Aihe: Makuuhuonekitaristin ultimaattinen Plexi-Marshall klooni
1 2
Mikki37
18.01.2018 09:17:08
Brunetti Pleximan.
Tomtom
18.01.2018 09:22:40
Oma viisipenninen asiaan, itse myin keinokuorman juuri pois, en saanut 20w koch studiotone-nupista ja weberin minimassista sitä zeniä mitä odotin. Kuorma muokkaa soundia niin paljon että ei siitä täysillä räyhäävästä nupista ole paljoakaan jäljellä- jos puhutaan oikeasti makkarivolyymeista. Ehkä sen joku saa ja jollain vahvistimella, itse saan sen paremmin ilman keinokuormaa pelkällä masterilla. Vaan noin niin kuin oma kokemus.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Antti K
18.01.2018 09:29:52
Marshall JMP-1C voisi olla yksi kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, jos sellaisen sattuu jostain löytämään. Ja toki myös Boss Katana, jos on valmis antamaan trankkupelille mahdollisuuden...
Epävirtuoosi
18.01.2018 10:04:34
Metalkallo: Kannattaa muistaa myös pedaalit jotka mallintaa plexi marsun soundia jos löytyy jo muuten hyvä vahvistin kotoa. Esim. Carl Martin plexitone, Rockett Animal (68 plexi, mulla on ja hyvä on), Wampler plexidrive ja muut. Näitä saa myös halvemmalla kloonina jos kysyy joltain joka osaa rakentaa, kuten esim. s0r0666

Tääkin on hyvä. Mä käytän noihin hommiin juur s0r0666 Standard Plexiä. Toimii.
iec
18.01.2018 10:10:22

terok.o: Mikä vahvistin tällä rintamalla olisi ajankohtainen kun aikaa aloituksesta on vierähtänyt?

Pieni kombokin menisi

Fender SuperSonic 22:n burn-kanava kuulostaa aika tavalla Plexiltä (minun henkilökohtainen mielipide). Siinä on samalle kanavalle Gain1 ja Gain2, joista toinen säätää symmetristä klippausta ja toinen asymmetristä, ja näiden sopivalla yhdistelmällä irtoaa Plexisoundi. On monipuolinen kampe, josta löytyy clean-puolella Vibroluxin ja Bassmanin soundit ja Burn-puolelta tosiaan ainakin Plexin soundi. Tämä kyseinen vahvarimalli poikkeaa siis aika lailla Fenderin perustyylistä tuon särökanavan osalta, eli kaikki ennakkoluulot Fendereistä kannattaa unohtaa tämän vahvarin kohdalla.

Kompbovahvari on takaa avoin, mutta esim WGS Retro-kajarilla soundi on aika jytäkkä ja perkussiivinen. On myös painoltaan ihan siedettävä raahattava (noin 18kg paikkeilla).

https://www.thomann.de/fi/fender_supersonic_22_combo_blonde.htm

Joku on aiemmin maininnut myös Fender Machete-vahvarin, joka on mitä ilmeisimmin myös samantyylinen irtiotto perinteisemmistä malleista. Machetea ei enää valmisteta, joten sen voi ostaa vain käytettynä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
parek
18.01.2018 11:49:14
Antti K: Marshall JMP-1C voisi olla yksi kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, jos sellaisen sattuu jostain löytämään. Ja toki myös Boss Katana, jos on valmis antamaan trankkupelille mahdollisuuden...

Kannatettava idea. Mun mielestä ei tosin ole väliä onko vahvari 0,5W vai 20W jos tehokkaammasta vahvarista löytää sweet spotin alhaisellakin paineella. Boss Katanakin on tuolla 0,5W asetuksella liian äänekäs makuuhuonesoitteluun, jos haluan saada irti parhaan mahdollisen soundin. Mun mielestä optimaalinen soundi lähtee silloin kun itse voi vielä olla aivan huoletta ilman korvatulppia, mutta muille kotona olijoille (ja naapureille) soundi on jo tuolloin liian lujalla. Jos volaa on vähemmän, niin itse alitajuisesti yritän kompensoida sitä liian raskaalla tatsilla kun vahvarista ei kuulu ääntä tarpeeksi. Se ei ole kivaa kun tekniikka menee pilalle ton vuoksi.

Itse soitan joko tuolla edellä mainitulla voimakkuudella tai kuulokkeilla.
hallu
18.01.2018 18:37:47
Antti K: Marshall JMP-1C voisi olla yksi kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, jos sellaisen sattuu jostain löytämään. Ja toki myös Boss Katana, jos on valmis antamaan trankkupelille mahdollisuuden...

Boss Katana ei ole trankkupeli siinä mielessä kun niitä moititaan. Katana on mallintava ja soundillisesti vastaava kuin putkilaitteet. Mallintavien heikkoudet ei ole varsinaisesti soundissa.
Elämä on reiässä rattoisaa......
hallu
18.01.2018 18:49:11
iec: ........... kaikki ennakkoluulot Fendereistä kannattaa unohtaa tämän vahvarin kohdalla.

.................

Kaikki ennakkoluulot Fendereistä kannattaa unohtaa kaikkien Fendereiden kohdalla. Fendereistä on otettu maailman parhaita särösoundeja kautta maailman sivu. Osa malleista kaipaa boosteria tai säröpurkkia rinnalleen ja osasta vahvistimia säröt löytyy päätteestä. Esimerkiksi Fender Vibrochamp tarjoaa maailaman parhaimpiin lukeutuvaa särösoundia päätteestään (mutta se vain edellyttää, että vahvistinta ajetaan täysillä). Princenton lienee sukua tälle. Nykyisn fenderilta saa vahvistimia joihin särö on rakennettu valmiiksi ettei siihen tarvita erillistä purkkia ja sen saa millä äänenpaineella tahansa.

Jos himassa haluaa soittaa hyvillä putkisoundeilla ja päätesäröllä ilman kovaa äänenpainetta, niin hyvä putkietunen on oivallinen vaihtoehto. Esimerkiksi Koch Pedaltone on aivan mahtavasoundinen vehjes jota voi käyttää täysimittaisen putkivahvistimen tavoin vaikka korvakuulokkeisiin (löytyy efektilenkkikin) ja sen voi halutessaan liittää vaikka kitara-aktiivikaappiin tai melkein mihin vaan aktiivimonitoriin jos haluaa äänenpainetta. MesaBookien V-twin taitaa olla idealtaan vastaava, mutta siitä mulla ei ole kokemusta.
Guitarfreak
18.01.2018 19:31:59

Tätä kokeilin hetken verran ja tykästyin. Sai sieltä takapaneelin napista kotikäyttövolat käyttöön. Mut melko yhden jutun poni :)
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Metalkallo
18.01.2018 19:47:41
Tomtom: Oma viisipenninen asiaan, itse myin keinokuorman juuri pois, en saanut 20w koch studiotone-nupista ja weberin minimassista sitä zeniä mitä odotin. Kuorma muokkaa soundia niin paljon että ei siitä täysillä räyhäävästä nupista ole paljoakaan jäljellä- jos puhutaan oikeasti makkarivolyymeista. Ehkä sen joku saa ja jollain vahvistimella, itse saan sen paremmin ilman keinokuormaa pelkällä masterilla. Vaan noin niin kuin oma kokemus.

Mulla täysin sama kokemus keinokuormalla vuosia sitten. Jos liikaa peruuttaa keinokuormalla niin ei hyvä, mutta kotona joutuu ja se tumputtaa soundin. Itse käytän vahvistimen omaa masteria ja säröt pedaalilla.
Vähemmän on nykyään enemmän
steelduck
18.01.2018 20:08:09 (muokattu 18.01.2018 20:08:50)

Olen käynyt "kaikki" kotisoitteluvaihtoehdot läpi. Mallintavat softat, Kemperin, 1W, 5W, 20W vahvistimet PPMIV:t, Weberit ja Koch-loadboxit ja kaikissa ärsytti joko tumppu soundi tai sitten soittotuntuma, kun kuristettiin soundi kerrostalo-äänenpaineille.

Ylivoimaisin "kotisoittokokoonpano" on kunnon iso putkivahvistin ja Torpedo Live tai Studio jossa digitaaliset kaiutin impulssit (tai jokin muu reaktiivinen kuorma. Bluetonellakin on nyt semmoinen ja sen perään digi-impulssi) Siihen perään Genelecit tai muut hyvät monitorointi-kaiuttimet.

Minä soitan kotona Bluetone FriedEye/Blackface combolla ja Fender TweedTwin:llä napit kaakossa Torpedo-liveen ja Genelec Two + Subwoofer. Välillä roudaan treenikämpältä Bluetone JTM45:sen tai Fender Bassman nupin ja soittelen niillä.

Kaikki ovat noi 40w putkivehkeitä mistä tulee 4x12" kaappiin soittaessa reilu 120db optimisoindeilla. Torpedolla voi soitella samoilla asetuksilla ja soundeilla kerrostalossa.
hallu
18.01.2018 20:19:51
steelduck: Olen käynyt "kaikki" kotisoitteluvaihtoehdot läpi. Mallintavat softat, Kemperin, 1W, 5W, 20W vahvistimet PPMIV:t, Weberit ja Koch-loadboxit ja kaikissa ärsytti joko tumppu soundi tai sitten soittotuntuma, kun kuristettiin soundi kerrostalo-äänenpaineille.

Ylivoimaisin "kotisoittokokoonpano" on kunnon iso putkivahvistin ja Torpedo Live tai Studio jossa digitaaliset kaiutin impulssit (tai jokin muu reaktiivinen kuorma. Bluetonellakin on nyt semmoinen ja sen perään digi-impulssi) Siihen perään Genelecit tai muut hyvät monitorointi-kaiuttimet.

Minä soitan kotona Bluetone FriedEye/Blackface combolla ja Fender TweedTwin:llä napit kaakossa Torpedo-liveen ja Genelec Two + Subwoofer. Välillä roudaan treenikämpältä Bluetone JTM45:sen tai Fender Bassman nupin ja soittelen niillä.

Kaikki ovat noi 40w putkivehkeitä mistä tulee 4x12" kaappiin soittaessa reilu 120db optimisoindeilla. Torpedolla voi soitella samoilla asetuksilla ja soundeilla kerrostalossa.

Mutta vahvistimen ei tarvitse olla iso, jos pääset luukuttamaan sen kokonaan kuormaan. Kunnolla avaamalla pienikin vahvistin kuulostaa hyvälle. Sitten jos vahvistinta joutuu soittamaan hiljaa, niin iso vahvistin soundaa paremmalle.
Master Of The Universe
18.01.2018 20:26:25
Ite oon päässy ihan hyviin tuloksiin SPL Reducer keinokuormalla Wallacen mursukloonien kanssa.
Pari tuubivideoo mitkä joskus tein:
https://m.youtube.com/watch?v=9L-N9qshc6I
https://m.youtube.com/watch?v=40FqjM5yvH0
"How can less be more? It's impossible. More is more." -Yngwie fucking Malmsteen-
steelduck
18.01.2018 20:34:24

hallu: Mutta vahvistimen ei tarvitse olla iso, jos pääset luukuttamaan sen kokonaan kuormaan. Kunnolla avaamalla pienikin vahvistin kuulostaa hyvälle. Sitten jos vahvistinta joutuu soittamaan hiljaa, niin iso vahvistin soundaa paremmalle.

Totta. Tykkään vaan dynaamisuudesta ja overheadista tarvittaessa ja siihen nuo 40w ja isommat on mainioita torpedon kanssa. Treenikämpällä niitä sitten pitää jo vähän hillitä PPMIV:llä, kun lähtee kuulo muuten.
winstoni
18.01.2018 23:18:59
Antti K: Marshall JMP-1C voisi olla yksi kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, jos sellaisen sattuu jostain löytämään.

Mulla on tuollainen ja on kyllä hyvä vehje himaan. Mulla on se vieläpä sillä 0.1W:n asetuksella ja se on siltikin kovaääninen kerrostaloon. Hyvä JCM-särö.

Tosin viime aikoina olen käyttänyt sitä lähinnä cleanina, kun on niin paljon helpompi vaihdella soundeja pedaaleilla, yhdellä polkaisulla joko Marshall-, Vox- tai Fender-soundia. Ei tarvitse aina ruuvailla namikoita ;) Wamplerin purkkeja kaikki.

Noista minimarsuista mun mielestä paras soundi oli JMP-combossa, mutta siinä ei ollut mastervolaa, mikä taas JCM:stä löytyy.
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
Tomtom
19.01.2018 09:56:43
http://hughesandkettnermicroamps.weebly.com/cream-machine.html

Muistin että mullahan on tällainenkin. En muista mistä tuo on mulle kulkeutunut mutta tästäkin on taiottu mureaa säröä makuuhuonevolyymiella. Omassa yksilössä esiintyy häiritsevää rutinaa vähän siellä sun täällä ja on jäänyt sen takia melko lailla käyttämättä. Tämmöinen toimiva kun tulee jossain eteen niin poistan saletisti.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
terok.o
24.01.2018 23:19:30
Entäs nuo fractal audio ax8, torpedo yms. Voiko näihin lykätä kitaran piuhan kiinni ja kaiuttimen(ilmeisesti jonkun hifin joka on mahdollisimman neutraali)perään ja saan ääntä ulos ilman sen kummempia?

Vai meneekö tuollainen mallintava hukkaan jos ei tartte kun sen yhden soundin eikä juurikaan efektejä?
iec
25.01.2018 09:57:53 (muokattu 25.01.2018 10:01:02)

terok.o: Entäs nuo fractal audio ax8, torpedo yms. Voiko näihin lykätä kitaran piuhan kiinni ja kaiuttimen(ilmeisesti jonkun hifin joka on mahdollisimman neutraali)perään ja saan ääntä ulos ilman sen kummempia?

Vai meneekö tuollainen mallintava hukkaan jos ei tartte kun sen yhden soundin eikä juurikaan efektejä?

Amplifirebox on melko edullinen mallintava. Itse ainakin tykästyin siihen että jo vakiopresetit kuulostavat hyviltä. Itse käytän tuota joko audiointerfacen ja kuulokkeiden, tai kajarien kautta. Tai myös EV ZLX12P-aktiivi-PA-kajarin kautta ja hyvältä kuulostaa. Saan siitä irti mielestäni myös Plexi-soundin ja sen lisäksi 8 muutakin soundia.

https://muusikoiden.net/keskustelu/ … 6266&o=0&m=2&#p13195392

Jos ei tarvitse keikkailla, riittänee tuon kaveriksi ihan studiokajarit, kuten esim Genelec tai KRK, Adam, Yamaha yms yms. Tai sitten tuollainen yksi alle 400 euron aktiivinen PA-kajari. Sillä voi sitten jo keikkaillakin.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)