Aihe: Marshall Plexi kloonit
1 2
Gabe
13.08.2015 14:39:23
Juzpe: Lienee Fargenin Mini-Plexin kanssa samaa liigaa ja Fargenin 60/70/80 Mini on kyllä helvetin hyvä peli. Fargenista löytyy toi 60's/70's/80's valintakytkin, joka on mun mielestä ihan designin kannalta katsoen hulvattoman hauska ratkaisu. Voicing-kytkin se taitaa okeesti olla, eli JTM45/ Superlead/ JCM800-tyyliset hommat sen takaa löytyy.

Joo, mulla on Fargenin Olde 800 MK2, joka on 50w näkemys aiheesta. Tuo 60's/70's/80's decade-kytkin on todella kätevä. Vaikuttaa sen koneen toimintaan hämmästyttävän paljon, se on ihan eri eläin 60`s ja 80`s moodissa. Myös nuo sävynsäätimet oikeasti vaikuttaa siihen soundiin.
Juzpe
13.08.2015 15:24:28

Metalkallo: Totta, mutta kuoretkin maksaa ihan kivasti jo ja sitten sen etupaneelin pitää sopia uuteen kuoreen.

Tai sit vaan kävelet yli siitä ulkonäöstä ja kelaat: "Vittu mä vedän tällä."
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
Metalkallo
13.08.2015 15:40:37
Juzpe: Tai sit vaan kävelet yli siitä ulkonäöstä ja kelaat: "Vittu mä vedän tällä."

No siis kyllä sekin onnistuu kuten mainitsinkin jo edellisen edellisessä tekstissä eli alkuperäisessä. :)

Mä vaan oon niin kauan halunnut plexi vahvarin joka kuulostaa plexiltä ja näyttää plexiltä, mutta aina raha on vastaan tai ulkonäkö. Soundi silti se tärkein kuten sanoin, et kyllä se pikku plexikin käy. Onhan mulla tuo JTM1w ja sekin on pikku piru. :)
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
jii.haanpaa
13.08.2015 16:41:42
Gabe: Joo, mulla on Fargenin Olde 800 MK2, joka on 50w näkemys aiheesta. Tuo 60's/70's/80's decade-kytkin on todella kätevä. Vaikuttaa sen koneen toimintaan hämmästyttävän paljon, se on ihan eri eläin 60`s ja 80`s moodissa. Myös nuo sävynsäätimet oikeasti vaikuttaa siihen soundiin.

Toi Fargenin 'decade switch' ei ole mun ymmärtääkseni mitään muuta kuin on-off-on -kytkin, jolla kytketään kaksi eri katodikonkkaa tai ei mitään katodivastuksen rinnalle. Ts. gainia ja jakotaajuutta sillä säädellään. 60s on tyypillinen marsu, 70s-asennossa ei ole katodikondensaattoria ollenkaan ja 80s on muistaakseni konkka-arvoltaan fenderihkö, eli decade-kytkin on ehkä sanavalintana vähän harhaanjohtava, mutta varmasti myyvä.

Eihän siinä mitään, mutta huvittavaa siinä on se, että se on Fargenin mukaan jopa patentoitu "keksintö". Vastaava switchiä löytyy muiltakin valmistajilta, mutta se on yleensä joku fat/bright tms-kytkin. Itse olen askarrellut tuollaisen aina kun olen arponut putkareihini itselleni sopivaa katodikonkkaa, mutta eipä ole tullut mieleen hakea virityksille patenttia :) Tuollaisen voi helposti modata vaikka siihen Ceriatoneen ja osat maksavat euron pari.
oiva tumpeloinen
13.08.2015 18:31:14
jii.haanpaa: Toi Fargenin 'decade switch' ei ole mun ymmärtääkseni mitään muuta kuin on-off-on -kytkin, jolla kytketään kaksi eri katodikonkkaa tai ei mitään katodivastuksen rinnalle. Ts. gainia ja jakotaajuutta sillä säädellään. 60s on tyypillinen marsu, 70s-asennossa ei ole katodikondensaattoria ollenkaan ja 80s on muistaakseni konkka-arvoltaan fenderihkö, eli decade-kytkin on ehkä sanavalintana vähän harhaanjohtava, mutta varmasti myyvä.

Eihän siinä mitään, mutta huvittavaa siinä on se, että se on Fargenin mukaan jopa patentoitu "keksintö". Vastaava switchiä löytyy muiltakin valmistajilta, mutta se on yleensä joku fat/bright tms-kytkin. Itse olen askarrellut tuollaisen aina kun olen arponut putkareihini itselleni sopivaa katodikonkkaa, mutta eipä ole tullut mieleen hakea virityksille patenttia :) Tuollaisen voi helposti modata vaikka siihen Ceriatoneen ja osat maksavat euron pari.

M sit se tuhannen taalan kysymys. Saako ton kytkimen pienellä modaamisella releohjattavaksi? Ts. Jos hommaa tommosen ja haluais midisetissä releohjaimella ohjata, mikä vuosikymmen siellä on päällä, niin onnistuuko?
Juzpe
13.08.2015 18:36:40

oiva tumpeloinen: M sit se tuhannen taalan kysymys. Saako ton kytkimen pienellä modaamisella releohjattavaksi? Ts. Jos hommaa tommosen ja haluais midisetissä releohjaimella ohjata, mikä vuosikymmen siellä on päällä, niin onnistuuko?

Totta vitussa saa. Kytkinhän se relekytkinkin on. Samalla tavalla toimii, eli saa sähkön menemään eri reittejä.
Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira
tommiot
13.08.2015 18:36:47
oiva tumpeloinen: M sit se tuhannen taalan kysymys. Saako ton kytkimen pienellä modaamisella releohjattavaksi? Ts. Jos hommaa tommosen ja haluais midisetissä releohjaimella ohjata, mikä vuosikymmen siellä on päällä, niin onnistuuko?

En keksi mitään syytä miksei saisi. Varmaan max parin tunnin homma.
oiva tumpeloinen
13.08.2015 18:59:39
Juzpe: Totta vitussa saa. Kytkinhän se relekytkinkin on. Samalla tavalla toimii, eli saa sähkön menemään eri reittejä.

En sitä epäillytkään, ettei saisi. Lähinnä enemmän mietitytti, tuleeko niin kallis leikki, ettei kannata. Mutta ilmeisesti ei olisi sitäkään.
Gabe
13.08.2015 20:14:24
jii.haanpaa: Toi Fargenin 'decade switch' ei ole mun ymmärtääkseni mitään muuta kuin on-off-on -kytkin, jolla kytketään kaksi eri katodikonkkaa tai ei mitään katodivastuksen rinnalle. Ts. gainia ja jakotaajuutta sillä säädellään.

Kiitos infopläjäyksestä. :) Mulla ei ole mitään hajuakaan mitä tuo tekee, mutta pirun kätevä se kyllä on ja vaikuttaa monipuolistaa aika paljon tuon koneen käyttömahdollisuuksia.

Olisi tarkoitus jossain välissä laittaa tuo jalkakytkimen taakse. Soittelen yleensä niin että se on tuossa 60`s asennossa, siitä jos saisi polkaistua jalalla 80`s asentoon niin eipä tarvitsisi mitään säröpurkkejaka enää senkään vertaa. Ei ole tosiaan iso homma.
Metalkallo
16.08.2015 02:00:50 (muokattu 16.08.2015 02:01:40)
Onks Ceriatonen plexi kloonissa sama juttu kuin yleensä plexeissä, että sitä on pakko luukuttaa eli nostaa volumet todella koville että säröä tulee? Niissäkään ei taida olla mahdollisuutta säätää säröä erikseen vaan aina boostataan volaa?

Tuli vaan mieleen kysyä kun siinä on 2 volumea ja tuo PPV vai mikä se oli säätö.
blues guitar
16.08.2015 03:31:26

Metalkallo: Onks Ceriatonen plexi kloonissa sama juttu kuin yleensä plexeissä, että sitä on pakko luukuttaa eli nostaa volumet todella koville että säröä tulee? Niissäkään ei taida olla mahdollisuutta säätää säröä erikseen vaan aina boostataan volaa?

Tuli vaan mieleen kysyä kun siinä on 2 volumea ja tuo PPV vai mikä se oli säätö.

Jos siinä on PPIMV? Niin kyllä siitä säröä lähtee myös pienemmällä volalla.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Metalkallo
16.08.2015 06:55:56 (muokattu 16.08.2015 06:58:53)
blues guitar: Jos siinä on PPIMV? Niin kyllä siitä säröä lähtee myös pienemmällä volalla.

Pentodi/triodi kytkin ja PPI master volume löytyy. Putkien kannalta vaan mietin,että säröytyykö Ceriatone jo pienemmillä volilla vai joutuuko tuuttaaan volaa kovaa marsun tapaan ja putket kuluu nopeammin? TMB 18 versio.
blues guitar
16.08.2015 07:43:24

Metalkallo: Pentodi/triodi kytkin ja PPI master volume löytyy. Putkien kannalta vaan mietin,että säröytyykö Ceriatone jo pienemmillä volilla vai joutuuko tuuttaaan volaa kovaa marsun tapaan ja putket kuluu nopeammin? TMB 18 versio.

Päätesäröäkö haet?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Metalkallo
16.08.2015 07:59:40
blues guitar: Päätesäröäkö haet?

No siis säröä näin ihan yleisesti. :) Sitä siis tarkoitan, että kun kääntää volaa niin kuinkakohan nopeasti ceriatonessa kanava säröytyy? Tuossa 18w TMB versiossa on kait puhtaalle oma kanava ja säröytyneemmälle oma.
blues guitar
16.08.2015 08:18:31 (muokattu 16.08.2015 08:24:19)

Metalkallo: No siis säröä näin ihan yleisesti. :) Sitä siis tarkoitan, että kun kääntää volaa niin kuinkakohan nopeasti ceriatonessa kanava säröytyy? Tuossa 18w TMB versiossa on kait puhtaalle oma kanava ja säröytyneemmälle oma.

Etuastesäröä saat PPIMV:n avulla hiljaisellakin volalla aivan kuten kaksikanavaisen vahvistimen särökanavallakin, mutta päätesäröä syntyy vasta kun meteli on helkatinmoinen. Ainakin näin mulla omassa Marshall/Metroamp JTM45 kloonissa, luulisin saman pätevän myös Ceriatoneen?
Käytettävillä putkilla saattaa myös olla vaikutusta?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)