Aihe: Mallintavat putkivahvistimet
1 2 3 4
Tami
02.09.2010 19:16:27

trih: Joo mut joku voxin vt ei ole putkietuastetta nähnytkään. Tai, no, voi se olla, että Kiinassa näyttävät putkivahvistimelle vt:n piirilevyä. Mutta vt:llä ei ole silmiä. Sama pätee näihin marshallin valve(lamppu)valve(lamppu)stateihin(trankkuvahvareihin)putkietus...(trankkuvahvareihin). Putkivahvari ei käytä trankkuja mut nythän haettiin trankkua putkilla eli h&k switchblade ylivoimaisesti paras hybridi äänestysten mukaan. Switzari tekee soundit diginä, ei mallinna mitään olemassaolevaa ja vahvistaa putkilla.

Jahas Mr Trih on taas aktivoitunut "ei ole putkivahvistin kun siinä on vaan 2 etus-putkea" ;D

Mutta kuten todettua ennenkuin tehoilee täällä kannattaa tutustua asioihin ja switzarin osalta puhut pökälettä .... taas.....

Mesan roadking ei ole putkivahvari kun siinä käytetään trankkuja.... Jcm900 ei ole putkivahvari kun siinä käytetään trankkuja jne jne..

BonJovi ilmiö, ihan kuin olisin kuullut tämän aiemminkin.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Ziggy Bubba
02.09.2010 21:13:20

Itekään en ihan hahmota miten Switchari ei täyttäisi kaikkia mahdollisia putkivahvarin tunnusmerkkejä - etunen & pääte toteutettu putkilla, erilliset efektit sitten diginä. Oli putkien määrä mikä ikinä.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Mr. Speed
02.09.2010 22:37:26
Tami: Jahas Mr Trih on taas aktivoitunut "ei ole putkivahvistin kun siinä on vaan 2 etus-putkea" ;D

Mutta kuten todettua ennenkuin tehoilee täällä kannattaa tutustua asioihin ja switzarin osalta puhut pökälettä .... taas.....

Mesan roadking ei ole putkivahvari kun siinä käytetään trankkuja.... Jcm900 ei ole putkivahvari kun siinä käytetään trankkuja jne jne..

BonJovi ilmiö, ihan kuin olisin kuullut tämän aiemminkin.

Eikös RoudKinkussa voi käyttää tasasuuntaukseen putkia Recton tyyliin?
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
trih
03.09.2010 09:13:08
sikki-six: Itekään en ihan hahmota miten Switchari ei täyttäisi kaikkia mahdollisia putkivahvarin tunnusmerkkejä - etunen & pääte toteutettu putkilla, erilliset efektit sitten diginä. Oli putkien määrä mikä ikinä.

Se on ihan yhtä putkivahvari ku spidervalve. Tuolla taas käsitetään väärin ja mua naurattaa sen markkinointi jotenkin eri pelinä ku nää muut digisoundia putkilla vahvistavat :D. Jos siinä on jotain tosi spesiaalia niin schemat esiin.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
aristoteles666
03.09.2010 09:18:39 (muokattu 03.09.2010 09:20:01)

trih: Se on ihan yhtä putkivahvari ku spidervalve. Tuolla taas käsitetään väärin ja mua naurattaa sen markkinointi jotenkin eri pelinä ku nää muut digisoundia putkilla vahvistavat :D. Jos siinä on jotain tosi spesiaalia niin schemat esiin.

mikä siinä on vaikeata? kaksi etuaste putkea, fettitasasuuntaaja ja neljä pääteputkea.
niin ja sitten efektiprosessori joka on rinnan tuon vahvistimen kanssa
duc
03.09.2010 09:20:10
trih: Se on ihan yhtä putkivahvari ku spidervalve. Tuolla taas käsitetään väärin ja mua naurattaa sen markkinointi jotenkin eri pelinä ku nää muut digisoundia putkilla vahvistavat :D. Jos siinä on jotain tosi spesiaalia niin schemat esiin.

Siinä tais olla operaatiovahvareita hoitamassa signaalin esivahvistusta tms. mutta ei siinä digitaalisella mallinnuksella tuotettua soundia sinällään ole, jos nyt oikein olen tajunnut vahvarin idean. Kahdella etuputkella tullaan toimeen, koska siinä on digitaalinen logiikka ajamassa niitä etuasteputkia eri tavalla eri vahvistinmalleilla. Spidervalve taas tuottaa soundit digitaalisella mallinnuksilla, ja etuasteenputket ovat sivuosassa.
TTV
03.09.2010 09:26:51
trih: Tutki speksejä niin huomaat ;).
Juu on se täysputkivahvistin, digisoundille.

Mesa Road King, 4 kanavaa, 6 etusputkea
H&K Switchblade, 4 kanavaa, 2 etusputkea + digi (ei mallinnus)
Marshall JCM800 2203, 1 kanava, 3 etusputkea

Switchblade:

Channels_Clean: Californian, Crunch: Classic British, Lead: British Hi Gain, Ultra: American Hi Gain
Power_100 Watts
Poweramp_4x EL34
Preamp_2x 12AX7
Modeling_No
Effects_3 independant Digital-FX processors: Reverb, Delay, Modulation (Chorus, Flanger, Tremolo)
Effects Loop_serial/parallel
MIDI_built in
Footswitch/Stageboard_MIDI-Board FSM-432 included
Switching Functions_4xPreset, Bank up, Bank down, Tap
Special Features_All Controls are fully programmable, included MIDI-Board
Presets_128 user presets

http://www.noisefx.com/images/produ … s/tbossmz2digitalmetalizer_5401.jpg
Boss Digital Metalizer: Modeling No

Go figure...

Mielenkiintoista...Kyllä nyt voisi jäsen Trih hieman tulkata tajunnanvirtaansa ja kertoa, miksi Switchblade ei olisi putkivahvistin tai sitten voisit määritelä termin putkivahvistin? Jos sekä etuaste ja pääteaste vahvistukset toteutetaan putkilla, niin sehän on Putki-Vahvistin? Jos sellaiseen laitteeseen integroidaan efekti (digitaalinen, muovinen tai vaikka kuminen) niin ei kai se vahvistimen rakenne siitä muuksi muutu? Samalla "analogialla" pitäisi esimerkiksi Rectifierin lakata olemasta putkivahvistin, jos efektilooppiin laittaa spedun, jossa signaali on välillä bitteinä??
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Ukkovaari
03.09.2010 10:56:05 (muokattu 03.09.2010 11:07:40)
trih: Tutki speksejä niin huomaat ;).
Juu on se täysputkivahvistin, digisoundille.

"täysputkivahvistin, digisoundille"

Itse kutsun tuota Switchbladeani täysputkivahvistimeksi, jossa on ne efektit on digiä ja itse se perussoundi on putkien tuottamaa, olkoonkin, että muistipaikkaan voi tallentaa kaiken. Mikään mallintava vehje tuo ei ole enkä kutsu tuota edes hybridiksi, jota sanaa käytän silloin kun puhutaan esim. mallintavasta trankusta jossa yksi etuasteputki. Tuo on täysputkari, koska se soundi muodostuu nimenomaan putkilla ja ne digiefektit on plussana lisänä, tuossa ei siis muodosteta digiääntä, jota putkilla vahvistetaan ;-)

Jos en väärin muista tästä oli täällä muusikoiden netissä juttuakin (ehkä kädenvääntöäkin) että mikä toi Switchblade oikein on ja kyllä se ihan oikea täysputkari on, jos joku haluaa tätä asiaa kaivella niin voipi selailla muusikoden netistä tätä tai muualta, mutta taitaa sitten taas mennä offtopikiksi koko homma, itse en jaksa tästä alkaa vääntämään

Sinänsä ei tuolla ole kyllä väliä vaan millaista soundia siitä vahvarista lähtee.
Hyvä vahvari kuitenkin ja itsellä toiminu ilman häröilyjä eli toimintavarmakin ollut.
tommiot
03.09.2010 11:18:24 (muokattu 03.09.2010 11:23:48)
Ukkovaari: "täysputkivahvistin, digisoundille"

Itse kutsun tuota Switchbladeani täysputkivahvistimeksi, jossa on ne efektit on digiä ja itse se perussoundi on putkien tuottamaa, olkoonkin, että muistipaikkaan voi tallentaa kaiken. Mikään mallintava vehje tuo ei ole enkä kutsu tuota edes hybridiksi, jota sanaa käytän silloin kun puhutaan esim. mallintavasta trankusta jossa yksi etuasteputki. Tuo on täysputkari, koska se soundi muodostuu nimenomaan putkilla ja ne digiefektit on plussana lisänä, tuossa ei siis muodosteta digiääntä, jota putkilla vahvistetaan ;-)

Kannattaa vähän tutkia kytkentäkaavioo niin ei tarvii mutuilla. Ei sitä säröä tuossa juurikaan putkilla tuoteta, sillä siinä on oikeastaan vaan yks vahvistava 12ax7-triodi vaiheenkäännön lisäksi.

https://docs.google.com/fileview?id … lLTkzOTItODA0ODNmMTI0NDVh&hl=en

Etuaste löytyy sivuilta 35-36.
TTV
03.09.2010 11:37:16
Moridin: Kannattaa vähän tutkia kytkentäkaavioo niin ei tarvii mutuilla. Ei sitä säröä tuossa juurikaan putkilla tuoteta, sillä siinä on oikeastaan vaan yks vahvistava 12ax7-triodi vaiheenkäännön lisäksi.

https://docs.google.com/fileview?id … lLTkzOTItODA0ODNmMTI0NDVh&hl=en

Etuaste löytyy sivuilta 35-36.

Kiitos linkistä, mielenkiintoista luettavaa. Taitaa Kettusen pojat tykätä luottamuksellisten dokumenttien levittämisestä, ei mee kauaa kun Bugeralta tulee Glutchblade, johon putketkin voi kytkeä USB:n kautta :-).

Kuten sanoit, 12AX7 löytyy vahvistusmielessä etuasteesta ja päätteessä on vastaavasti isommat tuikut, eli eikö näillä kriteereillä voida puhua putkivahvisitmesta? Tokihan tuo Switchblade on syönyt piirin jos toisenkin puolijohteita, mutta eihän se käytännössä muuta sitä perusrakennetta?
tommiot
03.09.2010 11:48:16 (muokattu 03.09.2010 11:50:52)
TTV: Kiitos linkistä, mielenkiintoista luettavaa. Taitaa Kettusen pojat tykätä luottamuksellisten dokumenttien levittämisestä, ei mee kauaa kun Bugeralta tulee Glutchblade, johon putketkin voi kytkeä USB:n kautta :-).

Jostain foorumilta mä ton linkin bongasin. Ainahan noi skemat löytyy netistä, ja kuka tahansa ne H&K:ltakin saa kun lähestyy sähköpostilla. Paitsi jos sähköpostiosoite päättyy @bugera-amps.com

Kuten sanoit, 12AX7 löytyy vahvistusmielessä etuasteesta ja päätteessä on vastaavasti isommat tuikut, eli eikö näillä kriteereillä voida puhua putkivahvisitmesta? Tokihan tuo Switchblade on syönyt piirin jos toisenkin puolijohteita, mutta eihän se käytännössä muuta sitä perusrakennetta?

Ei voida mun mielestä puhua putkietuasteesta, jos ekana vahvistimen inputin jälkeen on hirvee läjä operaatiovahvistimia, ja sit etuasteen loppupäässä on yks putki, joka tuskin juurikaan tuottaa kovinkaan paljoa korvin kuultavaa säröä, vaan ehkä enemmänkin lämmittää saundia sekä muuttaa jännitteet sekä impedanssin sopivalle tasolle tonestackia ja putkella toimivaa vaiheenkääntäjää varten. Putkietuaste käsitetään yleensä sellaisena että se särö oikeesti tulee niistä putkista, kun niitä ajetaan clippaamaan tai cut-offiin. Yhdestä tai kahdestakaan triodista ei oikein kauheen isoja määriä säröä saa, jos särön halutaan olevan myös miellyttävän kuuloista.

Mutta en siis tarkoita etteikö tästä huolimatta Switchblade vois kuulostaa monen mielestä hyvältä =) Ja ihan analogista säröä tuo on kuitenkin.
TTV
03.09.2010 12:10:30
Moridin:
Ei voida mun mielestä puhua putkietuasteesta, jos ekana vahvistimen inputin jälkeen on hirvee läjä operaatiovahvistimia, ja sit etuasteen loppupäässä on yks putki, joka tuskin juurikaan tuottaa kovinkaan paljoa korvin kuultavaa säröä, vaan ehkä enemmänkin lämmittää saundia sekä muuttaa jännitteet sekä impedanssin sopivalle tasolle tonestackia ja putkella toimivaa vaiheenkääntäjää varten. Putkietuaste käsitetään yleensä sellaisena että se särö oikeesti tulee niistä putkista, kun niitä ajetaan clippaamaan tai cut-offiin. Yhdestä tai kahdestakaan triodista ei oikein kauheen isoja määriä säröä saa, jos särön halutaan olevan myös miellyttävän kuuloista.

No joo tottahan tuokin on, vaikkei se särön määrä etuasteessa tietenkään määrittele onko putkipeli vai ei. Perussaundi tulee jokatapauksessa analogista signaalitietä pitkin, jossa on putkia sekä etu- että pääteasteessa.
humppahanuristi
03.09.2010 12:33:01

Moridin: Putkietuaste käsitetään yleensä sellaisena että se särö oikeesti tulee niistä putkista, kun niitä ajetaan clippaamaan tai cut-offiin. Yhdestä tai kahdestakaan triodista ei oikein kauheen isoja määriä säröä saa, jos särön halutaan olevan myös miellyttävän kuuloista.

.

Jaa, no eipäs minullakaan ole sitten yhtään putkivahvistinta...
Pienimmässä on vain yksi ECC83 ja vain yksi 6V6, ei edes tasasuuntausputkea.
Keskikokoisessa on yksi ECC83 ja sitten pari pääteputkea (mallit melko vapaasti valittavissa), nyt EL34 ja 6L6 ja tasurina 5AR4.
Tehokkaimmassa sitten EF86, ECC83 ja päätteessä pari EL84:sta, tasurina joku ez81 tms.
Jotenkin ne särisee mutta pääasiallinen käyttötarkoitus onkin puhtaana pysymisessä.
Vai onko se sitten putkivahvistin tuo yksi, jossa on vain yksi ECC83 (etuasteessa) ja säröä lähtee humppamuusikon tarpeisiin enemmän kuin tarpeeksi.

Vai mitenkähän se nyt on?
Humpasta rautalankaan...
Mr. Speed
03.09.2010 12:37:33
humppahanuristi: Jaa, no eipäs minullakaan ole sitten yhtään putkivahvistinta...
Pienimmässä on vain yksi ECC83 ja vain yksi 6V6, ei edes tasasuuntausputkea.
Keskikokoisessa on yksi ECC83 ja sitten pari pääteputkea (mallit melko vapaasti valittavissa), nyt EL34 ja 6L6 ja tasurina 5AR4.
Tehokkaimmassa sitten EF86, ECC83 ja päätteessä pari EL84:sta, tasurina joku ez81 tms.
Jotenkin ne särisee mutta pääasiallinen käyttötarkoitus onkin puhtaana pysymisessä.
Vai onko se sitten putkivahvistin tuo yksi, jossa on vain yksi ECC83 (etuasteessa) ja säröä lähtee humppamuusikon tarpeisiin enemmän kuin tarpeeksi.

Vai mitenkähän se nyt on?

Musta tuntuu, että "humppamuusikko" on nyt avainsana :)
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
vänkylä
03.09.2010 13:08:16
Moridin:

Ennen ton kirjoituksen lukemista Switchblade kuulosti tosi hyvälle mut kirjoituksen lukemisen jälkeen sehän kuulostaa ihan digi scheisselle.Pilkon sen(H&K) kirveellä tuhannen p###un päreiksi ja ostan oikean putkarin,mutta ku ei tiiä minkä..?
Ukkovaari
03.09.2010 13:27:55
Menee nyt ehkä oftopikin mutta menköön.

Mulle riittää se, että Switchbladen valmistajalla tieto on, että kyseessä on täysputkivahvistin ja se, että soundi tuossa on kerrassaan mainio.

Teknisesti täällä voidaan esittää vaikka mitä schemaa ym. ja osalla nämä tekniset asiat onkin hanskassa oikein hienosti, kuitenkin luotan valmistajan sanomaan, että kyse on täysputkivahvistimesta, luulen että he osaavat tämän määrityksen tarpeeksi hyvin, enkä usko heidän puhuvan shaissea koska luulisi, että olisivat tämän shaissen joutuneet jo korjaamaan esim. sivuillansa.

Edelleen olen parin täälläkin olevan kirjoittelun jälkeen mielipiteessä "täysputkivahvari".

Toki asioita saatte kääntää ihan rauhassa ja heittä hienoa teknistä kieltäkin ja shemaa, kaaviokuvaa ym.

Kuitenkaa nämä kirjoitukset ei muuta sen mun täysputkarini soundia ja dynamiikkaa.

Lopuksi -> elkee vetäkö hernettä nenään, mä olen mä ja olen kotoharrastelija enkä usko teidän shemaan ym. vaan valmistajan lausumaan ;-)
Mr. Speed
03.09.2010 13:29:35
Ukkovaari: Menee nyt ehkä oftopikin mutta menköön.

Mulle riittää se, että Switchbladen valmistajalla tieto on, että kyseessä on täysputkivahvistin ja se, että soundi tuossa on kerrassaan mainio.

Teknisesti täällä voidaan esittää vaikka mitä schemaa ym. ja osalla nämä tekniset asiat onkin hanskassa oikein hienosti, kuitenkin luotan valmistajan sanomaan, että kyse on täysputkivahvistimesta, luulen että he osaavat tämän määrityksen tarpeeksi hyvin, enkä usko heidän puhuvan shaissea koska luulisi, että olisivat tämän shaissen joutuneet jo korjaamaan esim. sivuillansa.

Edelleen olen parin täälläkin olevan kirjoittelun jälkeen mielipiteessä "täysputkivahvari".

Toki asioita saatte kääntää ihan rauhassa ja heittä hienoa teknistä kieltäkin ja shemaa, kaaviokuvaa ym.

Kuitenkaa nämä kirjoitukset ei muuta sen mun täysputkarini soundia ja dynamiikkaa.

Lopuksi -> elkee vetäkö hernettä nenään, mä olen mä ja olen kotoharrastelija enkä usko teidän shemaan ym. vaan valmistajan lausumaan ;-)

Itsepetos tekee kenet tahansa onnelliseksi ;)
duc
03.09.2010 13:35:05 (muokattu 03.09.2010 13:36:16)
Ukkovaari: Menee nyt ehkä oftopikin mutta menköön.

Sillä, onko kyseessä täysputkivahvistin vai ei, ei ole sinällään vaikutusta soundin laatuun. Eikä H&K:n markkinoinnin väitteillä todellisuuteen. Varma on se että se ei ole täysputkivahvistin, koska siinä on todellakin operaatiovahvistimia signaalitiellä. Mutta signaalitie vaikuttaa olevan analoginen (efektejä lukuunottamatta), eli mitään digitaalista säröä siinä ei ole...
Ukkovaari
03.09.2010 13:38:40
Mr. Speed: Itsepetos tekee kenet tahansa onnelliseksi ;)

Vaikka näin, mutta mä oikeasti luotan siihen mitä valmistaja sanoo tästä asiasta kuin täällä oleviin asiantuntijoihin vaikkakin ovat minua viisaampia.

Tämän keskustelun osalta pitäisi nyt sitten määritellä ns. virallinen määritys mikä on "täysputkivahvistin" ja sekään ei minun päätäni käännä.

Mä olen tekniikka asioissa ihan säkki, en ymmärrä niistä mitään ja kaiken kukkuraksi vielä väitän että vahvarini on "täysputkari", lisäksi soittotaitoni on mitä sattuu ja niihin nähden mulla on ihan helvetin hyvät kamat, tämä voi olla joidenkin mielestä ihan käsittämätöntä, mutta silti pidän pääni :-)

Älkää ny kuitenkaan liikaa kirjoittako tästä pelkästä Switchbladesta, hommaa voisi luulla sen jälkeen kyseisen vehkeen "piilomainonnaksi", näet on tuota kuitenkin kehuttu kovasti ;-)
TTV
03.09.2010 13:39:08 (muokattu 03.09.2010 13:40:02)
Toivottavsati tänne ei ilmaannu enää uusia paljastavia piirikaavioita vieläkin enemmän kuolatuista putkivahvistimista, ettei tule itku silmään kun näkee sen todellisen signaalitien... Opareilla kun nyt kuitenkin saadaan jos jonkilaista analogista signaalinkäsittelyä tehtyä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)