissä, on itsellä sellainen määrä että jokaista tulee aktiivisesti soitettua, mutta loput taitaa maata salkuissaan.
Osa kitaroista on sellaisia että vaihdellaan torilla, ja osa on luottokamoja joista ei luovuta, osa hieman keräilykamaakin.
Jotkut käy kerran vuodes thaimaassa tms, jotkut ostaa ennemmin arvokkaamman kitaran sillontällön, jokainen tyylillään ja harrastusten hintaahan ei lasketa;)
Gabe
11.04.2013 18:52:17
Mielenkiintoinen aihe, tätä on itsekin tullut pohdittua. Nyt minulla on kolme kitaraa, Telemaster ja Telecaster ovat minun ykköskitaroita joita pääasiassa käytän, molemmissa on mielestäni laatu kohdillaan ja näiden kahden avulla saan täytettyä oikeastaan kaikki soundin tarpeeni ja molemmille tulee hyvin paljon soittoa. LP Junior on "mökkikitarana" mummolassa jossa tulee käytyä usein pojan kanssa. Pahimmillaan minulla oli viisi kitaraa yhtä aikaa ja se oli ihan liikaa. Tulin silloin siihen tulokseen että kolme kitaraa kotona on minulle aikalailla se maksimi.. jos on useampi niin ei niitä kaikkia tule kuitenkaan käytettyä ja kohta niistä vähiten mieluinen on torilla myynnissä kun sen kotelossa näköttäminen alkaa ahdistaa.

Olen nykyään vähän pyrkimässä eroon ylimääräisestä kaman hamstrauksesta vain ostamisen ja omistamisen ilosta (vaikka sekin toki hauskaa on) ja panostaa vähän laatuun. Vielä mahtuisi joukkoon yksi kitara ja tehokkaampi vahvistin.
Mandarax
11.04.2013 18:59:49
aimoo:Jotkut käy kerran vuodes thaimaassa tms, jotkut ostaa ennemmin arvokkaamman kitaran sillontällön, jokainen tyylillään ja harrastusten hintaahan ei lasketa;)

Kyllä mä kanssa asian näin näen - ja aina kun nää kitarakamat jotenkin kummassa tuppaa vertautumaan kaikensortin autoanalogioihin niin itse ainakin ajelen esim mieluummin tuollasella perusröppösellä foordilla ja ostan sen kalliin menopelin sijaan tusinan kitaroita..!

Se on muuten kumma, että on ihan "normaalia" torpata autoon tai pariin 20-30k€ eikä kukaan sano muuta kun että mikä kone tos on - mutta auta armias jos pistätkin pari tonnia kitaraan, pitäisi heti perustella kirjallisesti tutuille ja tuntemattomille miks ihmeessä noin menit tekemään, ehkä vielä lääkärinlausunto mielenterveydestäkin liitteeksi... ;)

Tässähän se tulikin aika tyhjentävästi:
McNulty: Me soitellaan niillä. Ja silloin kun ei soitella niin me katsellaan ja omistellaan niitä.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Laulava Kylätohtori
11.04.2013 19:17:16
Mandarax: Se on muuten kumma, että on ihan "normaalia" torpata autoon tai pariin 20-30k€ eikä kukaan sano muuta kun että mikä kone tos on - mutta auta armias jos pistätkin pari tonnia kitaraan, pitäisi heti perustella kirjallisesti tutuille ja tuntemattomille miks ihmeessä noin menit tekemään, ehkä vielä lääkärinlausunto mielenterveydestäkin liitteeksi... ;)

Ja tuosta autosta ja kitarasta saa 10 vuoden päästä myydessä tasan yhtä paljon...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
oiva tumpeloinen
11.04.2013 19:19:42
Laulava Kylätohtori: Ja tuosta autosta ja kitarasta saa 10 vuoden päästä myydessä tasan yhtä paljon...

Mut hyvän auton kyydissä on paljon siistimpää juoda kaljaa keikkareissulla.
Laulava Kylätohtori
11.04.2013 19:21:26
oiva tumpeloinen: Mut hyvän auton kyydissä on paljon siistimpää juoda kaljaa keikkareissulla.

Siihen voidaan käyttää basistin autoa...
sepisti
11.04.2013 19:31:13
Mulle riitäisi kolme sähkökitaraa. Kaksi treeniksellä ja yksi kotona. Nyt ei ole kuin kaksi ja siksi kotona tulee soitettua vain bassoa. Tärkeää olisi se, että treenikselle ei tarvitsisi viedä kotoa mitään.
Krice
11.04.2013 19:34:11

Yritän myydä niitä.
mattim
11.04.2013 20:19:18

Krice: Yritän myydä niitä.

Mites potikan paikan vaihto ? ;-)
Volle
11.04.2013 20:25:20
Soitan. Kotona on hyvä olla pari erilaista ja reenikämpällä samoin. Vähemmälläkin toki pärjäisi.
Laulava Kylätohtori
11.04.2013 20:37:29
Volle: Soitan. Kotona on hyvä olla pari erilaista ja reenikämpällä samoin. Vähemmälläkin toki pärjäisi.

Soitat? No miksi sitten tänne kirjoittelet? ;)
Volle
11.04.2013 21:29:42
Laulava Kylätohtori: Soitat? No miksi sitten tänne kirjoittelet? ;)

No ei kai sitä koko aikaa jaksa soittaa. :D Yritin siis ilmaista edellisellä viestilläni, että kaikki kitarani on ihan soittamista varten hankittu eikä esim. keräily- tai sijoitusmielessä ja niillä myös soitetaan ainakin joskus.
Imper
11.04.2013 22:25:27

Soitan niillä erityylisiä keikkoja. Jokaiselle on paikkansa, toisille vaan paljon useammin kuin toisille :)
Everyone is a per-son
A-L
11.04.2013 23:32:57
Mieli tappelee vielä keräilymentaliteettia vastaan. Kaikki soittimet pitäisi pystyä perustelemaan käyttötarkoituksella ja keskinäisellä erilaisuudella. Tällä erää ei edes ole ainuttakaan ns. arvosoitinta (siis yli tonnin kamoja), joten tuntuu, että jonkinlainen vienohko tolkku touhussa toistaiseksi on. Eiköhän siihenkin asiaan saada muutos.

Ykköskitara on LP, ja se kulkee tasaista tahtia kodin ja treeniksen väliä. Vara- ja kakkossijalla on nyt tuo Norma-vanhus, joka on tosin niin tuore tulokas, että paha sanoa vielä miten sen paikka asettuu. Kolmas aktiivikäytössä oleva soitin on tuo Arian rikukopio. Näillä pyrin soittamaan ainakin hetken aikaa joka päivä. Sitten on MIM-Strato, jota kohtaan on tällä erää inspiraatio kadoksissa, mutta koska lupasin etten sitä koskaan myy niin se sitten nököttelee vain ständissä. Firefox-halpis on pahvilootassa, koska se on tällä hetkellä tarpeeton, ja toimittaa mahdollisesti Norman varaosakitaran asemaa. Turha sitä on myydä kun se on ehkä kaljakeissin väärti rahallisesti - ja sen verran pitää kukkarosta löytyä aina. Arian 12-kielistä akkaria koitan soitella viikottain, mutta se jää välillä vähemmälle kun virittelyyn saa aina varata aikaa. Sitä on kyllä kiva soittaa sitten kun se alkaa kuulostaa hyvältä. :)

Pohjalla on projekteina isän vanha Landola ja osiksi purettu SG-kopsu. Ehkä ne tulee joskus valmiiksi.

Onttokoppaista ja jotain himavahvaria tekisi mieli, mutta nämä vie keisseineen tuosta koirankopista tällä erää tarpeeksi paljon tilaa...
Pimee häiskä.
hjukke
11.04.2013 23:35:26 (muokattu 11.04.2013 23:36:49)

Jaa-a, tuo nykyinen sähkisten määrä (3), tuntuu aika passelilta, 5 olis varmasti (näillä tuloilla suhteessa tarpeeseen) oikeasti liikaa.

Tällä hetkellä yksi (SG) on C# vireessä, Stratot normaalivireessä.

Kaikki ratkaisevasti erilaisia ja erisoundisia.

Yks hyvä akustinen riittää, kivahan toki ois olla vielä vaikka 12-kielinen ja banjo.
Jucciz
11.04.2013 23:54:08 (muokattu 11.04.2013 23:54:49)
Otan niistä valokuvat ja pistän kaappiin murjottamaan. Oikeasti soitan vain puhelimella ja silläkin keskimäärin minuutin päivässä.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
12.04.2013 09:50:32
Volle: No ei kai sitä koko aikaa jaksa soittaa. :D Yritin siis ilmaista edellisellä viestilläni, että kaikki kitarani on ihan soittamista varten hankittu eikä esim. keräily- tai sijoitusmielessä ja niillä myös soitetaan ainakin joskus.

Mulla oli (hauskana, toim. huom.) ajatuksena, että tämän palstan kirjoittelijat ennemminkin kamarunkkaavat ja nysväävät kuin soittavat. No, ei kannattaisi yrittää olla hauska, kun ei ole. ;) Paras mennä töihin...
spacelord
12.04.2013 10:23:35

hallu
12.04.2013 10:51:57
Laulava Kylätohtori: Mulla oli (hauskana, toim. huom.) ajatuksena, että tämän palstan kirjoittelijat ennemminkin kamarunkkaavat ja nysväävät kuin soittavat. No, ei kannattaisi yrittää olla hauska, kun ei ole. ;) Paras mennä töihin...

No se on varmaan jotenkin tälle ajalle tyypillistä, että kaikkeen harrastamiseen liittyy yletön kuluttaminen. Muusikoiden netin kamarunkkauksessa olen tosin huomannut, että täällä on kuitenkin ihmisiä jotka oikeasti tietävät niistä laitteista vähän muutakin kuin sen, mikä väri on tänä keväänä muotia:-). On ihmisiä jotka ihan oikeasti itsekin rakentelevat laitteita ja kitaroita ja vaikka ei rakentaisi, niin ainakin ymmärtävät laitteidensa sielunelämää häkellyttävän syvällisesti.

Itse kun olen harrastellut valokuvausta niin takavuosina alkoi huvittaa sillä saralla se tavamania (vähintään vastaavaa kuin täällä muusikoiden netissä). Luin yksi yö vanhaa kaitafilmikuvaajan opasta jostain seitkytluvun alkupuolelta, niin siinä kirjassa joka käänteesä neuvottiin mitä kaikkea voi tehdä itse ja että kaikkea ei tarvitse ostaa etc. Nykyisin on "osto oppaita" joissa kerrotaan mitä kaikkea hauskaa on myytävänä.

Siis kaikki harrastaminen on tavalla tai toisella tuotteistettu ja niihin liittyy oma teollisuuden haaransa, mutta olen pitänyt musiikkipuolta aina vähän erilaisena. Jotenkin puhtoisempana, kusta musiikin harrastaminen on tuottamista eikä kuluttamista. Muusikko tuottaa kauneutta ja tarkoitusta maailmaan. Siksi pidän sitä musiikkitavaroiden kuluttamistakin enemmän jalostuksena kuin varsinaisesti kuluttamisena.

Soittajien kamarunkkaus, vaikka tarjoaakin lupaavat markkinanäkymät businessmielessä, on kuitenkin substanssiltaan erilaista kuin vaikkapa laskettelijoiden tai golfaajien kamarunkkaus. Soittajien keskuudessa vanhakin tavara on aivan erilaisessa arvossa kuin vaikkpa vanhat sukset tai vanha golfbägi. Soittokamppeissa loistaa poissaolollaan "muutosta muutoksen vuoksi" mentaliteetti. Itse uskon sen johtuvan siitä, että soittamisharrastukseen ei liity elämyshakuisuus, vaan niitä elämyksiä enemmänkin tuotetaan toisten iloski samalla kun itse pyritään kohti jotakin korkeampaa päämäärää (mitä se sitten kullekin on).

Toki soittaminen on hauskaa ja sitä kautta elämyksellistä, mutta sen eteen on tehtävä lujasti työtä (no ei tietenkään liioitella), mutta kuitenkin ihan eri tavalla kuin monissa elämysharrastuksissa joissa harrastajalle se elämys pyritään tarjoamaan mahdollisimman helpolla ja vaivattomasti. Se tekemisen substanssi asettaa meidät automaattisesti erilaiseen suhteeseen välineidemme kanssa ja luulen, että siksi kitarakamoissa tms. ei tunneta käsitteitä "tämän kevään värit" tai tunneta yleensäkään sesonkeja. Ei ole muoteja ja vaikka joitakin trendejä voikin tunnistaa toisinaan, niin niiden kierto on niin hidasta että ei markkinamiehet oikein ehdi niihin rakoihin iseä saatika pääsisi keinotejoisesti kiihdyttämään tavaroiden kiertosykliä joutavanpäiväisillä uudistuksilla. Mehän olemme aika kriittistä porukkaa suhteessa vehkeisiimme. Siksi varmaan ei niin kamalaa tunkuakaan ole tälle alalle myyjiä ja vanhat ja perinteikkäät toimijat jylläävät koska niihin luotetaan. Uudet toimijat joutuvat osoittamaan aitoa intohimoa, koska täällä kamapalstalla feikit tunnistetaan välittömästi ja vastaavasti aidot asiat saavat varauksettoman rakkautemme.

Itseäni kiehtoo juuri se ristiriitaisuus musikoiden maailman ja kulutushysteerisen muun maailman välillä. Samalla hiukan ahdistaa se miten kulutushysteerinen ajattelutapa tulee vaikuttaneeksi myös siihen miten toimii musiikkilaitteiden parissa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Artist
12.04.2013 11:23:19 (muokattu 12.04.2013 11:26:32)
hallu: Siis kaikki harrastaminen on tavalla tai toisella tuotteistettu ja niihin liittyy oma teollisuuden haaransa, mutta olen pitänyt musiikkipuolta aina vähän erilaisena. Jotenkin puhtoisempana, kusta musiikin harrastaminen on tuottamista eikä kuluttamista. Muusikko tuottaa kauneutta ja tarkoitusta maailmaan. Siksi pidän sitä musiikkitavaroiden kuluttamistakin enemmän jalostuksena kuin varsinaisesti kuluttamisena.

Soittajien kamarunkkaus, vaikka tarjoaakin lupaavat markkinanäkymät businessmielessä, on kuitenkin substanssiltaan erilaista kuin vaikkapa laskettelijoiden tai golfaajien kamarunkkaus. Soittajien keskuudessa vanhakin tavara on aivan erilaisessa arvossa kuin vaikkpa vanhat sukset tai vanha golfbägi. Soittokamppeissa loistaa poissaolollaan "muutosta muutoksen vuoksi" mentaliteetti. Itse uskon sen johtuvan siitä, että soittamisharrastukseen ei liity elämyshakuisuus, vaan niitä elämyksiä enemmänkin tuotetaan toisten iloski samalla kun itse pyritään kohti jotakin korkeampaa päämäärää (mitä se sitten kullekin on).

Mielestäni sulla on kyllä nyt snadisti ruusuinen kuva soittoharrastamisesta ja siihen liittyvästä kuluttamisesta. Ihan samalla tavalla kuin monessa muussa harrastuksessa, pääosa harrastajista harrastanee ihan omaksi ilokseen eikä tuottaakseen elämyksiä muille. :)

Samoin kyllä kamoja vaihdellaan ihan "muutoksen vuoksi" ties kuinka paljon, ja muoteja ja trendejä on musiikkilaitteissakin vaikka kuinka. Kymmenen vuotta sitten ei edullisia pienehköjä putkivahvistimia hirveästi ollut, nyt tarjontaa on pilvin pimein, erilaisia overdrive-pedaaleja tulee ja menee ja joku on aina sen kuukauden ajan "se hypetetyin" juttu, puhumattakaan siitä miten suositut nuorisomusagenret ja -bändit vaikuttavat soittimien kysyntään. Tokihan myös varttuneemmatkin haluavat soittaa samanlaisilla luutuilla kuin nuoruudensa idolit. Ja luonnollisesti kamppeita myyvät tahot pyrkivät tämän kaltaisiin ilmiöihin iskemään.

Myöskään vanhan tavaran arvossa pitäminen ei ole musaharrastajien yksinoikeus, vaan muissakin harrastuksissa erilainen retroilu ja vintageharrastaminen on monille iso juttu.

Toki soittaminen on hauskaa ja sitä kautta elämyksellistä, mutta sen eteen on tehtävä lujasti työtä (no ei tietenkään liioitella), mutta kuitenkin ihan eri tavalla kuin monissa elämysharrastuksissa joissa harrastajalle se elämys pyritään tarjoamaan mahdollisimman helpolla ja vaivattomasti.

Kyllähän tuo, että elämys pyritään tarjoamaan mahdollisimman helposti ja vaivattomasti pätee myös musiikkiharrastukseen. Entistä enemmän on erilaisia kotisoittoa helpottavia ratkaisuja, mallintavia, halpoja äänitysvehkeitä yms. ja varmaan erilaisia nopeasti opettavia sovelluksia. Soittamisen aloittaminen on kyllä vermeiden puolesta tehty koko ajan helpommaksi, mitä en pidä yhtään huonona asiana tietenkään.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)