Aihe: Loopperiaiheinen (Boss RC-30) kysymys, auttakee!
1 2 3
JTKAhonen
31.12.2014 09:09:49
Hallu,

Kiitos vastauksesta. Polyrytmiikka kiinnostaa, mutta on vaikea löytää mitään työkaluja sen parissa työskentelyyn. Edes kalleimmat nuottinnossoftat (ainakaan Sibelius) eivät ymmärrä kahta tahtilajia päällekkäin...

Oliskohan joku luupperi olemassa, jolla pystyis tekemään em. kokeiluja? Klikki sinäänsä ei ole tärkeä, mutta mahdollisuus soittaa päällekkäin kahta erimittaista luuppia niin että ne menevät pois synkasta olisi hakusessa.
Klezberg
31.12.2014 10:38:07

JTKAhonen: Hallu,

Kiitos vastauksesta. Polyrytmiikka kiinnostaa, mutta on vaikea löytää mitään työkaluja sen parissa työskentelyyn. Edes kalleimmat nuottinnossoftat (ainakaan Sibelius) eivät ymmärrä kahta tahtilajia päällekkäin...

Oliskohan joku luupperi olemassa, jolla pystyis tekemään em. kokeiluja? Klikki sinäänsä ei ole tärkeä, mutta mahdollisuus soittaa päällekkäin kahta erimittaista luuppia niin että ne menevät pois synkasta olisi hakusessa.

Eikös mikä tahansa DAW käy tuohon. Siis vaikka reaper tai garageband. Äänittää yhdelle raidalle neljän iskun mittaisen pätkän ja toiselle seitsemän iskun mittaisen, ja laittaa kummankin looppaamaan.

DAW ei sinänsä tiedä, että raidoilla on eri tahtilaji, mutta ei se mitään haittaa. Se DAW:in tahtilajiasetus vaikuttaa lähinnä siihen missä se näyttää tahdit ja iskut näytössä.

No, Reaperista ja Garagebandista ei ole niin kokemusta, kuinka siinä saa raidalla olevan pätkän luuppaamaan, mutta Logicilla ja Cubasella ainakin pitäisi onnistua. Ja ainahan voi kopioida pätkää tarvittavan määrän jos ei toisto muuten onnistu.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
JTKAhonen
31.12.2014 10:51:08
Hei,

Joo toki tietokoneella säätäessä onnistuu. Kiinnostaisi kuitenkin kyetä tekemään noita juttuja ihan livenäkin. Esim. soittaa seitsemän tahtia 5/4 ja siihen päälle toinen luuppi viisi tahtia 7/4 jolloin minulla olisi luupit, jotka kohtaavat aina kummankin kierron ensimmäisellä iskulla. Periaatteessahan tämä toki onnistuu vaan äänittämällä pitkiä luuppeja, johon soitan itse sen poikkeavan jaon, mutta tämä on aika hankalaa hommaa ja esim. se että kykenisi livetilanteessa soittamaan polyrytmiä onnistuneesti pidemmän kaaren on aika riskipeliä...

Taidanpa aloittaa ihan oman topicin tällaisesta luupperi väännöstä jahka ehdin.
hallu
31.12.2014 11:06:37
Klezberg: Eikös mikä tahansa DAW käy tuohon. Siis vaikka reaper tai garageband. Äänittää yhdelle raidalle neljän iskun mittaisen pätkän ja toiselle seitsemän iskun mittaisen, ja laittaa kummankin looppaamaan.

DAW ei sinänsä tiedä, että raidoilla on eri tahtilaji, mutta ei se mitään haittaa. Se DAW:in tahtilajiasetus vaikuttaa lähinnä siihen missä se näyttää tahdit ja iskut näytössä.

No, Reaperista ja Garagebandista ei ole niin kokemusta, kuinka siinä saa raidalla olevan pätkän luuppaamaan, mutta Logicilla ja Cubasella ainakin pitäisi onnistua. Ja ainahan voi kopioida pätkää tarvittavan määrän jos ei toisto muuten onnistu.

En tiedä, mutta omassa äänityssoftassa tempo on projektikohtainen.
Olisipa jo kevät
hallu
31.12.2014 11:09:54
JTKAhonen: Hei,

Joo toki tietokoneella säätäessä onnistuu. Kiinnostaisi kuitenkin kyetä tekemään noita juttuja ihan livenäkin. Esim. soittaa seitsemän tahtia 5/4 ja siihen päälle toinen luuppi viisi tahtia 7/4 jolloin minulla olisi luupit, jotka kohtaavat aina kummankin kierron ensimmäisellä iskulla. Periaatteessahan tämä toki onnistuu vaan äänittämällä pitkiä luuppeja, johon soitan itse sen poikkeavan jaon, mutta tämä on aika hankalaa hommaa ja esim. se että kykenisi livetilanteessa soittamaan polyrytmiä onnistuneesti pidemmän kaaren on aika riskipeliä...

Taidanpa aloittaa ihan oman topicin tällaisesta luupperi väännöstä jahka ehdin.

Tuli mieleen, että useampi luupperi yhdessä saattaisi tehdä jotakin kaipaamasikaltaista. Ainakaan niiden ei ole pakko olla keskenään synkassa joten voit soittaa niillä eri tahtilajeja ja rytmejä päällekkäin. Nuo bossin lippulaivamallit loopstation 300 ja (mikä sen toisen niminyt olikaan) saattavat pystyä moiseen, mutta en tiedä varmaksi. Itse ehkä ostaisin pari yksiraitaista halpaa luupperia ja lähtisin kokeilemaan niillä ja jos homma futaa, niin sitten laadukkaampaa kamaa kehiin samalla periaatteella.
Olisipa jo kevät
Klezberg
31.12.2014 11:13:27

hallu: En tiedä, mutta omassa äänityssoftassa tempo on projektikohtainen.

Millä ei ole tämän kanssa mitään merkitystä. Tempohan kertoo iskujen määrän aikayksikössä. Soitat yhdelle raidalle neljän iskun mittaisen pätkän ja looppaat sen, toiselle raidalla seitsemän iskun mittaisen ja looppaat myös. Polyrytmi on siinä.

Tempon pitääkin olla sama molemmilla raidoilla että toimisi oikein.

Se mitä en tiedä on miten eri daw:eissa saa raidalle äänitetyn pätkän loopattua, siis toistumaan peräjälkeen ilman kopiointia. Omaa kokemusta on Logicista ja Cubasesta.

Mutta kyselijä olikin tässä hakemassa ratkaisua livekäyttöön.
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Klezberg
31.12.2014 11:17:24

hallu: Tuli mieleen, että useampi luupperi yhdessä saattaisi tehdä jotakin kaipaamasikaltaista. Ainakaan niiden ei ole pakko olla keskenään synkassa joten voit soittaa niillä eri tahtilajeja ja rytmejä päällekkäin. Nuo bossin lippulaivamallit loopstation 300 ja (mikä sen toisen niminyt olikaan) saattavat pystyä moiseen, mutta en tiedä varmaksi. Itse ehkä ostaisin pari yksiraitaista halpaa luupperia ja lähtisin kokeilemaan niillä ja jos homma futaa, niin sitten laadukkaampaa kamaa kehiin samalla periaatteella.

Niin jotenkinhan niiden on hyvä olla synkassa, siis että aloittavat yhtäaikaa. Muuten menee aika työlääksi. Muistelen että joissakin värkeissä on ominaisuus että käynnistyvät myös toistossa kun ääntä alkaa tulla. Ajatuksena että esim. rytmikoneen käynnistäminen käynnistää loopin toiston. Semmoisen pohjalta kahdella laitteella voisi toimia.
hallu
31.12.2014 11:21:49
Klezberg: Millä ei ole tämän kanssa mitään merkitystä. Tempohan kertoo iskujen määrän aikayksikössä. Soitat yhdelle raidalle neljän iskun mittaisen pätkän ja looppaat sen, toiselle raidalla seitsemän iskun mittaisen ja looppaat myös. Polyrytmi on siinä.

Tempon pitääkin olla sama molemmilla raidoilla että toimisi oikein.

Se mitä en tiedä on miten eri daw:eissa saa raidalle äänitetyn pätkän loopattua, siis toistumaan peräjälkeen ilman kopiointia. Omaa kokemusta on Logicista ja Cubasesta.

Mutta kyselijä olikin tässä hakemassa ratkaisua livekäyttöön.

Itsekin käytän Logicia ja olet tietenkin oikeassa, että tempo pitää olla eri raidoilla sama. Pitääkin tutkia onko mahdollista luoda useampia samanaikaisia luuppeja. Lähinnä kai yritin kömpelösti samaistua aloittajan tarpeisiin ymmärtämättä ihan tarkalleen mitä hän on hakemassa.
Olisipa jo kevät
Klezberg
31.12.2014 11:27:38 (muokattu 31.12.2014 11:35:08)

hallu: Itsekin käytän Logicia ja olet tietenkin oikeassa, että tempo pitää olla eri raidoilla sama. Pitääkin tutkia onko mahdollista luoda useampia samanaikaisia luuppeja. Lähinnä kai yritin kömpelösti samaistua aloittajan tarpeisiin ymmärtämättä ihan tarkalleen mitä hän on hakemassa.

Loop-asetus on (vähintään) raitakohtainen. Itse käytän sitä jatkuvasti kun olen kehittelemässä jotakin. Tosin niin että pätkät on tahdin monikertojen mittaisia. Joku muutaman (1-8) tahdin rumpuraita metronomiksi, sitten säkeistön verran komppia kitaralla, samaten basso omalle raidalleen. Ja siitä se lähtee.

Mietin tässä jo sitä, olisiko jossain looper-pedaalissa mahdollisuus kahteen rinnakkaiseen mutta eri mittaiseen looppiin. Tuntuu että semmoisen käyttö normaalisti olisi vaikeaa... raidat menisivät väkisinkin epäsynkkaan silloinkin kun ei pidä. Pitäisi sitten olla jokin valinta jolla saa pidettyä raidat synkassa (yhtä pitkinä tai toinen toisen monikertana).

Nää loopperit on mullekin ajankohtaisia, olen käyttänyt RC3:sta ja nyt mietin tuon RC30:n hankintaa.
hallu
31.12.2014 11:33:20
Klezberg: Niin jotenkinhan niiden on hyvä olla synkassa, siis että aloittavat yhtäaikaa. Muuten menee aika työlääksi. Muistelen että joissakin värkeissä on ominaisuus että käynnistyvät myös toistossa kun ääntä alkaa tulla. Ajatuksena että esim. rytmikoneen käynnistäminen käynnistää loopin toiston. Semmoisen pohjalta kahdella laitteella voisi toimia.

Taisi olla aika kuolleena syntynyt idea tuo useamman luupperin käyttö:-(. Eihän se ongelma ole pelkästään siinä toiston aloituksessa, vaan myös aikakoodi pitäisi jotenkin olla molemmilla luuppereilla sama eihän ne luupit muuten millään voi täsmätä keskenään. Eli luupperit pitäisi kuin pitäisikin olla keskenään synkassa. Itse törmäsin vähän samantapaiseen ongelmaan kun kun yritin äänittää c-kasetilta neliraitaista projektia kaksikanavaisella äänikortilla tietokoneelle niin, että äänitän kaksi kertaa 2+2 raitaa. Jouduin huomaamaan, että vaikka kuinka tarkkaan leikkasin ja koitin täsmätä ja kokeilin käyttää jopa klaffia, niin en koskaan saanut osumaan noita erikseen äänitettyjä raitoja keskenään kohdalleen. Sainkin sitten kuulla, että studioissa käytetään erillistä aikatäsmäyslaitetta synkkaamaan eri äänityslaitteet keskenään. Omalla kohdallani luontevin ratkaisu olisi hoitaa homma nelikanavaisella äänikortilla, mutta siis pulma on tuo äänityskellojen täsmääminen useamman luupperin kesken.
Olisipa jo kevät
Gary Enfield
31.12.2014 11:37:01
Eikö tuota voi ratkaista sillä, että soittaa 7 tahtia vaikkapa 4/4-osaa, niin siihen voipi soittaa sitten vaikkapa neljä kertaa 7/4 -osaa? Taustarytmejä saa kytkettyä päälle ja pois. Jos siis polyrytmiikkaa haetaan, eikä mitään spektrisiirtymiä.
hallu
31.12.2014 11:43:11
Klezberg: Loop-asetus on (vähintään) raitakohtainen. Itse käytän sitä jatkuvasti kun olen kehittelemässä jotakin. Tosin niin että pätkät on tahdin monikertojen mittaisia.

Mietin tässä jo sitä, olisiko jossain looper-pedaalissa mahdollisuus kahteen rinnakkaiseen mutta eri mittaiseen looppiin. Tuntuu että semmoisen käyttö normaalisti olisi vaikeaa... raidat menisivät väkisinkin epäsynkkaan silloinkin kun ei pidä. Pitäisi sitten olla jokin valinta jolla saa pidettyä raidat synkassa (yhtä pitkinä tai toinen toisen monikertana).

Nää loopperit on mullekin ajankohtaisia, olen käyttänyt RC3:sta ja nyt mietin tuon RC30:n hankintaa.

En ole varma eikä ole kokemusta, mutta käsittääkseni Bossin RC-50 ja RC-300 pystyisi tuohon mainitsemaasi. Itse olen käytellyt RC-30 pedaalia ja päättänyt elää sen seikan kanssa, että ensimmäinen raita määrittää luupin pituuden ja sillä mennään. Joskus jos olen tehnyt esimerkiksi 12 tahdin mittaisen sointukierron jonka päälle improan jotain jonka haluankin äänittää, niin olen äänittänyt toisella laitteella (Olympuksen sanelukone) koko setin keinokuorman korvakuulokelähdöstä. Tällä tavalla äänitetty tuote on tietenkin vain luonnos ja kunnianhimoisemmat äänitykset teen Logicilla perinteisemmällä tavalla.
Olisipa jo kevät
Klezberg
31.12.2014 11:43:53

hallu: Taisi olla aika kuolleena syntynyt idea tuo useamman luupperin käyttö:-(. Eihän se ongelma ole pelkästään siinä toiston aloituksessa, vaan myös aikakoodi pitäisi jotenkin olla molemmilla luuppereilla sama eihän ne luupit muuten millään voi täsmätä keskenään. Eli luupperit pitäisi kuin pitäisikin olla keskenään synkassa. Itse törmäsin vähän samantapaiseen ongelmaan kun kun yritin äänittää c-kasetilta neliraitaista projektia kaksikanavaisella äänikortilla tietokoneelle niin, että äänitän kaksi kertaa 2+2 raitaa. Jouduin huomaamaan, että vaikka kuinka tarkkaan leikkasin ja koitin täsmätä ja kokeilin käyttää jopa klaffia, niin en koskaan saanut osumaan noita erikseen äänitettyjä raitoja keskenään kohdalleen. Sainkin sitten kuulla, että studioissa käytetään erillistä aikatäsmäyslaitetta synkkaamaan eri äänityslaitteet keskenään. Omalla kohdallani luontevin ratkaisu olisi hoitaa homma nelikanavaisella äänikortilla, mutta siis pulma on tuo äänityskellojen täsmääminen useamman luupperin kesken.

Etkös nyt puhu äänityksen ongelmista? Siinähän tosiaan menee epäsynkkaan, jos a/d-muunnosta tehtäessä käytetään useampaa laitetta joilla on oma kello. Pitää joko käyttää yhteistä kelloa tai jotenkin muuten hoitaa synkka.

Jos a/d-muunnoksessa otetaan näytteet vähän eri tahdilla, niin raidat ovat epäsynkassa eikä daw tiedä sitä. Ja kun miksaus soitetaan yhden d/a-muuntimen kautta, niin ne soivat myös epäsynkassa.

Kahden loopperin kanssa ei välttämättä ole yhtä huonosti. Kumpikin laite äänittää omalla kellollaan mutta myös toistaa sillä samalla kellolla. Kunhan kello on vakaa, niin mitään isompaa epäsynkkaa ei pitäisi syntyä.

Tuossa c-kasettihommassa epäilen että kasetin nopeus jo vaihtelee sen verran että kahdella soittokerralla ei pysy synkassa. Vastaavia kokemuksia on itselläkin.
JTKAhonen
31.12.2014 11:50:48
Kaksi halpis luupperia alkoi kiinnostamaan, mutta siinähän onkin jo sellainen(kin) ongelma, että jos haluan äänittää toiseen luupperiin niin että toinen luupperi jauhaa luuppiaan saman aikaisesti,niin se äänittää sen toisen luupperin myös siihen toiseen...Olipas sekavaa mutta i guess you got my point.

Pitänee perehtyä noihin lippulaivoihin. Esim. toi Infinty loopperi näyttäs pstyvän johonkin tuollaiseen mutta maksaa helvetisti....
Klezberg
31.12.2014 11:52:36

hallu: En ole varma eikä ole kokemusta, mutta käsittääkseni Bossin RC-50 ja RC-300 pystyisi tuohon mainitsemaasi. Itse olen käytellyt RC-30 pedaalia ja päättänyt elää sen seikan kanssa, että ensimmäinen raita määrittää luupin pituuden ja sillä mennään.

Niin... mulla itselläni ei ole isompaa tarvetta kahteen rinnakkaiseen mutta eri mittaiseen raitaan. Tai voisi toki olla, jos käyttö pysyisi edelleen helppona ja tahdit pysyvät synkassa. Enemmänkin mä näen komplikaationa sen jos itse pitäisi olla niin tarkka äänityksen lopettamisessa että synkka pysyy.

Mulle loopperi on treenaus- ja kehittelytyökalu, kun olen tämmöinen yksin soittava. Ennen vähän ihmettelin, mihin moisia tarvitaan, kun on tietokoneet, mutta kokeiltuani tajusin sen helppouden, kun ei tarvitse sitä tietokonetta.

Joskus jos olen tehnyt esimerkiksi 12 tahdin mittaisen sointukierron jonka päälle improan jotain jonka haluankin äänittää, niin olen äänittänyt toisella laitteella (Olympuksen sanelukone) koko setin keinokuorman korvakuulokelähdöstä. Tällä tavalla äänitetty tuote on tietenkin vain luonnos ja kunnianhimoisemmat äänitykset teen Logicilla perinteisemmällä tavalla.

Joo, vähän samanlaista olen tehnyt. Loopperilla tausta ja sitten videokamera päälle ja soittamaan.
Klezberg
31.12.2014 11:55:31

JTKAhonen: Kaksi halpis luupperia alkoi kiinnostamaan, mutta siinähän onkin jo sellainen(kin) ongelma, että jos haluan äänittää toiseen luupperiin niin että toinen luupperi jauhaa luuppiaan saman aikaisesti,niin se äänittää sen toisen luupperin myös siihen toiseen...Olipas sekavaa mutta i guess you got my point.

Sulla pitää olla siinä jokin valitsin kummassa loopperissa sun kitara on kiinni. Tai vaihtaa käsin sitä piuhaa. Vai meinaatko jotenkin mikrofonilla äänittää? Silloin pitää muutenkin katsoa semmoinen loopperi johon saa mikin kiinni (ja jossa on mikille etuaste).
jappo121
01.01.2015 08:57:48 (muokattu 01.01.2015 09:16:03)
Ei tarvitse valintakytkimiä jos käyttää kahta loopperia. Purkit sarjaan ja ensimmäinen riffi äänitetään jälkimmäisellä loopperilla. Tämän jälkeen ensimmäisellä purkilla voi tehdä mitä vaan ilman että jälkimmäisen tallennus muuttuu.

Boss RC-50 löytyy "Loop Sync Off" toiminto, jolloin loopit saa olla minkä mittaisia vain eri raidoilla.
Soittaminen kyseisen toiminnon kanssa on erittäin kehittävää ellei jopa vi*****ista. Millisekunnin virhe on seuraavalla kierrolla 2 millisekuntia, jne...
Veikkaisin saman toiminnon löytyvän muistakin useampiraitaisista looppereista...

Isommista Bossilaisista löytyy myös midi, jonka avulla laitteen voi tahdistaa toiseen midi laitteeseen.
Midin kautta voi myös ohjelmoida muita komentoja. Esim: kun vaihdat loopperissa raitaa,lähtee komento multiefektille joka vaihtaa soundia.

Tämä voi onnistua muidenkin valmistajien vehkeillä, mutta itselläni on kokemusta vain Bossista.

Palataan alkukysymykseen:

Jos haluan soittaa esim. yhden loopin aikaarvoon 7/4 ja toisen luupin aikaarvoon 5/4 (esim. samassa tempossa) niin voinko tämän jälkeen soittaa niitä saman aikaisesti? Eli luupit olisivat eri mittaisia. Ts. pystyykö härveli soittamaan eri mittaisia luuppeja päällekkäin, niin että ne menevät pois synkasta kunnes palaavat taas "alkupisteeseen"?

Lähden nyt siitä oletuksesta että kysyjä haluaa nämä kaksi raitaa taustaksi ns. soolosoitolle.

Tämä onnistuu millä tahansa loopperilla jossa on overdubbing (päälleäänitys) toiminto.
esim. talleta riffi 7/4 tahdissa 5 kertaa peräkkäin. Tämän talletuksen päälle voit soittaa 7 kertaa 5/4 tahtisen riffin ja tahtijaon pitäisi palata taas alkupisteeseen. (Mahdolliset laskuvirheet tahtijaoissa pistän kellonajan ja olotilan piikkiin...)
Eihän missään määrätä että loopperiin saa soittaa riffin vain yhden kerran...

Itse käyttäisin/käytän loopperia polyrytmiikkaan siten, että soitan jollakin tahtijaolla loopperiin yhden riffin, ja sen jälkeen ns. livenä toinen tahtijako.
Tällä tyylillä saa nopeammin rakennettua biisin, varsinkin jos käyttää "tyhjän loopperin" taktiikkaa, eli ei talletettuja pohjia.
Kannattaa miettiä biisin rakenne tarkkaan ja mennä biisin ehdoilla. Hyvää riffiä kestää kuunnella pidempäänkin, mutta jossain se raja tulee vastaan...
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
hallu
01.01.2015 10:03:32
jappo121: .......
Boss RC-50 löytyy "Loop Sync Off" toiminto, jolloin loopit saa olla minkä mittaisia vain eri raidoilla.
Soittaminen kyseisen toiminnon kanssa on erittäin kehittävää ellei jopa vi*****ista. Millisekunnin virhe on seuraavalla kierrolla 2 millisekuntia, jne...
Veikkaisin saman toiminnon löytyvän muistakin useampiraitaisista looppereista...

..............

Loop Synk Offia en ole löytänyt RC30 luuppimasiinasta, vaikka siinäkin on kaksi raitaa (eikös RC50 masiinassa ole kuitenkin kolme raitaa). Toisaalta ansiokkaan kirjoituksesi luettuni (kiitokseni siitä) en ehkä juuri tähän hätään osaisi moista hienoutta käyttääkään.
Olisipa jo kevät
Klezberg
01.01.2015 10:14:59 (muokattu 01.01.2015 10:16:29)

jappo121: Ei tarvitse valintakytkimiä jos käyttää kahta loopperia. Purkit sarjaan ja ensimmäinen riffi äänitetään jälkimmäisellä loopperilla. Tämän jälkeen ensimmäisellä purkilla voi tehdä mitä vaan ilman että jälkimmäisen tallennus muuttuu.

No niinpä tietenkin.

Palataan alkukysymykseen:

Lähden nyt siitä oletuksesta että kysyjä haluaa nämä kaksi raitaa taustaksi ns. soolosoitolle.

Tämä onnistuu millä tahansa loopperilla jossa on overdubbing (päälleäänitys) toiminto.
esim. talleta riffi 7/4 tahdissa 5 kertaa peräkkäin. Tämän talletuksen päälle voit soittaa 7 kertaa 5/4 tahtisen riffin ja tahtijaon pitäisi palata taas alkupisteeseen. (Mahdolliset laskuvirheet tahtijaoissa pistän kellonajan ja olotilan piikkiin...)
Eihän missään määrätä että loopperiin saa soittaa riffin vain yhden kerran...

Mä ymmärsin että kyselijä halusi kokeilla polyrytmiikan kanssa ja piti helpompana ettei tarvitse soittaa enempää kuin yhden tahdin kutakin:

"Periaatteessahan tämä toki onnistuu vaan äänittämällä pitkiä luuppeja, johon soitan itse sen poikkeavan jaon, mutta tämä on aika hankalaa hommaa ja esim. se että kykenisi livetilanteessa soittamaan polyrytmiä onnistuneesti pidemmän kaaren on aika riskipeliä..."
jappo121
01.01.2015 10:43:03 (muokattu 01.01.2015 10:56:07)
Kokemuksen syvällä rintaäänellä (tai mitä lie suolisto kurinaa ) väitän että onnistumismahdollisuudet paranee räjähdysmäisesti kun soittaa pidempiä looppeja kuin yksi tahti.
Jos loop sync ei ole päällä, pienikin virhe tahtijaossa kertaantuu todella nopeasti.
Pidemmällä looppauksella tulee hiukan pelivaraa ja minimaalisen "soittovirheen" voi ajaa kiinni ilman että kukaan huomaa mitään.

Jokainen saa toki kokeilla mitä looppaustapaa haluaa. Eihän tuo meikäläisen tyyli ole mikään ainut ja oikea. Lähinnä varmaan jääräpäisyyden tulos...

Loop Synk Offia en ole löytänyt RC30 luuppimasiinasta, vaikka siinäkin on kaksi raitaa (eikös RC50 masiinassa ole kuitenkin kolme raitaa). Toisaalta ansiokkaan kirjoituksesi luettuni (kiitokseni siitä) en ehkä juuri tähän hätään osaisi moista hienoutta käyttääkään.

Pikaisella manuaalin silmäyksellä en tosiaan löytänyt RC-30:stä LoopSync toimintoa.
Olen huulet ymmyrkäisenä... luulisi olevan perustoiminto...
Ja kyllä, RC-50 on 3 raitaa. (kuin myös RC-300.)
LoopSyncOff:in käyttö ei sinänsä ole mitenkään hankalaa, mutta soittotarkkuus pitää olla kohdallaan.
Uskoisin että toimintoa käytetään lähinnä elektronisessa musiikissa silloin kun MidiSync pitää huolta temposta ja laitteiden ohjauksesta. Kertokoon kuka asiasta jotain tietää...

Ja punastun kiitoksista...
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)