Aihe: Hyvät etuvasteputket rockiin/heavyyn?
1 2
jkauppin
18.04.2012 19:43:31
Tung-Solin 12AX7 vaikuttais minusta kokeilemisen arvoiselta rokimpaan menoon etuasteen ykkösputkeksi. Jos Mesan etusputket ovat sitä kiinalaista alkuperää, niin sinne JJ:tä tai Tung-Solia tilalle. Tää on ihan vaan omin korvin vuosien varrella keksitty homma eikä siis mitenkään luotettavaa infformaatiota.
oiva tumpeloinen
18.04.2012 20:02:23
blaekie: Mutta sellainenkin sanonta on, että "köyhän ei kannata ostaa halpaa". Ts kun ostaa kerralla kunnollisen, ei tartte alvariinsa olla ostelemassa.

Ei ehkä päde kaikkeen makusteluun, kun olosuhteet tuppaa muuttumaan aikojen saatossa.
jyrkalt
18.04.2012 22:02:30
Omassa JTM45:sa kolmosputken paikalla oon tykästynyt EHX AT-putkeen.
Onkos muut hörhöt kokeillut moista tai ylipäätään vaihtaa putkityyppiä? Ykköseen tuuppasin Telefunkenia, normi EEC83 ja "kakkoseen" Tungsolin ATX7.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Twinkle
18.04.2012 22:10:29
Jucciz: Tähän on sen verran pakko kommentoida, että 30 eurolla saat varmasti eBay:stä Telefunkenin putkia ja muitakin hyviä, jos olet valmis ottamaan riskin, ts. myyjä ei kerro (eikä yleensä edes tiedä), missä kunnossa myymänsä putket ovat.

no siis, valtaosasta putkista annetaan putkitesterin ilmoittamat arvot jotka pitää paikkaansa, niin tähän mennessä putkien ostelu ebaystä on ollut ihan turvallista. Joskus silloin kun tuli rakenneltua enemmänkin vahvareita ja korjattua niin silloin noita tuli ostettua enemmänkin.
slapvete
19.04.2012 02:09:24
jkauppin: niin sinne JJ:tä tai Tung-Solia tilalle. Tää on ihan vaan omin korvin vuosien varrella keksitty homma eikä siis mitenkään luotettavaa informaatiota.

Valitettavasti mun kokemukset JJ:n etuasteputkien kanssa on tasaisen tappavasti olleet, että niillä saa pilattua melkein styrkkarin kuin styrkkarin. Ne heittävät etenkin Marshalleilla kehiin täysin tarpeettoman alataajuusboostin ja muhjuttavat alakeskialueen sekä tappavat yläkerran. Aivan itkettää edes muistella...

6100 istahti bändin soundin sekaan välittömästi, kun JJ:t poistettiin signaalitiestä. Ei enää volasotia toisen keppikeijon kanssa, tai rumpalin valitusta, että skeba ei kuulu.

Kun hommasin 2555:n, siinä oli JJ:tä etuasteessa. Soundi oli niin huono, että epäilin, että suotokonkat ovat tulleet tiensä päähän: yläkertaa ei ollut, keskialue oli tukossa ja volaa uupui. Lykkäsin ensin kuitenkin tilalle RFT:n NOS ECC83:t, ja herrajestas: johan alkoi toimimaan! Yläkerta tuli takaisin, keskialuesäätö tuli järkiinsä ja alamuhjutus katosi. Volaa ja gainiakin sai tiputtaa. Soundi toimii stratolla, telellä ja lessulla niin kuin klassikkostyrkkarilla pitääkin.

Ja kun masterin kietaisi melkein kaakkoon, kone alkoi murisemaan aikas makeasti... Mutta se onkin jo sitten toinen tarina.

Toisaalta YMMV, eli jos JJ:t jollain toimii, niin ei siinä mitään, siitä vaan ja rokki soimaan. Ei se multa ole pois. Moni asia kitarakamoissa on nillitystä ja korkinhaistelurahastusta, mutta NOS-etariputkien kanssa alan hiljalleen tulla uskoon.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
jkauppin
19.04.2012 07:28:26 (muokattu 19.04.2012 08:32:45)
slapvete: Valitettavasti mun kokemukset JJ:n etuasteputkien kanssa on tasaisen tappavasti olleet, että niillä saa pilattua melkein styrkkarin kuin styrkkarin. Ne heittävät etenkin Marshalleilla kehiin täysin tarpeettoman alataajuusboostin ja muhjuttavat alakeskialueen sekä tappavat yläkerran. Aivan itkettää edes muistella...

6100 istahti bändin soundin sekaan välittömästi, kun JJ:t poistettiin signaalitiestä. Ei enää volasotia toisen keppikeijon kanssa, tai rumpalin valitusta, että skeba ei kuulu.

Kun hommasin 2555:n, siinä oli JJ:tä etuasteessa. Soundi oli niin huono, että epäilin, että suotokonkat ovat tulleet tiensä päähän: yläkertaa ei ollut, keskialue oli tukossa ja volaa uupui. Lykkäsin ensin kuitenkin tilalle RFT:n NOS ECC83:t, ja herrajestas: johan alkoi toimimaan! Yläkerta tuli takaisin, keskialuesäätö tuli järkiinsä ja alamuhjutus katosi. Volaa ja gainiakin sai tiputtaa. Soundi toimii stratolla, telellä ja lessulla niin kuin klassikkostyrkkarilla pitääkin.

Ja kun masterin kietaisi melkein kaakkoon, kone alkoi murisemaan aikas makeasti... Mutta se onkin jo sitten toinen tarina.

Toisaalta YMMV, eli jos JJ:t jollain toimii, niin ei siinä mitään, siitä vaan ja rokki soimaan. Ei se multa ole pois. Moni asia kitarakamoissa on nillitystä ja korkinhaistelurahastusta, mutta NOS-etariputkien kanssa alan hiljalleen tulla uskoon.

Samansuuntaiset on minunkin havainnot JJ:stä. Ehdotukseni oli rajattu rokkimeiningillä metritavaraan uudesta tuotannosta ja perustui myös kitaravahvistimeen jonka näin kirjoittajan profiilista.

Edit: omissa markvitosissanikin näyttää olevan juurikin originaalit, mesaksi leimatut JJ:t ja röykkiö NOS-putkia on kylmänä komerossa... Monet NOS-putket kuulostavat hyvältä, mutta onkohan sitä sittemmin tullu allergiseksi sille tavalle jolla niitä ostetaan (ja myydään) tms. Menee vähän off-topiciksi... mutta tämän pohdinnan jälkeen äänestän siis edelleen uuden tuotannon puolesta.
jii.haanpaa
19.04.2012 09:39:24 (muokattu 19.04.2012 09:39:48)
slapvete: Valitettavasti mun kokemukset JJ:n etuasteputkien kanssa on tasaisen tappavasti olleet, että niillä saa pilattua melkein styrkkarin kuin styrkkarin. Ne heittävät etenkin Marshalleilla kehiin täysin tarpeettoman alataajuusboostin ja muhjuttavat alakeskialueen sekä tappavat yläkerran. Aivan itkettää edes muistella...

Katos, samat havainnot. JJ ECC803s toimii omiin tarpeisiin paremmin, varauksin, mutta JJ ECC83 on päätynyt joko pussin pohjalle tai vaiheenkääntäjäksi.

Haa...täällä kun on kaikki foorumin putkitietäjät paikalla, niin onko mitään hajua, kuka olisi valmistanut Marsu-leimaiset 12ax7:t silloin kun Marsu-leimaiset EL34M:t olivat vielä ruskeakantaisia Tesloja?
blaekie
19.04.2012 10:11:31

jii.haanpaa: ..
Haa...täällä kun on kaikki foorumin putkitietäjät paikalla, niin onko mitään hajua, kuka olisi valmistanut Marsu-leimaiset 12ax7:t silloin kun Marsu-leimaiset EL34M:t olivat vielä ruskeakantaisia Tesloja?

Ihan helkutin vaikea sanoa, nykyään ollut vissiin JJ ja Sovtekkia , aikaisemmin on varmaan rebrandätty ties keneltä valmistajalta, mm RFT ja Tunsgram .. nettitietojen mukaan.
Tarkkaan jos haluaa tietää pitää tarkastella rakennetta, ja verrata tehtaille ominaisiin piirteisiin.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Entropia666
19.04.2012 11:54:04

jii.haanpaa: Katos, samat havainnot. JJ ECC803s toimii omiin tarpeisiin paremmin, varauksin, mutta JJ ECC83 on päätynyt joko pussin pohjalle tai vaiheenkääntäjäksi.

Mulla taasen on JJ ekana etuasteessa. Tungsol oli liian kirkas.
Rokkifotoja: H A J E . F I
Jucciz
19.04.2012 12:10:49
Mulla JJ on ollut merkkinä lähinnä jokseenkin epätasalaatuisen putken maineessa. Mulla ei ole montaa putkea tähänastisen elämäni aikana hajonnut, mutta niistä harvoista valtaosa on ollut nimenomaan JJ:tä. Ainakin pari ECC83:a on hajonnut hyvin lyhyen käytön aikana. Soundin puolesta ne ovat "ihan ok" joihinkin kirkassoundisiin koneisiin, mutta rahalla saa parempaakin. Nykytuotannosta ainakin TAD:it ovat yleensä toimineet hyvin mulla.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Numb
19.04.2012 14:00:24 (muokattu 19.04.2012 14:01:07)

Jucciz: Mulla JJ on ollut merkkinä lähinnä jokseenkin epätasalaatuisen putken maineessa. Mulla ei ole montaa putkea tähänastisen elämäni aikana hajonnut, mutta niistä harvoista valtaosa on ollut nimenomaan JJ:tä.

Samoja kokemuksia JJ:stä.

Tummasoundisiin koneisiin voi kokeilla lykätä Electro-Harmonixia. Mun mielestä EHX ja JJ on soundillisesti asteikon ääripäät, JJ tumma ja EHX kirkas. Ei tosin ole tullut ihan äärettömän laajaa valikoimaa putkibrändejä kokeiltua :)
Terv. Kikki Hiiri
jniska
19.04.2012 15:20:38 (muokattu 19.04.2012 15:21:34)
Olenko mä huono ihminen, kun mulla ei ole telefunkenia etuasteessa ? Siellähän lymyää vaan jotain vanhaa NOS Philipsiä...

No TAD toimii ja on saundiltaa aika neutraali. JJ on tummasoundinen, sopii mainiosti ylikirkkauden rauhoittamiseen, Tungsol 12ex7 taas vähän turhan tukkoinen, johtunee isommasta vahvistuksesta.

Kyllä mä suosittelen putkijumppaa tehtäväksi, nimenomaan niin että vaihdetaan yhtä putkea kerrallaan edestakaisin. Ei niin että kaikki kerralla, koska se paras voi olla siellä välimaastossa.
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Antti1
19.04.2012 15:26:00
jniska: No TAD toimii ja on saundiltaa aika neutraali.

Nuokin ovat haalineet valikoimiinsa vaan todella suuren läjän täysin erilaisia putkia, kannattanee olla vähän tarkempi omissa lausunnoissaan ainakin em. merkin suhteen.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)