Krice 23.09.2012 09:17:47 | |
---|
Jos on mahdollisuuksia käydä kokeilemassa jossakin niin osta sellainen kitara, joka sopii hyvin käteen. Kaikki muut ominaisuudet on melko lailla sivuseikkoja siihen verrattuna. Itse esimerkiksi en juuri kykenisi soittamaan telecasterilla (ainakaan vaivattomasti), koska niissä ei yleensä ole ranneviistettä ja mensuurikin on liian pitkä minulle. |
Gabe 23.09.2012 09:31:50 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Pelkäänpä, ettei kysymys ole siitä, koska vaikka ostin tuon keväällä, niin luulisin, että se on ollut ainakin muutamia vuosia liikkeen seinällä. Toisaalta tuo on joku erikseen tilattu pienerä (joku raumalainen oli halunnut juuri tuollaisen ja Musamaailma oli tilannut tehtaalta minimierän, joka taisi olla 6 kpl). Jos ovat pistäneet erikseen tilattuun sarjaan eri mikit tai jotain... Eivät nuokaan tosin mitkään Duncanit ole, mutta Tokain mikeiksi ihan hyvät. Täytyy kyllä ihmetellä, että miksi ihmeessä Tokai laittaa muuten niin loistaviin kitaroihin niin huonoja mikkejä... Ok :) Tokaissa on tosiaan todella laadukkaat puuosat ja työnjälki... eikä tuo mikkien vaihtokaan ole nyt mikään iso homma. Eikös musamaailma vaihda mikit valmiiksi jos ne ostaa samalla kertaa? " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
Laulava Kylätohtori 23.09.2012 10:10:19 | |
---|
Gabe: Ok :) Tokaissa on tosiaan todella laadukkaat puuosat ja työnjälki... eikä tuo mikkien vaihtokaan ole nyt mikään iso homma. Eikös musamaailma vaihda mikit valmiiksi jos ne ostaa samalla kertaa? Juu, käsittääkseni näin on... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
fox 23.09.2012 10:22:00 | |
---|
Krice: Itse esimerkiksi en juuri kykenisi soittamaan telecasterilla (ainakaan vaivattomasti), koska niissä ei yleensä ole ranneviistettä ja mensuurikin on liian pitkä minulle. Tuota, onhan kiinnostavaa, miksi siin pitäisi se ranneviiste olla? Painatko sinä ranteen tiukasti kanteen soittaessasi, sen sijaan, että se käsi olisi suurinpiirtein rentona. No, niin no.. |
zapateados 23.09.2012 10:50:01 | |
---|
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough |
Vetehinen 23.09.2012 11:30:03 | |
---|
Schecter Ultra III Paras on hyvän pahin vihollinen. -Voltaire |
jumara 23.09.2012 11:54:17 | |
---|
Gabe: Ok :) Tokaissa on tosiaan todella laadukkaat puuosat ja työnjälki... eikä tuo mikkien vaihtokaan ole nyt mikään iso homma. Ei ole iso homma ei, mutta täysin turha. Ainakin meidän bändiläisten käsissä olevissa AST-50:issä (vm sijoittunee välille 2004-2008) olleet mikit on ihan mainioita. Uusimmassa yksilössäni on käväissyt Seymourin SSL-1 tallassa ja kaulassa - etenkin kaulapositiossa Tokain alkuperäismikki on huomattavasti parempi (pyöreämpi, orgaanisempi, syvempi, SSL-1 on kireämpi). Tokain orggismikkien vaihto vastaavilla spekseillä oleviin aftermarketteihin ja siitä seuraava valtaisa riemu = psykoakustiikkaa parhaimmillaan. AST:n alkuperäiset mikit ovat loistava effort vintagehenkiseksi sc-stratomikeiksi AlNiCo DC +-6k spekseillä. Jos haluaa muuttaa mikkien luonnetta (esim. modernia outputtia), niin toki sitten kandee vaihtaa. Ja alkuperäiseen kysymykseen voi lukea vastauksen rivien välistä. Tokai AST/TST-50 on erinomainen keskihintainen kitara. "Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1 |
hallu 23.09.2012 12:05:37 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Pelkäänpä, ettei kysymys ole siitä, koska vaikka ostin tuon keväällä, niin luulisin, että se on ollut ainakin muutamia vuosia liikkeen seinällä. Toisaalta tuo on joku erikseen tilattu pienerä (joku raumalainen oli halunnut juuri tuollaisen ja Musamaailma oli tilannut tehtaalta minimierän, joka taisi olla 6 kpl). Jos ovat pistäneet erikseen tilattuun sarjaan eri mikit tai jotain... Eivät nuokaan tosin mitkään Duncanit ole, mutta Tokain mikeiksi ihan hyvät. Täytyy kyllä ihmetellä, että miksi ihmeessä Tokai laittaa muuten niin loistaviin kitaroihin niin huonoja mikkejä... Entäpä jos se asia onkin niin, että laittoipa Tokai mitkä mikit tahansa kitaraan, jossakin päin maailmaa on joku joka ihmettelee miksi Tokai laittaa kitaroihinsa niin huonoja mikkejä? vai ovatko ne vakiomikit jotenkin yksiselitteisen huonot? viittasit mikkien tunkkaisuuteen. Soiko kitara kautta linjan tunkkaisesti? vai liittyykö tunkkaisuus johonkin tiettyyn soundityyppiin (esimerkiksi säröön)? Kyselen siksi, kun minua on nyt tämä mikkikärpänen purrut, niin haluan oppia ymmärtämään mikrofooneja. Tähän saakka en ole koskaan sellaisia vaihtanut ja enkä juurikaan kiinnittänyt huomiota niihin. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
DirtyFingers 23.09.2012 12:16:34 | |
---|
Come with me for fun in my buggy |
Laulava Kylätohtori 23.09.2012 16:11:15 | |
---|
jumara: Ei ole iso homma ei, mutta täysin turha. Ainakin meidän bändiläisten käsissä olevissa AST-50:issä (vm sijoittunee välille 2004-2008) olleet mikit on ihan mainioita. Uusimmassa yksilössäni on käväissyt Seymourin SSL-1 tallassa ja kaulassa - etenkin kaulapositiossa Tokain alkuperäismikki on huomattavasti parempi (pyöreämpi, orgaanisempi, syvempi, SSL-1 on kireämpi). Tokain orggismikkien vaihto vastaavilla spekseillä oleviin aftermarketteihin ja siitä seuraava valtaisa riemu = psykoakustiikkaa parhaimmillaan. AST:n alkuperäiset mikit ovat loistava effort vintagehenkiseksi sc-stratomikeiksi AlNiCo DC +-6k spekseillä. Jos haluaa muuttaa mikkien luonnetta (esim. modernia outputtia), niin toki sitten kandee vaihtaa. No, en nyt tiedä. Mikä nyt on turhaa ja mistä kukin pitää. Valkoisessa AST-50:ssä (valmistunut 2011) oli mikit ihan ok, mutta ne olivat omaan makuun hieman liian tummat. Toimi ok puhtailla, mutta särön kanssa ei oikein ollut omaan makuun. Ehkä pidän itse kirkkaammista mikeistä tai jotain, koska mielestäni tuon valkoisen AST-50G alkuperäismikeillä ei ole mitään mahdollisuuksia SSL-1:ä vastaan, jotka löytyvät toisesta stratostani. Olivat siinä jo uutena ostettaessa, joten en tiedä, millaiset alkuperismikit siinä on ollut. Myös Tokain japsilespaulissa oli huonot mikit. Tunkkaiset, mutaiset ja puuromaiset. Ehkä Tokain mikit ovat loistavia, mutta eivät kuitenkaan minun makuni mukaiset. En väitä, että ne ovat pakko vaihtaa, vaikka itse niin teinkin. Olisin varmaan vaihtanut mikit silti, vaikka olisin ostanut jonkin toisen kitaran. Lähinnä se on itselle harrastus ja sellaista hienosäätöä. Ja kuten sanoin, tuossa telessä on ihan ok mikit. hallu: Entäpä jos se asia onkin niin, että laittoipa Tokai mitkä mikit tahansa kitaraan, jossakin päin maailmaa on joku joka ihmettelee miksi Tokai laittaa kitaroihinsa niin huonoja mikkejä? vai ovatko ne vakiomikit jotenkin yksiselitteisen huonot? viittasit mikkien tunkkaisuuteen. Soiko kitara kautta linjan tunkkaisesti? vai liittyykö tunkkaisuus johonkin tiettyyn soundityyppiin (esimerkiksi säröön)? Kyselen siksi, kun minua on nyt tämä mikkikärpänen purrut, niin haluan oppia ymmärtämään mikrofooneja. Tähän saakka en ole koskaan sellaisia vaihtanut ja enkä juurikaan kiinnittänyt huomiota niihin. Juu voihan se niinkin olla varsinkin nyt, kun Tokain mikkien maine on vähän huono. Eikä millään mikeillä voi kaikkia miellyttää. Sinänsä outoa on, ettäa A/B-vertailussa noiden telejen kesken eron huomasi todella selkeästi, vaikka niissä piti olla samat mikit. Molemmat soivat omaan korvaan akustisesti todella hyvin, ehkä ruusupuuotelautainen ATE-50 (siis se tunkkaisempi) jopa paremmin. Kuitenkin vahvistimen läpi soitettuna soundi oli liian tumma (varsinkin kaulamikillä) ja sellainen kuin vahvistimen päällä olisi ollut peitto. Tässä tietysti tulee mukaan kaikki muutkin tekijät kuten vahvistin, soittotila, efektit, elementit ym. sekä tietysti omat mieltymykset. Joku muu olisi voinut pitää ko. soundista tai vastaavasti jollain muilla laitteilla soitettuna olisin itse voinut pitää ko. mikeistä. Sen on totta, että mikkien vaihtaminen Tokaihin, koska netissä lukee niin, on typeryyttä... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
calluna 23.09.2012 17:41:31 | |
---|
Hyviä ehdotuksia ja tässä vielä yksi: Gibson Les Paul junior. Tarvitaanko muuta? P90 toimii kaikessa. "B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen |
Krice 23.09.2012 18:22:10 | |
---|
fox: Tuota, onhan kiinnostavaa, miksi siin pitäisi se ranneviiste olla? Painatko sinä ranteen tiukasti kanteen soittaessasi, sen sijaan, että se käsi olisi suurinpiirtein rentona. No, niin no.. En tiedä, mutta ranneviistehän tuli sähkökitaroiden "evoluutiossa" mukaan stratocasterissa, joten kyllä sen varmasti huomasi joku muukin kuin minä. |
hallu 23.09.2012 18:35:55 | |
---|
Krice: En tiedä, mutta ranneviistehän tuli sähkökitaroiden "evoluutiossa" mukaan stratocasterissa, joten kyllä sen varmasti huomasi joku muukin kuin minä. No juu tulihan ne, mutta ne eivät koskaan onnistuneet syrjäyttämään viisteettömiä kitaroita. Itse en viisteitä pidä mitenkään merkittävänä, mutta mielestäni Stratocasterissa sellaiset pitää olla ja Telekasterissa sellaisia ei saa olla (tai kyllä siinä deluxetellussa se sisäpuolella oleva viiste on ihan jees, mutta itse tykkään perinteisestä). Toisaalta soittelen monenlaisia kitaroita enkä koe ongelmaksi, että kitaroissa on eroja ominaisuuksissa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
vkl 23.09.2012 18:47:31 | |
---|
calluna: Hyviä ehdotuksia ja tässä vielä yksi: Gibson Les Paul junior. Tarvitaanko muuta? P90 toimii kaikessa. Samaa mieltä. Ei mitään turhaa. Tonella todella laaja säätö alue. Se riittää aika pitkälle... |
Gabe 23.09.2012 20:42:55 (muokattu 23.09.2012 20:43:53) | |
---|
hallu: No juu tulihan ne, mutta ne eivät koskaan onnistuneet syrjäyttämään viisteettömiä kitaroita. Itse en viisteitä pidä mitenkään merkittävänä, mutta mielestäni Stratocasterissa sellaiset pitää olla ja Telekasterissa sellaisia ei saa olla (tai kyllä siinä deluxetellussa se sisäpuolella oleva viiste on ihan jees, mutta itse tykkään perinteisestä). Toisaalta soittelen monenlaisia kitaroita enkä koe ongelmaksi, että kitaroissa on eroja ominaisuuksissa. Mua häiritsee se Telecaster Deluxen mahaviistekin tavattomasti :/ Stratocasterit Stratocastereina ja Telecasterit Telecastereina. " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
iec 23.09.2012 21:16:52 | |
---|
Onkos kukaan vielä ehdottanut villinä korttina PRS SE-sarjan kitaroita? Esim SE245, SE custom ja SE Santana. Ei tosin itellä löydy omakohtaisia kokemuksia, mutta eikös nuo SE sarjalaiset ole Paul Reed Smithin kaukoidässä tehtyjä versioita, joiden laatu olisi kuitenkin aika ok. Aika monta mallia menee tuoon hintaluokkaan. Muotopolitiikan puolelta esim Santana-malli on jo jotain hieman erilaista kuin tele/strato/LP/SG http://www.thomann.de/fi/search_dir … =GIEG&bn=&sw=prs&oa=pra -iec |
Krice 23.09.2012 21:20:06 (muokattu 23.09.2012 21:21:29) | |
---|
hallu: mutta mielestäni Stratocasterissa sellaiset pitää olla ja Telekasterissa sellaisia ei saa olla Jotkut ihmiset ehkä ajattelee kitaroita "ikoneina", joissa pitää olla tietyt perinteiset ominaisuudet (jotka alunperin tietysti eivät olleet perinteisiä, vaan enemmän tai vähemmän käytännöllisiä ratkaisuja). Sitten on taas soittajia, jotka ajattelevat kitaraa käytännön kannalta pelkkänä soittimena. |
fox 23.09.2012 22:21:48 | |
---|
Krice: En tiedä, mutta ranneviistehän tuli sähkökitaroiden "evoluutiossa" mukaan stratocasterissa, joten kyllä sen varmasti huomasi joku muukin kuin minä. No, selittänet sitten, että minkä vuoksi noissa "ei-ikoneissakaan" tuota ominaisuutta ei juurikaan näe? Dime-Deanissa, Schecterissä?? Kramereissa eikä Carvineissa? Jos se niin mullistava ja evolutionäärinen kerran on. Vain Stevelläkään ei moista ole? Ettei nyt totuus unohtuisi? Tietysti on hyvä, että on olemassa jotain kitaramalleja, joissa moinen on, mutta aika rajoittunut soittaja tekniikaltaan täytyy olla, jos ei millään muunlaisella pysty soittamaan.. ;) Sitä en kiistä, etteikö jokaiselle ole joku malli se käteensopivin, mutta sinulla kun tuntuu olevan "vain yksi ja oikea, ja se on JUURI sellainen kuin MINÄ sanon!" Kaikki muu on sellaista, minkä voi täysin ignoroida. Miksi et sitten jo vihdoin viimein teetä sitä kaikkein parasta kitaraa?? =) |
rheinone 23.09.2012 22:24:42 | |
---|
Taitaa olla tro-lo-lollo-lo-lollo-lo-loo-homma koko ketju kun aloittaja ei yhtään ohjaa. Rönsyilee aika lailla, meinaan. I've got the devil in my blood
tellin' me what to do.
(and I'm all ears) |
Krice 23.09.2012 22:59:31 | |
---|
fox: No, selittänet sitten, että minkä vuoksi noissa "ei-ikoneissakaan" tuota ominaisuutta ei juurikaan näe? Dime-Deanissa, Schecterissä?? Kramereissa eikä Carvineissa? Yksi selitys on reunalistat. Ranneviisteisessä sellainen olisi aika hassun näköinen, tosin ei mikään mahdoton ajatus. Toinen on sitten ehkä se, että ominaisuus on peritty tyylillisesti jostakin perusmallista. mutta sinulla kun tuntuu olevan "vain yksi ja oikea, ja se on JUURI sellainen kuin MINÄ sanon!" Mitä voin sanoa, olen aika vaativa. |