jussimus 24.02.2012 10:03:24 | |
---|
washburn: Noh, tuli sitten poistettua tuo torilta. Pitää malttaa ensiviikkoon että pääsee testimään.. Toivottavasti on hjyvä.. Kuul. Kerropa sitten fiiliksiä! |
antnis 24.02.2012 11:00:22 (muokattu 24.02.2012 11:22:48) | |
---|
Ekku01: Jos nauhat ovat kunnossa, niin kielten korkemmalle säätäminen on aika marginaalista. Siis mikäli ongelmana on "fretting out", eli kielen äänen sammuminen bendatessa. Muista syistä, kuten soittotatsista johtuva korkeammalle säätöhän on jo sitten makuasia. Niin mikä nyt sitten kenellekin on matala action. 9.5-radiuksiseen otelautaan verrattuna (saati sitten 12:lla varustettuun) on 7.25:lla alaraja selvästi ylempänä jos halutaan puhtaat bendit. Sellaiset soittajat, jotka eivät alinta mahdollista actionia hae, eivät ehkä huomaa eroa niin helposti. Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org |
Ekku01 24.02.2012 17:34:44 (muokattu 24.02.2012 17:34:53) | |
---|
antnis: Sellaiset soittajat, jotka eivät alinta mahdollista actionia hae, eivät ehkä huomaa eroa niin helposti. No tää on kyllä varmaan ihan totta. Myönnän, ettei tuo alin mahdollinen action ole mulle kaikki kaikessa. Yleensä säädän actionin n. 1,5-2 milliin kun mitataan vapaat kielet 12:sta nauhalta. Niin mikä nyt sitten kenellekin on matala action. 9.5-radiuksiseen otelautaan verrattuna (saati sitten 12:lla varustettuun) on 7.25:lla alaraja selvästi ylempänä jos halutaan puhtaat bendit. Toisaalta myös kaulan relief vaikuttaa. Jos kestää ensimmäisten nauhojen pienen särinän, niin kaulan voi säätää suoraksi/melko suoraksi ja kielet saa säädettyä matalemmaksi ilman bendien "kuolemista". Näin ainakin Eric Johnson on tehnyt. "Joh. 3:16" |
Jabe 24.02.2012 18:07:06 | |
---|
Ekku01: Näin ainakin Eric Johnson on tehnyt. Toisaalta Ericillä on myöskin 12" radius stratoissa. Mutta joo, kyllä määkin ymmärrän sen argumentin, ettei 2" ero radiuksessa niin _valtavasti_ vaikuta niihin bendeihin (siis edellä tuumitu 7.5 ja 9.5 ero). |
Ekku01 24.02.2012 20:57:12 | |
---|
Jabe: Toisaalta Ericillä on myöskin 12" radius stratoissa. Eikös se 12" ole lähinnä vain niissä signatureskeboissa? Kyllä se käsittääkseni ihan tavan vintagestratoilla on soittanut, ainakin menneinä vuosikymmeninä. "Joh. 3:16" |
Laulava Kylätohtori 24.02.2012 22:53:03 | |
---|
Vähän itsekin olen ihmetellyt, että ei kai ole mahdollista, ettei alkupään stratoilla pysty kunnolla bendaamaan, mutta hyvä tietää, että kyseessä on puhdas legenda. Ymmärrän kyllä, että teoriassa bendaus on "haastavampaa", mutta itsellä ei ainakaan tarvitse kielien olla kiinni otelaudassa, joten tuollaisen uskaltaa huoleti ostaa, jos joskus vastaan tulee.... San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano... |
Ekku01 25.02.2012 03:40:37 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Vähän itsekin olen ihmetellyt, että ei kai ole mahdollista, ettei alkupään stratoilla pysty kunnolla bendaamaan, mutta hyvä tietää, että kyseessä on puhdas legenda. Ymmärrän kyllä, että teoriassa bendaus on "haastavampaa", mutta itsellä ei ainakaan tarvitse kielien olla kiinni otelaudassa, joten tuollaisen uskaltaa huoleti ostaa, jos joskus vastaan tulee.... Tää Jimin tavaramerkkibendaus (linkki alla) tuntuu jopa onnistuvan helpommin kun otelauta on hieman kaareva - se toinen kieli menee helpommin sormen alle. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta nykyisellä 7.25" radiuksen kaulalla ko. bendi on ainakin mulle selvästi helpompi kuin edellisellä 9.5":lla. http://www.youtube.com/watch?featur … r_detailpage&v=VzNh36O2ULk#t=9s "Joh. 3:16" |
Jabe 25.02.2012 09:15:35 (muokattu 25.02.2012 09:16:02) | |
---|
Tota, tota. Kyllä sillä radiuksella on vaikutusta bendin onnistumiseen juuri niin että mitä isompi radius, sitä helpompi bendata ilman että kieli sammuu osuessaan siinä välissä otelautaan. Tää avautuu hyvin, jos voi hahmottaa asiaa mielessään, ja miettii asian ääripäitä: 1) Jos otelauta olisi ihan suora (ei radiusta), niin kyllä sitä kieltä voi venyttää sivulle ihan niin paljon kun haluaa ilman että se tila pienenee missä se voi värähdellä (soida) 2) Jos otelauta olisi esim. öbout yhtä kaareva kun kaula on toiselta puolelta (radius olisi jotain parin tuuman luokkaa, ja koko kaula olisi pesismailan tapainen ympyrä halkaisijaltaan). Tässä voi kuvitella, että kieli sivuun venytettynä alkaisikin jossain vaiheessa osua siihen otelautaan, ja sillä ei olisi enää tilaa värähdellä. Hmm. Joku insinöörismies vois varmaan tehdä tästä semmosen 3D mallin, joka avaisi asian geometrian paremmin kuin minun sekava selostukseni :) Ja Johsonista ... juu, tosiaan Ekku01, en minä tiedä onko ne EJ:n vintagestratot ihan 12" .. muistan vaan hänen jossain sanoneen, että niitäkin (nauhoja?) oisi hiottu niin että radius olisi isompi kuin alun perin. Tuskinpa kuitenkaan 7,5":sta pääsee 12" ihan vaan nauhoja hiomalla. SRV taisi tehdä jotain samantapaista; eli aina nauharempan yhteydessä hänen stratostaan tuli vähän isompi radiukseltaan, ja se nimikkomalli on sit 12", niinkuin EJ:lläkin. |
blues guitar 25.02.2012 10:14:58 | |
---|
Geometriaahan tämä vain on. Kyllä 7.25 radiuksisellakin otelaudalla bendit onnistuu, tuskin sitä kukaan on väittänytkään ettei onnistuisi. Mutta jos haetaan mahdollisimman alhaista actionia niin silloin suurempi radiuksinen toimii paremmin, toisaalta jos ei ole tarvetta niin alhaiseen actioniin niin silloin 7.25 on ihan ok. Itselläni ollut kitaroissa radiuksia väliltä 7.25-16 ja kaikilla olen tullut toimeen. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Ekku01 25.02.2012 14:47:42 (muokattu 25.02.2012 14:48:07) | |
---|
blues guitar: Geometriaahan tämä vain on. Kyllä 7.25 radiuksisellakin otelaudalla bendit onnistuu, tuskin sitä kukaan on väittänytkään ettei onnistuisi. Mutta jos haetaan mahdollisimman alhaista actionia niin silloin suurempi radiuksinen toimii paremmin, toisaalta jos ei ole tarvetta niin alhaiseen actioniin niin silloin 7.25 on ihan ok. Itselläni ollut kitaroissa radiuksia väliltä 7.25-16 ja kaikilla olen tullut toimeen. Tässähän tämä asia tuli kiteytettynä - toisaalta esim. jenkkiläiset keskustelufoorumit ovat täynnä kysymyksiä, pystyykö 7.25":n radiuksella bendaamaan hyvin, joten on sitä "joku" väittänyt. ;o) Voihan tietysti olla henkilöitä, joille säädöt pitää olla just eikä melkein, joten helpoimmalla pääsee kun marssii johonkin musaliikkeeseen ja testaa asian itse (ainakin DLX:stä ja F-musiikista löytyy ns. vintagestratoja). "Joh. 3:16" |
antnis 25.02.2012 15:23:28 | |
---|
7.25 on just hyvä sointuihin alarekisterissä, joten jos benditkin menis heittämällä, ei kait muuttuvaa radiusta edes olis keksitty, eivätkä sitä esim. Suhr tai Warmoth tai SVL käyttäisi. Yhden sävelaskeleen venytys 15. nauhalta ei sinänsä ole kovin haastava, puoltoista tai pari niin alkaa tuntua jo kaarevuus. Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org |
blues guitar 25.02.2012 15:37:29 | |
---|
antnis: 7.25 on just hyvä sointuihin alarekisterissä, joten jos benditkin menis heittämällä, ei kait muuttuvaa radiusta edes olis keksitty, eivätkä sitä esim. Suhr tai Warmoth tai SVL käyttäisi. Yhden sävelaskeleen venytys 15. nauhalta ei sinänsä ole kovin haastava, puoltoista tai pari niin alkaa tuntua jo kaarevuus. Tähän sopii mainos : ) http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=610289 ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
antnis 25.02.2012 15:45:26 | |
---|
Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org |
blues guitar 25.02.2012 15:54:16 | |
---|
antnis: Tuollaista kaulaa olen kyllä havitellut aina silloin tällöin :) Kaulaa en myy erikseen. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
Eb Chord 29.02.2012 17:32:20 | |
---|
|
McNulty 29.02.2012 18:25:18 | |
---|
Eb Chord: Jos hintaluokka on Mexicon Fender, kannattaa tsekata Japanin pojan näkemys aiheesta: http://www.musamaailma.fi/epages/mu … tPath=/Shops/musa/Products/12102302 Mitä olen tuon hintaluokan stratoja plärännyt, niin olen huomannut, että tarkka Japanin-setä tekee huolellisempaa jälkeä kuin Mexicon-setä. Liekö Tequilalla osuutta asiaan! ;) Mä tulin aivan samaan tulokseen. Uskallan laittaa tuon oman AST-50G:n vaikka Am.Standardin kanssa vierekkäin eikä ala huimata :) Being second is to be the first of the ones who lose. |
komero 01.03.2012 12:33:59 | |
---|
McNulty: Mä tulin aivan samaan tulokseen. Uskallan laittaa tuon oman AST-50G:n vaikka Am.Standardin kanssa vierekkäin eikä ala huimata :) Mulla on joku -94 tehty Tokai strato ja ihan varmasti tämäkin on vähintään American Standard -tasoa. Tosin tämä on tällainen vintage-tyylinen, mutta niin sen pitääkin olla :) Viimeksi (2011 lopussa) kun Oulussa Musiikki-Kullaksella testailin stratoja, niin Tokain mallit tuntuivat heti Custom Shop Fendereitten jälkeen parhailta. Kyllä nämä Tokait pääosin tuntuu hyviä pelejä olevan. Tosin ei tämä munkaan kitara mikään halvin malli ollut, tuhannen euron luokkaa melkein (Duncanin mikeillä "modattuna"). |
antnis 01.03.2012 13:21:53 | |
---|
Sen verta pitänee palata tuohon actioniin, että kun laittelin tuossa 9-46 Ernie Ballit ja nostin samalla kieliä jonku verta, niin ihankuin heräis Strato elämään paremmin. Pitääkin tarkastaa käsitystä siitä, että roots-kamallakin mahdollisimman alhainen action on tie onneen, hmmm.... Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org |
McNulty 01.03.2012 13:37:23 | |
---|
komero: Mulla on joku -94 tehty Tokai strato ja ihan varmasti tämäkin on vähintään American Standard -tasoa. Tosin tämä on tällainen vintage-tyylinen, mutta niin sen pitääkin olla :) Viimeksi (2011 lopussa) kun Oulussa Musiikki-Kullaksella testailin stratoja, niin Tokain mallit tuntuivat heti Custom Shop Fendereitten jälkeen parhailta. Kyllä nämä Tokait pääosin tuntuu hyviä pelejä olevan. Tosin ei tämä munkaan kitara mikään halvin malli ollut, tuhannen euron luokkaa melkein (Duncanin mikeillä "modattuna"). Mä ostin hiljattain tuon "upgraded" version. Eli omassani on soft-V kaulaprofiili satiiniviimeistelyllä. Todella mukavan tuntuinen kaula soittaa. Soft-V profiili on mukavan paksu, jolloin se ei tunnu liian "hammastikulta" kourassa ja myös soinnillisesti massaa onpi vähän enempi. Ei ihan halpis tämäkään uskoisin että 500-700 euron välillä pyörii uusien hinnat. Itse modasin paremmat elektroniikat ja mikit (BKP Irish Tourit) kitaraan. Oikeastaan nuo mikit olikin kitaran heikoin lenkki. Puuosat ovat todella hyvin tehdyt ja viimeistellyt, samoin hardware on laatua, Gotohin virittimet ja Gotohin parempi 6-screw synchro-talla. Mikkivaihdoksen jälkeen soittimesta tuli todella, todella bueno :) Being second is to be the first of the ones who lose. |
komero 01.03.2012 14:47:14 | |
---|
McNulty: Mä ostin hiljattain tuon "upgraded" version. Eli omassani on soft-V kaulaprofiili satiiniviimeistelyllä. Todella mukavan tuntuinen kaula soittaa. Soft-V profiili on mukavan paksu, jolloin se ei tunnu liian "hammastikulta" kourassa ja myös soinnillisesti massaa onpi vähän enempi. Ei ihan halpis tämäkään uskoisin että 500-700 euron välillä pyörii uusien hinnat. Itse modasin paremmat elektroniikat ja mikit (BKP Irish Tourit) kitaraan. Oikeastaan nuo mikit olikin kitaran heikoin lenkki. Puuosat ovat todella hyvin tehdyt ja viimeistellyt, samoin hardware on laatua, Gotohin virittimet ja Gotohin parempi 6-screw synchro-talla. Mikkivaihdoksen jälkeen soittimesta tuli todella, todella bueno :) Mulla on tuossa Tokaissa aika paksu kaula, itse kuitenkin tykkään eniten ehkä siitä nykyisestä C -mallista, mulla on Joe Strummer -telessä sellainen. Mutta todella hyvä tuokin on. Sopii kyllä hyvin semmoseen kovempaan räimintään. Mutta myös hienostuneempaan hiplailuun ;) Puut ovat ihan älyttömän hyvät (soi ihan pirun hyvin akustisesti, lienee tuo paksu ja hyväpuinen kaula suurin syy), kuten myös hardware. Tosin itse vaihdoin Wilkinsonin 6-ruuvisen vintage-tallan alkuperäisen tilalle kun se alkuperäinen meni vähän vituiks kun katkesi kampi ja jäi sisään pätkä. No, porailin sitä sitten irti... Tosi hyvä tuo perus-Wilkinson muuten, ilman kierteitä kampi. Sp-elektroniikasta noin 50 euroa. |