Aihe: Kitaroiden äänialat?
1 2
hallu
03.03.2011 22:36:54
Wradlin: Mulle asti ei ole koskaan tuota "bassoviulu" -nimeä tainnut kuulua... Mutta viuluja ne (sello ja kontrabasso) eivät kuitenkaan ole. Toki ovat aika samannäköisiä, vähän niinku presari ja strato.

Jep, itse tosin jaottelen (sähköiset) kielisoittimet ihan vaan kitaroihin ja bassoihin... Paljon helpompaa niin!

Oikeassa olet:-) turha tehdä asioista mutkikkaampia kuin ne onkaan. Sitä paitsi soittamisen kannalta soitinten sukulaissuhteilla ei ole merkitystä, koska jokainen tarvitsee oman taitajansa. Merkitystä niillä on ainoastaan akateemisessa mielessä ja siihen ei minun pääni riitä;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Murgo
04.03.2011 05:50:31 (muokattu 04.03.2011 05:51:23)

Olen myös joskus ihmetellyt noita äänialajuttuja, menevätkö ne kaikilla soittimilla n. puolen oktaavin välein?

Ainakin saksofonit menevät, kontrabasso (Eb-vireinen), basso (Bb), baritoni (Eb, oktaavin korkeampi kuin kontrabasso), tenori (Bb, oktaavin korkeampi kuin basso), Altto (Eb, oktaavin korkeampi kuin baritoni), sopraano (Bb), sopranino (Eb). Lisäksi on kai vielä olemassa subkontrabasso alapäässä ja soprillo yläpäässä mutta ne ovat vain erikoisuuden vuoksi rakennettuja äärimmäisen harvinaisia kuriositeetteja kuten oikeastaan kontrabasso ja sopraninokin.

Eli siis ainakin saksofoneissa kontrabasso ja basso ovat kaksi eri soitinta, kontrabasso on vielä puoli oktaavia bassoakin matalampi, kielisoittimissa näkee käytettävän molempia nimiä samasta soittimesta. Tosin kontrabassokitarasta ei kai kukaan puhu?

Mutta tuolla puolen oktaavin logiikalla tavallinen kitara siis olisi tenori koska se soi oktaavin korkeammalta kuin basso ja siinä välissä sitten olisi baritoni, puoli oktaavia normaalikitaraa korkeammalta soiva taas olisi alttokitara jne.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
ubik
04.03.2011 13:24:33
kitaraa ei käsittääkseni ole otettu sinfonia orkestereihin käyttöön koska on ääneltään erottuvampi kuin esim. jousisoittimet. Sinfoniassahan on nimen omaan tarkoitus että eri soittimet sulautuvat yhteen mahdollisimman hyvin.

Björkenheimhan sävelsi aikoinaan teoksen joka esitettiin oikohan nyt 40 sähkökitaralla ja 15 sähköbassolla ja 5 rumpalilla, ihan mielenkiintoinen dokumentti oli ja hyvä idea, teoksen lopullisesta laadusta en nyt sano oikein mitään...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)