AngieRainbow 03.04.2012 21:50:42 | |
---|
Onko noiden r7, r8, r9 jne. suurimpana erona kaulaprofiili? Vai onko niissä muitakin merkittäviä eroja? Meneekö kaulaprofiilit jotakuinkin niin, että mitä vanhempi reissue on kyseessä niin sitä paksumpi kaula? Mulla on yhdessä LP:ssä slim 60s, mikä on tosi ohut ja 2001 Stankussa on joku rounded 50s tai jotain, mikä on sitten paksumpi. Onko noiden reissueiden kaulat siis sitä paksumpia, mitä vanhempaa kitaraa on kopioitu? Ei ois joo pitänyt ottaa Jucciz:in R9 käteen... Tulee yöuniin kummittelemaan... Eipä jättänyt kylmäksi myöskään kaverin Bantam LP... http://jucciz.com/jucciz.com/gfx/guitars/lpbantam.jpg ... voi voi :) What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Jucciz 03.04.2012 21:54:08 (muokattu 03.04.2012 22:04:48) | |
---|
Pääsääntö on seuraava koskien väritystä: R7 = Goldtop R8 = Plaintop ("perusvaahterakansi") R9 = Flametop (loimuvaahterakansi) Poikkeuksiakin on. Esim. R8 Figured Top:eja löytyy, eli siis loimuvaahterakantisia R8:eja. Velipojalla on (tai oli, en muista) yksi sellainen: http://low.fi/~panzerwag/kitarat/R8/figured_top/front3.jpg Samoin "50th Anniversary R8":ssa on loimukansi: http://low.fi/~panzerwag/kitarat/R8/50th/01.jpg(Ai hitto mikä kansi muuten onkin...) Vertailun vuoksi Perus-R8, jossa ei siis ole loimukantta, vaan "perusvaahteraa": http://low.fi/~panzerwag/kitarat/R8/plaintop/edesta.jpg Kaulat taas... mun kokemuksieni mukaan R8:eissa on keskimäärin paksuimmat kaulat noista kolmesta. R7 ja R9 ovat vähän ohuempia, mutta yksilöiden väliset erot ovat aina olemassa. Stankkujen 50's rounded -kaulakin on ohuempi kuin R7:n tai R9:n, ainakin kaikkien niiden kitaroiden perusteella, joita olen testannut. Ts. ei se "paksumpikaan stankkukaula" mikään järin paksu ole, kun Historic:eihin vertaa. Mun makuun 60's on toivottoman ohut, 50's yleensä siinä-ja-siinä (yleensä toivoisin paksumpaa) ja Historiceissa keskimäärin todella hyvin käteen istuva. Oon pienikätinen, mutta silti iso kaula on aina tuntunut hyvältä ja tukevalta kädessä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
AngieRainbow 03.04.2012 22:07:22 | |
---|
Jucciz: Pääsääntö on seuraava koskien väritystä: R7 = Goldtop R8 = Plaintop ("perusvaahterakansi") R9 = Flametop (loimuvaahterakansi) Poikkeuksiakin on. Esim. R8 Figured Top:eja löytyy, eli siis loimuvaahterakantisia R8:eja. Velipojalla on (tai oli, en muista) yksi sellainen: http://low.fi/~panzerwag/kitarat/R8/figured_top/front3.jpg Samoin "50th Anniversary R8":ssa on loimukansi: http://low.fi/~panzerwag/kitarat/R8/50th/01.jpg (Ai hitto mikä kansi muuten onkin...) Vertailun vuoksi Perus-R8, jossa ei siis ole loimukantta, vaan "perusvaahteraa": http://low.fi/~panzerwag/kitarat/R8/plaintop/edesta.jpg Kaulat taas... mun kokemuksieni mukaan R8:eissa on keskimäärin paksuimmat kaulat noista kolmesta. R7 ja R9 ovat vähän ohuempia, mutta yksilöiden väliset erot ovat aina olemassa. Stankkujen 50's rounded -kaulakin on ohuempi kuin R7:n tai R9:n, ainakin kaikkien niiden kitaroiden perusteella, joita olen testannut. Ts. ei se "paksumpikaan stankkukaula" mikään järin paksu ole, kun Historic:eihin vertaa. Mun makuun 60's on toivottoman ohut, 50's yleensä siinä-ja-siinä (yleensä toivoisin paksumpaa) ja Historiceissa keskimäärin todella hyvin käteen istuva. Oon pienikätinen, mutta silti iso kaula on aina tuntunut hyvältä ja tukevalta kädessä. Mitenkäs se R0, eli jos on 1960 Les Paulin reissue, niin millainenkohan sen kaula on verrattuna noihin yllä mainittuihin? Ja eikös vielä ole joku R6kin? What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Jucciz 03.04.2012 22:14:50 (muokattu 03.04.2012 22:16:03) | |
---|
AngieRainbow: Mitenkäs se R0, eli jos on 1960 Les Paulin reissue, niin millainenkohan sen kaula on verrattuna noihin yllä mainittuihin? Ja eikös vielä ole joku R6kin? R0:t on mulle kaikista vieraimpia, yhtäkään en ole hipelöinyt: ne näyttää vähän niinkuin R9:eiltä, mutta niissä on rumat potikannupit - ja oisko niissä sit vähän ohkasempi kaula? R6 taas on käsittääkseni muilta osin spekseiltään kuten R7, mutta siinä on P90-mikit. R6:n haluaisinkin erittäin kovasti, sillä P90:t on mainiosoundiset mikit eikä talossa ole yhtään P90-kitaraa tällä hetkellä. :( Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Andy J. 03.04.2012 22:39:33 (muokattu 04.04.2012 00:08:58) | |
---|
Jucciz: R0:t on mulle kaikista vieraimpia, yhtäkään en ole hipelöinyt: ne näyttää vähän niinkuin R9:eiltä, mutta niissä on rumat potikannupit - ja oisko niissä sit vähän ohkasempi kaula? R6 taas on käsittääkseni muilta osin spekseiltään kuten R7, mutta siinä on P90-mikit. R6:n haluaisinkin erittäin kovasti, sillä P90:t on mainiosoundiset mikit eikä talossa ole yhtään P90-kitaraa tällä hetkellä. :( Jeps, R0:ssa on kaikkien raporttien mukaan nimenomaan reissueista ohuin kaula - vrt. USA-malliston 60's slim taper. R6 juurikin noin, itseäni himottaisi saada R7:n kaveriksi vielä joskus R4, joka siis kuin R6, mutta wraparound-tallalla. Onpa joku joskus väittänyt, että R4:ssa olisi kaikista reissueista tukevin kaula vahvimmalla "shoulderilla" (mikäs tuolle olisi luonteva suomenkielinen termi?), mutta useampaa R7:a omani lisäksi käpistelleenä väittäisin, että yksilökohtaiset erot ovat suurempia kuin mallien väliset. Hyviä kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnalli |
PLO 03.04.2012 22:55:38 | |
---|
Jucciz: R0:t on mulle kaikista vieraimpia, yhtäkään en ole hipelöinyt: ne näyttää vähän niinkuin R9:eiltä, mutta niissä on rumat potikannupit - ja oisko niissä sit vähän ohkasempi kaula? R6 taas on käsittääkseni muilta osin spekseiltään kuten R7, mutta siinä on P90-mikit. R6:n haluaisinkin erittäin kovasti, sillä P90:t on mainiosoundiset mikit eikä talossa ole yhtään P90-kitaraa tällä hetkellä. :( Olen yhdellä R0 Les Paulilla soittanut ja oli siinä selkeästi litteämpi kaula kuin noissa 50-luvun toisinnoissa. Niin kuin Jucciz totesikin, yksilökohtaisia eroja kaulan paksuuksissa on. Itsellä -96 ja -05 R9:t ja ero on selkeä (vanhemmassa ohuempi). |
Pattari 03.04.2012 22:57:00 | |
---|
Eikös r6,r7 ja r8 ssa ole ohuemmat (ja matalemmat?) nauhat kuin r9 ja r0 ssa. Muistan ainakin lukeneeni näin. Käytännön kokemuksia varmaankin löytyy? |
AngieRainbow 03.04.2012 23:07:17 | |
---|
Pattari: Käytännön kokemuksia varmaankin löytyy? Varmaan löytyy joo... Tällähän on näköjään kaikilla muilla Gibsonin custom shopin reissueita paitsi mulla. Mitäs meininkiä... What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
PLO 03.04.2012 23:09:22 | |
---|
Pattari: Eikös r6,r7 ja r8 ssa ole ohuemmat (ja matalemmat?) nauhat kuin r9 ja r0 ssa. Muistan ainakin lukeneeni näin. Käytännön kokemuksia varmaankin löytyy? Lienee vuosien saatossa vaihdelleet. Noissa mun reissueissakin on eri profiiliset nauhat. |
jii.haanpaa 03.04.2012 23:14:27 (muokattu 03.04.2012 23:14:56) | |
---|
PLO: Lienee vuosien saatossa vaihdelleet. Noissa mun reissueissakin on eri profiiliset nauhat. "2001 -->: Vintage style mid jumbo size frets" Mimmottees siinä ysärissä on? |
javia 04.04.2012 11:00:33 | |
---|
Täältä löytyy huippuhyvä R8 perus plaintopilla vm 2004. Kitara on kertakaikkiaan loistava. Kaula on tuhti mutta sillä on todella mielyttävä soittaa. Mikit on vaihettu Peter Florancen voodoo 59:hin. Painoa 3,8kg.. Man With Bad Tone Laughs Alone! |
PLO 04.04.2012 16:26:41 | |
---|
jii.haanpaa: "2001 -->: Vintage style mid jumbo size frets" Mimmottees siinä ysärissä on? Tarkkaa nauhamallia en tiedä, mutta ovat korkeuteensa suhteutettuna kapeammat, kuin tuossa 2000-lukuisessa. |
Funkyshiva 05.04.2012 20:56:12 | |
---|
Jos nyt joku tän keskustelun perusteella etsii itselleen täydellistä LesPaulia, niin älköön unohtako Gibson LP Custom 68 RI-mallia. - Long neck tenon - 59 rounded kaulaprofiili - Ebony-otelauta - Classic 57 humpparit - Kaunis vaahterakansi - Ei kevennyksiä Ja vaahterakansirunkkareille (millaiseksi itsekkin tunnustaudun), tässä mun yksilö: http://muusikoiden.net/dyn/users/96400.jpgPätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more" |
AngieRainbow 05.04.2012 22:42:27 | |
---|
Funkyshiva: Jos nyt joku tän keskustelun perusteella etsii itselleen täydellistä LesPaulia, niin älköön unohtako Gibson LP Custom 68 RI-mallia. - Long neck tenon - 59 rounded kaulaprofiili - Ebony-otelauta - Classic 57 humpparit - Kaunis vaahterakansi - Ei kevennyksiä Ja vaahterakansirunkkareille (millaiseksi itsekkin tunnustaudun), tässä mun yksilö: http://muusikoiden.net/dyn/users/96400.jpg No johan on hieno. Saanko kysyä, mistä ostit ja ostitko uutena vai käytettynä? Ei tarvitse tietenkään kertoa, jos tuntuu liian henkilökohtaiselta. Minua kiinnostaa näiden saatavuus. Ebayssa on monesti ollut todella hienoja reissueita käytettynä ihan maltillisilla hinnoilla, mutta oishan se aina mukava ennen ostoa kokeilla. Voisiko joku valaista mulle vähän tätä historiaa? Siis standardia alettiin valmistamaan joskus 50-luvun puoli välissä ja lopetettiin 60-luvun alussa kunnes taas alettiin uudelleen 60-luvun lopussa? Alettiinko tota LP Customia tekemään -68? Tiedän, että vastaukset löytyisi googlettamalla, mutta jos nyt joku jaksaa kertoa. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
fox 06.04.2012 01:24:53 | |
---|
AngieRainbow: Voisiko joku valaista mulle vähän tätä historiaa? Siis standardia alettiin valmistamaan joskus 50-luvun puoli välissä ja lopetettiin 60-luvun alussa kunnes taas alettiin uudelleen 60-luvun lopussa? Alettiinko tota LP Customia tekemään -68? Jos et oo kerinny googlettamaan.. LP Standard (siis nimellä Standard) 1958-60 jonka jälkeen pienen aikaa nimellä SG/Les Paul Standard, sitten pelkkä SG. Uudelleen valmistukseen 1976 ja edelleen.. Nuo aiemmathan "Standardinnäköset" oli nimellä "Les Paul Gold Top", noin niinku "virallisesti" ja valmistuksessa neljänä versiona 1952-58 ja sitten kahtena versiona 1968-72 LP Custom ykkösversio 1954-57 Kakkosversio 1957-61 Kolmosversio 1968 ja edelleen.. |
AngieRainbow 06.04.2012 01:54:16 | |
---|
fox: Jos et oo kerinny googlettamaan.. LP Standard (siis nimellä Standard) 1958-60 jonka jälkeen pienen aikaa nimellä SG/Les Paul Standard, sitten pelkkä SG. Uudelleen valmistukseen 1976 ja edelleen.. Nuo aiemmathan "Standardinnäköset" oli nimellä "Les Paul Gold Top", noin niinku "virallisesti" ja valmistuksessa neljänä versiona 1952-58 ja sitten kahtena versiona 1968-72 LP Custom ykkösversio 1954-57 Kakkosversio 1957-61 Kolmosversio 1968 ja edelleen.. Olenkin miettinyt, miksi minusta vaikuttaa siltä, että vuosien 1958-1960 Les Paul Standardit ovat kysytyimpiä. Tässähän siihen on luonnollinen selitys. Mitä tulee tämän päivän gibsonin reissue kitaroihin, niin ilmeisesti nuo r9 ja r0 ovat kopioita standardeista ja r6 ja r7 tuosta gold topista ja r8:aa löytyy ilmeiseti molemmista. Tuosta customista ei ole paljoa, tuota aiemmin esitettyä yksilöä lukuun ottamatta, reissueita näkynyt. Liekö sitten täällä Härmässä harvinaisempia... What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
fox 06.04.2012 02:07:17 | |
---|
AngieRainbow: Olenkin miettinyt, miksi minusta vaikuttaa siltä, että vuosien 1958-1960 Les Paul Standardit ovat kysytyimpiä. Tässähän siihen on luonnollinen selitys. Näinpähän se.. ;) Ja kannattaa olla erityisen varovainen, jos joku kauppaa esim. 64-65 Les Paul Standardia - sellasiakin on nähty.. ;) (siis myyntiyrityksiä..) Mitä tulee tämän päivän gibsonin reissue kitaroihin, niin ilmeisesti nuo r9 ja r0 ovat kopioita standardeista ja r6 ja r7 tuosta gold topista ja r8:aa löytyy ilmeiseti molemmista. Juu, selvennyksenä, että tuo mallinimi "Standard" tuli käyttöön niille, jotka viimeisteltiin sunburstilla värillä. Kyllä niit vanhempia goldtoppeja on useita ns. "standardized", eli pronssimaalit pois ja cherryburstia tilalle. On myös raportoitu joissakin olevan myös uskomattoman komioita loimukansia.. Tuosta customista ei ole paljoa, tuota aiemmin esitettyä yksilöä lukuun ottamatta, reissueita näkynyt. Liekö sitten täällä Härmässä harvinaisempia... Niin no, eipä noita ennenmuinoinkaan kovin kauhiasti saati lukuisasti noita Custom-malleja Suomeen tullut.. varmaan sama meno noitten reissueitten kanssa? Se on aina ollut sellanen "vähän tyyris" malli. Yhdessä vaiheessa kovasti kyttäilin semmosta 91-96 valmistuksessa ollutta mallia kuin Custom Plus, mutta eip oo näkynyt.. |
Funkyshiva 06.04.2012 04:37:04 | |
---|
mistä ostit ja ostitko uutena vai käytettynä? Käytettynä satuin löytämään...tosin sillon, n. 2v. sitten, oli Thomannillakin vielä 2 kpl uutenakin myynnissä (ei ole enää). Googlettamalla löytyi (LP forumilta) tietoa siitä, että näitä olisi kahteen eri otteeseen vuosien varrella tehty Custom Shopissa...Määristä ei ollut mitään infoa. Kuva haulla löytyy vielä tota mun yksilöä upeampiakin. :) Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more" |
Jii-Gee 06.04.2012 10:12:46 | |
---|
Funkyshiva: niin älköön unohtako Gibson LP Custom 68 RI-mallia. - 59 rounded kaulaprofiili Nonni..äärimmäisen loogista..60s mallin reiskassa kaula 50s mallista. Mä kun oon aina kuvitellu että tossa 68 model'issa tietty se plittanampi 60s kaula,oonpas mä tyhmä... |
AngieRainbow 06.04.2012 15:13:31 | |
---|
fox: Yhdessä vaiheessa kovasti kyttäilin semmosta 91-96 valmistuksessa ollutta mallia kuin Custom Plus, mutta eip oo näkynyt.. Oletko Fox samoilla linjoilla Jucciz:en kanssa, että nuo 90-luvun puolen välin tienoilla tehdyt reissuet olisivat poikkeuksellisen hyviä, vaikka eivät varmaan huonoja tee nykyäänkään? What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |