Aihe: Kelluva talla, vireen palautuminen
1 2
Mandarax
23.04.2012 16:32:31
the-Antero: Kokeilepa vielä varmuudenvuoksi venyttää ne kielet... Uudet kielet kun tartee sen :) jos ei toimi niin voi vaihtaa ne palat. Jos muistan oikein niin se palojen kieliin ottava osa on tasainen eli voit alkuun myös laittaa palat toisinpäin. Eli käännä paloja 90 astetta. Näin se mahdollinen ura ei haittaa...

Mutta sitten ne lukituspalojen "harjat" on poikittain, eikä sitä vaan voi kestää...!
Niiden paikkoja voi kyllä vaihdella päikseen testimielessä tai vaikka viilata tasaiseksi jos on tullut uria alle.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
ibanezman
23.04.2012 17:05:22
Mutta voiko sillä palan kulumisella olla sittenkään sitä vaikutusta että kieli menee ylävireeseen kampea nostaessa, jolloin kieli kiristyy. Ei vaan käy järkeen mun mielestä.
BondakeBunny
23.04.2012 17:09:52

Minä kanssa suosittelen kielten vaihon yhteyvessä murjomaan niitä kieliä kunnolla sillä floikalla. Virität, murjaset, virität, murjaset jne. Ite ainakii oon huomannu että nuin ku tekkee kielille ni paremmin säilyy vire.
Opi kärsimään valittamatta.
ibanezman
24.04.2012 15:51:00
Nyt tosiaan, heittäkääpä ideoita mistä yksittäisen kielen vireen muutos voi johtua. Jos siis kaikki muut kielet palautuvat vireeseen kammetessa?

Onko esim. juuri tuo satulan kielilukko tai kenties tallassa mistä kieli on kiinni? Onko muita mahdollisuuksia?
Mandarax
24.04.2012 16:02:35
ibanezman: Nyt tosiaan, heittäkääpä ideoita mistä yksittäisen kielen vireen muutos voi johtua. Jos siis kaikki muut kielet palautuvat vireeseen kammetessa?

Onko esim. juuri tuo satulan kielilukko tai kenties tallassa mistä kieli on kiinni? Onko muita mahdollisuuksia?

Kyllä se tuolta tallan puolelta ennemmin sitten irtoaa jos on luistaakseen joten kyllä sinne satulan suuntaan katseen suuntaisin. Jos lukkopalassa on jotain uria niin hio sitä tasaisemmaksi ja muista kiristää ihan kunnolla.

Voipi olla tietenkin myös viallinen kieli jos vain yksi niistä ryppyilee, halpa keino testata on vaihtaa kyseinen kieli ja venytellä kunnolla ennen kuin pistää taas satulan lukkoon.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Antti1
24.04.2012 16:54:37
Yksi mahdollinen vian paikka on satulassa punottujen ja punomattomien kanssa, jos sama pala runttaa molempia. Poikkeuksellisen suuri paksuusero heikentää puristusta, siitä satulapalan harjanteesta huolimatta.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
MasterRuben
24.04.2012 21:24:50 (muokattu 24.04.2012 21:32:35)
ibanezman: Nyt tosiaan, heittäkääpä ideoita mistä yksittäisen kielen vireen muutos voi johtua. Jos siis kaikki muut kielet palautuvat vireeseen kammetessa?

Kaikki mahdolliset vianaiheuttajat on jo hyvin pitkälti mainittu tässä ketjussa. Kyseessä on kuitenkin hyvin yksinkertainen mekanismi jossa on äärimmäisen vähän liikkuvia osia, joten mahdollisuuksiakaan ei ole loputtomasti.

Kertauksena vielä, anteeksi rautalangasta vääntäminen:

- Venytä kielet kunnolla. Jos kielet on vaihdettu huollossa, venytä silti itse. Älä myöskään oleta että kitara on huollosta tullessa täysin kunnossa, oon henkilökohtaisestikin törmännyt hämmentävän moniin vanhemman koulukunnan kitarakorjaajiin jotka eivät ole osanneet säätää nykyaikaista ihan oikeasti kelluvaa ja lukittavaa tallaa sinne päinkään oikeisiin säätöihin.
- Tarkista kaikki kieliä kiinnipitävät pultit, niin kireys kuin kierteidenkin kunto. HUOM. näihin kuuluvat myös tallapalojen kiinnityspultit.
- Tarkista kielilukon (satulan) kiinnitys kaulaan ja kielilukkojen kireys.
- Tarkista palat jotka lukitsevat kielet satulaan. Ohuiden kielien puolella ei saisi olla pientäkään, edes kynnellä tunnettavissa olevaa uraa.
- Tarkista kielen lukituspala tallan puolelta, niissä sama homma eli ei saisi mielellään olla minkäänlaisia uria.

Jos homma tuntuu mahdottomalta itse tehtäväksi niin kannattaa viedä kitara takaisin huoltajalle ja sanoa että homma ei toimi eikä vire pidä. Jos korjaaja ei saa kitaraa vieläkään kuntoon niin suosittelen rahallista reklamaatiota ja tekijän vaihtamista, kyseessä kun ei ole kuitenkaan ydinfysiikka tai mikään muu korkeakoulututkintoa vaativa operaatio ;)

EDIT: Itsellä oli tosiaan samanlaatuinen vireongelma eräässä kitarassa, matalimmat kielet ei suostuneet pysymään vireessä sitten millään. Melkoisen miettimisen, kiristelyn ja helvetillisen tarkan syynäämisen jälkeen syylliseksi paljastui kahta matalinta kieltä satulaan lukitsevan pultin viallinen kierre. Pultti oli joskus väännetty hyvin hienoisesti väärälle kierteelle, joten kun pultti oli näppituntumalta tarpeeksi tiukalla se ei silti kiristänyt vielä kieliä tarpeeksi vaan ns. "kiristyi itseensä" :P
www.myspace.com/thecarltoncrewband
Groke
25.04.2012 15:15:41 (muokattu 25.04.2012 15:16:21)
Em. "lukkosatulan heiluvuustestin" lisäksi voi myös yrittää samaa temppua kuin Tony Iommi 'Iron Man':n alussa, omalla kiinteätallaisella kitarallaan. Eli painetaan jotain kieltä sormella reippaasti lapaa kohti, siis satulan yläpuolelta.
Ainakin stratossa saa suhteellisen pienellä voimalla painettua esim. ala-E:n ylös F#:ään (kovemmin painamalla G:eenkin). Ainakin 9-setillä.

Perinteisellä satulalla - tai täysin auki olevalla lukkosatulalla - tuo kuulostaa kuin bendaisi vapaata kieltä.
Luistavan lukkotallan kohdalla kuuluu kenties jotain epämääräisempää naksahtelua ja äännähtelyä aina kun kieli hieman enemmän kiristyy tai löystyy. Yhtään minkäänlaista vireen muutosta ei tietenkään pitäisi koskaan kuulua, vaikka kuinka rajusti "bendaisi" satulan yläpuolella.

Periaatteessa kaikki kielet voisi vaikka katkaista heti lukkosatulan yläpuolelta, eikä sen pitäisi yhtään mitenkään vireessä kuulua, missään tilanteessa. Kunnes avaa lukituksen...

PS.
Koska on täysin kelluva Edge kyseessä, niin vire lienee tod.näk. ainakin likimain se perinteinen EADGBE? Ja kielinä on likimain 9-setti? Tai 8- tai 10-setti. Eli ei mitään hirmuisen eksoottista, kuten vaikkapa alempi C-vire 7-setin kielillä?
Tai edes pikkuisen enemmän vakavissaan vaikkapa Drop-A vire, jollaisessa Eddie Van Halen kuulemma käytti bassokitaran A-kieltä(?), kun muuten oli 9-setti.
Andy Six
25.04.2012 18:50:53
Kun minä olin nuori,kelluvaksi tallaksi sanottiin tälläistä:http://www.thomann.de/fi/media_bdbv … AR_238142.html?image=11&small=1 Käsite on sittemmin näköjään muuttunut....
...All the Way from Memphis...
Antti1
25.04.2012 19:27:33
Andy Six: Kun minä olin nuori,kelluvaksi tallaksi sanottiin tälläistä:http://www.thomann.de/fi/media_bdbv … AR_238142.html?image=11&small=1 Käsite on sittemmin näköjään muuttunut....

Jos nyt oikein viisastellaan, niin tuo kelluva osahan ei ole talla. Ei nyt äkkiä tule tailpiecelle suomenkielinen vastine mieleen, mutta varsinainen talla on se kieliä kohottava osa, eli bridge.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
ReBeat
25.04.2012 19:33:56 (muokattu 25.04.2012 19:41:41)

Antti1: tailpiecelle suomenkielinen vastine

peräkappale
mattim
25.04.2012 19:40:50 (muokattu 25.04.2012 19:41:45)

Antti1: Jos nyt oikein viisastellaan, niin tuo kelluva osahan ei ole talla. Ei nyt äkkiä tule tailpiecelle suomenkielinen vastine mieleen, mutta varsinainen talla on se kieliä kohottava osa, eli bridge.

Kuvassa on kelluvaksikin kutsuttu talla. Tallaa ei ole kiinnitetty kitaraan vaan kielten paine pitää tallan paikallaan.

http://www.jazzguitar.be/forum/guit … rchtop-floating-bridge-how-set.html
Andy Six
25.04.2012 20:38:06
Antti1: Jos nyt oikein viisastellaan, niin tuo kelluva osahan ei ole talla. Ei nyt äkkiä tule tailpiecelle suomenkielinen vastine mieleen, mutta varsinainen talla on se kieliä kohottava osa, eli bridge.

Kuten edellä mainittiin,niin juuri tuollaista tallaa,joka ei ole kiinni kannessa,sanottiin kelluvaksi tallaksi....Peräkappale on sitten eri juttu....
aristoteles666
25.04.2012 21:36:30

Andy Six: Kun minä olin nuori,kelluvaksi tallaksi sanottiin tälläistä:http://www.thomann.de/fi/media_bdbv … AR_238142.html?image=11&small=1 Käsite on sittemmin näköjään muuttunut....

mene takaisin komeroon soittamaan jazzia, paitsi jos olet syntynyt ennen vuotta 54, siitä lähtien noita straton ym talloja on kutsuttu talloiksi, joten ei paljoa kiinnosta mitä sinä pidät tallana, kelluvana tai ei,
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
jkourula
25.04.2012 21:48:16
ReBeat: peräkappale

Myös kieltenpidin on ollut käytössä.
Andy Six
25.04.2012 21:52:58 (muokattu 25.04.2012 21:53:10)
aristoteles666: mene takaisin komeroon soittamaan jazzia, paitsi jos olet syntynyt ennen vuotta 54, siitä lähtien noita straton ym talloja on kutsuttu talloiksi, joten ei paljoa kiinnosta mitä sinä pidät tallana, kelluvana tai ei,

Olenko sanonut,etteivät ne ole talloja....? Mene veivaamaan sitä hevipaska ulinaasi,Nöösipoju.....
aristoteles666
25.04.2012 22:19:58

Andy Six: Olenko sanonut,etteivät ne ole talloja....? Mene veivaamaan sitä hevipaska ulinaasi,Nöösipoju.....

tosikko,
enhän mä miään hevi' soita, paitsi jos tarvitsee.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
the-Antero
25.04.2012 22:27:25

Ja kun minä olin nuori tällaista http://imagehosting.guitarristas.info/1561004c44b7f8c3280.jpg kutsuttiin kelluvaksi tallaksi...
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Metalkallo
03.08.2024 17:46:40
Onko muuten 2 point kelluvaa tallaa mahdollista saada toimimaan hyvin 2 jousella niin, että pitäisi vireen?

Olen kokeillut 2 jousella ja tykkään tuntumasta, mutta ajattelin kysyä jos joku muu on saanut pysymään myös vireessä?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Antti1
03.08.2024 18:25:32
Metalkallo: Onko muuten 2 point kelluvaa tallaa mahdollista saada toimimaan hyvin 2 jousella niin, että pitäisi vireen?

Olen kokeillut 2 jousella ja tykkään tuntumasta, mutta ajattelin kysyä jos joku muu on saanut pysymään myös vireessä?

On, joo. Toimii hyvin useammassakin kepissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)