Sakmongkol 10.06.2010 17:14:28 | |
---|
Mr. Speed: Sä oletkin köyhä. Tämä on totta mutta ei kuulu tähän mitenkään. Vastustan kyllä välineurheilua, ja olen sitä mieltä että kitarasta, jonka saa säädettyä mieleisekseen, ei tarvitse maksaa 1300 euroa, saatikka enempää. Evergrey: Mä taas pitäisin sitä erittäin hyvänä mäihänä jos saisi. Noita kun ei yleensä säädetä milleen 5mm bluesactionille. Lähes kaikki kitarat särisee enemmän tai vähemmän matalalla actionilla. Pääasia ettei sitä kuule vahvarin kautta. Ja mitä paksummat ja mitä enemmän alavirettä sitä enemmän ne särisee. Juu. Saatoin muotoilla huonosti ajatukseni. Lähinnä tarkoitin että ei pitäisi häiritsevästi säristä/rämistä. Räminä ei siis ole ollenkaan vika, vaan ominaisuus joka korostuu matalalla actionilla, alavireellä ja paksuilla kielillä. Jos ei räminästä tykkää niin voi joutua tekemään kompromisseja. Kuten vireen nosto sellaiselle tasolle mihin se on kitarassa suunniteltu. Voi myös vaihtaa baritoniin jos tuntee pakottavaa tarvetta soittaa matalammalta. |
Mr. Speed 10.06.2010 20:21:16 | |
---|
Hoho.. Hyvin allekirjottaneella onnistuu 25,5" skaalalla B/C-osaston vire. Ilman räminöitä Kielisetit on 10-60 ja 11-56. Toinen on seiska, mutta eipä sillä ole väliä. Sama skaala siinä on. Mutta joo.. Toiset kitarat on vain suunniteltu korkeampiin vireisiin ;) Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. |
Evergrey 10.06.2010 22:25:32 (muokattu 10.06.2010 22:26:44) | |
---|
Mr. Speed: Hoho.. Hyvin allekirjottaneella onnistuu 25,5" skaalalla B/C-osaston vire. Ilman räminöitä Kielisetit on 10-60 ja 11-56. Toinen on seiska, mutta eipä sillä ole väliä. Sama skaala siinä on. Mutta joo.. Toiset kitarat on vain suunniteltu korkeampiin vireisiin ;) Niin unohdin mainita että mr.speedin kepit ei tietenkään luonnollisesti ikinä rämise ollenkaan. Mutta senhän kaikki varmaan jo tietävät sanomattakin. |
Mr. Speed 10.06.2010 22:32:06 | |
---|
Evergrey: Niin unohdin mainita että mr.speedin kepit ei tietenkään luonnollisesti ikinä rämise ollenkaan. Mutta senhän kaikki varmaan jo tietävät sanomattakin. Ei ne nykyisellään rämise. Vai pidätkö sitä sulana mahdottomuutena? Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. |
tomaattiorava 11.06.2010 16:29:19 (muokattu 11.06.2010 16:29:49) | |
---|
mites sitte tää nauhojen hionta? Onko itse toimenpide olemassa vain sitä varten, että nauhojen mahdolliset keskinäiset epätasaisuudet saadaan siloteltua tasaiseksi, ts. kaikki nauhat nousevat otelaudasta just eikä melkeen samalle korkeudelle VAI voisiko samaan hommaan turvautua siinä mielessä, että saisi äxöniä alemmas? Siis jos mulla keppi pärisee vittumaisesti sanotaan ny vaikka 2mm äxönillä ja 3m äxönillä soi hienosti mutta on raskas soittaa, niin mitä tapahtuu jos pidän sen 2mm äxönin mutta nauhoista viilaan sen yhden millin veke? Asiantuntijat? |
JoeHans 11.06.2010 17:17:56 | |
---|
No voi äly hoi. Säädöistähän tuo varmasti on kiinni, eikä siihen tartte 5000e maksavaa custom kitaraa. Kielten paksuus, -korkeus ja kaularauta kai tuohon lähinnä vaikuttaa. Itsellä omassa RR5 Ernie Ballin 11-54 D-vireelle ja jämäkästi soi. |
ReBeat 11.06.2010 17:32:45 (muokattu 11.06.2010 17:33:33) | |
---|
tomaattiorava: Siis jos mulla keppi pärisee vittumaisesti sanotaan ny vaikka 2mm äxönillä ja 3m äxönillä soi hienosti mutta on raskas soittaa, niin mitä tapahtuu jos pidän sen 2mm äxönin mutta nauhoista viilaan sen yhden millin veke? Asiantuntijat? No jos normaalisti sulla on jotkut jumbo-nauhat, niin mee kokeileen keppiä jossa on "dunlop 6230" nauhat eli matalat jo valmiiksi. Mitä matalammat nauhat niin sitä enemmän tuntuu tietysti otelauta olevan sormia vasten. Silloin tuntumaan alkaa vaikuttaa jo enemmän sekin seikka, että miten tikkuista/sileää puuta se otelauta on vai onko ällöttävän paksusti lakattu niinkuin esim. joissakin 70-luvun fendereissä. |
sepisti 11.06.2010 19:36:07 | |
---|
tomaattiorava: mites sitte tää nauhojen hionta? Onko itse toimenpide olemassa vain sitä varten, että nauhojen mahdolliset keskinäiset epätasaisuudet saadaan siloteltua tasaiseksi, ts. kaikki nauhat nousevat otelaudasta just eikä melkeen samalle korkeudelle VAI voisiko samaan hommaan turvautua siinä mielessä, että saisi äxöniä alemmas? Siis jos mulla keppi pärisee vittumaisesti sanotaan ny vaikka 2mm äxönillä ja 3m äxönillä soi hienosti mutta on raskas soittaa, niin mitä tapahtuu jos pidän sen 2mm äxönin mutta nauhoista viilaan sen yhden millin veke? Asiantuntijat? Sulla on tietenkin jälleen 3mm äxöni. Mistä sä oikein sitä kielten korkeutta mittaat? |