PeeJii 23.06.2010 08:33:50 | |
---|
Hakusessa olis säröpedaali, joka pelittää hyvin Voxin kanssa, joka tunnetustihan on nirso siitä mitä eteen laittaa. Ts-tyypin spedu on jo todettu huonoksi, joten niitä ei parane ehdottaa. Keinokuorma ei tulene kysymykseen, kun sehän lisää pääteputkien rasitusta, joka on muutenkin jo Voxissa maksimissaan. Mulla oli aikanaan Voxin (englannin ac30reissue) kanssa käytössä keinokuorma, mutta luovuin siitä kun huomasin että Crowtherin hot cake-pedaalin kanssa pääsin hyvin samaan. Eli toi hot cake säilyttää hyvin vahvarin originaalin soundin ja tuo siihen hyvää rosoa miedoilla asetuksilla. Ja tuon kanssa sai säilytettyä sen ihan puhtaankin vaihtoehdon (pedaali pois päältä). Ts-tyyppinen pedaali sopi sitten hot caken eteen soolobuustiksi. Isompiin säröihin voisi kokeilla ProCon Rat-pedaalia yhdistettynä normal-kanavaan. |
dropD 23.06.2010 08:42:08 | |
---|
Särölootaa en osaa suositella kun voxeista ei hurjasti ole kokemusta, mutta jos tuo voxin oma soundi on juuri sitä mitä halutaan, niin vaihtoehdot ovat juurikin keinokuorma tai joku VVR-tyyppinen ratkaisu. Molemmat pitäisi toteutua alle "hyvät" pedaalin hinnalla. Aiemmin taisi jo olla mainittukin, että eihän se keinokuorma syö sen enempää putkia kuin se vahvarin luukuttaminenkaan. Voi vaan luukuttaa pienemmällä volyymilla. Tuppaavat syömään soundista yläpäitä jos kovasti vaimentaa, mutta mitalin plussapuolella on tietysti, ettei tarvitse tehdä mitään modauksia vahvistimeen. VVR on käytännöllisempi ratkaisu sikäli, että kulkee aina vahvistimessa mukana. Miinuksena sitten, että joutuu tekemään muutoksia vahvistimeen (kovin uniikille vahvarille ei raaskisi tehdä). Saahan tuon kyllä tarvittaessa poistettuakin. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
Väsykäsi 23.06.2010 10:15:43 | |
---|
dropD: VVR on käytännöllisempi ratkaisu sikäli, että kulkee aina vahvistimessa mukana. Miinuksena sitten, että joutuu tekemään muutoksia vahvistimeen (kovin uniikille vahvarille ei raaskisi tehdä). Saahan tuon kyllä tarvittaessa poistettuakin. Tätä itsekkin mietin varsinkin kun tiedossa on ollut keinokuorman yläpäitten vaimentuminen. Tuo mun Voxihan on ehdottomasti soittajan ei keräilijän peli, kun pelkästään konehuone ja kajarit on seiskakakkoset. VVR olisi käytännöllinen ja hyväsoundinen ratkaisu. Paras ratkaisu vielä lienisi että skaalaa pelkästään pääteputket VVR:llä? Jos joku osaisi kertoa tästä lisää, niin olisin kiitollinen. Ja kertokaas samalla kuka tekee Tampereen seudulla tälläsiä modeja. =) Miten käy Oivan lihapiirakoiden jos karhu piripäissään nakkelee vaseliinia pitkin gröööööölantia jaettikyrpae heiluem? -Räbbänä |
s151669 23.06.2010 10:34:24 | |
---|
Väsykäsi: Tätä itsekkin mietin varsinkin kun tiedossa on ollut keinokuorman yläpäitten vaimentuminen. Riippuu roikkuu. Vaimentumistahan voi kompensoida bipolaarisella elkolla. Ja riippuu siitäkin, paljonko tarttee vaimentaa. Pienehköillä vaimennuksilla keinokuormatkin toimivat oman vähäisen kokemuksen ihan kelvollisesti. Suuremmilla vaimennuksilla muuttuu soundit kuraksi. Paras ratkaisu vielä lienisi että skaalaa pelkästään pääteputket VVR:llä? Jos joku osaisi kertoa tästä lisää, niin olisin kiitollinen. Ja kertokaas samalla kuka tekee Tampereen seudulla tälläsiä modeja. =) Asiaan vaikuttaa kovasti, onko koneessa master volumea vai ei, ja jos on, niin missä välissä se on. Meikäläisen 18-wattisessa Marsukloonissa on nykyään skaalattu pääteputket _ja_ vaiheenkääntäjä. Kivasti toimii, lähes olohuonevoimakkuuksille saakka. Aiemmin mulla oli "skaalattuna" verkkomuuntajan väliulosottoa vaihtamalla koko vahvistin. Kyllähän se kasvatti särön määrää ja pienensi äänenvoimakkuutta, mutta soundista hävisi kaikki munakkuus. Eli todennäköisesti voxinkin kanssa kävisi noin, jos skaalaa koko vahvistimen. Antikitarasankari |
dropD 23.06.2010 10:36:22 | |
---|
Väsykäsi: Tätä itsekkin mietin varsinkin kun tiedossa on ollut keinokuorman yläpäitten vaimentuminen. Tuo mun Voxihan on ehdottomasti soittajan ei keräilijän peli, kun pelkästään konehuone ja kajarit on seiskakakkoset. VVR olisi käytännöllinen ja hyväsoundinen ratkaisu. Paras ratkaisu vielä lienisi että skaalaa pelkästään pääteputket VVR:llä? Jos joku osaisi kertoa tästä lisää, niin olisin kiitollinen. Ja kertokaas samalla kuka tekee Tampereen seudulla tälläsiä modeja. =) Bluetonen Harry teki mulle VVR:n ja osaa muutenkin kertoa tuosta enemmän. Jos Tampereelta ei löydy tekijää, niin ei tuohon Espooseen mikään mahdoton matka ole. Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus |
JoKo 23.06.2010 11:26:02 | |
---|
Mikä on VVR? |
tommiot 23.06.2010 11:28:16 | |
---|
JoKo: Mikä on VVR? Variable Voltage Regulator. Sillä voi pienentää vahvistimen anodijännitteitä, vola putoo mutta saundi ei heikkene. How do mix ?! ¯(°_o)/¯ |
ballfish 23.06.2010 12:41:32 | |
---|
Moridin: Variable Voltage Regulator. Sillä voi pienentää vahvistimen anodijännitteitä, vola putoo mutta saundi ei heikkene. Onko tietoa onko tämä juuri sama asia kuin power scaling yms. mikä esim. niissä fargeneissa on? Tällainen fysiikka ei ole niin hallussa, fargenissahan säädettiin miltei portaattomasti wattimäärää. "Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori |
tommiot 23.06.2010 12:55:34 (muokattu 23.06.2010 12:55:53) | |
---|
ballfish: Onko tietoa onko tämä juuri sama asia kuin power scaling yms. mikä esim. niissä fargeneissa on? Tällainen fysiikka ei ole niin hallussa, fargenissahan säädettiin miltei portaattomasti wattimäärää. Kyllä mun tietääkseni, mutta en oo kyllä noiden tekniseen puoleen perehtynyt. Mutta siis ideana on se että regulaattorilla vähennetään putkien "käyttöjännitettä", jolloin saadaan vähemmän tehoa, eikä putket kulu kai normaalia enempää. Keinokuormat toimii taas niin että vahvistimen tehosta hukataan osa lämmöksi esimerkiksi vastuksilla, jolloin päätettä joutuu huudattaa kovemmalla. How do mix ?! ¯(°_o)/¯ |
Arthur 23.06.2010 12:56:14 (muokattu 23.06.2010 12:57:48) | |
---|
Väsykäsi: Terve vaan kaikki matolaatikkojen ystävät! Hakusessa olis säröpedaali, joka pelittää hyvin Voxin kanssa, joka tunnetustihan on nirso siitä mitä eteen laittaa. Ts-tyypin spedu on jo todettu huonoksi, joten niitä ei parane ehdottaa. Tarkennetaas vielä Voxin mallia elikkäs '72 AC30/6. Eli mastervolaa ei löydy ja ainoa järkevä tapa lienee erillinen säröpedaali. Rakastan Voxin päätesäröä ja se olisikin sitä mitä haluaisin. Keinokuorma ei tulene kysymykseen, kun sehän lisää pääteputkien rasitusta, joka on muutenkin jo Voxissa maksimissaan. Paras ratkaisu olisi varmaan VVR, mutta tekeekö kukaan Tampereen lähellä sellaista halvalla? Kertoilkaa jos tiedättä jonkun. Jos hinta jää samaksi tai jopa pienemmäksi kuin hyvän säröpedaalin, niin asia on sillä sipuli. Fulltone OCD ja Barber Direct Drive toimii molemmat Vox:in edessä.(Mulla on käytössä Vox ac30 RI -93) Esim. OCD pikkurosolle ja vaikka molemmat päälle yhtäaikaa isompaa särötystä varten. TS ei tosiaankaan toimi yhtähyvin - kokeiltu on. |
s151669 23.06.2010 13:00:11 | |
---|
On ja ei - VVR on (kait) Dana Hallin lanseeraama termi, kun taas Power Scaling on Kevin OConnorin tuotos. Kytkennöissä on jotain eroa, mutta lopputuloksessa ei - molemmissa skaalataan pääteasteen jännitteitä ja sitä kautta wattimäärää. Periaatteet on selitetty aika hyvin tuolla: http://www.uraltone.com/blog/?p=654&lang=fiAntikitarasankari |
miikargh 23.06.2010 16:05:03 | |
---|
MI Audion Tube Zone (6 -potikkainen versio) |
SirElwood 23.06.2010 17:42:46 | |
---|
Moridin: Variable Voltage Regulator. Sillä voi pienentää vahvistimen anodijännitteitä, vola putoo mutta saundi ei heikkene. No kyl vaan se heikkenee. Perinteisellä keinokuormalla häviää yläpää, VVR poistaa sitten alapään ja soundista tulee ohut. Toki VVR tai power scaling toimii paremmin kuin tavalliset keinokuormat, mutta mikään graalin malja se ei silti ole. |
Jäämeri 23.06.2010 18:37:32 | |
---|
Perinteisellä keinokuormalla häviää yläpää, VVR poistaa sitten alapään ja soundista tulee ohut. Toki VVR tai power scaling toimii paremmin kuin tavalliset keinokuormat, mutta mikään graalin malja se ei silti ole. No jaa, on totta että yläpäätä lähtee, mutta ainakin Hot Platen bright-kytkin toimii mun mielestäni hyvin. Tai siis riittävän hyvin mun tarpeisiini ja korvilleni. Mutta ainahan näissä joutuu hakemaan jonkinlaista kompromissia, se on sitten ukosta kiinni mikä on paras vaihtoehto. |
SirElwood 23.06.2010 18:42:53 | |
---|
Soukka: Mutta ainahan näissä joutuu hakemaan jonkinlaista kompromissia, se on sitten ukosta kiinni mikä on paras vaihtoehto. Taivahan tosi on tämä! |
Väsykäsi 23.06.2010 18:50:40 | |
---|
SirElwood: Taivahan tosi on tämä! Millasella varotusajalla muuten teet mulle semmosen vintitshenkisen jalkakytkimen? =) Miten käy Oivan lihapiirakoiden jos karhu piripäissään nakkelee vaseliinia pitkin gröööööölantia jaettikyrpae heiluem? -Räbbänä |
SirElwood 23.06.2010 19:05:32 | |
---|
Väsykäsi: Millasella varotusajalla muuten teet mulle semmosen vintitshenkisen jalkakytkimen? =) Riippuu millainen sen kytkimen pitää olla (eli löytyykö multa sopiva nappi valmiiksi). Pari päivää tms. |
Väsykäsi 23.06.2010 19:07:53 | |
---|
SirElwood: Riippuu millainen sen kytkimen pitää olla (eli löytyykö multa sopiva nappi valmiiksi). Pari päivää tms. Ihan normi lukkiutuva(?) nappi tohon Voxiin tremolon on-off kytkimeks. Mulla on rippijuhlat sunnuntaina, joten jos palaillaan maanantaina? Miten käy Oivan lihapiirakoiden jos karhu piripäissään nakkelee vaseliinia pitkin gröööööölantia jaettikyrpae heiluem? -Räbbänä |
vänkylä 23.06.2010 19:17:11 | |
---|
Ekman: Joskus oli voxin edessä Vox Valvetone V810 ja Marshall Guvnor plus, ja tuo yhdistelmä tuuttas puhtaan päälle melko kivat marsusäröt. ..ja näin saatiin Voxista marsu eli mentiin ojasta allikkoon.. |
SirElwood 23.06.2010 19:20:20 | |
---|
Väsykäsi: Ihan normi lukkiutuva(?) nappi tohon Voxiin tremolon on-off kytkimeks. Mulla on rippijuhlat sunnuntaina, joten jos palaillaan maanantaina? Juu, normaali lukkiutuva on/off. Heittele viestiä juhannuksen jälkeen. |