Aihe: Gibson vs. Squier samalla kitaramikillä?
1 2
FensonGibder
01.03.2013 09:10:17
^^
minäkin napeilla kuuntelin, enkä ensimmäisestä löytänyt mitään eroa.

Enkä tuollaisella gainitasolla odottanutkaan mitään eroa.

Kliineissä ero oli selvä. Makuasia sekä biisistä kiinni kummasta tykkää enemmän.
Riffi, nyt.
Gabe
01.03.2013 12:08:58
Pakko kysyä mielenkiinnosta soittajalta itseltään että minkälaisia huomioita Ziggy Bubba olet tehnyt näistä eroista? Itse kun niitä soittelee niin korvakin varmasti oppii kuulemaan pienetkin erot selvemmin, vai kuulostaako mielestäsi samalta?
Ziggy Bubba
01.03.2013 14:56:48 (muokattu 01.03.2013 15:02:21)

Gabe: Pakko kysyä mielenkiinnosta soittajalta itseltään että minkälaisia huomioita Ziggy Bubba olet tehnyt näistä eroista? Itse kun niitä soittelee niin korvakin varmasti oppii kuulemaan pienetkin erot selvemmin, vai kuulostaako mielestäsi samalta?

Särö on napakampi mun korvaan (ja handuun) tuossa Lespassa, kuten joku muukin taisi kuulla. Soundi on myös suorastaan kirkkaampi, avoimempi. Isot "avo-vitoset" soi massiivisemmin myös. Tolla särömäärällä siis LP oli musta parempi.

Puhtailla Squier tuntuu soivan vähän avoimemmin, hiukan klangaavammin. LP on jotenkin kuivempi. Toisaalta tuo LP:n soundi on omalla tavallaan oikein hyvä myös. Joku totesi hyvin, että soundi on vaan erilainen.

Squierissa on tosiaan Straton talla ja sen jouset ynnä muut myös. Tiedä sitten miten ne mahdollisesti resonoi ja vaikuttaa soundiin. Akustisesti Squju soi lujempaa ja vähän kirkkaammin - isompi vola johtuu mun nähdäkseni jonniin verran pleksin alta löytyvästä isosta "uima-altaasta" mikkien kohilla. LP soi akustisesti myös hyvin, rungon resonoinnin tuntee kehossa paremmin. Tossa on myös sähköillä aika reippaasti parempi sustain, varsinkin ylemmiltä nauhoilta.

Mukava tosiaan pohtia just tämmösiä eroja ja niiden syitä. M.nettiä hauskimmillaan, kiitos osallistuneille.

E: Molemmat noista on mun mielestä oikein hyviä kitaroita kaikin puolin. Squjun raudat ei varmaan oo ihan sitä parasta seosta, mutta tähän asti se ei ole haitannut. Ehkä viimeistelyn tärkein osa, eli kaula on mun näppeihin tosi hyvä Squierissa - aika samalla viivalla Giban kanssa. Nauhat on tossa "halpiksessa" just eikä melkein oikeessa paikassa, nimittäin actionin saa halutessaan myös aivan liian alas (jolloin bendaamisesta tulee tuskaa, kun kieli karkaa sormen alle).

Mutta niin, yhessä asiassa Gibson häviää, vaikka miten päin asiaa kattelisi: Squierista maksettu 250e on huikean hyvää vastinetta rahalle.
Yhden miehen pläskiä pruttua ja tunnelmaa: CROOKMACHINE
Gabe
01.03.2013 19:45:17
Ziggy Bubba: Särö on napakampi mun korvaan (ja handuun) tuossa Lespassa, kuten joku muukin taisi kuulla. Soundi on myös suorastaan kirkkaampi, avoimempi. Isot "avo-vitoset" soi massiivisemmin myös. Tolla särömäärällä siis LP oli musta parempi.

Mutta niin, yhessä asiassa Gibson häviää, vaikka miten päin asiaa kattelisi: Squierista maksettu 250e on huikean hyvää vastinetta rahalle.

Hyvä analyysi, oikein mielenkiintoista. Näitä on minusta tosi hauska kokeilla ja pähkäillä mistä mitenkin iso ero siihen soundiin syntyy. Hyviä kitaroita on varmasti molemmat ja Squierilla hyvin vastinetta rahalle, kalliimmassa Gibsonissa voi kuitenkin tulevaisuudessa olla vähemmän laittoa. Omassa CV Telessä oli selkeästi pehmoisemmat nauhat, ainakin ne kului muita kitaroita nopeammin.
mattim
01.03.2013 20:01:22 (muokattu 01.03.2013 20:03:25)

Tuli kliineistä kitaroiden ero selville, aika hiplausta tuo puhtailla soitto, missä kitaroiden dynamiikka olisi voinut tulla esille. Mikki ei ole huono.

Matti
Ziggy Bubba
01.03.2013 20:18:20 (muokattu 01.03.2013 20:36:48)

mattim: Tuli kliineistä kitaroiden ero selville, aika hiplausta tuo puhtailla soitto, missä kitaroiden dynamiikka olisi voinut tulla esille. Mikki ei ole huono.

Matti

Jaa ero tuli selville, mikä se oli? Kyllä mä muuten siinä lopussa runttasin molemmilla kitaroilla vahvarin säröille. Toi Orange ei vaan ihan paras ole pienellä säröllä..

Tämä kyseinen mikki on muuten aivan pirun hyvä, vaikka siitä ei ikinä puhutakaan. Torilta löytyi aikoinaan käyttämätön Bluesbucker-Humbucker From Hell -setti hyvään hintaan, siitä tutustuin. Tosi monet taitaa käyttää mikkiä muuten vielä kaulapaikalla, toisin kuin minä. P90-soundia ilman hurinaa tai sirinää, hienoa soundia saa tolla parhaimmillaan. Nämä klipit on vedetty tosi nopeesti, pareeta saa vähänkin enemmän tuunaamalla.
Ziggy Bubba
01.03.2013 20:39:38 (muokattu 01.03.2013 20:39:49)

Gabe: Hyvä analyysi, oikein mielenkiintoista.

Sääli muuten näissä on se, että tällaiset ketjut harvoin saa kovin pitkää ikää. Tappelut Tokain ja Gibsonin kesken sitäkin enemmän. Tai "500e kitara vs. 1500e" - mut tässähän on aika tarkkaan just tuosta kyse, eikö juu? :)
Gabe
01.03.2013 21:12:18
Ziggy Bubba: Sääli muuten näissä on se, että tällaiset ketjut harvoin saa kovin pitkää ikää. Tappelut Tokain ja Gibsonin kesken sitäkin enemmän. Tai "500e kitara vs. 1500e" - mut tässähän on aika tarkkaan just tuosta kyse, eikö juu? :)

On kyllä :/ Ei kuohuta ihmisten tunteita samalla tapaa vaikka mielenkiintoinen aihe onkin, toisin on juurikin silloin kun kyseessä on merkit tai hinta. :) Mutta lisää tällaisia ketjuja, oikein mukavaa vaihtelua sen ainaisen tinkaamisen sijaan.
Volle
01.03.2013 21:36:02
Ziggy Bubba: Sääli muuten näissä on se, että tällaiset ketjut harvoin saa kovin pitkää ikää. Tappelut Tokain ja Gibsonin kesken sitäkin enemmän. Tai "500e kitara vs. 1500e" - mut tässähän on aika tarkkaan just tuosta kyse, eikö juu? :)

Ehkä joku tekee Gibson vs. Tokai -vertailun samalla mikillä. Siitä saatais kunnon vääntö. :D
Ziggy Bubba
01.03.2013 21:36:58

Volle: Ehkä joku tekee Gibson vs. Tokai -vertailun samalla mikillä. Siitä saatais kunnon vääntö. :D

Mietin ihan samaa. Squier-omistajat ei pidä itestään samanlaista meteliä :)
Gabe
01.03.2013 21:51:19
Ziggy Bubba: Mietin ihan samaa. Squier-omistajat ei pidä itestään samanlaista meteliä :)

Keskittyvät soittamiseen kamanysväyksen sijaan? :D
Laulava Kylätohtori
01.03.2013 22:08:07
Gabe: Keskittyvät soittamiseen kamanysväyksen sijaan? :D

Ei me tarvita soittajia täällä, täällä nysvätään, hifistellään ja (kama)runkataan. Soittajat menköön muille foorumeille... ;)
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mattim
02.03.2013 09:32:23

Ziggy Bubba: Jaa ero tuli selville, mikä se oli? Kyllä mä muuten siinä lopussa runttasin molemmilla kitaroilla vahvarin säröille. Toi Orange ei vaan ihan paras ole pienellä säröllä..

Toinen kitrara kuullosti erilaiselta kuin se toinen.
Jasma
02.03.2013 10:49:53
Ziggy Bubba: Olen tässä tykästynyt männä aikoina Dimarzion Bluesbuckeriin tallapaikalla, jonka seurauksena kyseinen mikki on nyt mulla kahdessa kitarassa, Squierin Jagmasterissa (ovh. noin 275e) ja Gibsonin Les Paul Studiossa (1000e+) ja kerrankin ajattelin tehdä vertailua samalla mikillä eri kitaroissa. Kun siis siunaantui mahdollisuus.

Musta vertailun tekee mielenkiintoiseksi myös se, että kyseiset kitarat ovat ihan eri puista kasatut ja skaalakin on eri. Eli miten paljon se mikki lopulta vaikuttaa soundiin versus kaikki muu?

Mittasin muuten myös sen, että molemmat mikit ovat yhtä lähellä kieliä - hiukan on tosin eroa mikin välimatkassa tallaan, noin 3mm on Gibsonissa mikki lähempänä. Tämä ei toki tee testistä mitenkään tieteellistä, mutta ehkä se herättää jotain keskustelua esim. runkopuiden, skaalan ja niin, mikkien vaikutuksesta lopulliseen soundiin. Molemmat kitarat on tietty nauhotettu aivan samoilla asetuksilla Rockerverb 50 -vahvarista.

Rock & Roll -säröt:
https://dl.dropbox.com/u/2521503/Gibson%20vs%20Squier.m4a

Puhtaat/melkein puhtaat:
https://dl.dropbox.com/u/2521503/Gi … son%20vs%20Squier%20%28clean%29.m4a

Ja Squier on molemmissa ekana.

propsit ziggylle. Pitkasta aikaa hieno saie keskustelussa. Tallaisia lisaa ja toivottavasti lisaa keskustelua. Huomattavasti rakentavampaa keskustelua kun aaninaytteet lyodaan tiskiin ja puhutaan samoista asioista. Vahemman sita tunteen paloa.
Ziggy Bubba
02.03.2013 20:26:51

Jasma: propsit ziggylle. Pitkasta aikaa hieno saie keskustelussa. Tallaisia lisaa ja toivottavasti lisaa keskustelua. Huomattavasti rakentavampaa keskustelua kun aaninaytteet lyodaan tiskiin ja puhutaan samoista asioista. Vahemman sita tunteen paloa.

Jep. Tämmösiä pätkiä on vielä suht helppo tehdä, kun mikki roikkuu itellä koko ajan kaapin edessä. Garageband vaan recille ja soundi talteen :)

Joku tossa aiemmin totesti hyvin, että vahvari tekee reippaasti eniten soundiin. Enpä vois just olla enempään yhtä mieltä. Toki mikkien teho voi vaikuttaa ratkaisevasti esim. tiettyjen fuzzien toimivuuteen tai vaikka hevidempin botne-napsuun, mutta vahvari sen soundin pääasiassa tekee. Tätä ei tunnu monikaan aloittelija tietävän.

Avauspostiin lisätty iPod-foto käytetyistä kamoista, tähän myös:
https://www.dropbox.com/s/7tjs7x58kuw9pi1/LP%20%26%20Jag.JPG?m
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)