Aihe: Mitä tehdä? Tele ja strato kummatkin tuntuvat oikealta vaihtehd.
1 2 3 4
Gabe
13.04.2012 11:31:02
JuSu: Lakatkaa nyt perus-telemasta asioitanne, tässähän on kohta pakko mennä telekauppaan. =)

JuSu

No niin! :) Nyt mennään oikeaan suuntaan :D Vähän vielä vettä myllyyn niin on taas yksi telemies lisää joukossamme :)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
blaekie
13.04.2012 11:39:57

pmu: Telessä saat verrattuna stratoon:

-vähemmän elektroniikkaosastoa
-vähemmän liikkuvia osia (mm. tallamekanismia)
-vähemmän mikkejä
-enemmän puuta

Eli potentiaalisesti saat telessä enemmän rahalle vastinetta, koska huonoja osia ei ole niin paljoa. Tai mistäpä minä tiedän, ehkä ne on kaikki yhtä huonoja.

Tää pitäis varmaan kehystää, vuosisadan parhaana argumenttina kumpi kannattaisi ostaa ;-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
lonelyplayer
13.04.2012 22:29:44
Aloittajan kysymykseen olisi hyvin yksinkertainen ratkaisu:...jos kampea tarviit niin strato...jos et niin tele :) Very simple...

Itse aloitin sillä stratolla ja pidin telecastereita aikamoisina kummituksina ja menneen ajan jäänteinä. Lankunpalasina ja rumina kuin piru...

Nyt... noin parikymmentä vuotta myöhemmin, ei voi muuta kuin todeta että miten hyviä kummatkin ovat. Molempia tulee soiteltua säännöllisesti, kuitenkin se tele on ykköskitara nykyään.

Ota ensin toinen ja sitten toinen myöhemmin... niin teet kuitenkin ... :)
Ja et mitään häviä.
Kieppi
13.04.2012 22:34:16
Mulle Tele on "se oikea". Se on lyömäsoitin, Straton kanssa on vähän sellainen hiplaamisen meininki aina.

Munsta.
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
lonelyplayer
13.04.2012 22:42:17
Kieppi: Mulle Tele on "se oikea". Se on lyömäsoitin, Straton kanssa on vähän sellainen hiplaamisen meininki aina.

Munsta.

Samaa mieltä mutta luulen että pitää ensin straton kautta mennä että voi teleä arvostaa...

Kuinka moni nuori soittaja on suoraan teleen mennyt...en usko että monikaan. Ei ollut 70/80 eikä 90-luvulla kovin "seksikäs" vaihtoehto. Ei yksi Keith Richards kesää tee.

Voin väärässikin olla ( en kyllä usko...:) )
rheinone
13.04.2012 22:51:46
lonelyplayer: Samaa mieltä mutta luulen että pitää ensin straton kautta mennä että voi teleä arvostaa...

Kuinka moni nuori soittaja on suoraan teleen mennyt...en usko että monikaan. Ei ollut 70/80 eikä 90-luvulla kovin "seksikäs" vaihtoehto. Ei yksi Keith Richards kesää tee.

Voin väärässikin olla ( en kyllä usko...:) )

Kyllähän Tele oli välittömästi se juttu, DuoJetin ja SG:n ohella tietysti. Mut tottakai sitä Stratoakin on täytyny päästä hiblailemaan, niin että voi taas palata siihen tuttuun ja turvalliseen Telen ylivoimaisuuteen.
madcow2
13.04.2012 22:56:13 (muokattu 13.04.2012 23:00:35)
lonelyplayer: Kuinka moni nuori soittaja on suoraan teleen mennyt...

hih, olin lukiossa vielä kun ostelin ekan "kunnon" sähkikseni = CV custom tele :D
Oli vaan niin kova himo saada jotain traditionaalia, kun kaveri soitti hevikeppejä ja suositteli mullekin ko. osastoa. Telet vaihtuu, rakkaus pysyy

Loppuun vähän asiaakin: osta strato. Sen tallan voi blokata jos häiritsee. Lisäksi se tuntuu paremmalta ainakin mun sylissä. Telessä on sen sortin kolinaa ja kulmikkuutta, että siihen tarvii rakastua ennenkuin sitä kannattaa ostaa. Strato on vähän ns. "standardimpi" sähkökitara.

ps. kyllä se tele-nälkä iskee kun ikää tulee riittävästi =D
Möö. Koti on mun stage.
lonelyplayer
13.04.2012 23:00:19
madcow2: hih, olin lukiossa vielä kun ostelin ekan "kunnon" sähkikseni = CV custom tele :D
Oli vaan niin kova himo saada jotain traditionaalia, kun kaveri soitti hevikeppejä ja suositteli mullekin ko. osastoa. Telet vaihtuu, rakkaus pysyy

Heh...onnitelut ! Rohkea ja itsenäinen ratkaisu, melkein silmissäni näen kavereittesi ilmeen :)
jumara
13.04.2012 23:04:50 (muokattu 13.04.2012 23:06:25)
Virallinen kompromissi lienee Fender tai Squier '51? Squieria ei tosin taideta enää valmistaa..?

http://www.fender.com/en-GB/products/pawnshop/models.php?prodNo=02660
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
madcow2
13.04.2012 23:20:07
lonelyplayer: Heh...onnitelut ! Rohkea ja itsenäinen ratkaisu, melkein silmissäni näen kavereittesi ilmeen :)

Kiitti! =D Se oli kyl hyvä valinta, oon edelleen tyytyväinen että tutustuin teleen sillon :3
Möö. Koti on mun stage.
Andy J.
13.04.2012 23:24:20 (muokattu 13.04.2012 23:25:38)
Uusi Reverendin Pete Anderson Eastsider S on oikea vastaus tähän dilemmaan, vaikkakin ampuu yli budjetista: vibratalla, Telen tallamikki, straton keski- ja kaulamikit. ...eikä ole ruma kuten Stratot. ;P

Ai niin, se linkki: http://www.reverendguitars.com/reve … ars/bolt_on_series/eastsider_s.html
Hyviä kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnalli
Niilo94
13.04.2012 23:48:26
Mielipiteet tuntuu joo jakautuvan... Tele kyllä houkuttelee ankaralla kädellä, mutta stratossakin on sitä jotain. Vähän arveluttaa kyllä Fenderin ostaminen, joka tarkoittaisi budjetillani luultavasti meksikolaista lankkua. Monilla varmasti kokemusta kyseisistä vehkeistä. Mahtaako niissä olla eroa jenkkiläisiin muuta kuin, mikrofonit ja muut metallihilppeet vai onko myös viimeistelyssä yms yleisesti paljonkin eroa. Eri keskusteluja luettuani on vähän ristiriitainen olo, moni kehuu meksikolaisia erittäin hyviksi, mutta osa suosittelee suoraan jenkkiä?
madcow2
13.04.2012 23:55:44
Ainahan voit ostaa hyväksi todetun tokain. Ko. firman stratot ja telet ovat kuulopuheiden mukaan mainioita kilpailijoita 7enderille. Mojon määrästä en osaa sanoa...
Möö. Koti on mun stage.
G-mies
14.04.2012 00:08:46
Ennen pitkää kyllä varmaan sekä Straton että Telen tulet hankkineeksi mutta ehkä Strato on sen verran monipuolisempi että se kannattaa hankkia ekaksi... Jos budjetti on tiukoilla niin ehkä kannattaa kokeilla kumpi sopii paremmin käteen ja hankkia se USA-versiona ja ottaa kakkosvaihtoehto Meksikon puolelta? Ainakin kun viimeksi kokeilin Fenderin Classic-malleja niin ne tuntuivat hyviltä käteen ja nythän on monenlaista Baja- ja Player-versiota liikkeellä joten hyvinkin saattaa löytyä niistä sopiva malli.
For great justice.
blaekie
14.04.2012 01:10:40

madcow2: Ainahan voit ostaa hyväksi todetun tokain. Ko. firman stratot ja telet ovat kuulopuheiden mukaan mainioita kilpailijoita 7enderille. Mojon määrästä en osaa sanoa...

Niin. Nythän oli vissiin kyse stratosta ja/tai telestä. Ei niinkään siitä kuka ne on valmistanut. Mutta olet oikeassa, kuulopuheiden mukaan Fender on jo konkurssissa, ja Tokai yms kiinalaiset valtaavat markkinat.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Jucciz
14.04.2012 04:51:26
svilo: http://www.wildwoodguitars.com/images/products/396_lg5.jpg

;)

Hei, täähän on ihan törkeen hieno! Ottaisin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
14.04.2012 09:14:04 (muokattu 14.04.2012 09:15:21)
Kieppi: Mulle Tele on "se oikea". Se on lyömäsoitin, Straton kanssa on vähän sellainen hiplaamisen meininki aina.

Munsta.

Kyllä strato on vähintään lyömäsoitin siinä kuin telekin.

Asiaan: Molempi parempi, joten kuten täällä on jo sanottu niin kannattaa henkisesti varautua ostamaan molemmat. Stratolla ei voi korvata teleä ja vise versa, ei vaikka tekisi mitä tahansa virityksiä. Molemmat tarvitaan, siinä on sellainen kaksikko, jotka ikään kuin täydentävät toisiaan (IMO)...

Itse olen aina ollut fanaattinen stratomies, mutta viime vuonna koin varoittamatta äkillisen herätyksen ja vastasin pitkään väheksymieni telejen kutsuun. Nyt ei voi kuin ihmetellä, miten olen voinut väheksyä niin hienoa kitaraa koko ikäni.

Niin asiaan: Itse ostaisin ensin straton ja sitten telen. Ja kannattaa testata Japanin Tokait, hinta/laatusuhteeltaan loistavia. Niillä itse soittelen siihen asti, että on rahaa ostaa USA Fender. IMO Tokaissa on ihan yhtä paljon mojoa kuin Mexicon Fenderissä...
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
mattim
14.04.2012 10:17:51

Kieppi: Mulle Tele on "se oikea". Se on lyömäsoitin

Tässä se oleellinen. Ensimmäinen kitarani uudelleen aloittaessani oli Tele tuhdillä kaulalla ja en ole siitä pystynyt luopumaan. Muita kitaramalleja on tullut ja mennyt.
Zeeboo
14.04.2012 10:42:50
svilo: http://www.wildwoodguitars.com/images/products/396_lg5.jpg

;)

Juurikin näin! Omassani potikkalevy on ollut näin jo muutaman vuoden: Volume edessä, tone keskellä ja kytkin takana.
White men can't Monk
madcow2
14.04.2012 11:31:47
blaekie: Niin. Nythän oli vissiin kyse stratosta ja/tai telestä. Ei niinkään siitä kuka ne on valmistanut. Mutta olet oikeassa, kuulopuheiden mukaan Fender on jo konkurssissa, ja Tokai yms kiinalaiset valtaavat markkinat.

Joo, viittasin lähinnä tähän: Niilo94: Vähän arveluttaa kyllä Fenderin ostaminen, joka tarkoittaisi budjetillani luultavasti meksikolaista lankkua.
Mutta sikäli hyvä pointti sulla, että tässä ketjussa on kai tarkoitus käydä vähän yleisemmän tason tele/strato vääntöä. Ettei mee "tokai vs gibson"-henkiseksi sodaksi taas. =)
Möö. Koti on mun stage.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)