Terry Pantheras 12.07.2010 15:59:09 (muokattu 12.07.2010 15:59:24) | |
---|
Tuskin maltan odottaa mitä tapahtuu seuraavaksi. E: typo |
fox 12.07.2010 17:17:29 | |
---|
jussi1976: - Riippuu soittajasta ja siitä, miten se palvelee yksilön hakemaa uudelleenkehitystä. OK, selvähän tämä. Tuota yksilön hakemaa uudelleenkehitystä en osannut ottaa huomioon, mun moka. Palataan siis alkupisteeseen.. Kysymys kuului: mikä on teidän mielestä se paras kaula ja miksi. Merkit mallit, otelaudan puulajike, vuosimallit, radiukset, shaped, viimeistelyt ja niin edelleen. Mutta ongelmaksi tässä tulee se, että olen muutamaan noista "omista" tottunut, vaikka ovat loppupelissä hieman erilaisia.. S.D.Curlee Standard I hard rock-maple 1977 olisko 14-15 C nitrolakattu, mutta kulunut, hieman "suttuinen", itse kaulapuukin 1-pala vaahteraa, ei kuvio, neck-thru bridge rakenteella, oikein loistava. Ibanez Artist AS400 BS eeben, 1980 15,5 C nitrolakattu, 5 palasta tehty neck-thru kaula (3 vaahteraa, reunoilla 2 pähkinää) vaahtera big-leaved maplea, päätellen loimuista. Toki kunnon volutella. Volute on omasta mielestä kovin hyvä olla olemassa, semminkin kun se tukee luontaisesti tuota lapakulmallisissa kitaroissa olevaa, muuten varsin heikkoa kaulan ja lavan yhtymäkohtaa. Siinäpä sitä yksilön hakemaa uudelleenkehitystä tukevaa infoa. Kierteisen profiilin etu on vielä se, että se käyttää hyväksi soittajan ranteen normiliikettä, joka on vähäistä, mutta muuttaa kämmenen asentoa jonkin verran, jolloin jokainen kaulan kohta istuu käteen kuin valettu, riippumatta siitä, soittaako ylä - vai ala E-kieltä. Homma toimii tosi hienosti kuuskielisissä, mutta etenkin seiskoissa hionta on todella kätevä, koska vähentää kämmenen rasitusta ja istuttaa sen automaattisesti ergonomisesti erittäin mukavaan asentoon. Varmaankin, tosin: se mikä sopii yhdelle, saattaa olla toiselle aivan käyttökelvoton, tai huono. Itsehän vierastan tuota syvää V-profiilia, paitsi veneissä. |
Juicy 12.07.2010 18:59:10 | |
---|
Itsehän vierastan tuota syvää V-profiilia, paitsi veneissä. Hyvin lohkaistu. :D Juicylle jallua juotetaan,
sairasauton paareilla kannetaan.
Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä,
Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä |
Hi-Power 12.07.2010 20:28:08 | |
---|
Tuossa omassa Tokai Love Rockissa on sellainen jos kitarasta puhutaan...ja jos jostain muusta niin se voisi olla vaikka Kim Kardashian kaula.... |
SkittaBöy 12.07.2010 20:38:20 | |
---|
Kaulaprofiili on yksi tärkeimmistä asioista (IMO) kitaran ostopäätöstä tehtäessä. Suosin pääasiassa ohuita mahonkikauloja, mieluiten tuollainen Ibanez- tai ESP LTD-tyyppinen. Esimerkiksi näissä: http://www.thomann.de/fi/ibanez_xpt700rcm.htmhttp://www.thomann.de/fi/esp_ltd_ec1000_vbk.htm Kitaroita on ollut vuosien mittaan kymmeniä. Jotkut vaihtuivat kaulapainoisuuden vuoksi pois koska en voi sietää kaulapainoisia kitaroita ja jotkut taas olivat niin onnettomia halpalankkuja, että kaula hädin tuskin pysyi edes suorana. |
Juicy 12.07.2010 20:43:03 (muokattu 12.07.2010 20:43:59) | |
---|
Ibanezin ohuet ja leveät kaulat sekä Jaskojen compound radius on ne mitkä olen hyviksi ja toimiviksi omalle kohdalleni todennut. Skaala 25,5'', luonnollisesti. Seiskakielinen pitää vielä joskus hommata, kunhan osuisi sopiva V-mallinen kohtuullisella hinnalla ja floikalla vastaan. Ja mielellään muilla kuin EMGayn jaettimikeillä... Juicylle jallua juotetaan,
tepeh 12.07.2010 21:34:00 | |
---|
Kirahvilla on ihan jees. Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin. |
Goljatt 12.07.2010 21:39:14 | |
---|
Ahokkis: Kuten edellä mainittua, toiset on parempia kuin toiset. Sitä hain, hieman huumorilla höystin. Ei tarvi olla kyrpä otassa. http://www.sulkadesign.net/images/JULISTE_OlenFretti.gif En ymmärrä myöskään että miski en ilmottaisi omaa kantaani jos olen tosiaan sitä mieltä että toiset on parempia kuin toiset, kaikilla voi soittaa. Enkä ole ilmeisesti ainut.:) Ja pyydän anteeksi jos loukkasin jotakuta kirjoituksellani, humaltila ja huvittavat ketjut saa minut vekkulille päälle. Anteeksi omasta puolestani siitä, että en tajunnut käyttää lainausta kun kirjoitin tympääntyneen kommenttini. Kommenttini oli oikeastaan menossa ketjun aloituksesta seuraavalle kirjoittajalle. Olisin tietysti voinut yksinkertaistaa kysymystäni. Mutta saimmepahan keskustelua aikaan, oli se sitten risuja tai ruusuja, haha. Oh, suits you sir! |
kimurantti1 12.07.2010 22:14:26 | |
---|
Goljatt: Anteeksi omasta puolestani siitä, että en tajunnut käyttää lainausta kun kirjoitin tympääntyneen kommenttini. Kommenttini oli oikeastaan menossa ketjun aloituksesta seuraavalle kirjoittajalle. No mites, tykkäätkö sä siitä uuniomenasta sitten? |
Goljatt 12.07.2010 22:36:24 | |
---|
kimurantti1: No mites, tykkäätkö sä siitä uuniomenasta sitten? And now for something completely different! Oh, suits you sir! |
Kunnallisjäte 12.07.2010 22:51:01 | |
---|
Tuhti kaula soi hyvin huonoissa käsissä. C-profiili määrää. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
McNulty 12.07.2010 22:54:38 | |
---|
Mä tykkään Gibsonin paksummista profiileista. 50-lukulaiset siis... Samoin Fenderin Soft-V, U ja paksummat C-profiilit miellyttävät kouraa. Jacksonin Speedneck on ehkäpä ohuin jolla kykenen soittamaan. Ne Iban Wizardit ja SuperWizardit... not my thang! PS. Skaalan pituudella ei ole merkitystä miulle. 24,75" toimii ihan yhtä mukavasti kuin 25" tai 25,5". end of this disease-ridden world |
Antti1 12.07.2010 23:04:51 (muokattu 12.07.2010 23:05:29) | |
---|
Carvinin DC-sarjan ja Washburnin N-sarjan kaulat on mieleen. Profiilista en osaa sanoa mitään, mutta ne on vähän litteitä ja tuhteja. Ei kuitenkaan millään tapaa Iban lituskoiden kaltaisia. Ehkä ihan vähän voisi olla enempi sellainen modern-C, mutta menee noinkin ilman mitään ongelmaa. Mä sanon, että snadisti litteä C kohtuullisen leveänä on mun valinta. Puumateriaalit kitaran mukaan. On vähän saakelin tylsää, jos kaikki on samanlaisia. E: Käsi ylös ja huutaa hep, ketä tämä tieto auttaa elämässään eteenpäin yhtään millään tavalla. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
Goljatt 12.07.2010 23:41:17 (muokattu 12.07.2010 23:42:00) | |
---|
Antti1: Carvinin DC-sarjan ja Washburnin N-sarjan kaulat on mieleen. Profiilista en osaa sanoa mitään, mutta ne on vähän litteitä ja tuhteja. Ei kuitenkaan millään tapaa Iban lituskoiden kaltaisia. Ehkä ihan vähän voisi olla enempi sellainen modern-C, mutta menee noinkin ilman mitään ongelmaa. Mä sanon, että snadisti litteä C kohtuullisen leveänä on mun valinta. Puumateriaalit kitaran mukaan. On vähän saakelin tylsää, jos kaikki on samanlaisia. E: Käsi ylös ja huutaa hep, ketä tämä tieto auttaa elämässään eteenpäin yhtään millään tavalla. Mielestäni tämä onkin oiva keskustelun aihe makuasioista kiistelyyn. Halusin lähinnä nähdä, että kuinka moneen lähtöön ihmisillä on henkilökohtaisia tottumuksia kaulojen suhteen. Anteeksi vain, mutta tämä aihe kiinostaa minua. Tietysti jos tämä threadi loukkaa monen kitaristin tunteita niin poistakaa tämä äkkiä ennen kuin kitarajumala tuhoaa meidät atomeiksi hänen uskomattomilla soittotaidollaan. 8D Oh, suits you sir! |
Kunnallisjäte 13.07.2010 00:00:29 | |
---|
Mun mielestä tää threadi on täysin Muusikoiden.netin keskitasoa järkevyydeltään ja asiasisällöltään. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
McNulty 13.07.2010 00:05:40 | |
---|
Kunnallisjäte: Mun mielestä tää threadi on täysin Muusikoiden.netin keskitasoa järkevyydeltään ja asiasisällöltään. Ehkä jopa vähän sen mediaanin yläpuolella. end of this disease-ridden world |
Goljatt 13.07.2010 00:07:09 | |
---|
Haha, seuraava threadi onkin, että "kuka on maailman paras tiluttaja"? Oh, suits you sir! |
Juicy 13.07.2010 00:10:06 | |
---|
Goljatt: Haha, seuraava threadi onkin, että "kuka on maailman paras tiluttaja"? Niitä on vissiin tuolla soittopuolella muutama ollutkin... Juicylle jallua juotetaan,
Ossi 13.07.2010 00:55:19 (muokattu 13.07.2010 12:07:10) | |
---|
Syttymisherkkyyttä vissiin täälläkin :( Älä näpertele! |
Goljatt 13.07.2010 01:13:41 (muokattu 13.07.2010 01:23:37) | |
---|
Ossi: Veisaanpa vielä kerran samaa vanhaa virttä :) Mun mielestä kaula, kuten mikään muukaan yksittäinen juttu ei ole kitarassa kovinkaan kriittinen ominaisuus. Soundi, miten napakasti vehje kokonaisuutena istuu käteen sekä kuinka hyvin sillä voi ilmaista itteään tuntuvat jotenkin oleellisemmilta asioilta. Mitään genreä ja kenenkään mieltymyksiä halveksumatta tuntuu siltä, että millimetrien miljoonasosat yms. astuvat kehiin siinä vaiheessa, kun soittaminen kääntyy suorittamiseksi. Oma soittotekniikka on mitä on, mutta joskus kuulijaa pystyy fuulaamaan yllättävän onnistuneesti hyvällä soundilla ;-) Saatat olla ehkä omasta puolestasi oikeassa, mutta meillä joillain ihmisillä vain tietyt/tietty kaula istuu käteen kaikkein parhaiten, thus voimme myös silloin toteuttaa itseämme musikaalisesti niillä nuoteilla ja soinnuilla, joita otelautaa painamalla löytyy. Ellei tietysti soita pelkästään pentatonista-skaalaa ylös alas pitkin kitaraa. Kaikilla ihmisillä on fyysisiä rajoitteita soittamaan tiettyjä asioita, joten on myös tehty kauloja jotka helpottavat näiden juttujen soittamista. EDIT: Unihdin vielä kysyä, että soitatko mahdollisesti ilmakitaraa? 8D Oh, suits you sir! |