Aihe: Ibanez vs. Jackson
1 2 3 4 5 6 7
mhaarala
17.01.2011 10:00:42 (muokattu 17.01.2011 10:09:22)
Jucciz: Se, että sen kanssa kehtaa astella muillekin kuin heviareenoille. Stratoa ei tarvitse - noin periaatteessa - hävetä missään.

Hävetä? Kuka idiootti valitsee kitaransa sillä perusteella täytyykö sitä "hävetä"?

Minun valintani on osunut Charvel/Jackson-linjastoon ihan siitä syystä että ne sopivat käteen todella hyvin, niitä on miellyttävä soittaa eikä soundiakaan ole tarvinnut häpeillä. Ja sen verran löytyy kasarimieltä että pidän niiden ulkonäöstäkin vaikka tuleekin pääsääntöisesti soitettua aivan muuta kuin heviä nykyään. :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
s8na
17.01.2011 10:14:34

Ihan hyvin veti kaveri Tossa viikko sitten tallinnanlaivalla humppaa RG:llä. Miks muuten pitää ostaa Stratokasteri kun siinä on kuiteskin se surkea vintagekampi pilaamassa vireet? Kiiteetallanenhan on aina parempi.
Iskulauseeni: "Sä olet niin kaunis, että voisin syödä sun kakkaasi"
disere_santtu
17.01.2011 12:11:15
Tsäksönman on tehnyt päätöksensä, vaihtoehtoina Jaska ja Iba - sitä kunnioittaen jotain omia havaintoja nuista. Omistanut Iban 321, 370, 470, AX-7, RG-7, Jackson-kokemukset kamujen kepeistä + omistanut Olde Wolbers-hässäkän ja jonkun Performer-3:en...

Ibanez tuntuu olevan aina peruslaadukas, oli sitten Koreasta tai Japaniasta, esim RG321:en laatu hulppeasti hintaansa korkeampi - Ibojen maalipinta on perinteisen heikko/ohut(soundillisesti hyvä?), eli käyttökulumaa tulee nopeammin kuin Jaskojen muovipinnoitteille(lue maaleille). Halpa taas Jackson tuntuu kädessä jotenkin melko halvalta Jacksonilta - mikit taitavat kuitenkin olla kummallakin merkillä jo halvimmissakin ihan perus-ok.

Otelaudat melko yhtä lättäniä kummassakin, paksuus Ibassa wizardissa esim DK:ita anorektisempi? Akustisesti "kuolleisiin" on tullut törmättyä enemmän perus-Jacksoneissa kuin Ibaneezeissa...
Won't you stay away I'll pass away a different day Won't you stay away Don't hold it against me.
mhaarala
17.01.2011 16:31:24
Jackson käyttää jonkinlaista yhdistelmäradiusta otelaudassa, eli kaarevuus muuttuu välillä 12"-16" (joissain vanhemmissa importeissa saattaa kaiketi olla 14"-16"). Alkupää pyöreämpi ja ylemmillä nauhoilla lättänämpi. Jotkut tykkää, jotkut ei, omissa kitaroissa olen kyllä tykännyt tuosta tosi paljon. Ibassa on tavanomaisempi koko otelaudan mitalla sama radius. Aika yleisesti näyttäisi olevan vähän yli 15"...
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Decadetroll
17.01.2011 19:13:35
mhaarala: Jackson käyttää jonkinlaista yhdistelmäradiusta otelaudassa, eli kaarevuus muuttuu välillä 12"-16" (joissain vanhemmissa importeissa saattaa kaiketi olla 14"-16"). Alkupää pyöreämpi ja ylemmillä nauhoilla lättänämpi. Jotkut tykkää, jotkut ei, omissa kitaroissa olen kyllä tykännyt tuosta tosi paljon. Ibassa on tavanomaisempi koko otelaudan mitalla sama radius. Aika yleisesti näyttäisi olevan vähän yli 15"...

Tuossa oman RR5:n saatuani mietin pitkään että mikä siinä on kun tuntuu niin hyvältä kätöseen ja soittotuntuma on niin hyvä sekä ylä- että alanauhoilta.. Kunnes keksin tuon compound radiuksen. Tuntuu mukavammalta soitella alanauhoilta sointuja, kun on pienempi radius ja täten hieman kaarevampi otelauta, kun taas ylänauhoilta onnistuu hyvin luontevasti nopeat jutut, kun on aikapitkälle yhtä lättänä kuin RG:ssä oli ja lienee myöskin tuossa M-1000dlxessa.
"vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä."
Music_Fighter
17.01.2011 22:21:04

call_of_c: Mulla on molemmat, sekä SSS-strato sekä yllämainituilla virityksillä varustettu RG550. Pakko sanoa että yllättävänkin monipuolinen soundimaailma tuosta RG:stä irtoaa, kunnon hewistä lähes stratomaisiin kliineihin. Pätevä yleistyökalu lähestulkoon joka tilanteeseen, jos ei koe floikkaa ongelmana.

Mulla oli sama tilanne ja päädyin siihen, että SSS-strato oli parempi ja monipuolisempi työkalu. Se RG550 ei sopinu oikein minnekään, joten myin sen lopulta.
Jucciz
17.01.2011 22:25:25
Music_Fighter: Mulla oli sama tilanne ja päädyin siihen, että SSS-strato oli parempi ja monipuolisempi työkalu. Se RG550 ei sopinu oikein minnekään, joten myin sen lopulta.

Ei tää nyt minään yllätyksenä tullu. Vaikka teknisesti RG550:llä varmasti voikin soittaa samat jutut kuin Stratolla, harva siitä keikkatilanteessa saa yhtä hyvää soittofiilistä - jotain, jonka vaikutusta soittosuoritukseen ei ikinä sovi väheksyä.

Näin mun mielestä ainakin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Mr. Speed
17.01.2011 22:29:42
Jucciz: Ei tää nyt minään yllätyksenä tullu. Vaikka teknisesti RG550:llä varmasti voikin soittaa samat jutut kuin Stratolla, harva siitä keikkatilanteessa saa yhtä hyvää soittofiilistä - jotain, jonka vaikutusta soittosuoritukseen ei ikinä sovi väheksyä.

Näinpä. Eipä nuo Iban rimpulat ole juuri mistään kotoisin. Toisaalta.. Sama koskee myös Gibsonin tuotteita. Kuka sellaisella haluaa vetää kun Navigatorilla saa paljon paremman fiiliksen, kun ei sormet raapiudu huonosti viimeisteltyihin nauhapäihin :)
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Jucciz
17.01.2011 22:40:02
Mr. Speed: Näinpä. Eipä nuo Iban rimpulat ole juuri mistään kotoisin. Toisaalta.. Sama koskee myös Gibsonin tuotteita. Kuka sellaisella haluaa vetää kun Navigatorilla saa paljon paremman fiiliksen, kun ei sormet raapiudu huonosti viimeisteltyihin nauhapäihin :)

Osta kunnon Gibsoneita äläkä mitään alle kahden tonnin keppejä. Koskaan ei oo vielä sormet raapiutunu. ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Mr. Speed
17.01.2011 22:42:09
Jucciz: Osta kunnon Gibsoneita äläkä mitään alle kahden tonnin keppejä. Koskaan ei oo vielä sormet raapiutunu. ;)

Tuokko mulle näytille kunnollisen? Joku Supremehan ois siisti testata. LP Custom ei ollu kovin häävi :(
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Stradlin
17.01.2011 22:51:21
Jucciz: "Joku kahviakin joi, muttei suositella voi." -Pauli Hanhiniemi

Se, että sen kanssa kehtaa astella muillekin kuin heviareenoille. Stratoa ei tarvitse - noin periaatteessa - hävetä missään.

Aika hävytön jätkä toi Pesola

http://www.youtube.com/watch?v=hqn73Hb4BnE
Gary and Tony are legends.
Decadetroll
17.01.2011 22:55:54
Jucciz: Ei tää nyt minään yllätyksenä tullu. Vaikka teknisesti RG550:llä varmasti voikin soittaa samat jutut kuin Stratolla, harva siitä keikkatilanteessa saa yhtä hyvää soittofiilistä - jotain, jonka vaikutusta soittosuoritukseen ei ikinä sovi väheksyä.

Eli summa summarum: strato ei ole millään tapaa puolueettomasti katsottuna oikeasti monikäyttöisempi kuin vaikka ibanez rg, vaan se on oikeasti vaan mielipidekysymys.
"vedän tähän häröön taustaan jotain häröä lirutusta ja trillejä ja pari norsun ääntä."
call_of_c
17.01.2011 23:01:06

Music_Fighter: Mulla oli sama tilanne ja päädyin siihen, että SSS-strato oli parempi ja monipuolisempi työkalu. Se RG550 ei sopinu oikein minnekään, joten myin sen lopulta.

Täytyy kyllä tunnustaa että kyllähän tuo meikäläisenkin strato taloon jäisi jos joutuisi valitsemaan. Mun soittamisessa nuo nyt vaan täydentävät toisiaan omaan tyyliin (tai sen puuttumiseen) sopivalla tavalla, ainakin tällä hetkellä.
lapset leikkivät nukeilla, aikuiset leikkivät ihmisillä
call_of_c
17.01.2011 23:05:46

Decadetroll: Eli summa summarum: strato ei ole millään tapaa puolueettomasti katsottuna oikeasti monikäyttöisempi kuin vaikka ibanez rg, vaan se on oikeasti vaan mielipidekysymys.

Niitähän nämä. Kitaroissa(kin) myös mielikuvilla on aika suuri vaikutus.
lapset leikkivät nukeilla, aikuiset leikkivät ihmisillä
Decadetroll
18.01.2011 05:55:07
call_of_c: Niitähän nämä. Kitaroissa(kin) myös mielikuvilla on aika suuri vaikutus.

Jepjep. Häiritsi vaan kun tämä straton paremmuus tuli niin faktana Jucciz:n kirjoituksesta esiin.. :)
the-Antero
18.01.2011 07:00:10

Jucciz:Vaikka teknisesti RG550:llä varmasti voikin soittaa samat jutut kuin Stratolla, harva siitä keikkatilanteessa saa yhtä hyvää soittofiilistä - jotain, jonka vaikutusta soittosuoritukseen ei ikinä sovi väheksyä.

Paitsi mahdollisesti ne soittajat jotka vetelee sillä RG:eellään? Tuskinpa ne muuten oilisi niitä hankkineet?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Decadetroll
18.01.2011 07:07:07
the-Antero: Paitsi mahdollisesti ne soittajat jotka vetelee sillä RG:eellään? Tuskinpa ne muuten oilisi niitä hankkineet?

Tämä.. Ei mua vaan hävettäis soitella keikkaa RG:llä, RR:lla, Telecasterilla, Stratocasterilla, Gibsonilla tai vaikka omavalmisteisella kepillä niin kauan kun se vaan tuntuu hyvältä omaan näppiin ja saundaa niinku pitää..
p_ofony
18.01.2011 08:15:27 (muokattu 18.01.2011 14:16:52)

Olen omistanut/soittanut Custom Shop-tuotteita näiltä kitarapajoilta: Jackson, Fender, ESP, Gibson, PRS, Amfisound, Blackmachine jne. ja silti soitan Ibanezeilla. Syy siihen ei ole se että ne olisi rimpuloita joista ei lähde fiilistä soittaessa. Kyllä mulle sen fiiliksen tappaa se Fenderin Stratocaster (viimeksi juuri kokeiltu Custom Shop Relic varsinkin 3000 euron hintalapulla ja kuolleella soinnillaan), joten olisiko tämä nyt se kuuluisa makuasia? Mä en ainakaa tykkää nuolla pallejani, mutta naapurin Mustille omansa tuntuu maistuvan.
http://www.myspace.com/medeiaband
jniska
18.01.2011 10:39:37
Mr. Speed: Näinpä. Eipä nuo Iban rimpulat ole juuri mistään kotoisin. T

Perustelut, vai onko pelkkä mielipide ?
Laiha Lissu oli paras.
Kimmo72
18.01.2011 12:00:48
Mr. Speed: Näinpä. Eipä nuo Iban rimpulat ole juuri mistään kotoisin. Toisaalta.. Sama koskee myös Gibsonin tuotteita.

No samahan koskee joka merkkiä. Rimpula on rimpula vaikka lavassa lukisi mitä.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)