Aihe: Hyvä EQ?
1 2
Midrange
06.03.2012 00:38:42
Ostin semmosen Behkun boss-kopion käytettynä ja pirun hyvin toimittanut virkaansa. Kohinasta ei tietoa kun noisegatella soittelen lähes aina. Rakenteessa kyllä parantamisen varaa, aika pahasti tuo muovikotelo huojuu jalan alla.

Pirun hyödylliseksi olen kokenut tuon käytettäessä efektilenkin viimeisenä palana. Skoopatut metallisoundit saa hetkessä käyttöön tarvittaessa. Vaikea kuvitella hyvää yleisvahvistinta jonka kanssa ei ikinä tarvitsisi EQ:ta missään tilanteessa ilman jatkuvaa low,mid,high nuppien räpläämistä.
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Jucciz
06.03.2012 01:00:59 (muokattu 06.03.2012 01:02:36)
Midrange: Vaikea kuvitella hyvää yleisvahvistinta jonka kanssa ei ikinä tarvitsisi EQ:ta missään tilanteessa ilman jatkuvaa low,mid,high nuppien räpläämistä.

En muistaakseni ikinä ole vahvistimen EQ:ta ruuvannut kesken keikan sopeuttaakseni soundia paremmin jotain tiettyä biisiä varten - samoilla säädöillä on pärjätty, vaikka on vedetty kaikkea Katri Helenasta Faith No Moreen. Ehkä sitä sit on vaan tottunut siihen, että kitara elää lähinnä tietyllä taajuusalueella genrestä riippumatta.

Sama tilanne on ollut tähän mennessä jokaisella vahvistimella, yleis- tai erikois-.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
author
06.03.2012 02:20:53
Jucciz: samoilla säädöillä on pärjätty

Pärjääminen ja "hifistely" on kaks eri asiaa ;)
Lennu
06.03.2012 05:08:36

Mihin ja miksi. Kysy ne itseltäsi ensin.
no is any good musics maked anymore...
Jucciz
06.03.2012 11:32:15
author: Pärjääminen ja "hifistely" on kaks eri asiaa ;)

Juu, en tarkoittanut pärjäämisellä, että homma olisi vastenmielistä ja nippa nappa toimivaa, vaan siis että aivan hienosti onnistuu näin. ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Lilli
06.03.2012 15:45:21
No jos tähän eq-keskusteluun toisi vielä oman näkökulmansa. - Tuossa muuten niin erinomaisessa Dr. Z Maz18-vahvistimessa tulee basso-osasto aivan liiaksi 'päälle' vaikka vahvistimen oma bassosäädin on nollilla. Etenki Les Paulilla tai muulla humbucker-kitaralla asia suorastaan häiritsee ;-( Voisi olla kunnollisen eq:n paikka, eli pystyisikö esimerkiksi aiemmin esiin tulleilla MXR Six Band EQ:lla tai M 108:lla asiaa korjaamaan? - Ei viitsisi säätöpotikkaa tai jotain muuta komponenttia ketjuun vaihtaa, asiaa tuntematon kun olen.
The same thing that makes you live can kill you in the end
McNulty
06.03.2012 16:33:23
Lilli: No jos tähän eq-keskusteluun toisi vielä oman näkökulmansa. - Tuossa muuten niin erinomaisessa Dr. Z Maz18-vahvistimessa tulee basso-osasto aivan liiaksi 'päälle' vaikka vahvistimen oma bassosäädin on nollilla. Etenki Les Paulilla tai muulla humbucker-kitaralla asia suorastaan häiritsee ;-( Voisi olla kunnollisen eq:n paikka, eli pystyisikö esimerkiksi aiemmin esiin tulleilla MXR Six Band EQ:lla tai M 108:lla asiaa korjaamaan? - Ei viitsisi säätöpotikkaa tai jotain muuta komponenttia ketjuun vaihtaa, asiaa tuntematon kun olen.

Ehei... elä mene pilaamaan hyvää settiä moisilla ratkaisuilla. Hommaat vintage-korrektin RANGEMASTERIN. Treble boosteri, juuri oiva laite kyseiseen touhuun kun et kuitenkaan halua muuttaa liiaksi vaffarin ja skeban tonaalisuutta :)

Alkuperäiset ovat kovissa hinnoissa, mutta kloonin voi duunata vaikka itse tai sitten harkita esim. tällaista:
http://store.thesegoto11.se/product_info.php?products_id=1768

Tosin, kohinaa nuo Rangemasteritkin generoivat. Pitää kuitenkin taas muistaa se, että täällä m.netissä moni tahtoo nipottaa tuosta kohinasta, vaikka kuitenkin hyväksyvät esim. singlecoilien 60-asteen hurinan ja saattavat muutenkin käyttää vintage-kamaa joissa toleranssit ovat ajan mukaisesti isommalla haarukalla. Näissä laitteissa saattaa jo itsessään olla hurinaa ja kohinaa... siinä enää joku EQ-spedu tai boostirasia tunnu missään :)

PS. Tuonne m.netin palstaohjeisiin pitäisi kyllä laittaa pakolliseksi osioksi lukijoille joku bullshit-filtteröinti kohta. Että osaavat sitten palstalle päästyään erottaa asian skeidasta ja jyvän akanasta.
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon
Attew
06.03.2012 16:54:54

McNulty: Tuonne m.netin palstaohjeisiin pitäisi kyllä laittaa pakolliseksi osioksi lukijoille joku bullshit-filtteröinti kohta. Että osaavat sitten palstalle päästyään erottaa asian skeidasta ja jyvän akanasta.

Jep, joku 3 vuoden koulutus, ettei vaan tuu mitään ongelmia sitte itse asian ytimessä!
"Parta kasvaa ja mies voi hyvin"
gemisti
06.03.2012 16:57:51
McNulty: esim. singlecoilien 60-asteen hurinan

mitenkään kyseenalaistamatta lausuntoa, mutta eikö tämä kuitenkin olisi 50-"asteen" tääläpäin maailmaa?
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
McNulty
06.03.2012 20:32:39
gemisti: mitenkään kyseenalaistamatta lausuntoa, mutta eikö tämä kuitenkin olisi 50-"asteen" tääläpäin maailmaa?

Suattaapi olla. 50Hz tai 60Hz taitaapi olla. Oli miten oli, niin sinkkukelan hurinasta kyse.
"Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear." -A. Redmoon
Laulava Kylätohtori
06.03.2012 22:28:17
author: Pärjääminen ja "hifistely" on kaks eri asiaa ;)

Eikö se ole vähän amatöörimäistä, jos keikalla täytyy joka biisin välissä vääntää vahvistimen/efektien nappuloita? ;)
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
fullshred
06.03.2012 22:39:34
Attew: Jep, joku 3 vuoden koulutus, ettei vaan tuu mitään ongelmia sitte itse asian ytimessä!

Jeps, joo just näin. Ja sit pitäis oppii tunnistaa pitkän linjan tietäjägurut, noi m.netin omat 'Kim Jong-ilit'. Niinku ettei vaan vahingossakaan mee korjailee niitten ylvästä disinfoa... :)
Jucciz
06.03.2012 23:23:39
fullshred: Jeps, joo just näin. Ja sit pitäis oppii tunnistaa pitkän linjan tietäjägurut, noi m.netin omat 'Kim Jong-ilit'. Niinku ettei vaan vahingossakaan mee korjailee niitten ylvästä disinfoa... :)

Niinpä. Muistuu mieleen esimerkiksi: "Käytettyjen ja toimiviksi testattujen Telefunken ECC83 todellinen markkinahinta on yleisesti alle 30 euroa kappale tai jopa parilta." - olipa kyllä kerrassaan hupaisasti sanottu. :)
Krice
06.03.2012 23:53:33

Lilli: Tuossa muuten niin erinomaisessa Dr. Z Maz18-vahvistimessa tulee basso-osasto aivan liiaksi 'päälle' vaikka vahvistimen oma bassosäädin on nollilla. Etenki Les Paulilla tai muulla humbucker-kitaralla asia suorastaan häiritsee ;-( Voisi olla kunnollisen eq:n paikka, eli pystyisikö esimerkiksi aiemmin esiin tulleilla MXR Six Band EQ:lla tai M 108:lla asiaa korjaamaan?

Käytän Six Band EQ:ta nimenomaan leikkaamaan Lionheartin "kumisevaa" alapäätä. Erillinen EQ on mielestäni ihan kätevä silloin jos vahvistimen omat sävynsäätimet ei ole kovin aktiivista sorttia eli niiden avulla ei oikein voi säätää kovin tehokkaasti sävyjä.
Metalliac
07.03.2012 09:46:04
Kyllähän ihmiset ajavat vahvistimiaan tubescreamereilla ja oikeastaanhan se on vain vintagehyväksytty yhden säädön kompura + EQ (lowcut ja middlekorostus). Mun mielestä EQ:n käyttö voi olla hyvinkin perusteltua ennen vahvistinta, jos vahvistimen omat sävynsäätimet puuttuu peliin vasta särön jälkeen. Tällöin pääsee muovaamaan säröä ihan eri tavalla, kun särö kompressoituu yleensä prominenteimman taajuusalueen mukaan.

Vastavuoroisesti jos styrkkarin sävynsäätimet vaikuttaa ennen gainia, niin voi olla hyvä ajatus laittaa EQ-spedu efektilooppiin, jos soundista jää kaipaamaan jotain ominaisuutta, tai sitä on liikaa.

Itse olen päätynyt siihen, että kompura ja EQ vahvistimen edessä toimii omalla kohdalla varsinkin hevihommien kanssa paremmin kuin useimmat OD-spedut joita olen kokeillut, mutta täähän on ihan makuasia.
Vetehinen
07.03.2012 10:22:10
Makukysymyksiä ja tottumiskysymyksiähän tämä on. Minulla lojuu hyllyllä vailla käyttöä Biyang EQ-7, 7-alueinen equ jossa myös kokonaisvolansäätö. Toimiva peli. Ei tule vaan käytettyä, koska tykkään vahvistimista, joiden omalla EQ:lla saa saundin säädettyä mieleiseksi. Voi olla että erillisen EQ:n tyrkkäämällä efektilenkkiin saisi säädettyä vielä jonkun vivahteen esiin mutta en ole kokenut siitä aiheutuvan ilon olevan vaivan väärti. Kaksi vahvistinta lähti vaihtoon juuri siksi, että niiden kanssa olisi minun makuun tarvinnut pitää EQ-pedaalia lenkissä (Engl Powerball & H&K Triamp) ja nykyisellä pelillä (Koch Powertone II) riittää EQ-säädöt omasta takaa.
Music is the best escape.
Muovinen
07.03.2012 10:23:00

Midrange: Vaikea kuvitella hyvää yleisvahvistinta jonka kanssa ei ikinä tarvitsisi EQ:ta missään tilanteessa ilman jatkuvaa low,mid,high nuppien räpläämistä.

Kuulostaa siltä, että et vaan oo soittanu hyvällä vahvarilla. Tai sitten oot paatunut säätäjä ;D
McNulty
07.03.2012 11:43:41 (muokattu 09.03.2012 09:48:20)
fullshred: Jeps, joo just näin. Ja sit pitäis oppii tunnistaa pitkän linjan tietäjägurut, noi m.netin omat 'Kim Jong-ilit'. Niinku ettei vaan vahingossakaan mee korjailee niitten ylvästä disinfoa... :)

Pointti, ainakin meikäläisen tekstissä oli se, että moni voisi ihan itse tehdä päätöksensä, testata ja kokeilla. M.netissä kun sitä mussutusta riittää niin kokeneilla kuin kokemattomillakin. Aina mutusta lähtien sinne kliinisiin oskilloskooppi-tutkailuihin asti.

Monelta vain unohtuu se, että lopputulos on osiensa summa. Pitäisi siis kyetä näkemään koko yhtälö, ei vain sen osasia erikseen irroiteltuina paloina. Kannattaa siis lukijan kuin lukijan aina kyseenalaistaa ja pohtia asioita muiltakin, kuin vain kirjoittajan näkökulmasta. Tätä olisi kyllä enemmän kuin syytä painottaa kamapalstalle tulijoille :)

Esim. joku toteaa että MXR:n EQ aiheuttaa kohinaa. Ok, voihan se sitä aiheuttaa, mutta:
a) johtuiko se kohina virtalähteestä, välipiuhoista, gain-tason noususta (jolloin esim. vahvistimen oma/ominainen hurina saattoi nousta) tms?
b) onko se deal-breaker eli asia jonka kanssa EI pysty toimimaan ja elämään... vai onko se ihan ok?
c) toimiiko laite muiden omien kamojen kanssa kimppaan (ei ehkä EQ:n kohdalla niinkään, mutta esim. od/boosti-pedaalia hankkiessa)
jne. jne.

Ei asiat minun mielestäni ole niin mustavalkoisia kuin liian moni täällä julistaa. Oli kyseessä sitten "Kim Jong-Il", "herra Sheptone Telefunken" tai vaikka joku MC Nulikka.

Jucciz: Niinpä. Muistuu mieleen esimerkiksi: "Käytettyjen ja toimiviksi testattujen Telefunken ECC83 todellinen markkinahinta on yleisesti alle 30 euroa kappale tai jopa parilta." - olipa kyllä kerrassaan hupaisasti sanottu. :)

Onhan tuo 30 euroa kyllä vähän alakanttiin. 50e (70usd)/kpl taitaa olla nykyään sellainen perushinta. Ehkä jos ostaa 1000 putkea niin voisi saada paljousalen lähemmäksi 30 euroa kuin 50 euroa? :)
Midrange
07.03.2012 12:05:48 (muokattu 07.03.2012 12:12:33)
Muovinen: Kuulostaa siltä, että et vaan oo soittanu hyvällä vahvarilla. Tai sitten oot paatunut säätäjä ;D

Päinvastoin, olen erittäin tyytyväinen vahvistimeni perussoundiin, josta saan EQ pedaalilla efektilenkissä vieläkin paremman kulloisenkin sounditarpeen mukaan.

Itseasiassa olen ajatellut että pitäis hankkia noita behkuja pari lisää käytettynä kun niin halpoja ovat. Yksi skoopatuille metallisoundeille, ja pari muunlaiseen soitteluun. Biisin mukaan sitten polkaisee oikean EQ:n päälle.
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)