Aihe: keskustelua keskustelusta
1 2 3 4
Broadcaster
22.03.2012 10:50:33
Laulava Kylätohtori: Sehän on ok, mutta tässäkin toimii samat säännöt kuin keskustelussa yleensäkin. Typerällä kysymyksellä saa typerän vastauksen. Kielioppivirheistä vittuilu on idioottimaista, mutta kyllä sitä kannattaa vähän miettiä, miten kysymyksensä asettelee. Mielestäni täällä saa asiallisiin kysymyksiin asiallisia vastauksia.

Tätä yritin kommentoida jo tuolla aiemmin. Mikä pakottaa kaikkitietävän mnet konkarin kommentoimaan kysymystä, jos pitää sitä typeränä? Onko pätemisen ja oikeassa olemisen tarve niin kova ettei voi antaa tällaisten kysymysten olla?

Ei foorumia pilaa tietämättömien teinien kysymykset.
Confidentum
22.03.2012 10:57:43 (muokattu 22.03.2012 11:04:08)
http://m.youtube.com/index?desktop_ … =%2F&gl=US#/watch?v=BNuaLx43lTY

Voipihan se olla niinkin, että nuorella kysyjällä ei vielä oikein ole tietoa yleensäkään laitteista ja siksi se kysymyksenkin asettelu on töksähtävä. Putki, trankku, nuppi, kaappi, humppari, sinkku, OD, SD, gaini, masteri termit Saattaapi olla vielä kovinkin hakusessa. Tuubista kun se kattelee, että Lespalla ja Marsulla se slässi vetää ja hyvältä kuulostaa ja itsekin sen suuntaiseen haluaisi ja rahnaa on vähän. Kyllä hän itsekin tietää, ettei samaan soundiin pääse, mutta on helpoin kysyä se tuolla tavoin. Joku sitten tietty sanoo tähän, että ei pidä kysyä epäselvästi, jos ei osaa kysyä tarkasti. Minusta täällä Mnetissä monet osaavat lukea/ymmärtää kysymykset oikein ja vastaavat niihin kyllä asiallisesti ja ohjaavasti.
rheinone
22.03.2012 10:58:13
tender.insanity: Tässä on tämä video, jossa Satriani soittelee jonkun heebon kamoilla. Kuvauksen mukaan Pignose kitara ja Digitech RP200 + Peavey vaffari. Kyllähän tuo ihan Satrianilta itsestään kuulostaa.

http://www.youtube.com/watch?v=D9v5e1TTwts

Kuulostaa kuulostaa, tottakai. Mut Satriainen sano itekin että oli tuskallista vetää Pignosella. Ehkä tohonkin hommaan on olemassa jokin sopivampi kepukka.
Laulava Kylätohtori
22.03.2012 10:59:16
Butterscotch: Tätä yritin kommentoida jo tuolla aiemmin. Mikä pakottaa kaikkitietävän mnet konkarin kommentoimaan kysymystä, jos pitää sitä typeränä? Onko pätemisen ja oikeassa olemisen tarve niin kova ettei voi antaa tällaisten kysymysten olla?

Ei foorumia pilaa tietämättömien teinien kysymykset.

Kuvittelisin, että vastasit itse jo omaan kysymykseesi. Kai jollain on pakonomainen tarve korostaa omaa erinomaisuuttaan aloittelevaan soittajan nähden, mikä on kieltämättä surullista ja säälittävä, mutta kyllä täällä näitäkin tapauksia on.

Itse olen pyrkinyt vastaamaan asiallisesti tai jättänyt vastaamatta.
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
elon arska
22.03.2012 11:09:01
Vladi: Ei kukaan ole mielestäni tarjonnut Epiphonen tilalle japanilaista Tokaita yli tuplahinnalla tai käskenyt ostamaan Custom Shopin kamoja.

Kyllähän tähän ilmiöön törmää täällä ihan alvariinsa, jossei nyt ihan sanasta sanaan niin ainakin annetaan erittäin isosti ymmärtää juurikin sanasta sanaan noin.
Broadcaster
22.03.2012 11:11:33
Laulava Kylätohtori: Kuvittelisin, että vastasit itse jo omaan kysymykseesi. Kai jollain on pakonomainen tarve korostaa omaa erinomaisuuttaan aloittelevaan soittajan nähden, mikä on kieltämättä surullista ja säälittävä, mutta kyllä täällä näitäkin tapauksia on.

Itse olen pyrkinyt vastaamaan asiallisesti tai jättänyt vastaamatta.

Juu en mä henkilökohtaisesti sinua tai ketään muutakaan tässä tarkoittanut, vaan ketjun aloitusviestin tapaan ihan yleisesti :)
rheinone
22.03.2012 11:11:49
Vladi: Jos hakusessa olis vaikka kitara, nuppi ja kaappi aktiiviseen keikkakäyttöön, budjetti 1000e, niin sinun logiikalla pitäisi raapia kasaan joku halpa kitara, Harley Bentonin kaappi ja vaikkapa Bugera nupiksi, jotta pysytään budjetissa. Onko nämä nyt sitten hyvät kamat aktiiviseen keikkakäyttöön? Mielestäni eivät, liikaa epävarmuustekijöitä. Jos tässä vaiheessa ehdottaisin, että kannattaa käyttää rahat vaikkapa pelkkään nuppikaappisettiin, jotta saat laadukkaammat ja kestävämmät vahvistinkamat ja tästä hermostutaan, niin kumman päässä se vika mahtaa olla, kysyjän vai vastaajan?

Emmä tiedä hermostuuko se kysyjä kauheen usein vai päästääkö se tällaset horinat ohi korvien taustakohinana, mut kyllä vika on mielestäni tässä tapauksessa selkeesti vastaajan päässä.

Jos budjetti on tonni ja kamat pitää saada heti, ni se on siinä. Kysyjän asettamia rajauksia tarttee mun mielestä kunnioittaa.
Lennu
22.03.2012 11:25:49

Aina pitää vastata, jos on joku nokkela onelineri mielessä.
no is any good musics maked anymore...
Confidentum
22.03.2012 11:50:22
Lennu: Aina pitää vastata, jos on joku nokkela onelineri mielessä.

Jep! Mummo opetti aina, että kun väittelet idiootin kanssa, niin pidä huoli, että hän ei tee samoin. Ja hjumioita:))
Vladi
22.03.2012 11:52:26
rheinone: Emmä tiedä hermostuuko se kysyjä kauheen usein vai päästääkö se tällaset horinat ohi korvien taustakohinana, mut kyllä vika on mielestäni tässä tapauksessa selkeesti vastaajan päässä.

Tässähän ei ollut puhetta siitä, milloin kamat pitää saada. Tottakai aikataulu määrittelee paljon.

Jos budjetti on tonni ja kamat pitää saada heti, ni se on siinä. Kysyjän asettamia rajauksia tarttee mun mielestä kunnioittaa.

Eli jos joku linkittää Thomannista kaksi kitaraa kysyen, kummalla onnistuu divebombit paremmin ja kummassakin kitarassa on yleisesti todettu olevan erittäin paskasti vireensä pitävä floikka, ainut kelpaava vastaus on jompi kumpi noista kitaroista?
Numb
22.03.2012 11:57:18

Vladi: Eli jos joku linkittää Thomannista kaksi kitaraa kysyen, kummalla onnistuu divebombit paremmin ja kummassakin kitarassa on yleisesti todettu olevan erittäin paskasti vireensä pitävä floikka, ainut kelpaava vastaus on jompi kumpi noista kitaroista?

Vastaushan voi myös olla muotoa "eivät ne kovin hyvin onnistu kummallakaan, mutta noista kahdesta paremmin X:llä". Ja jos oikein panostaa, voi hahmotella siihen kolmannen saman hintaluokan vaihtoehdon, jolla onnistuu paremmin.
Terv. Kikki Hiiri
Vladi
22.03.2012 12:03:28
Numb: Vastaushan voi myös olla muotoa "eivät ne kovin hyvin onnistu kummallakaan, mutta noista kahdesta paremmin X:llä". Ja jos oikein panostaa, voi hahmotella siihen kolmannen saman hintaluokan vaihtoehdon, jolla onnistuu paremmin.

Tätä minä yritin jo ensimmäisessä viestissäni ilmaista, mutta kun tunnutaan ymmärtävän tahallaan väärin.

Sehän koko keskustelupalstan hienous mielestäni onkin, että voi tulla vaihtoehto a:n ja b:n rinnalle vaihtoehto c, josta kysyjä ei kenties tiennytkään. Kyllä minä ainakin olen muuttanut ostosuunnitelmiani m.nettiläisten suositusten perusteella, eikä ole kertaakaan tarvinnut katua. Siksi en ymmärrä tätä vastaansanomista, jonka mukaan kysyjälle pitää vastata tismalleen sitä, mitä kysyttiinkin, eikä muita vaihtoehtoja saa tarjota. Menee aika robottimaiseksi tämä touhu siinä tapauksessa.
rheinone
22.03.2012 12:07:04
Vladi: Tässähän ei ollut puhetta siitä, milloin kamat pitää saada. Tottakai aikataulu määrittelee paljon.

No mut teini on ollu kesäduunissa, rahat polttaa taskussa ja bändiprojekti on tulilla. Tai oli miten oli, yleensä kysyjällä on tarve saada kamat äkkiä. Eihän se muuten kyselis jos hankinta ei ole ajankohtainen.

Sitäpaitsi kun kaveri hankkii käytettynä ne tonnin kamat järkevästi, bändiprojekti etenee samalla kun säästetään niihin kahden tonnin kamoihin. Eihän se tonni hukkaan mene - Saahan niistä kamoista yleensä omat pois.

Eli jos joku linkittää Thomannista kaksi kitaraa kysyen, kummalla onnistuu divebombit paremmin ja kummassakin kitarassa on yleisesti todettu olevan erittäin paskasti vireensä pitävä floikka, ainut kelpaava vastaus on jompi kumpi noista kitaroista?

No jos kysyjä on selkeesti kertonut että on päättänyt hankkia jomman kumman kepukan, vaikeeta kai siihen päätökseen on mennä vaikuttamaan. En ainakaan tarjoais mitään puoltoista kertaa maksavaa keppiä vaihtoehdoksi.
Vladi
22.03.2012 12:13:15
rheinone: No mut teini on ollu kesäduunissa, rahat polttaa taskussa ja bändiprojekti on tulilla. Tai oli miten oli, yleensä kysyjällä on tarve saada kamat äkkiä. Eihän se muuten kyselis jos hankinta ei ole ajankohtainen.

Sitäpaitsi kun kaveri hankkii käytettynä ne tonnin kamat järkevästi, bändiprojekti etenee samalla kun säästetään niihin kahden tonnin kamoihin. Eihän se tonni hukkaan mene - Saahan niistä kamoista yleensä omat pois.

Tämä on oletus yhdenlaisesta tilanteesta. Aina välillä täällä näkyy kyselyitä, jotka aloitetaan syksyllä ja kerrotaan, että ensi kesälle on töitä tiedossa ja sen myötä olis rahaa kamoihin. Et voi ottaa yhdentyyppistä tapausta ja käyttää sitä esimerkkinä universaalille "vastaustotuudelle". Keskimääräisesti kenenkään ei tarvitse saada kamoja kolmen päivän sisällä vaan puhutaan vähintäänkin muutamasta viikosta, jolloin on aikaa tehdä selvitystyötä hankinnoilleen.

No jos kysyjä on selkeesti kertonut että on päättänyt hankkia jomman kumman kepukan, vaikeeta kai siihen päätökseen on mennä vaikuttamaan. En ainakaan tarjoais mitään puoltoista kertaa maksavaa keppiä vaihtoehdoksi.

Monessako tapauksessa kysyjä on ehdottomasti lukinnut vaihtoehtonsa esittämiinsä kamoihin? Ja miksi tällaisessakaan tapauksessa ei voisi ehdottaa samantyyppistä kitaraa esim. torilta, jos se tarkoittaisi vaikka sitä esimerkissäni mainittua parempaa floikkaa? Eikö se ole vain ystävällinen palvelus, jos tarjoaa kenties paremmasta tietämättömälle kysyjälle laadukkaampaa vaihtoehtoa samaan hintaan?
rheinone
22.03.2012 12:16:59
Vladi: Tätä minä yritin jo ensimmäisessä viestissäni ilmaista, mutta kun tunnutaan ymmärtävän tahallaan väärin.

Hoho, jäbä puhu ittensä pussiin.

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=10614347
antnis
22.03.2012 12:17:54
Eipä menny tääkään päivä elämästä ihan hukkaan.
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org
Sergei Fallinen
22.03.2012 12:43:42
Vladi: Provosoidu toki, jos haluat. En minä tuota tarkoittanut ja jos lukisit viestini uudestaan, huomaisit sen. Pointti oli siinä, että moni aloitteleva kitaristi uskoo kuulostavansa esikuvaltaan hankkimalla samanlaiset kamat. Itsekin luulin niin nuorempana, sitten iski totuus: minusta ei tullut Petruccia, vaikka hankin Mark IV:n aikoinaan. Kyllä sitä saa esikuviensa käyttämiä kamoja hankkia, en minä sitä ole kieltänyt. Jos joku haluaa Laiho-kitaran se inspiroi soittamaan, niin totta hemmetissä moinen pitää hankkia siinä tapauksessa. Muuten voi jäädä soitot soittamatta. Sitä minä tuossa tarkoitin, sinä vedit herneet nenään ja vääristelet sanomisiani. Miksi?

Siis mitä vittua? Ei mun viestissä ollut minkäänlaista provosoitumista ja sä tässä vedit herneet nenään.

Ei kukaan ole mielestäni tarjonnut Epiphonen tilalle japanilaista Tokaita yli tuplahinnalla tai käskenyt ostamaan Custom Shopin kamoja. Linkitä havainnollistavia esimerkkejä, muuten väitteilläsi ei ole mitään pohjaa.

Pointti oli se, että usein kokeneet soittajat eivät ymmärrä aloittelevan soittajan realiteetteja, ja jos joitain niistä onkin mainittu (yleensä se budjetti), ne sivutaan ja kerrotaan vain "Mitä itse tekisin". Kaikilla ei ole kykyä tai mahdollisuutta valikoida niistä käytetyistä japanilaisista sitä hyvää yksilöä, vaihtaa tallaa tai nostaa budjettia ja se on hyvä ymmärtää.

Tätä just tarkoitin herneiden nenään vetämisellä, kun ei saada miellyttävää vastausta ja vedetään heti kunnon kierrokset. Jos hakusessa olis vaikka kitara, nuppi ja kaappi aktiiviseen keikkakäyttöön, budjetti 1000e, niin sinun logiikalla pitäisi raapia kasaan joku halpa kitara, Harley Bentonin kaappi ja vaikkapa Bugera nupiksi, jotta pysytään budjetissa. Onko nämä nyt sitten hyvät kamat aktiiviseen keikkakäyttöön? Mielestäni eivät, liikaa epävarmuustekijöitä. Jos tässä vaiheessa ehdottaisin, että kannattaa käyttää rahat vaikkapa pelkkään nuppikaappisettiin, jotta saat laadukkaammat ja kestävämmät vahvistinkamat ja tästä hermostutaan, niin kumman päässä se vika mahtaa olla, kysyjän vai vastaajan?

Ei tietenkään pidä ehdottaa mitään kuraa. Mutta yleensä ne jotka kaipaavat kamaa aktiiviseen keikkakäyttöön saavatkin asiallisempia vastauksia kuin ns täysin aloittelijat, tai muuten kotonasoittelijat. Johtuen varmasti siitä että osaavat jo asioista kysyä niiden oikeilla nimillä. Ja sun esimerkki ei onneksi ole yhtään kärjistetty verrattuna mun custom shop -esimerkkiin.

Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin sitä mieltä, että vastaajat ovat tällä palstalla keskimäärin asiallisempia kuin kysyjät, mutta koska kysyjät tuskin jaksavat tätä ketjua lukea ennen kysymistä, pyrin vain sanomaan missä vastaajilla keskimäärin olisi petrattavaa

E: Ja mistä hitosta onnistuit kaivamaan tuon kielioppiasiankin tuohon? Minä en ole mielestäni kommentoinut kertaakaan kenenkään kielioppia tällä palstalla. Ei ole varaa huudella, kun omatkin kirjoitukset on mitä sattuu kirjoitusteknisesti.

Sen kielioppiasian revin siitä kun sanoit että sillä on muka suurikin ero pyytääkö aloittelija "Kamoja joilla saa Slashin saundin" vai "Kamoja joilla saa hieman Slashin kaltaista saundia". Valitettavan usein tällä palstalla juuri tollaset pienet kieliopilliset asiat ratkasee sen, saako aloittaja hyviä neuvoja vai melkeinpä vittuilua, vaikka kaikki tietäisivät että samaa asiaa tarkotetaan.
horseface
22.03.2012 13:33:44 (muokattu 22.03.2012 13:38:25)
Jos esittää vastaavia kysymyksiä tuolla "aloittelijat"-alueella, nillitystä kieliopista, haun käyttämisestä tai kysymyksen yleisestä typeryydestä tulee paljon vähemmän, jos lainkaan.

Ehkä aloittelijaksi tunnustautuminen antaa kysyjästä riittävän nöyrän vaikutelman?
Oli miten oli, näin on!
Numb
22.03.2012 13:34:44

Juu, ja se, että aloittelijat -alueella perseilystä tulee modeilta näpeille. :)
Terv. Kikki Hiiri
kiriminni
22.03.2012 13:48:16 (muokattu 22.03.2012 13:49:11)
Mikäs mittapuu Slashin kitarasoundi on mihinkään?
Sillähän on niin pirun kalliit vintage kitaratkin.
Kunhan vaan kysyn...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)