Aihe: Ostanko?
1 2
rheinone
07.10.2011 15:12:30
d-e: Ikävä puoli on se,että mikkien vaihtoon ei ole järkeviä ja tyylinmukaisia vaihtoehtoja kuin yksi - kallis.

Hiljattain markkinoille on ilmestynyt myös köyhän miehen tv-jones, GFS Retrotron nimittäin.

http://www.guitarfetish.com/Nashvil … n-Style-Humbucker-Chrome_c_100.html

Omaa kokemusta ei Retrotronista ole, mutta nettikeskusteluissa se on saanut varovaisen positiivisen vastaanoton.
d-e
07.10.2011 15:49:53
Rubuinen: Mites muuten toi mikkien vaihto puolakkariin, mä oon antanut itselleni ymmärtää ettei ole ihan niin peace of nakki kuin sähkäriin?
Ei oo paljoo vaikeampaa kuin lankkuun.F-aukkojen ja mikin reikien kauttahan noi yleensä tehdään.Vähän pitää miettiä miten tietyt jutut on paras toteuttaa.
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
d-e
07.10.2011 15:53:00
rheinone: Hiljattain markkinoille on ilmestynyt myös köyhän miehen tv-jones, GFS Retrotron nimittäin.

http://www.guitarfetish.com/Nashvil … n-Style-Humbucker-Chrome_c_100.html

Omaa kokemusta ei Retrotronista ole, mutta nettikeskusteluissa se on saanut varovaisen positiivisen vastaanoton.

GFS:iin oon törmänny nettikeskusteluissa,palaute ei oo pelkkää plussaa.Usein noissa käy niin että on lähdetty vaihtamaan mikkejä ilman käsitystä siitä mitä vaihdolla vois tavoittaa.Yleisin mitä GFS:n tuotteista oon kuullu on,että "ihan hyvät mikit" ilman sen kummempia perusteluja.
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
rheinone
07.10.2011 16:25:48 (muokattu 07.10.2011 16:39:00)
d-e: GFS:iin oon törmänny nettikeskusteluissa,palaute ei oo pelkkää plussaa.Usein noissa käy niin että on lähdetty vaihtamaan mikkejä ilman käsitystä siitä mitä vaihdolla vois tavoittaa.

Sehän on selvä ettei TV Jonesin veroisia mikkejä tehdä pirkka-hinnalla. Mutta jos ruvetaan päivittämään 500 euron kitaraan 300 euron mikkejä, se tuntuu mun mielestä kohtuuttomalta.

E: Guuglasin "gfs retrotron" ja löysin kyllä paljon hyviä kommetteja.
jii.haanpaa
08.10.2011 13:09:05 (muokattu 08.10.2011 13:10:15)
Vesihiisi: Howdy! Miten rock & roll on Kiina? Tuolta löytyy hyvää Gretschiä käytettynä. http://www.kitarapaja.com/usvi.htm

Olen jossain määrin puristi ilmeisesti, kaukoidän ihmeet ovat vaan niin hipsun spedejä. Saundeista tai soitettavuudesta en tiedä, enkä haluakaan tietää. Sanotaan näin että sulla todennäköisesti on aika pirun parempi fiilis jenkkikitara kädessä. Saattaa myös olla että nuo jenkkikitarat ovat sijoituksia, joista tulee pidettyä huolta, ja jotka säilyttävät arvonsa.

Tahatonta spedeismiä? ;)

Tuolta ameriikan (masterbuilt) gretschejä: http://www.wildwoodguitars.com/electrics/gretsch/ Hienoja pelejä, mutta ärsyttävän tyyriitä.
hallu
08.10.2011 23:14:02
rheinone: Sehän on selvä ettei TV Jonesin veroisia mikkejä tehdä pirkka-hinnalla. Mutta jos ruvetaan päivittämään 500 euron kitaraan 300 euron mikkejä, se tuntuu mun mielestä kohtuuttomalta.

E: Guuglasin "gfs retrotron" ja löysin kyllä paljon hyviä kommetteja.

Tavoitan jotensakin ajatuksesi, mutta aloin sitten miettiä että miksi ihmeessä se olisi kohtuutonta? voi olla että kolmesataa mikeistä on kohtuutonta, mutta jos olet valmis maksamaan niistä mikeistä, niin miksi niitä ei voisi ruuvata viiden sadan kitaraan? eivätkö ne toimi siinä tai jotain?

Eikö kitaran tuunaamisen idea ole juurikin tehdä siitä kitarasta parempi/paremmin itselle sopiva? Jos ei ole maksuvalmiutta tai halua ostaa kallista huippukitaraa, niin eikö edullisen kitaran päivittäminen huippuraudalla ole se seuraava vaihtoehto? jos kitaraa tekee itselleen, niin eri osien hinnan suhde koko kitaraanhan on merkityksetön (totta kai pistetään niin kallista ja hyvää kuin rahkeet riittää) ja jos kitaran haluaa myydä myöhemmin, niin vanhat osat voi vaihtaa takaisin jos kukaan ei halua ostaa niitä kitaran mukana.

Mitä olen kaupassa noita korean Gretchejä käpistellyt, niin ihan kelpo kitaroitahan ne ovat tuntumaltaan ja jos mikit päivittämällä saa sounditkin kohdalleen, niin mikäs siinä. Musafasulla sanoivat että ameriikan tuotanto menee Gretchillä käytännössä kotimarkkinoille ja muualle saadaan vain rippeitä ja lähinnä japanialaisia gretchejä voisi saada mutta maksavat monta tonnia kuulemma. Totuutta en tiedä, mutta toki tiedän että meidänkin maassa jokunen amerikkalainen gretchi taitaa olla jotan on niitä ainakin joku tänne joskus tuonut.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Osteri
09.10.2011 00:12:29
hallu: Eikö kitaran tuunaamisen idea ole juurikin tehdä siitä kitarasta parempi/paremmin itselle sopiva? jos kitaraa tekee itselleen, niin eri osien hinnan suhde koko kitaraanhan on merkityksetön.

Löysin tästä itseni. Kannustan muitakin. Kannattaa tavoitella sellaista tilannetta että on tyytyväinen omiin kamoihinsa, on ne sitten mitä tahansa puuta ja pohjaa. On tosiaan mahdollista että keikka menee hyvin vaikkei olekaan se markkinoiden kallein skeba lavalla.
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
rheinone
09.10.2011 17:12:22
hallu: Tavoitan jotensakin ajatuksesi, mutta aloin sitten miettiä että miksi ihmeessä se olisi kohtuutonta? voi olla että kolmesataa mikeistä on kohtuutonta, mutta jos olet valmis maksamaan niistä mikeistä, niin miksi niitä ei voisi ruuvata viiden sadan kitaraan? eivätkö ne toimi siinä tai jotain?

Eikö kitaran tuunaamisen idea ole juurikin tehdä siitä kitarasta parempi/paremmin itselle sopiva? Jos ei ole maksuvalmiutta tai halua ostaa kallista huippukitaraa, niin eikö edullisen kitaran päivittäminen huippuraudalla ole se seuraava vaihtoehto? jos kitaraa tekee itselleen, niin eri osien hinnan suhde koko kitaraanhan on merkityksetön (totta kai pistetään niin kallista ja hyvää kuin rahkeet riittää) ja jos kitaran haluaa myydä myöhemmin, niin vanhat osat voi vaihtaa takaisin jos kukaan ei halua ostaa niitä kitaran mukana.

Mitä olen kaupassa noita korean Gretchejä käpistellyt, niin ihan kelpo kitaroitahan ne ovat tuntumaltaan ja jos mikit päivittämällä saa sounditkin kohdalleen, niin mikäs siinä.

En mä ketään kiellä Electromaticiin TV Joneseja vaihtamaan. Mutta ensisijaisena vaihtoehtona pitäisin sellaisen Electromaticin hankkimista, jossa on valmiiksi hyvät mikit. Eli G5125, kuten aikaisemmin tässä ketjussa esitin. Toissijaisena vaihtoehtona suosittelin GFS Retrotronien tsekkaamista, jos on pakko jostain syystä hankkia G5120.

Ja sitten selitys sille miksi en itse kuvittele saavani G5120:sta hiuppukitaraa vaihtamalla siihen TV Jonesit: Mulla oli G5125, johon edellinen omistaja oli vaihtanut lähes kaikki kilkkeet paitsi mikit. Satula, Bigsby, talla, viritinkoneisto, jakki/jakkilevy oli päivitetty laadukkaampiin osiin. Herää kysymys miksi ne oli vaihdettu. Pelkän mojon takia, vai oliko alkuperäisissä vikaa? Kitaraan oli pantu fyrkkaa kiinni niin paljon että ainakin itse olisin vakavasti harkinnut jo alunperin ainakin pykälää laadukkaamman kitaran hankkimista.

Mulla on edelleen TV Jonesit toisessa kitarassa, ja en voi muuta kuin todeta ne erinomaisiksi mikeiksi. Mutta miksi pitää välttämättä ostaa low-end kitara, jos on valmis satsaamaan hi-end-mikkeihin?
hallu
09.10.2011 17:51:22
rheinone: ..............

Mulla on edelleen TV Jonesit toisessa kitarassa, ja en voi muuta kuin todeta ne erinomaisiksi mikeiksi. Mutta miksi pitää välttämättä ostaa low-end kitara, jos on valmis satsaamaan hi-end-mikkeihin?

No jos päivitysosien hinnalla saa sen paremman kitaran niin eihän siinä mitään. Minä ajattelin lähinnä tilannetta jossa niiden kitaroiden hintaero on huomattava eli se kitara jäisi vielä päivitysosienkin jälkeen halvemmaksi, mikä ei ei ole edes mikään mahdoton ajatus kun huomioidaan että korean gretschin saa alle tonnilla ja japanin tai usan gretchit maksaa monta tonnia (kyllä siihen jo jonkin verran sitä korean keppiä kestää päivittää). Mutta kun en asiaa tunne, niin jos gretscheissä on tarjolla sellaisia valmiiksi "päivitettyjä" sillä hintaerolla mitä osat maksaisivat niin säästäähän siinä työtä.
rheinone
09.10.2011 18:48:37
hallu: No jos päivitysosien hinnalla saa sen paremman kitaran niin eihän siinä mitään.

Saa saa. Ja mikä tärkeintä, myös kitaran puuosat ovat laadukkaammat. Low-end kitaroissa ei ole tingitty pelkästään kilkkeiden valmistuskustannuksista, vai mitä?

Mutta Gretschillä ei valitettavasti ole tonnin hintaluokan puoliakustisia. Joutuu katselemaan muita brändejä.

Minä ajattelin lähinnä tilannetta jossa niiden kitaroiden hintaero on huomattava eli se kitara jäisi vielä päivitysosienkin jälkeen halvemmaksi, mikä ei ei ole edes mikään mahdoton ajatus kun huomioidaan että korean gretschin saa alle tonnilla ja japanin tai usan gretchit maksaa monta tonnia

Ei kai ne japanin ja USA:n Gretschit "montaa tonnia" maksa, mutta kyllä niistä näköjään sen 1500 eur pitää maksaa.

http://www.larkstreetmusic.com/stock.html

(kyllä siihen jo jonkin verran sitä korean keppiä kestää päivittää).
Mutta kun en asiaa tunne, niin jos gretscheissä on tarjolla sellaisia valmiiksi "päivitettyjä" sillä hintaerolla mitä osat maksaisivat niin säästäähän siinä työtä.

Puuosia vaan on kovin hankala päivittää. Mun pointti on, ettei Electomaticista tule Professional Collection Gretschiä vaikka kuinka päivittäis kilkkeitä.
hallu
09.10.2011 19:18:26 (muokattu 09.10.2011 19:40:07)
rheinone: ......

Puuosia vaan on kovin hankala päivittää. Mun pointti on, ettei Electomaticista tule Professional Collection Gretschiä vaikka kuinka päivittäis kilkkeitä.

Ei, mutta tulee siitä silti parempi. Mutta juu, kyllä minä ymmärrän pointtisi. Tosin en tiedä noista puiden eroista vallankaan puoliakustisissa (nehän ovat laminaattia yleensä kaikki lukuunottamatta niitä kaikkein kalleimpia jazzareita), mutta voihan laminaateissakin olla eroja ja pintakäsittelyhän voi tehdä todella paljon sointiin ja maksaa rahaa joten siinä ainakin voi olla eroa.

-----/edit------

Piti käydä oikein katsomassa thomannin sivuja ja kyllä se hintapolitiikka vaan näytti minusta sellaiselta, että ne edulliset Gretschit (otaksun korealaisiksi) näkyivät olevan jotain kolmestasadasta tonniin ja ne kalliimmat gretschit (otaksun japanialaisiksi) olivat alkaen 2000 - 3500 euroa. Lopuksi muutama huippukallis malli (Customshop tai masterbuild) 8000 - 15000 euroa. Ainoastaan niissä huippukalliissa malleissa mainostettiin made in USA:ta joten oletan niiden halvempien olevan japanilaisia ja kaikkein halvimpien korealaisia. TV joneksia ei mikkeinä näkynyt olevan kuin yli kahden tonnin kitaroissa.

TV jones mikkipari maksaa jotain nelisen sataa niin jos semmoiset lykkää vaikka seitsemän sadan tai viidensadan kitaraan, niin pysytään yhä huomattavan paljon halvemmassa hintaluokassa kuin plus kaksitonnia. Ihan epäilemättä ne monen tonnin gretschit ovat muutenkin parempia (jossakin kolmen tonnin mallissa oli jopa kuusikansi), mutta kyllä minä näkisin että halpaa gretschiä voi hyvin päivittää niillä huippuosilla ja vaikka se ei vielä niistä mitään customshop tai masterbuildeja teekään, niin kyllä niistä silti parempia tulee. Vai mitä?

-----edit/-----
sund1s
09.11.2011 18:50:01
Eli,

No ostinhan mä sen ja kyl oon tykänny. Mikit on... no mun tasoselle kitaristille ihan hyvät. Mut voishan ne paremmatkin olla...
Joka tapauksessa kitara on loistava tuohon hintaluokkaan ja runko on ihan moitteettomasti tehty. Ainut mikä harmittaa kaupassa on että kitara oli testi kappale joten ostin uuden hinnalla tavallaan käytetyn mutta ei sillä kyllä taida ollaa itse kitaraan paljoakaan merkitystä. Vanhat kielet vain...
Juu kiitos vielä kun autoitte valinnassa. Seuraavaksi säästän varmaankin niihin uusiin mikkeihin.
Decadetroll
11.11.2011 03:17:23
sund1s: Eli,

No ostinhan mä sen ja kyl oon tykänny. Mikit on... no mun tasoselle kitaristille ihan hyvät. Mut voishan ne paremmatkin olla...
Joka tapauksessa kitara on loistava tuohon hintaluokkaan ja runko on ihan moitteettomasti tehty. Ainut mikä harmittaa kaupassa on että kitara oli testi kappale joten ostin uuden hinnalla tavallaan käytetyn mutta ei sillä kyllä taida ollaa itse kitaraan paljoakaan merkitystä. Vanhat kielet vain...
Juu kiitos vielä kun autoitte valinnassa. Seuraavaksi säästän varmaankin niihin uusiin mikkeihin.

Onnea vaan uuden kitaran omistajalle. Ja ne kielet menis vaihtoon vaikka olis ihan käyttämätönkin kitara, ovat yleensä melkosta kuraa nuo tehtaalla laitetut letkut. :)
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
d-e
11.11.2011 07:38:23
Se testikappale on todennäköisesti saanut osakseen vähän tarkemman säädön.Tehtaan/kuljetuksen/varastoinnin jäljiltä on aina jotain säädettävää.Mee nyt ihan rauhassa niillä mikeillä mitkä siinä on,ei ne ole mitenkään huonot.Torin TV Jones tarjontaa kannattaa kuitenkin seurata.Kielet kannattaa tottakai vaihtaa,mun mielestä joku .011 alkuinen setti on tollaseen se lähtökohta.
Ja tosiaan onnittelut uuden kitaran johdosta.Hienoa että palasit vielä aiheeseen oston jälkeen!
hallu
11.11.2011 11:38:47

Totta hemmetissä se on testikappale:-) sehän se juuri on kitarakaupasta ostamisen tärkein etu, että se kitara ostetaan mitä kokeillaan. Minä en ainakaan kelpuuttaisi sellaista että kokeilisin kitaraa ja myyjä hakisi takahuoneesta mulle jonkun muun yksilön, vaan se yksilö joka on hyväksi todettu lähtee kainalossa mukaan. Sillä tavalla kitarakaupoissa on toimittu aina eikä siinä ole mitään kummallista. Ja kuten jo todettiinkin, niin se seinällä roikkuva yksilö voi olla valmiiksi vähän paremmassa iskussa (ei välttämättä aina ainakaan musafasulla), mutta jos kitara ei ole säädöissä, niin pitää vaan osasta katsoa niiden säätöjen yli ja nähdä se kelpo soitin.

Onnea uuden kitarasi johdosta olkoon yhteinen taipaleenne antoisa:-)
mopar
12.11.2011 21:18:58

Hieno ostos. Kuinka paksu ton kitaran koppa on?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)