Aihe: Gibsoneiden laatu (thomann)
1 2 3 4 58 9 10 11 12
lavaamo
13.01.2012 22:24:34
Midrange: Ainakin lavaamon gibsoni on tehty siellä hahah

Jaa, asiallisen kysymyksen jälkeen menikin herne nenään?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Midrange
13.01.2012 22:25:28
lavaamo: Jaa, asiallisen kysymyksen jälkeen menikin herne nenään?

Ei lainkaan. Sori jos pohjia otellessa on hieman huumoria ilmassa :)
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
mattim
13.01.2012 22:36:35 (muokattu 13.01.2012 22:37:40)

hallu:Nauhan päät voi ruveta törröttämään missä tahansa kitarassa jos sitä varastoidaan liian kuivassa ja viimeistään suomessa ensimmäisenä talvena käydään se kuivumisen tulihelvetti läpi.

Tässä ei nyt logiikka mulle avaudu. Miten kitaran liian kuivassa säilytys ennen Suomeen tuontia aiheuttaa Suomessa nauhanpäiden ulostulon ?
Krice
13.01.2012 22:38:25

RamoQ: No Gibsonitkin ovat yksilöitä siinä missä muutkin.

Laadunvalvonta on sitä varten, että huonosti viimeisteltyjä kitaroita ei pääse ulos tehtaalta. Gibsonilla asiaa voidaan ehkä katsoa hieman sormien läpi, koska kyseessä on perinteinen merkki, joka myy varmasti kaikesta huolimatta. Laadunvalvonta on erilaista eri valmistajilla. Hyvänä esimerkkinä todella huolellisesta laadunvalvonnasta on Godin, jonka tarkistuslapussa voi olla lähemmäs kymmenen ihmisen puumerkit.
lavaamo
13.01.2012 22:39:05 (muokattu 13.01.2012 22:39:24)
Krice: Laadunvalvonta on sitä varten, että huonosti viimeisteltyjä kitaroita ei pääse ulos tehtaalta. Gibsonilla asiaa voidaan ehkä katsoa hieman sormien läpi, koska kyseessä on perinteinen merkki, joka myy varmasti kaikesta huolimatta. Laadunvalvonta on erilaista eri valmistajilla. Hyvänä esimerkkinä todella huolellisesta laadunvalvonnasta on Godin, jonka tarkistuslapussa voi olla lähemmäs kymmenen ihmisen puumerkit.

Piru kun eivät tee Godinilla Stratoa lyhyellä skaalalla ja volapotikka lavassa.
aristoteles666
13.01.2012 22:42:42

mattim: Tässä ei nyt logiikka mulle avaudu. Miten kitaran liian kuivassa säilytys ennen Suomeen tuontia aiheuttaa Suomessa nauhanpäiden ulostulon ?

luit huonosti, liian kuivassa, ja /tai suomessa nauhat tulevat esiin.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Krice
13.01.2012 22:42:46

lavaamo: Piru kun eivät tee Godinilla Stratoa lyhyellä skaalalla ja volapotikka lavassa.

No, itse asiassa nyt kun toit tuon esille, niin omistamani Godin Redline 1 on todellakin strato-malli 24,75" mensuurilla. Volumepotikka on tosin ikävästi melko lähellä tallamikkiä, mutta kaikkea ei voi saada.
trih
13.01.2012 22:43:00
Krice: Laadunvalvonta on sitä varten, että huonosti viimeisteltyjä kitaroita ei pääse ulos tehtaalta. Gibsonilla asiaa voidaan ehkä katsoa hieman sormien läpi, koska kyseessä on perinteinen merkki, joka myy varmasti kaikesta huolimatta. Laadunvalvonta on erilaista eri valmistajilla. Hyvänä esimerkkinä todella huolellisesta laadunvalvonnasta on Godin, jonka tarkistuslapussa voi olla lähemmäs kymmenen ihmisen puumerkit.

Gibsonit on käsin tehty amerikassa eikä missään kiinassa! Käsin tehty aina parempi kuin sähkö työkaluja työssään käyttäen!
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
lavaamo
13.01.2012 22:44:11
Krice: No, itse asiassa nyt kun toit tuon esille, niin omistamani Godin Redline 1 on todellakin strato-malli 24,75" mensuurilla. Volumepotikka on tosin ikävästi melko lähellä tallamikkiä, mutta kaikkea ei voi saada.

Mutta jos ehdottaisit sellaista "vanhapoika"-mallistoa jossa olis kaikki nuo ominaisuudet?
Krice
13.01.2012 22:44:56

trih: Gibsonit on käsin tehty amerikassa eikä missään kiinassa!

Jotta tuosta ei jäisi väärää käsitystä, niin myös Godin-kitarat tehdään amerikassa.
trih
13.01.2012 22:45:35
Krice: No, itse asiassa nyt kun toit tuon esille, niin omistamani Godin Redline 1 on todellakin strato-malli 24,75" mensuurilla. Volumepotikka on tosin ikävästi melko lähellä tallamikkiä, mutta kaikkea ei voi saada.

No mutta tuolla kitaralla olet jo lähellä päämäärää.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Krice
13.01.2012 22:46:15

lavaamo: Mutta jos ehdottaisit sellaista "vanhapoika"-mallistoa jossa olis kaikki nuo ominaisuudet?

Itse asiassa otin yhteyttä Godiniin ja ehdotin juuri tuota, mutta eivät oikein innostuneet asiasta. Sen sijaan ne tekivät Godin Redline Nemesiksen, jossa tosin volume-säädin on verrattain mainiossa lokaatiossa.
lavaamo
13.01.2012 22:46:41
Krice: Itse asiassa otin yhteyttä Godiniin ja ehdotin juuri tuota, mutta eivät oikein innostuneet asiasta. Sen sijaan ne tekivät Godin Redline Nemesiksen, jossa tosin volume-säädin on verrattain mainiossa lokaatiossa.

Mahtoivat riemastua yhteydenotostasi?
aristoteles666
13.01.2012 22:47:54

Krice: Jotta tuosta ei jäisi väärää käsitystä, niin myös Godin-kitarat tehdään amerikassa.

ennen ne tehtiin kanadassa, mutta en kyllä ole seurannut.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
TeePee-76
13.01.2012 22:51:54
Tykkään kyllä ko. kitaran saundista ja soitettavuudesta...odotin vaan enempi tältä suurelta merkiltä (eka Gibsoni meidän perheessä)
Ei ole ollut saman hintaluokan fenkuissa ja Jacksoneissa vaan tuollaista viimeistelyn jälkeä (mitä minulla on ollut)
Mutta luettuani muutaman threadin tulin siihen tulokseen että...Hei, tämähän on vain amerikkalainen puolivalmiste niin kuin on Harley Davidsonkin , joten eikun hiomaan ja viilamaan.
Vaihto kyllä onnistuisi kitaralle ...mut mun tuurillahan siinä käy niin et sieltä tulee joku oikeesti maanantai päivän versio missä on märkään lakkapintaan tarttunut maalarimestarin eväsleipien voipaperi.
ezatzel
13.01.2012 23:00:42
Gibsonin laatuhan on mitä parhainta, mutta viimeistely kyllä on jäänyt puolitiehen.

Esimerkiksi yhdessä SG61 re-issuessa oli otelaudassa muutamassa kohtaa jollain temmillä sipaistu kunnon siivut siitä pinnasta. Näiden lisäksi yhteen nauhaväliin oli vissiin alettu sahaamaan ruusupuuhun nauhalle uraa väärään kohti ja semmoinen kolonen siinä sitten oli useamman millin oikean nauhan alapuolella. Bindauksen materiaalikin oli sinne koloseen "valunut". Aika hieno feature oli kyllä se.

Kun katsoo siitä täydellisesti ruksatun Quality checklistin lopusta kaverin nimmaria, voi todeta että hienosti hän on työnsä tehnyt sillä kertaa.

Osa kielistä myös kanittanut satulassa ym. perussäädöt pielessä ollut kaikissa kolmessa SG:ssä mitä on uutena mulle tullut. Laukkuihinsa tuntuvat istuvan myös uskomattoman huonosti uutena.

Parhaita vehkeitä.
hallu
13.01.2012 23:05:09
TeePee-76: Tykkään kyllä ko. kitaran saundista ja soitettavuudesta...odotin vaan enempi tältä suurelta merkiltä (eka Gibsoni meidän perheessä)
Ei ole ollut saman hintaluokan fenkuissa ja Jacksoneissa vaan tuollaista viimeistelyn jälkeä (mitä minulla on ollut)
Mutta luettuani muutaman threadin tulin siihen tulokseen että...Hei, tämähän on vain amerikkalainen puolivalmiste niin kuin on Harley Davidsonkin , joten eikun hiomaan ja viilamaan.
Vaihto kyllä onnistuisi kitaralle ...mut mun tuurillahan siinä käy niin et sieltä tulee joku oikeesti maanantai päivän versio missä on märkään lakkapintaan tarttunut maalarimestarin eväsleipien voipaperi.

Eikös Harrikat tehdä nykyisin kiinassa? Jos uusi kitarasi on hyvä, niin eikös silloin kaikki ole kunnossa (viilaa voi tarvita ihan minkä tahansa kitaran kanssa eikä niitä nauhan päitä tarvitse toiste viilata). Soittimeksihan se Gibsoni etupäässä on tehty. Sitä paitsi jos kitarassasi ei ole otelautaa listoitettu, niin nauhojen päät on helppo rtimmata.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
RamoQ
13.01.2012 23:06:12
hallu: Eikös säädöt ja törröttävät nauhat kerro kuitenkin enemmän thomannin viimeistelystä kuin Gibsonin? itse jotenkin ajattelen, että kun kitara ostetaan, niin siihen vaihdetaan ensimmäisenä uusi kielisetti ja pistetään säädöt kohdalleen. Nauhan päät voi ruveta törröttämään missä tahansa kitarassa jos sitä varastoidaan liian kuivassa ja viimeistään suomessa ensimmäisenä talvena käydään se kuivumisen tulihelvetti läpi.

Totta tämäkin mutta myös pintaviimeistelyssä noissa on kuulemma ollut jonkuntason ongelmia ja puut olleet kuulemma vähän "Mitäsattuu" halvahkosta kitarasta kuitenkin kyse ja jollainhan näissäkin täytyy saada sitä säästöä? Eikä tuota sattunut kohdalle. Olisi pitänyt alustaa tarkemmin. :)

Niinjoo ja eivätkai ne thomannilla mitään säätöjä noihin edes tee?

Monenkos Gibsonilla tiedätkös..? Itse en. Ajattelin että tiedät paremmin.

Ja laadunvalvonnastakin pääsee sillointällöin huonoja yksilöitä kaikilla merkeillä läpi, minkäs teet? Olen todistellut itseasiassa myös Godinia (Freeway Classic) Jossa oli oksakohta kaulassa ja puu oli lähtenyt hallitsemattomasti kääntymään. Eivät kymmenet ihmiset näemmä huomanneet. Lisäksi tuo käyristyminenkin on luultavasti tapahtunut pidemmällä aikavälillä kitaran kulkeutuessa Suomeen.
ELi kaikkia vikoja ei yksikertaisesti vielä tehtaalla ole huomattavissakaan, ja vikayksilöitä pääsee aina läpi, luki lavassa sitten Gibson, Godin, Fender tai Harley Benton.

Täytyy myös muistaa että tuo Gibsonini on sitä halvinta budjettisarjaa jossa säästökohteita täytyy löytää jostakin. Menemättä kuitenkaan liiallisuuksiin.
"Nobody boogie like the boogieman"
Ziggy Bubba
13.01.2012 23:06:54

Itellä on ollut kolme Gibsonia, joissa ei juuri ole ongelmia ollut viimeistelyn suhteen. Mitä nyt yhdessä on lakka lohkeillut erikoisesti lavasta ja kaulan reunalistaa on vedetty vähän "rujommalla kädellä" parista kohtaa. Mainioon soittotatsiin noilla ei kyllä ole mitään väliä.

LP Studiossa käytetty halpis mikkikytkin on kyllä aiheuttanut potutusta. Mutta se nyt ei viimeistelyyn vaikuta.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Rg505bk
13.01.2012 23:28:28 (muokattu 13.01.2012 23:33:22)
trih: Gibsonit on käsin tehty amerikassa eikä missään kiinassa! Käsin tehty aina parempi kuin sähkö työkaluja työssään käyttäen!

Kyllä ne Gibsonitkin ihan cnc:llä jyrsitään, käsin tehdään korkeintaan customshop kitarat. Enkä nyt allekirjoittaisi ihan tuotä käsin tekemisen absoluuttista paremmuuttakaan.

Itselle ei kyllä mitään äärettömän huonoja Gisoneita ole kohdalle sattunut, mitä nyt on tullut testattua, mutta kyllä noilla tuotantomäärillä varmasti susiakin mahtuu mukaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)