Numb 16.06.2010 12:06:44 | |
---|
0101978: Jotain perus koneita kun on niin varmasti kelpaa kaikille. Tämä. Marshall JCM -sarja on hyvää peruskauraa classic rock-proukalle. Toimii myös popimmassa menossa. Voxin AC30 on useimmille tuttu, samoin kuin Fenderin putkipelit, joita on eri luonteisia (ja hintaisia). Vaikkapa Deluxe Reverb ja Hot Rod Deluxe ovat aivan erilaisia pelejä. Muutama Bossin peruspedaali voi olla hyvä hommata myös. Bossit eivät ole parhaita oikein missään, mutta perusvarmoja, edullisia ja helppoja. Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö |
käsi 16.06.2010 12:15:52 | |
---|
aika paljon nyt on vaan ollut puhetta noista nupeista ja comboista, mutta oikeasti myös niitä kaappeja kannattaa olla. Ja siinä sama, ei ehkä kannata laittaa harley benttonia ja behkuja liikkeelle vaan jotain ns useimpien mielestä oikeita kaappeja marsuja jne. ne on onneksi aika huoltovapaita. piuhoja on ehkä syytä olla olemassa, ei olisi eka kerta kun ne puuttuu artistilta joka on tulossa soittamaan keikalle jossa on vuokrattu backline. ja osa saattaa haluta langattomia laitteita. Mutta se onkin jo hifistelyä. helppoja käyttää ja varmatoimisia aluksi, myös kannattaa ottaa tuo fiilis kysymys huomioon. Joku perus marsun nuppi on useimmille parempi vaihtoehto kuin joku muu merkkinen. Tämä nyt on selkeesti oma mielipide. treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa |
arppah8 16.06.2010 14:04:59 | |
---|
käsi: helppoja käyttää ja varmatoimisia aluksi, myös kannattaa ottaa tuo fiilis kysymys huomioon. Joku perus marsun nuppi on useimmille parempi vaihtoehto kuin joku muu merkkinen. Tämä nyt on selkeesti oma mielipide. Mutta niinkuin tuolla alussa sanoin, tää pitää paikkansa ihan alan miesten mukaan. Kyllähän jotkut kuulemma vaativat erikoisempaakin kalustoa mutta Marshall ja Ampeg ovat sellaisia peruskoneita että kelpaavat lähes poikkeuksetta. Eikä tosiaan mitään ohjelmointi/mallinnushelvettejä kannata harkita. Spedutkin ovat vähän niin ja näin, yleensä kitaristit kuitenkin saavat kuskattua omat lautansa mukana. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
käsi 16.06.2010 14:09:16 | |
---|
arppah8: Mutta niinkuin tuolla alussa sanoin, tää pitää paikkansa ihan alan miesten mukaan. Kyllähän jotkut kuulemma vaativat erikoisempaakin kalustoa mutta Marshall ja Ampeg ovat sellaisia peruskoneita että kelpaavat lähes poikkeuksetta. Eikä tosiaan mitään ohjelmointi/mallinnushelvettejä kannata harkita. Spedutkin ovat vähän niin ja näin, yleensä kitaristit kuitenkin saavat kuskattua omat lautansa mukana. niinpä sanoit. ja samaa mieltä sun kanssa. ja onhan noi peruspelit mun mielestä varmatoimisempia kuin noi digimallinnus härpäkkeet. ja noita saa huollettuakin helpommin ja ainakin nopeammin. treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa |
Jäärä 16.06.2010 15:45:44 | |
---|
Mä vetelen tuollaisessa bilebändeissä ja jos multa kysyttäisiin toivomuksia lainakamoista, niin se olisi semmonen, missä olisi hyvä puhdas soundi. Joku combo vaikka fenderiltä yms. Säröt omista purkeista. Itse vierastaisin jotain marsun mörssäriä, vaikka sen soudista pidänkin silloin kun saa luukuttaa tarpeeksi kovaa. Keskiverroissa esiintymispaikoissa ei voi. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
Numb 16.06.2010 15:58:52 | |
---|
Jäärä: semmonen, missä olisi hyvä puhdas soundi. Tää olis mullakin toivomus. Ja se vois olla vaikka Hiwatt Custom. Mutta minä olen minä, ja monet haluavat niitä säröjä ottaa vahvistimesta. Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö |
Imper 16.06.2010 16:06:51 (muokattu 16.06.2010 16:07:15) | |
---|
Joo, ehdottomasti putkicombo hyvällä puhtaalla soundilla jos multa kysytään. Pedaalit tuo kuitenkin jokainen ite, eikä ne vahvistimien säröt kelpaa kuitenkaan kenellekään :) Everyone is a per-son |
kimurantti1 16.06.2010 17:17:59 (muokattu 16.06.2010 17:31:03) | |
---|
Imper: Joo, ehdottomasti putkicombo hyvällä puhtaalla soundilla jos multa kysytään. Pedaalit tuo kuitenkin jokainen ite, eikä ne vahvistimien säröt kelpaa kuitenkaan kenellekään :) Jos pitää vetää mitään Rollareita säröisempää kamaa, niin mulle ei muu kuin vahvistimen särö kelpaakaan. Näin ainakin jos saan ite valita, enkä ole mielipiteineni ainoa. Monilla ei edes ole purkkeja isompaa säröä varten, kun on totuttu että se särö otetaan vahvistimesta. Ei enää ole mullakaan koska ne on kuitenkin paskoja, tai parhaimmillaan keskinkertaisia jos ne paritetaan tietyn vahvistimen kanssa. Mutta parittamisenkin pointti menee hukkaan, kun se lainavahvistin on kuitenkin erilainen siitä omasta. :-) |
Imper 16.06.2010 18:13:13 (muokattu 16.06.2010 18:25:09) | |
---|
kimurantti1: Jos pitää vetää mitään Rollareita säröisempää kamaa, niin mulle ei muu kuin vahvistimen särö kelpaakaan. Näin ainakin jos saan ite valita, enkä ole mielipiteineni ainoa. Monilla ei edes ole purkkeja isompaa säröä varten, kun on totuttu että se särö otetaan vahvistimesta. Ei enää ole mullakaan koska ne on kuitenkin paskoja, tai parhaimmillaan keskinkertaisia jos ne paritetaan tietyn vahvistimen kanssa. Mutta parittamisenkin pointti menee hukkaan, kun se lainavahvistin on kuitenkin erilainen siitä omasta. :-) No jos soittaa heviä tai perusrokkia niin asia voi ollakin noin. Mutta kyllä yleinen linjaus bile- ja sessiomuusikoiden keskuudessa (ketkä nyt yleensä tekevät noita tupla- tai triplabuukkauksia) on että pedaaleista otetaan kaikki. Just tän takia, että voi mennä paikalle ku paikalle ja riittää se hyvä puhdassoundinen combo. Itsekin monta vuotta olin vahvistinsäröpuristi mutta niin sitä vaan on nyt menty monta vuotta pelkästään purkkisäröillä vaikka kyllä löytyy esim. Jubilee-Marshallia :) Vahvistimien säröjä sitten levylle kun saa oikein luukuttaa, mutta livenä ne ei aina toimi yhtä hyvin ku _hyvät_ säröpurkit. Lisäks purkeista saa nopeasti erityylistä särösoundia, mikä on tärkeetä biletouhussa. Kyllä ne parhaat soundit löytyykin isoista putkivahvistimista, mutta tahtovat olla vaan aina one trick ponyja... EDIT: Tokihan vahvistinsärön kannattajia on paljon ja kyllä itsekin niihin tavallaan lukeudun. Ehkä ketjun aloittajan kannattaisi siis ostaa joku vahvistin, jossa on hyvän puhtaan lisäksi myös hyvä yleispätevä särö. Ei tuu kenellekään paha mieli!:) Everyone is a per-son |
kimurantti1 16.06.2010 18:37:40 (muokattu 16.06.2010 18:41:47) | |
---|
Imper: No jos soittaa heviä tai perusrokkia niin asia voi ollakin noin. Mutta kyllä yleinen linjaus bile- ja sessiomuusikoiden keskuudessa (ketkä nyt yleensä tekevät noita tupla- tai triplabuukkauksia) on että pedaaleista otetaan kaikki. Just tän takia, että voi mennä paikalle ku paikalle ja riittää se hyvä puhdassoundinen combo. Itsekin monta vuotta olin vahvistinsäröpuristi mutta niin sitä vaan on nyt menty monta vuotta pelkästään purkkisäröillä vaikka kyllä löytyy esim. Jubilee-Marshallia :) Vahvistimien säröjä sitten levylle kun saa oikein luukutta, mutta livenä ne ei aina toimi yhtä hyvin ku _hyvät_ säröpurkit. Lisäks purkeista saa nopeasti erityylistä särösoundia, mikä on tärkeetä biletouhussa. Kyllä ne parhaat soundit löytyykin isoista putkivahvistimista, mutta tahtovat olla vaan aina one trick ponyja... Oikeassa oot, että yleinen linjaus bilebändihommissa on, että purkkeja käytetään. Mutta ei aina, mitäs sitten kun kamat vuokrataan rokkibändille? Niitäkin löytyy Suomesta pari kipaletta. Siksi olisi ihan hyvä että firman vuokrakalustosta löytyisi edes yksi vahvistin josta lähtee säröäkin. Ja esim. tosta mun omakuvan vahvistinkattauksesta voin sanoa, että noi ton kuvan one trick ponyt, Cornell ja Deluxe Reverb ei todellakaan olleet mitään autuaaksi tekeviä edes siinä omassa jutussaan. Ei ainakaan tossa seurassa, enkä ikimaailmassa ottaisi kumpaakaan all around -laitteeksi bilehommiin. Mä oon vetänyt ihan huttu- ja bilekeikkaakin välillä tolla Mesan Mark V:lla. Ei vaan pääse yksikään purkki edes lähelle, ja ainakin mun mielestä siitä Markista saa nopeasti ulos enemmän ja parempia soundeja kuin mistään purkeista mitä oon kokeillut. Sama homma Elmwoodissa ja Ecstasyssa. Ja toisin kuin noita "vanhoja hyviä" one trick ponyja, noita modernimpia vahvistimia ei tarvi luukuttaa aivan saakelin lujalla saadakseen sen parhaan soundin. |
Imper 16.06.2010 18:40:53 | |
---|
kimurantti1: Oikeassa oot, että yleinen linjaus bilebändihommissa on, että purkkeja käytetään. Mutta ei aina, mitäs sitten kun kamat vuokrataan rokkibändille? Niitäkin löytyy Suomesta pari kipaletta. Siksi olisi ihan hyvä että firman vuokrakalustosta löytyisi edes yksi vahvistin josta lähtee säröäkin. Ja esim. tosta mun omakuvan vahvistinkattauksesta voin sanoa, että noi ton kuvan one trick ponyt, Cornell ja Deluxe Reverb ei todellakaan olleet mitään autuaaksi tekeviä edes siinä omassa jutussaan. Ei ainakaan tossa seurassa, enkä ikimaailmassa ottaisi kumpaakaan all around -laitteeksi bilehommiin. Mä oon vetänyt ihan huttu- ja bilekeikkaakin välillä tolla Mesan Mark V:lla. Ei vaan pääse yksikään purkki edes lähelle, ja ainakin mun mielestä siitä Markista saa nopeasti ulos enemmän ja parempia soundeja kuin mistään purkeista mitä oon kokeillut. Sama homma Elmwoodissa ja Ecstasyssa. Ja toisin kuin noita "vanhoja hyviä" one trick ponyja, noita modernimpia vahvistimia ei tarvi luukuttaa aivan saakelin lujalla saadakseen sen parhaan soundin. Jeps. Oon mä suht samoilla linjoilla. Mutta sä ootkin saannut ajan kanssa valita mieleiset vahvistimet, ja varmasti niistä löytyykin helposti ne sua mielyttävät soundit. Mutta esim. itse en tykkäis vetää yhtään Mesa-säröillä. Ei vaan toimi yhtään meikäläisellä. Ja moni Mesa-mies ei taas tykkäis Marshall-rutusta jne. Tän takia noi vahvistinsäröt on vaikeita tollaseen tarkotukseen, mihin aloittaja vahvistinta ettii. Everyone is a per-son |
Imper 16.06.2010 18:49:46 | |
---|
Ja kun aloittaja kysyi ehdotuksia, niin mun ehdotus on Orangen Tiny Terror -combo. http://www.thomann.de/fi/orange_tiny_terror_combo.htm Varsin ok-hintanen, ja tosta saa hyvät puhtaat ja hyvät rokkisäröt keikkavolyymeilla. Kelpaa varmasti suurimmalle osalle kitaristeista. Hyvän hintanen ja varmatoimisia. Plus, että Orange on merkkinä tollanen puoliboutique (tai ainakin sen maineessa) joten se nostaa äänentoistofirmasti statusta (jota tottakai tässä tilanteessa pitää myös miettiä :) Everyone is a per-son |
Terry Pantheras 16.06.2010 19:38:44 | |
---|
Miten ois vaikka joku Orange Rockerverb 50 + Orange PPC412 -kaappi? Sillä taipuis tyyli jos toinenkin. |
J.Hollström 16.06.2010 19:45:47 (muokattu 16.06.2010 22:37:09) | |
---|
Marsun JCM800-pino ja Fenderin twini. |
varakeef 16.06.2010 20:37:14 | |
---|
Jos kitaristi katsoo aiheelliseksi kiertää ilman omia kamojaan, sillä ei ole oikeutta odottaa saavansa juuri sellaista vahvistinta, kuin kotona odottaa. Siinä on järjestänyt itsensä sellaiseen "hattu kourassa" -tilanteeseen, jossa on syytä tyytyä sellaisiin perusvaihtoehtoihin, mitä on yleisesti tarjolla. Kohtuullinen toivomus on esimerkiksi "joku Fenkun kombo" tai "joku Marsu" - ehkä nykyään kai voi vienosti toivoa jotain hi-gain osastoakin. Jos nillityttää kun vanhan Fenkun sijasta joutuu soittamaan Peaveyllä, JCM 800:n sijasta ysisatasella tai Englin tilalla Mesa, niin sitten nillityttää. Eksoottisempien vaihtoehtojen varalta kannattaa luoda yhteyksiä paikkakunnan soittajiin, jos ulkomaan elävillä on sellaisia toiviomuksia, joita on oikeasti syytä toteuttaa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kimurantti1 16.06.2010 21:24:52 (muokattu 16.06.2010 21:29:19) | |
---|
varakeef: Jos kitaristi katsoo aiheelliseksi kiertää ilman omia kamojaan, sillä ei ole oikeutta odottaa saavansa juuri sellaista vahvistinta, kuin kotona odottaa. No jaa. Eri asia jos ne kamat saadaan ilmaiseksi, mutta jos mä _maksan_ jollekin lafkalle backlinen vuokrauksesta, niin odotan myös ettei sieltä tule ihan mitä tahansa paskaa. Tän päivän hi-gain sounditkin on sellaisia, että niitä ei vaan purkeista lähde. Se AC30:n puhdas kanava ei muutu jytkyksi rokkisäröksi, ei vaikka kitaristilla olisi mitkä kultasormet. Esimerkiksi jalkakytkimellä vaihdettava särökanava on ihan kohtuullinen vaatimus, eikä sellaiset vempaimet niin kovin harvinaisia tai kalliita nykyään ole. Perinnepatut tietysti sanoo että 1-kanavaisella pärjää, ja kyllähän millä vaan voi vetää mitä vaan. AC30:llä voi vetää Meshuggahia ja Peaveyn 5150:lla SRV:tä. Eri asia on sitten, että soundaako se siltä miltä pitää. Monet asettaa omalle tekemiselleen kuitenkin jotkut laatukriteerit. Toki realistinen pitää vaatimuksissa olla, mutta musta on tosi surullinen asenne sellainen monesta suusta kuultu "siellä on joku sellanen vedät vaan sillä, ei sen soundin niin väliä". |
Jäärä 16.06.2010 23:36:35 | |
---|
kimurantti1: No jaa. Eri asia jos ne kamat saadaan ilmaiseksi, mutta jos mä _maksan_ jollekin lafkalle backlinen vuokrauksesta, niin odotan myös ettei sieltä tule ihan mitä tahansa paskaa. ..... Monet asettaa omalle tekemiselleen kuitenkin jotkut laatukriteerit. Toki realistinen pitää vaatimuksissa olla, mutta musta on tosi surullinen asenne sellainen monesta suusta kuultu "siellä on joku sellanen vedät vaan sillä, ei sen soundin niin väliä". Eri asia on sitten pitääkö joku äänentoistofirma varastossaan pölyttymässä kovin laajaa kitaravahvistinvalikoimaa. Rahasta on kuitenkin kysymys. Sama juttu soittajan puoleltakin, paljonko olet valmis uhraamaan kamojen vuokraan rykiessäsi Äidin pikkupoikaa ja Jump:a yleisölle (anteeksi vaan yleistäminen) joka ei ymmärrä eroa soittajan vuosia hinkatun kuningassärösoundin ja kissan piereskelyn välillä? Eikä se oikeastaan edes kiinnosta suurinta osaa niistä, ketkä ovat bilebändiä tulleet/joutuneet kuuntelemaan. Tärkeämpää on, että pylly pyörii, hiki virtaa ja on hauskaa. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
Imper 16.06.2010 23:53:34 | |
---|
Mutta pointtihan oli se, että noilla Nestehuggah-bändeillä ei oo kyllä max. yks keikka puoleen vuoteen (eli ei sitä kahta keikkaa iltaan, jollon ei mahkuja omiin kamoihin) joten kyllä se perus Vox riitttää!:D Everyone is a per-son |
Miikathebest 16.06.2010 23:55:06 | |
---|
kimurantti1:Tän päivän hi-gain sounditkin on sellaisia, että niistä ei yleisössä saa mitään selvää. Vähemmän säröä. Liikaa säröä! |
s8na 17.06.2010 00:04:54 (muokattu 17.06.2010 00:24:33) | |
---|
Mites jos tänne löis sen Marshalin JVM:n. Parit 410 nupit ja sit x määrä 1936 kaappeja. Löytyy melkohyvät puhtaat, marshali kruntsit ja junttametallit. Ehkä luotettavuus on vielä kysymysmerkki ku noita ei oo pitkään ollu liikenteessä. Niija ovat suhteellisen edullisia. All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -MacGyver |