Aihe: Tori-ilmoitukset ja kommentointi
1 2 3 4 5 6 7
Spiral
19.08.2012 10:30:36 (muokattu 19.08.2012 10:30:59)

Jos myyjä on niin herkkänahkainen (tyyliin "vittu mä en jaksa mitään rölöä lukea saati kysymyksiin vastata") ettei voi pistää kommentointia päälle niin en ole kovin innostunut hänen kanssaan kauppaa tekemään. Kyllähän siitä vähän vilunkipelikin tulee väkisinkin mieleen.

Myyjä voi valita onko kommentointi päällä, minä voin valita ostanko myyjältä. Reilu peli.
rheinone
19.08.2012 10:53:45
Must kommentointi on ihan jees toiminto. Siihen voi tuupata tarkentavan kysymyksen tai huomautuksen jos esmes huomaa ristiriidan tuotteen kuvauksen ja ilmoituksen kuvan välillä. Vast'ikään myytiin otsikon mukaan vintage mxr block logoa, vaikka kuvassa köllötteli script logo, ihan vain esimerkkinä.
I've got the devil in my blood tellin' me what to do. (and I'm all ears)
FensonGibder
19.08.2012 11:14:56
rheinone: Must kommentointi on ihan jees toiminto. Siihen voi tuupata tarkentavan kysymyksen tai huomautuksen jos esmes huomaa ristiriidan tuotteen kuvauksen ja ilmoituksen kuvan välillä. Vast'ikään myytiin otsikon mukaan vintage mxr block logoa, vaikka kuvassa köllötteli script logo, ihan vain esimerkkinä.

Good point.

Jos tollaisessa tilanteessa ilmoittajaa ei kiinnosta asiasta lähetetyt yksityisviestit, niin ehkä kommenttien näkyvyys kaikille lisää painetta reagoida näihin asiallisiin huomioihin.
Riffi, nyt.
carmake
19.08.2012 12:20:06

Ehdottomasti kommentointi automaattisesti päälle kaikkiin ilmotuksiin.

Jos rölötys tämän takia karkaa käsistä, voidaan palata takaisin entiseen ja kaikki voivat taas katsoa itseään peilistä.
Terry Pantheras
19.08.2012 12:23:09
rheinone: Must kommentointi on ihan jees toiminto. Siihen voi tuupata tarkentavan kysymyksen tai huomautuksen jos esmes huomaa ristiriidan tuotteen kuvauksen ja ilmoituksen kuvan välillä. Vast'ikään myytiin otsikon mukaan vintage mxr block logoa, vaikka kuvassa köllötteli script logo, ihan vain esimerkkinä.

Onhan se tosiaan ihan jees toiminto asiavirheiden korjaamiseen, mutta jos joku ei sitä halua pitää päällä niin olkootten sen oma asia. Jos joku on ihan vaan sen takia ostamatta jotain niin olkootten. Mutta joo, itse pidän kommentoinnin päällä ja ihan hauskahan noita (erittäin harvoja) kommentteja on ollut lukea. En muista koskaan saaneeni pikaviestejä tyyliin "ostaisin jos ois rahhoo"...
Höpsis!
Spiral
19.08.2012 12:52:45

Montakohan kommenttia per asiallinen ilmoitus yleensä tulee? Yli kymmentä en ole nähnyt vissiin kertaakaan. Osa puhuu niinkuin mnetin Torin kommentit tukkisi koko internetin.
artal
19.08.2012 13:05:06
Spiral: Montakohan kommenttia per asiallinen ilmoitus yleensä tulee? Yli kymmentä en ole nähnyt vissiin kertaakaan. Osa puhuu niinkuin mnetin Torin kommentit tukkisi koko internetin.

Näinpä. Mulla on aina käytössä, eikä koskaan taida olla yli kolmea kommenttia tullut. Yhtäkään asiatonta ei joukossa. Hyvä toiminto ja saisi olla kaikissa ilmoituksissa aina käytössä, en oikein jaksa uskoa että haittaa on muille kuin niille, joilla on pyrky hyötyä toisten tietämättömyydestä.

Jos sitten joskus tuleekin joku asiaton kommentti, niin luulisi että enemmän noista kuitenkin hyötyä on kuin haittaa. Kai ne ovat kuitenkin paras tapa saada väärillä tiedoilla myytävät tai täysin poskettomalla ylihinnalla olevat myynti-ilmoitukset pois torilta. Miksi näiden "huonojen myyjien" elämää Torilla pitäisi helpottaa poistamalla tällaisen yhteisöllisen myyntipalstan paras vahvuus, eli kollektiivinen tieto?

En oikein usko, että kukaan alkaisi torilla päivystää ainoana yrityksenään pilata toisten asialliset kaupat. Kyllä se kommentimahdollisuuden poistaminen ainakin mulla saa tietyllä lailla tuntosarvet pystyyn, enkä tee kauppoja ellen varmasti luota omiin tietoihini ostamastani tavarasta.

Parempi tapa aloittaa, kun huomaa virheen myynti-ilmoituksessa, on laittaa YV myyjälle, ei kommentoida heti. Mutta kommenttimahdollisuus on syytä olla, jos tuo ei auta.
markus16
19.08.2012 13:12:42
artal: Parempi tapa aloittaa, kun huomaa virheen myynti-ilmoituksessa, on laittaa YV myyjälle, ei kommentoida heti. Mutta kommenttimahdollisuus on syytä olla, jos tuo ei auta.

Ei mua ainakaan kiinnosta päivystää jotain ilmoitusta ja odotella reagoiko myyjä huomautukseen vaiko eikö. Ei sillä, että yleensä kävisin kommentoimassa ilmoituksia joista en olisi ihan kauppamielessä kiinnostunut.
Tai, no... Joskus vaan on pakko. "Täyttä puuta ja kieli värisee todella pitkään"
Kirka saatana!
Muerte9
19.08.2012 13:32:31
Kommentointi on ihan jees. Jos kommenttina on ollut: "Hävisikö otelaudan halkeama itsestään" tms. ja tämän jälkeen kommentointimahdollisuus häipyy niin onhan se arvelluttavaa. Tällä hetkellä torilla on yksi entinen kitarani ja jos myyjä siitä kertoisi jotain palttua niin kyllähän kommentointimahdollisuuteni olisi muille hyödyksi.
artal
19.08.2012 13:42:08 (muokattu 19.08.2012 13:42:43)
markus16: Ei mua ainakaan kiinnosta päivystää jotain ilmoitusta ja odotella reagoiko myyjä huomautukseen vaiko eikö. Ei sillä, että yleensä kävisin kommentoimassa ilmoituksia joista en olisi ihan kauppamielessä kiinnostunut.
Tai, no... Joskus vaan on pakko. "Täyttä puuta ja kieli värisee todella pitkään"

Eipä kai meistä kukaan päivystä ja etsi kommentoitavaa asian vuoksi. Onneksi se ei sitä vaadikaan, vaan voi palata asiaan jos siltä tuntuu ja olla palaamatta jos ei.

Pointti oli vain se, että kommentti jää ilmoitukseen, vaikka myyjä korjaisikin virheen ja voi saada myyjän tuntumaan epäluotettavalta, vaikka kyseessä olisi pelkkä väärinkäsitys tai vaikka kommentoijankin virhe.
markus16
19.08.2012 14:28:35
artal: Pointti oli vain se, että kommentti jää ilmoitukseen, vaikka myyjä korjaisikin virheen ja voi saada myyjän tuntumaan epäluotettavalta, vaikka kyseessä olisi pelkkä väärinkäsitys tai vaikka kommentoijankin virhe.

Jos mä kommentoin "tuossa kuvassa on sun vaimo alasti Kreikassa, vaikka otsikossa puhutaan rumpujakkarasta", ja seuraavan selaajan nähdessä ilmoituksen on kuva vaihdettu (tai teksti korjattu), niin ajatteleeko se että
a) myyjä on epäluotettava
b) joku on nyt kommentoinut ihan höpöjä
c) myyjä on vaihtanut lomadian tilalle oikean kuvan ja ottanut lääkkeensä. Kaikki kunnossa, taidan tarjota rumpujakkarasta (tai vaimosta) kympin ?
Kirka saatana!
artal
19.08.2012 14:43:44
markus16: Jos mä kommentoin "tuossa kuvassa on sun vaimo alasti Kreikassa, vaikka otsikossa puhutaan rumpujakkarasta", ja seuraavan selaajan nähdessä ilmoituksen on kuva vaihdettu (tai teksti korjattu), niin ajatteleeko se että
c) myyjä on vaihtanut lomadian tilalle oikean kuvan ja ottanut lääkkeensä. Kaikki kunnossa, taidan tarjota rumpujakkarasta (tai vaimosta) kympin ?

Varmaan ei vaimoa kukaan kuvittele rumpujakkarana myydyn, suotta kyselet höpöjä.

Yhtä kitaramallia toisena voi arvellakin yritetyn. Samoin jos on syytetty, että "Toi on mun vanha kaulakorjattu, miks myyt ehjänä?" Varmasti pelottaa ostajaa, vaikka kyseessä olisikin vain kommentoijan moka ja eri kitara todellisuudessa kyseessä.
oiva tumpeloinen
19.08.2012 14:44:37
markus16: Jos mä kommentoin "tuossa kuvassa on sun vaimo alasti Kreikassa, vaikka otsikossa puhutaan rumpujakkarasta", ja seuraavan selaajan nähdessä ilmoituksen on kuva vaihdettu (tai teksti korjattu), niin ajatteleeko se että

Jos taasen joku kommentoi esim. mainitsemalla jotain törkypyynnistä, niin se seuraa siinä ilmoituksen loppuun asti, vaikka hinta pudotettaisiin markkinahintaa pienemmäksikin. Se taasen saattaa pudottaa joitain halukkaita ostajaehdokkaita pois. Eli ei ne pelkästään tee hyvää tai ole neutraaleja.

Mä itse lopetin kommentointimahdollisuuden sen jälkeen kun eräs herra tuli kertomaan mun myynti-ilmoitukseen ostaneensa juuri kyseisen laitteen Ebaysta joskus halvemmalla kuin mitä mun pyynti oli. Hinta oli sellainen, että se meni melkein saman tien (eli luulisin olleen sopiva), ja mä en sitä kyseiseltä kommentoijalta ostanut, eli sillä ei ollut pienintäkään käsitystä, mitä mä olin siitä maksanut. Mutta ilmeisesti oli kiva tulla avautumaan siihen ilmoitukseen. Sen jälkeen ei ole mulla ollut kommentointimahdollisuutta, eikä tule. Jos joku ei sen takia halua ostaa jotain, niin en mä siitä poikki mene.
FensonGibder
19.08.2012 14:59:24
oiva tumpeloinen: Jos taasen joku kommentoi esim. mainitsemalla jotain törkypyynnistä, niin se seuraa siinä ilmoituksen loppuun asti, vaikka hinta pudotettaisiin markkinahintaa pienemmäksikin. Se taasen saattaa pudottaa joitain halukkaita ostajaehdokkaita pois. Eli ei ne pelkästään tee hyvää tai ole neutraaleja.

Mä itse lopetin kommentointimahdollisuuden sen jälkeen kun eräs herra tuli kertomaan mun myynti-ilmoitukseen ostaneensa juuri kyseisen laitteen Ebaysta joskus halvemmalla kuin mitä mun pyynti oli. Hinta oli sellainen, että se meni melkein saman tien (eli luulisin olleen sopiva), ja mä en sitä kyseiseltä kommentoijalta ostanut, eli sillä ei ollut pienintäkään käsitystä, mitä mä olin siitä maksanut. Mutta ilmeisesti oli kiva tulla avautumaan siihen ilmoitukseen. Sen jälkeen ei ole mulla ollut kommentointimahdollisuutta, eikä tule. Jos joku ei sen takia halua ostaa jotain, niin en mä siitä poikki mene.

Kuten sanottua, ei ketään kismitä jos asiallisessa ilmossa ei ole kommentointimahdollisuutta. Vain ne, joissa on "vilunkimaisuutta" ilman kommentointimahdollisuutta.

Hankala asia fiksata niin, että kukaan ei ota herkinpäänkään hipiäänsä.
Riffi, nyt.
balanced1
19.08.2012 15:19:55
Koko kommentti-sarakkeen voisi poistaa. Itse poistan sen joka ilmoituksesta. Jos jollain on kysyttävää niin pikaviestit toimii hyvin. Kommentti sarakkeeseen ei tule kuin idiottien typeriä perseilyjä ja niillä saa hienosti pilattua toisen ilmoitukset. Jos joku on niin vainoharhainen, että luulee automaattisesti ilmoituksessa iolevan jotain hämärää jos ei pääse kommentoimaan julkisesti sitä, niin ei ole elämä varmaan muutenkaan kovin helppoa.
Sergei Fallinen
19.08.2012 15:26:45 (muokattu 19.08.2012 15:27:26)
Ja sit on nää tyypit jotka ostaa vahingossa jotain ihan väärää tai muuten vaan tulee purkaamaan pahaa oloaan. Tai muistelee ihan vääriä ilmoituksia. Kuinka helppoa se on kenen tahansa kirjoittaa sinne se "mitäs sille lavan halkeamalle tapahtui?" vaikkei mitään halkeamaa olis koskana ollutkaan, minkä jälkeen kukaan ei tietenkään halua ko myyjältä mitään enää ostaa vaikka syytön olisikin.

Vainoharhaista? Nojoo, mutta niin on koko tämä ketju
LaMotta
19.08.2012 15:40:08

Ilmoitus on laadittava niin, ettei typerille ja näsäviisaille kommenteille ole tarvetta.
Alfons Åberg
19.08.2012 15:48:23 (muokattu 19.08.2012 15:51:28)
Yksi nyanssi kokonaisuudessa. Eli kommentointimahdollisuuden puute ei ole mulla koskaan kaupan este. Sehän nyt on selvä että eskobra, dirtyy/bluebook/meatball eivät salli ilmoitustensa kommentointia, mutta ei kannata leimata kaikkia kentän pois jättäneitä. Itse laitan kaikkiin ilmoituksiin koska tähän mennessä ei ole asiattomuuksia tullut.

Yleensä se epäilys, että myyjällä on jotain salattavaa, tulee monen asian kombinaatiosta. Kun luen ilmoituksen, katson yleensä seuraavat asiat:

- Katson profiilikuvauksen, vähän mikä meno. Tyhjä kuvaus ei ole este kaupalle, jotkuthan ovat mnetissä vain maihinnousun tai torin takia

- Mielestäni myyjälle pitäisi pystyä soittamaan ilmoituksen tiedoilla. Toki teen kauppaa pikaviestein, mutta puhelinnumero olisi hyvä. Prepaid -numero ei ole este kaupalle, mutta epäilykset nousevat jos ilmoituksessa 046-alkuinen numero johon vastataan vain tyyliin "Halojaa".

- En ole jucciz, mutta hyvällä suomen kielellä kirjoitettuun ilmoitukseen tulee helpommin vastattua. Yleensä täysin ala-arvoisella kielellä kirjoitettu ilmoitus yhdistettynä apukoulutason myyntipuheisiin (tyyliin "sängyn alta tämäkn") tuo väistämättä jobbarin mieleen.

Mikään noista ei yksinään kaada kaupantekoa, mutta tietyt asiat kun ovat yhdessä niin kaupanteko jää siihen.

E: Tietenkin jos sellaista on liikkeellä että sabotoidaan toisten kaupankäyntiä perättömillä "eikös tästä ollut lapa korjattu" -kommenteilla niin se on kyllä sieltä ja syvältä.
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
Spiral
19.08.2012 15:52:05

balanced1: Jos joku on niin vainoharhainen, että luulee automaattisesti ilmoituksessa iolevan jotain hämärää jos ei pääse kommentoimaan julkisesti sitä, niin ei ole elämä varmaan muutenkaan kovin helppoa.

Jep, koska heidän koko persoonallisuutensa tiivistyy mnetin torin kommentointimahdollisuuteen.
Spiral
19.08.2012 15:55:42

IntriguingMan: Yksi nyanssi kokonaisuudessa. Eli kommentointimahdollisuuden puute ei ole mulla koskaan kaupan este.

Jep, jos on "tunnettu" ja vanha nimimerkki joka on tehnyt kaupaa ennenkin niin tuskinpa tuolla on mitään vaikutusta. Sitten toisaalta, eipä pitäisi olla niillä negatiivislla kommenteillakaan.

Noista aiheettomista negatiivisista kommenteista jauhetaan kauheasti. Kuinka paljon niitä on ollut ja kuinka isoa vahinkoa ovat aiheuttaneet, vai ovatko puhtaan hypoteettisia?
Onko muutaman huijausyrityksen paljastuminen kuitenkin suurempi etu kuin kommentoinnin tuomat, minusta aika minimaaliset, haitat?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)